Får jag parkera här över natten?

Permalänk
Avstängd

Får jag parkera här över natten?

Hej!

Får jag stå här över natten och hämta bilen kl 12:00?

Tack

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Hej!

Får jag stå här över natten och hämta bilen kl 12:00?

http://i.imgur.com/UJvAI6L.jpg

Tack

Ja!

Permalänk
Medlem

Eftersom inget annat står som förbjuder det, så får du parkera där och om jag minns rätt får du parkera helger också..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nej, enbart parkering mellan 9-18 och max 3 timmar åt gången.
Det är iaf vad jag fått lära mig.

Edit: Nu blev jag osäker, jag kan ha fel

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kokkelimokk:

Nej, enbart parkering mellan 9-18 och max 3 timmar åt gången.
Det är iaf vad jag fått lära mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Då har du tyvärr lärt dig fel.

Man får parkera kostnadsfritt utanför tiderna som anges på skylten (vardagar klockan 18-09 och hela dygnen lördag och söndag). Inom tiderna som det står angivna på skylten så är det max tre timmars parkering. Alltså kan man ställa sig där klockan 18 på en onsdag och stå där utan problem fram till klockan 12 på torsdagen.

Dock tror jag att man max får stå där 24 timmar i sträck, vilket betyder att man ställer sig där klockan 18 på en fredag så måste man flytta sig senast klockan 18 på lördagen. Någon annan får gärna bekräfta eller dementera detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kokkelimokk:

Nej, enbart parkering mellan 9-18 och max 3 timmar åt gången.
Det är iaf vad jag fått lära mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Då hade du en dålig körskolelärare ^^

Permalänk
Avstängd

Tack ska ni ha. Där sparade jag en slant

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Avstängd

@robalm:

Om du är osäker så skicka ett pm till Transportstyrelsen/Trafikverket på Facebook?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jompa79:

Då hade du en dålig körskolelärare ^^

Måste vara för att jag inte hade någon
Man kan ju inte ha rätt jämt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av superegg:

@robalm:

Om du är osäker så skicka ett pm till Transportstyrelsen/Trafikverket på Facebook?

Har inte facebook men tack ändå.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av robalm:

Har inte facebook men tack ändå.

Vill du att jag ska skriva till dom på FB?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

är det p-avgift i automat så står det "fri parkering fram tills xx:xx: eller så fylls tidem automatiskt, så betalar man för 1h 17:30 så får man tid till 9:30.

nu står det dock inte "avgift" så då bör det vara fri parkering

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av superegg:

Vill du att jag ska skriva till dom på FB?

Ja visst om du har tid

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av robalm:

Ja visst om du har tid

Jag återkommer i morgon.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tokas:

Dock tror jag att man max får stå där 24 timmar i sträck, vilket betyder att man ställer sig där klockan 18 på en fredag så måste man flytta sig senast klockan 18 på lördagen. Någon annan får gärna bekräfta eller dementera detta.

Nej, helgdagar är det obegränsat.
Längsta möjliga parkeringsperiod i TS fall är från Fredag kl 15:00 (eller dag innan helgdag) till Måndag kl 12;00 (eller dag efter helgdag).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kokkelimokk:

Nej, enbart parkering mellan 9-18 och max 3 timmar åt gången.
Det är iaf vad jag fått lära mig.

Edit: Nu blev jag osäker, jag kan ha fel

Skickades från m.sweclockers.com

Hade 3 Tim och 9-18 varit 2 separata skyltar så hade det varit förbjuden parkering övrig tid, nu står det på samma och då är det fri parkering övrig tid.

Edit
https://youtu.be/zxVS1a8YDMk

Permalänk
Medlem

Ja, skylten överst betyder att du får stå gratis 24 timmar på vardagar, tilläggsskylten nedanför betyder att du får stå max tre timmar mellan angivna tider.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Avstängd

@robalm:

Ledsen men man kunde inte skicka till dom på FB det såg ut som det, men jag prova att live chatta med dom men dom kunde inte svara utan vill att man skulle ringa ditt.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Skrivet av Mieriola:

Nej, helgdagar är det obegränsat.
Längsta möjliga parkeringsperiod i TS fall är från Fredag kl 15:00 (eller dag innan helgdag) till Måndag kl 12;00 (eller dag efter helgdag).

Jag kommer ihåg lite annars från min körskola, nämligen såhär: Parkerar du Vardag 16:00 får du stå till nästa Vardag 10:00. Alltså det inleds inte en ny 3 timmars period efter den fira tiden utan samma period fortsätter efter den fira tiden. Men att det skulle ha något annat än teoretisk betydelse är tveksamt

Nu är det 17 år sedan körskolan så mitt minne kan säkert vara fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robertlindgren82:

Jag kommer ihåg lite annars från min körskola, nämligen såhär: Parkerar du Vardag 16:00 får du stå till nästa Vardag 10:00. Alltså det inleds inte en ny 3 timmars period efter den fira tiden utan samma period fortsätter efter den fira tiden. Men att det skulle ha något annat än teoretisk betydelse är tveksamt

Nu är det 17 år sedan körskolan så mitt minne kan säkert vara fel.

Stämmer.
Svårt att säga hur det skulle påverka i praktiken då inte P-skiva används. Det är på sätt och vis lika sannolikt att parkeringsvakten skulle ha vägarna förbi fredag EM samt måndag FM, som att den skulle göra två besök på samma plats måndag FM.

--------

Off topic så gäller liknande regler med P-skiva där viss tid är fri. Om P-skiva (3h) gäller vardagar 9:00-18:00 och man "parkerar" kl 16:00 en fredag så går tiden ut kl 9:00 på måndagen. Och man får inte ställa om P-skivan när fri tid inletts.

Tiden går också ut kl 9:00 på måndagen om man "parkerar" kl 06:00 på måndagen eller någon annan gång under helgen (.. utan att ställa P-skivan på det man ska, nämligen: 9:00. Då får man stå till kl 12:00)

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Sluta leta! Här har ni svaret

Permalänk
Medlem

@robertlindgren82: @Igelkott:

En P-skylt utan tilläggstavla innebär normalt max 24h parkering i följd under vardag, utom vardag före sön- och helgdag.
Helgdag innebär alltså nollställning. Här har du tillägg på max 3h mellan 9-18 under vardagar, övriga tider gäller vanliga p-regler.

https://www.transportstyrelsen.se/globalassets/global/publika...

Permalänk
Medlem

Parkeringsskyltar har tre rader beroende på dagar.
Första raden: Vardagar
Andra raden: Lördagar
Tredje raden: Söndag och helgdag

Om det är blankt på rad 2 eller 3 så är det fritt då (förutom andra bestämmelser t.ex. datumparkering)

I detta fall får du stå 3h under 09-18, efter detta är det fritt. Som du själv nämnde, efter 18 kan du stå där tills 12.00 gratis, men P-listor kan vara nitiska och lappa dig 12.01

Det jag nämnde med de tre raderna har vart en bra lathund för mig (körskolläraren som lärde mig) men parkering är ofta enormt tricky med alla olika bestämmelser!

Kör igenom något körkortsprov någon kväll per år så håller man sig rätt så up-to-date med olika lagar och regler och kan spara ett antal hundralappar i böter!

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk
Skrivet av iFerz:

Parkeringsskyltar har tre rader beroende på dagar.
Första raden: Vardagar
Andra raden: Lördagar
Tredje raden: Söndag och helgdag

Om det är blankt på rad 2 eller 3 så är det fritt då (förutom andra bestämmelser t.ex. datumparkering)

I detta fall får du stå 3h under 09-18, efter detta är det fritt. Som du själv nämnde, efter 18 kan du stå där tills 12.00 gratis, men P-listor kan vara nitiska och lappa dig 12.01

Det jag nämnde med de tre raderna har vart en bra lathund för mig (körskolläraren som lärde mig) men parkering är ofta enormt tricky med alla olika bestämmelser!

Kör igenom något körkortsprov någon kväll per år så håller man sig rätt så up-to-date med olika lagar och regler och kan spara ett antal hundralappar i böter!

Andra raden är väl dag före helgdag och inte lördag?

Permalänk
Lego Master

@robertlindgren82:
Precis. Och de är dessutom formaterade för att vara tydliga;
8-16 (vit text) - vardag
(8-16) (vit text inom parentes) - dag före helgdag, normalt alltså en lördag men även julafton osv.
8-16 - helgdag, normalt söndag och juldagen osv.

Så saknas de inom parentes, men röd text finns, saknas alltså regler för lördag/dag före helgdag. Saknas alla utom den vanliga vita, så finns inga regler för varken lördag eller söndag (vilket JÄVLIGT många verkar ha svårt att förstå när man har 30-skyltar som bara gäller vardagar....).

Edit:
Från Q-park;

Skrivet av Q-park:

Tavlan anger när angivelsen på vägmärket gäller.
Svarta eller vita siffror utan parentes avser vardagar utom vardag före sön- och helgdag. Svarta eller vita siffror inom parentes avser vardag före sön- och helgdag. Röda siffror avser sön- och helgdag. Om angivelsen sträcker sig över midnatt gäller tidsperioden efter midnatt påföljande dag. Anges viss dag eller viss veckodag gäller regleringen denna dag oavsett om dagen är en vardag, söndag eller helgdag.

http://www.q-park.se/parkering/parkeringsguiden/vagmarken/tab...

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av robertlindgren82:

Andra raden är väl dag före helgdag och inte lördag?

Skrivet av Shudnawz:

@robertlindgren82:
Precis. Och de är dessutom formaterade för att vara tydliga;
8-16 (vit text) - vardag
(8-16) (vit text inom parentes) - dag före helgdag, normalt alltså en lördag men även julafton osv.
8-16 - helgdag, normalt söndag och juldagen osv.

Så saknas de inom parentes, men röd text finns, saknas alltså regler för lördag/dag före helgdag. Saknas alla utom den vanliga vita, så finns inga regler för varken lördag eller söndag (vilket JÄVLIGT många verkar ha svårt att förstå när man har 30-skyltar som bara gäller vardagar....).

Edit:
Från Q-park;
http://www.q-park.se/Portals/10/images/Parkeringsguiden/V%C3%A4gm%C3%A4rken/tillagg_6_tider.jpg
http://www.q-park.se/parkering/parkeringsguiden/vagmarken/tab...

Yes, är så van att tänka lördag bara.. My bad!

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]