Grafikkort trasigt inom garantiperiod. Rätt till likvärdig produkt?

Permalänk
Medlem

Grafikkort trasigt inom garantiperiod. Rätt till likvärdig produkt?

Hej!
Mitt Asus strix GTX 970 la av för nån vecka sen. Jag kontaktade CDON och föreslog att de skickar ett GTX 1060 6GB istället. (Ej intresserad av 3GB versionen eftersom spelen jag lirar drar nytta av mer än 3GB). Väl en vecka efter första kontakten och två standardsvar senare, får jag ett mejl där de säger att de gör en återbetalning. För mig hade det varit fine om jag fick ett likvärdigt kort för samma pris jag gav 2500:- på Black Friday, men det verkar inte vara möjligt just nu. Har jag inte rätt att få ett likvärdigt kort istället för pengar?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Jag är inte säker men GTX 1060 3GB är snabbare än GTX 970 trots mindre minne.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

@Lorault: Inte om jag ser till att spelet drar mer än 3GB vram eller klockar båda korten. GTX 1060 med 3GB vram har knappt något headroom för överklockning alls, medan GTX 970 har ett ordentligt headroom.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

@Selfish: Inte om jag ser till att spelet drar mer än 3GB vram eller klockar båda korten. GTX 1060 med 3GB vram har knappt något headroom för överklockning alls, medan GTX 970 har ett ordentligt headroom.

Lägg en slant mellan till ett med 6GB och se det som en bonus. Jag skulle säga att ett GTX1060 med 3GB vram är ett likvärdigt kort.

Provat med att prata direkt med ASUS? Dom kanske är mer frikostig.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

De har rätt att ersätta dig med likvärdig vara eller pengarna tillbaka. Och eftersom ett GTX1060 6GB kostar mer än 2500kr så ger de dig pengarna tillbaka. Ser inte problemet.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

@blade80: Jag gav 2500:- eftersom det var black friday. Värdet på kortet var egentligen 3500:- när jag köpte det. Hur kan ett kort med mindre vram vara likvärdigt? Möjligen i spel som utnyttjar max 3GB vram. Det känns inte som att jag ska betala någon mellanskillnad. Vet att 3GB versionen presterar bättre i en del scenarion, men inte alla. Skulle själv aldrig köpa ett kort med mindre än 4GB vram. Och skulle heller aldrig betala mer än 2500kr för ett grafikkort. Så av den anledningen är jag inte intresserad av ett, vad i mina ögon är ett nerköp. Heller inte lägga någon mellanskillnad när jag redan betalat 2500:-

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

GTX 1060 med 3GB vram har knappt något headroom för överklockning alls, medan GTX 970 har ett ordentligt headroom.

Fast det blir nog svårt att kräva ersättning för bristande överklockningspotential?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

De har rätt att ersätta dig med likvärdig vara eller pengarna tillbaka. Och eftersom ett GTX1060 6GB kostar mer än 2500kr så ger de dig pengarna tillbaka. Ser inte problemet.

Problemet är att det inte gå att få tag på något vettigt kort för 2500kr idag som det gjorde då, och jag behöver ett grafikkort snarast.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

@Sveklockarn: Varför då? Det är inte så att öveeklockning är olagligt? Om du hade en i7 6700K som la av. Och du blir erbjuden en i7 7700 (icke k-variant). Skulle du nöja dig med det då? Anta att du fick processorn för 2500:- på rea och den nu kostar 3500:- Skulle du inte då kräva minst en ny 7700K om dom inte hade i7 6700K på lager?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Du har rätt till likvärdig produkt. Priset har ingen betydelse. Jag hade samma problem när jag köpte ett 290X på REA för 2500kr. Funkade inte och blev erbjuden återbetalning. X antal mejl med deras konsumentombudsman, ca 2 månader senare fick jag rätt och fick ett r9 390 som ersättningskort. Stå på dig

Visa signatur

i7 5820k @ 4.6Ghz, 980Ti

Permalänk
Medlem

@Chris_Kadaver:

Trist att återförsäljaren går direkt på att häva köpet istället för att lösa problemet för dig men då är det bra att vi har Konsumentköplagen samt konsumentvägledare. Läs gärna på om KKL, framför allt paragraf 22, 32 och 33.

Jag hade nog kontaktat dem och påpekat att du i första hand inte är intresserad av en återbetalning utan vill ha ett likvärdigt kort, att 4GB minne är väsentligt för dig då ditt spel utnyttjar så mycket minne samt påpeka att om de inte kan ordnas med en annan vara så vill du göra ett täckningsköp varpå du letar upp billigaste likvärdiga alternativet så kan de bli tvungna att betala mellanskillnaden. Ta gärna kontakt med en konsumentvägledare i din kommun, de är duktiga på att hjälpa till med mallar så du formulerar dig på rätt sätt samt brukar kunna ta fram liknande ärenden som har varit förbi ARN så har du mer på fötterna när du kontaktar återförsäljaren.

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

@Sveklockarn: Varför då? Det är inte så att öveeklockning är olagligt? Om du hade en i7 6700K som la av. Och du blir erbjuden en i7 7700 (icke k-variant). Skulle du nöja dig med det då? Anta att du fick processorn för 2500:- på rea och den nu kostar 3500:- Skulle du inte då kräva minst en ny 7700K om dom inte hade i7 6700K på lager?

Därför att överklockning inte är en egenskap som tillverkaren tar ansvar för, lika lite som chiptrimning av motorn är en egenskap som biltillverkare tar ansvar för (jag hatar bilanalogier, men). Ordinariepriset på kortet är knappast heller ett argument för att få en dyrare produkt, i så fall skulle man kunna köpa varor på rea och lämna tillbaka dem mot återbetalning av ordinariepris.

I det här fallet är det stora frågetecknet om ett kort med en mindre mängd VRAM kan anses som likvärdigt. Jag skulle spontant säga att det absolut inte är det. Jag hade vänt mig direkt till en representant för tillverkaren.

Permalänk
Medlem

http://cdon.se/hemelektronik/gigabyte-rx-580-4gb-gaming-p4021...

Gigabyte RX 580 4GB Gaming 2490kr likvärdigt?

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Inaktiv

Du vet att ett kort med mindre vram inte använder så mycket av minnet utan har annorlunda minneshantering.

Jag skulle lätt tagit gtx 1060 kortet med 3Gb vram istället för ett slött gtx 970.

Permalänk
Medlem

@Snabbt_o_Hårt: Nope. Vill kunna använda shadowplay. Men tack för tipset.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Du vet att ett kort med mindre vram inte använder så mycket av minnet utan har annorlunda minneshantering.

Jag skulle lätt tagit gtx 1060 kortet med 3Gb vram istället för ett slött gtx 970.

Det roliga är att jag inte ens blivit erbjuden 3GB varianten. Argumenterade i mitt första mejl om varför 6GB varianten är mer likvärdigt i mitt fall. Viktigt är att kortet är semi-passivt också eftersom mitt nätagg är det mm.

Skrivet av Chris_Kadaver:

@Snabbt_o_Hårt: Nope. Vill kunna använda shadowplay. Men tack för tipset.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Du har blivit erbjuden en rättvis kompensation, men gnäller för att du inte fick en gratis uppgradering istället?

Allvarligt? Inte konstigt att återförsäljarna får lägga ner med sådana krav på sig.

Permalänk
Medlem

Hävning (pengarna tillbaka) är normalt inte ett alternativ som säljren kan välja på eget initiativ.

Vid en (godkänd) reklamation så är det kunden som väljer påföljd mellan
1. Reparation/åtgärdande
2. Omleverans
3. Prisavdrag/ersättning för att avhjälpa felet
4. Hävning av köpet

Det finns dock ett par undantag:
Om köparen väljer alternativ 1 eller 2 så har säljaren rätt att istället välja det andra av dessa alternativ om han kan visa att det av kunden valda är väsentligt dyrare (KKöpL 26§).
Om köparen väljer alternativ 3 eller 4 så har säljaren rätt att istället välja alternativ 1 eller 2 (KKöpL 27§).

Om säljaren inte kan reparera eller leverera en likvärdig vara så kan köparen genomföra ett s k täckningsköp, dvs köpa en likvärdig vara hos ett annat företag och låta ursprungssäljaren stå för eventuell merkostnad (KKöpL 33§).

Vad gäller likvärdighet så är det köparen som väljer vad som anses likvärdigt. Är t.ex. färgen det viktiga för köparen så anses inte en vara av en annan färg likvärdig. Men det är naturligtvis bra att vara flexibel, och inte kräva allt och lite till, om man är ute efter en smidig lösning.

Hursomhelst, vill de inte ge dig en ersättningsvara, prata med din lokala konsumentvägledare och/eller anmäl säljaren till ARN (det är gratis och inte speciellt svårt, tar väl max 30 minuter att fylla i onlineformuläret).

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Du har blivit erbjuden en rättvis kompensation, men gnäller för att du inte fick en gratis uppgradering istället?

Allvarligt? Inte konstigt att återförsäljarna får lägga ner med sådana krav på sig.

Så du tycker att pengarna tillbaka när det inte går att köpa ett likvärdigt kort för samma pengar eftersom jag köpte det på rea, är en rättvis kompensation? Så du menar att jag ska sitta pch hålla på mina 2500:- till nästa black friday när de lika gärna kan skicka ett GTX 1060 6GB med samma kylare? Jag tar tacksamt emot ett likadant kort som jag har, men de har inga på lager. Jävla matchoattityd att klaga på folk som gnäller btw.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Avstängd

Är det en köparens rätt att begära liknande vara av vad produkten kostar normalt när köparen betalat 2500kr på en rea?
För det låter rätt sjukt isf. Då kan man ju köpa massvis med produkter på rea och sedan få gratis uppgraderingar?
Låter givetvis rättvist att antingen få 2500kr tillbaka eller likvärdigt kort för SAMMA summa, inte mer, inte mindre.

Så om någon vet hur det fungerar får denne gärna berätta för jag är genuint nyfiken.

@Chris_Kadaver

Enligt mig ska du inte ha något bättre kort för varför skulle du?
Du betalade 2500kr och finns det inget likvärdigt kort får du väl vara glad med dina pengar tillbaka så du kan spara?

Om du erbjuds ett GTX1060 3GB som verkar ligga runt samma pris så kommer du neka och bråka om ett dyrare?
Hur kan du anses ha rätten på din sida till ett dyrare kort? Nyfiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Så du tycker att pengarna tillbaka när det inte går att köpa ett likvärdigt kort för samma pengar eftersom jag köpte det på rea, är en rättvis kompensation? Så du menar att jag ska sitta pch hålla på mina 2500:- till nästa black friday när de lika gärna kan skicka ett GTX 1060 6GB med samma kylare? Jag tar tacksamt emot ett likadant kort som jag har, men de har inga på lager. Jävla matchoattityd att klaga på folk som gnäller btw.

Med tanke på dina resonemang kring vad ett likvärdigt kort är idag, så ja, det är rättvist.
Räcker inte att det presterar bättre, måste ha minst lila mycket minne.
Måste vara semipassivt.

Ska jag enligt liknande resonemang kräva att få ett 1080ti om något av mina 1070 går sönder då de är slut i lager eftersom att det bara är 1080ti som har samma hashrate vid mining?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PWR-RST:

Är det en köparens rätt att begära liknande vara av vad produkten kostar normalt när köparen betalat 2500kr på en rea?
För det låter rätt sjukt isf. Då kan man ju köpa massvis med produkter på rea och sedan få gratis uppgraderingar?
Låter givetvis rättvist att antingen få 2500kr tillbaka eller likvärdigt kort för SAMMA summa, inte mer, inte mindre.

Så om någon vet hur det fungerar får denne gärna berätta för jag är genuint nyfiken.

@Chris_Kadaver

Enligt mig ska du inte ha något bättre kort för varför skulle du?
Du betalade 2500kr och finns det inget likvärdigt kort får du väl vara glad med dina pengar tillbaka så du kan spara?

Om du erbjuds ett GTX1060 3GB som verkar ligga runt samma pris så kommer du neka och bråka om ett dyrare?
Hur kan du anses ha rätten på din sida till ett dyrare kort? Nyfiken.

Att ngt är sålt på rea påverkar inte köparens lagstadgade rättigheter. Man har rätt till en likvärdig vara även om den är dyrare (behöver dock inte betyda uppgradering, lagkravet är som sagt likvärdigt, inte bättre). Oftast är det säljaren som får fördel av utbyte istället för hävning (ponera att du köpte ett highend-kort för två år sedan för ca 10tkr, ett kort med motsvarande prestanda idag kostar kanske 3-4tkr (och tillhör inte ens dagens highend-klass)).

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Så här tycker jag , har du köpt ett kort för 2500kr oavsett rea eller inte så ska du ha 2500kr i retur.
Lagen säger kanske nått annat , men jag tycker det har gått för mycket girighet i dagens samhälle.
Många trådar som har skrivits i detta forum är girighet i sin renaste form.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av PWR-RST:

Är det en köparens rätt att begära liknande vara av vad produkten kostar normalt när köparen betalat 2500kr på en rea?
För det låter rätt sjukt isf. Då kan man ju köpa massvis med produkter på rea och sedan få gratis uppgraderingar?
Låter givetvis rättvist att antingen få 2500kr tillbaka eller likvärdigt kort för SAMMA summa, inte mer, inte mindre.

Så om någon vet hur det fungerar får denne gärna berätta för jag är genuint nyfiken.

@Chris_Kadaver

Enligt mig ska du inte ha något bättre kort för varför skulle du?
Du betalade 2500kr och finns det inget likvärdigt kort får du väl vara glad med dina pengar tillbaka så du kan spara?

Om du erbjuds ett GTX1060 3GB som verkar ligga runt samma pris så kommer du neka och bråka om ett dyrare?
Hur kan du anses ha rätten på din sida till ett dyrare kort? Nyfiken.

Priset är inte intressant. Vill inte betala mer än det jag redan gjort och vill inte ha ett kort med mindre än 4GB vram. GTX 1060 6GB är inte dyrare än ordinarie pris för det kort jag köpte.
Här kan du se att GTX 1060 med 3GB vram presterar sämre än ett GTX 970 i exempelvis BF1. Huruvida kortet presterar bättre eller ej i andra titlar är för mig ointressant om jag t.ex. bara spelar BF1, eller hur?!
https://www.youtube.com/watch?v=usvAuRLY2jQ&t=1m31s

Säljaren får jättegärna laga kortet jag har eller skicka ett likadant kort. Om de inte har möjlighet till det, eller kan skicka ett kort som är lika bra för mina användningsområden, så är de skyldiga att skicka ett kort som är minst lika bra som mitt utan kompromisser där det presterar lite bättre i vissa titlar, och lite sämre i andra.

Förstår du resonemanget?

Skrivet av Mangee75:

Så här tycker jag , har du köpt ett kort för 2500kr oavsett rea eller inte så ska du ha 2500kr i retur.
Lagen säger kanske nått annat , men jag tycker det har gått för mycket girighet i dagens samhälle.
Många trådar som har skrivits i detta forum är girighet i sin renaste form.

För mig handlar det inte om girighet. För mig handlar det om att jag idag inte kan få ett likvärdigt kort för de pengarna jag betalade, och jag är i behov av ett lika bra grafikkort som jag har. Jag hade aldrig köpt kortet om det inte vore för att det var på rea. Och nu vill jag ha ett fungerade, lika bra kort (eller bättre om de inte kan erbjuda ett lika bra kort). Garantin ska täcka detta.
Jag har redan missat kvalet till Quake World Champions, och det är illa nog.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Med tanke på dina resonemang kring vad ett likvärdigt kort är idag, så ja, det är rättvist.
Räcker inte att det presterar bättre, måste ha minst lila mycket minne.
Måste vara semipassivt.

Ska jag enligt liknande resonemang kräva att få ett 1080ti om något av mina 1070 går sönder då de är slut i lager eftersom att det bara är 1080ti som har samma hashrate vid mining?

Det måste dessutom vara nvidia!

Skrivet av Chris_Kadaver:

@Snabbt_o_Hårt: Nope. Vill kunna använda shadowplay. Men tack för tipset.

Visa signatur

CPU: i7 2600k@4.4GHz, RAM: 16GB DDR3@1600MHz, Mobo: MSI Z68A-GD55 (G3), Lagring: 250GB Samsung SSD 850 EVO + 1TB WD blue HDD, Grafikkort: EVGA FTW 1070 (GPU@2113MHz, vRAM@8930MHz)

Skärm 1: Asus PG279Q, Skärm 2: Asus VE228, Tangentbord 1: Corsair K95 RGB (Cherry MX Blue), Tangentbord 2: Teensy 3.2 och dioder ihoplött på 3 mm rostfritt (Outemu Ice Light Purple), Mus: Corsair Scimitar

Permalänk
Medlem

@Chris_Kadaver: Det är irrelevant vad grafikkortet kostade, det som spelar roll är vad du betalade. Såklart behöver inte återförsäljaren ge dig ett bättre kort i utbyte, dom är ju faktiskt på marknaden för att tjäna pengar (sen finns det ju såklart goodwill). Här har de valt att ge dig pengarna tillbaka istället för ett nytt grafikkort, som är helt inom deras rätt. Vill du ha ett annat grafikkort kan du säkert prata med kundtjänsten och lägga pengar emellan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Med tanke på dina resonemang kring vad ett likvärdigt kort är idag, så ja, det är rättvist.
Räcker inte att det presterar bättre, måste ha minst lila mycket minne.
Måste vara semipassivt.

Ska jag enligt liknande resonemang kräva att få ett 1080ti om något av mina 1070 går sönder då de är slut i lager eftersom att det bara är 1080ti som har samma hashrate vid mining?

Fast köpet är bindande? Jag har inte gått med på att häva köpet? Det behöver vara semi-passivt, eftersom resten av datorn är semi-passiv. Datorn är en studiodator där jag spelar in i samma rum som datorn står. Kan inte ha ett kort som väsnas i idle. Nej, den prisskillnaden är så pass stor att handlaren kan välja andra "utvägar". Exempelvis kan de dra ut på reklamationsärendet en månad vilket anses vara skälig tid. På den tiden lär de hinna få in ett nytt GTX 1070. Men som sagt, de får jättegärna skicka ett nytt GTX 970 eller laga mitt befintliga. Vill inte befatta mig med kort som har 3GB vram, thats all.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Det var då ett jävla liv om 4gb hit och 3gb dit.
Sitt ner i båten! Där har du.

Ditt gamla 970 är inte värt 2500 idag, det är positivt för dig att få ett nytt kort av samma värde då de nya ej har fallit lika mycket i pris.
I värsta fall, lägg en slant för å få 1060 6gb?

Visa signatur

Ryzen3600 - Strix b450-E - Vega 56 - 32GB@3200MHz -
Acer 27" Predator XG270HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

Så här tycker jag , har du köpt ett kort för 2500kr oavsett rea eller inte så ska du ha 2500kr i retur.
Lagen säger kanske nått annat , men jag tycker det har gått för mycket girighet i dagens samhälle.
Många trådar som har skrivits i detta forum är girighet i sin renaste form.

Vad du tycker är oväsentligt, konsumentköplagen är till för att skydda konsumenten och har inget med girighet att göra. Punkt! Om konsumentköplagen säger att kunden har rätt till en likvärdig produkt så är det så oavsett om den är köpt på rea eller inte.

@Chris_Kadaver: Jag personligen skulle vänt mig till tillverkaren till en början t.ex ASUS som i det här fallet..
https://www.asus.com/se/Static_WebPage/Kontakta_ASUS_Service_...

EVGA t.ex uppmanar sina kunder att vända sig direkt till dem när en produkt går sönder inom garantitiden.

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem

är det inte så att GTX970 bara har 3,5GB Vram? 512mb var ju så slött att det inte användes av kortet utan att nvidia snålade?
Minns inte alla turer men jag tror att ditt 970 faktiskt bara kan använda 3,5GB.

1060 är ett uppköp i min värld.

Visa signatur

Blank