Försöker rädda en disk som satt i en macbook med installerad OS

Permalänk
Medlem

Försöker rädda en disk som satt i en macbook med installerad OS

Hej,
Har hart en disk sittandes i en macbook pro med OS installerad.
En dag när ja skulle starta datorn wåg jag bara äpplet i skärmen utan att jag kunde komma in i den. Har mina bilder på den o massa andra filer som jag vill komma åt .
Har lagt in den disken i min stationära datorn och ja hittar den i bios samt finns den i diskhanteraren men jag ser den inte i den här datorn?
Hur kan ja gå vidare med detta? Tacksam för svar

Visa signatur

AMD A8 7650K
ASUS READON R7 260X OC 2GB
CRUCIAL 8 GB (2x4) BALLISTRIX SPORT
1TB TOSHIBA

Permalänk
Hedersmedlem

Du behöver mjukvara som kan läsa Macens filsystem.

Använder Ufs Explorer för detta på jobbet. Smidigt program och inte särskilt dyrt. Gratisversionen är fullt funktionell förutom en gräns på max 256 kb stora filer. Så du kan testa att det funkar först.

Versionen standard access bör räcka för dig. Kostar 22 euro för privatperson

http://www.ufsexplorer.com/download_std.php

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ezoo:

Hej,
Har hart en disk sittandes i en macbook pro med OS installerad.
En dag när ja skulle starta datorn wåg jag bara äpplet i skärmen utan att jag kunde komma in i den. Har mina bilder på den o massa andra filer som jag vill komma åt .
Har lagt in den disken i min stationära datorn och ja hittar den i bios samt finns den i diskhanteraren men jag ser den inte i den här datorn?
Hur kan ja gå vidare med detta? Tacksam för svar

Eeh, du försöker altså läsa en HFS+ formaterad disk i windows? Kan säg att det inte kommer fungera utan att du installerar program för det. Windows har inte stöd för det filsystemet som standard.

Lästaste sättet att gå vidare är att försöka hitta något program som klarar av att läsa en HFS+ formaterad disk. (Har för mig Apple tilhandahåller en drivrutin för detta.)

Finns även viss risk att det är APFS som används. Har dock ingen koll på om detta har lanserats än.

Mvh
Mattias

Permalänk
Medlem

@Mayth:
Det är jue OS installerad på den. Så vet inte ifall windows kan läsa detta?

Visa signatur

AMD A8 7650K
ASUS READON R7 260X OC 2GB
CRUCIAL 8 GB (2x4) BALLISTRIX SPORT
1TB TOSHIBA

Permalänk
Permalänk
Medlem

Tyvärr är det inte bara att ladda ner någon mjukvara som har stöd för HFS+ längre eftersom Apple införde "Core storage" i samband med lanseringen av Lion. Om du har uppgraderat till Yosemite har du med all säkerhet Core storage eftersom den versionen konverterade volymen till det formatet. Mig veterligen finns det ingen mjukvara till Windows som kan läsa Core storage-volymer.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

@Bakgrund:
De bästa kanske är att köpa koppla den på ngt sätt till macbook fast via usb då?

Visa signatur

AMD A8 7650K
ASUS READON R7 260X OC 2GB
CRUCIAL 8 GB (2x4) BALLISTRIX SPORT
1TB TOSHIBA

Permalänk
Rekordmedlem

Bortsett från problemen med filsystemen så är väl disken skadad på nått sätt så det handlar ju om diskräddnning och inte bara att kunna hantera formatet, är det väldigt värdefullt innehåll på disken så skicka den till en recoveryfirma direkt i stället för att försöka läsa en skadad macdisk i en winmaskin.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Som tidigare nämnts så stödjer inte Windows filsystemet hfs+ som Apple använder, men det går att lösa ändå. Det jag hade gjort dock som inte kostar något men som kan vara lite mer avancerat är att boota (starta) datorn från Linux, t.ex. distributionen System Rescue CD som du kan lägga på ett USB-minne.
Här är nedladdningslänken för System Rescue:länk

Använd sedan programmet Rufus för att enkelt med endast ett knapptryck lägga in System Rescue på ett USB. Nedladdningslänk för Rufus:länk

Starta sedan om datorn och tryck på del eller f12 tills du kommit in i BIOS/UEFI där du väljer att starta datorn från USB.

När du väl lyckats starta upp System Rescue CD så kommer du att mötas av något kanske främmande och skrämmande, nämligen en svart skärm med en massa text, en terminal alltså. Men det är inte allt för svårt att använda.

Det du behöver göra nu är att montera disken, alltså göra den åtkomlig. Det gör du genom att först skriva "parted -l" (utan citationstecken), som listar alla diskar i datorn, så att du vet vilken av dem som är den du vill åt. Den disken du vill åt kommer att vara beskriven med filsystemet hfs+, så har du inga fler diskar mer samma filsystem i datorn så vet du att det är den. Annars om du även vet storleken på disken så kan du gå på det.

Nu när du vet vilken disk om är rätt, t.ex. /dev/sda så är det dags att montera den. Det gör du genom att skriva t.ex. "mount /dev/sdx /media" (byt ut X mot rätt disk). Nu är disken monterad i mappen /media.

Vill du sedan kopiera över innehållet på disken till en annan disk, som en extern hårddisk, så monterar du den disken på samma sätt som ovan, fast i en annan mapp. Skriv då t.ex. "mkdir /media/backup", så skapas en en ny mapp vid namn backup. Nu kan du montera din externa hårddisk i den mappen genom att skriva "mount /dev/sdx /media/backup"(byt ut X mot namnet på din externa disk).

Skriv slutligen "copy /media /media/backup" för att kopiera över all data från din disk till din externa disk.

Lycka till!

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd