Permalänk
Medlem

Val 2018: hur ska ni rösta?

Mycket har hänt sedan förra valet och med mindre än fyra månader kvar till valet 2018 känns det som att det är hög tid att fundera på hur man ska rösta. Hur har ni tänkt att ni ska rösta i valet 2018, och vad fick er till det? Är det någon särskild politisk fråga ni tycker är viktig, eller beror det på något annat?

Såg tråden från 2014: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1209824-val-2014-har-n... och tänkte att en liknande inför 2018 kan vara intressant.

Var kluven kring om man skulle skapa en omröstning eller inte, men skapar en iallafall och så får ni ta den för vad det är. Knappast representativt för hur det kommer gå i valet 2018, men ändå lite intressant att se resultat.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Brukar bli fasligt dåligt om man snöar in på bara en fråga, utan försöker se till helheten. Här är ju ett parti svårt diskvalificerat, men det tycks inte stoppa majoriteten här so far.

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Avstängd

Tveklöst (SD), anledningen är förfallet av landet som helhet, folkutbytet och välfärden tack vare sjuklövern. Jag är så trött på daltandet.

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk

OJOJ visste inte att det fanns så många "sverige vänner" här på swec!

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Skrivet av Kevlarheart:

OJOJ visste inte att det fanns så många "sverige vänner" här på swec!

Är du verkligen överraskad eller är du ironisk?

Permalänk
Inaktiv

Jag skulle välja annat, men annat betyder bortkastad röst. Jag tycker detta med fyraprocentsspärr ej är förenat med demokrati. För nu kan hundratusentals röster bli bortkastade. (Fi, MP, PP, KD ligger i riskzonen)
Nå jag får se, jag skulle vilja rösta på olika partier i olika frågor.

*edit*
Borlig framtid var det partiet jag tänkte på, de har dock förändras en hel del sedan namnbytet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broder Truck:

Brukar bli fasligt dåligt om man snöar in på bara en fråga, utan försöker se till helheten. Här är ju ett parti svårt diskvalificerat, men det tycks inte stoppa majoriteten här so far.

Brukar bli fasligt dåligt om man stoppar huvudet i sanden istället för att bemöta problem.Det här är hela 7-klövern skyldiga till,men det tycks ju inte stoppa dem från att få röster.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem

Tveklöst SD.

Tidigare har jag notoriskt röstat folkpartiet men nu är mitt förtroende för allianspolitik helt förbrukat och det kanske för gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Hahaha, intressant. Du vill ha en massa hjälp av samhället sedan tänker du dig att rösta på just det partiet. Inte så genomtänkt direkt.

Permalänk

Lånar tråden lite om det går bra.

Är det någon här som är väldigt insatt i politik och skulle vilja förklara lite kortfattat om de större partierna vi har och vad deras mål är med landet.

Jag kommer rösta för första gången i år i och med att jag blir 18, och det känns som att majoriteten av alla yngre bara kommer rösta på något och inte har en aning om vad de partiet har för ändamål. Sen vet jag inte hur mycket sanning det ligger i politikernas munnar..

Visa signatur

PC: 5800X3D | ASUS CROSSHAIR VI HERO | ASUS 1080ti Turbo | 32GB CORSAIR VENGEANCE PRO 3000mhz
Laptop: MSI Modern 15 | R7 7730u | 16GB RAM | SSD 512GB
Lur: XIAOMI MI 10T PRO

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

SD, skulle säga att detta är sista chansen att rädda Sverige.

Permalänk
Medlem

Jag har inte bestämt mig än.

Lutar åt KD för tillfället men funderingar på SD finns, eller en återgång till M om de kan inge förtroende på slutspurten.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Inaktiv

@BiggieLiten: Känner precis som du här, blir även min första röst till hösten.
Visst man har väl följt en del debatter på SVT men gillar inte konceptet, blir bara irriterad av att lyssna på allt "tjafs".

Men för att lära känna personerna bakom partiledarna kan jag tipsa om Matgeek och Margaux Dietz på youtube. De har träffat det flesta partiledarna, mycket mer avslappnat.
Kanske inte så mycket politik men men

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Hahaha, intressant. Du vill ha en massa hjälp av samhället sedan tänker du dig att rösta på just det partiet. Inte så genomtänkt direkt.

För att lägga fram fakta så kostar migrationsverket, invandrarbidrag och bostäder till dem närmare 200 MILJADER SEK på bara ett år.

Detta skulle göra stor skillnad både inom försvar, sjukvård, skola och äldreomsorgen.

Locket på kring dessa siffror både från SVT/SR/kvällspressen. Det råder en sjuk intolerans inom media för de som inte har vänstersympatisörer. Demokratin och åsiktsfriheten är som bortblåst.

Man är inte rasist bara för att man vill det bästa för Sverige, det är bara extremvänstern och FI som tycker det.

Permalänk
Medlem

@BiggieLiten: Lyssna inte på vad någon/några skriver på ett forum gällande det. Är betydligt viktigare än att följa något sådant. Läs lite om vad partierna står för. Se vad de har gjort tidigare och vad de möjligen vill göra i framtiden, och jag vet, det är inte det lättaste att får fram eftersom de kör så jäkla mycket valtaktik. Du får fundera på vad du vill ha för samhälle. Och NEJ, Sverige är inte på väg att kollapsa. Så fundera lite på vad du tycker är viktigt och se om det är något/några partier som motsvarar det någorlunda. Ge dig sedan ut och fråga företrädare om det.

Jag har något som jag så gärna ska fråga företrädare från KD om. De har ju fått för sig att det ska vara både öppet på kvällar och helger på vårdcentraler och liknande. Hur fan ska det gå till t.ex? Problemet just nu är ju att det inte finns personal. Inte fan blir det MER personal för att man ökar på öppettider t.ex. Så man får nog börja med att få mer personal till vården INNAN man ökar på öppettider. Lokaler finns det men ingen personal. Gäller även operationer på sjukhus osv.

En liten logisk tankevurpa som man kan tycka att ett riksdagsparti inte ska göra. Men som sagt var. De ljuger så bra. Och det gäller KD som SD och övriga partier också så tro inget annat.

Så ställ ingen sådan här fråga för du kommer aldrig få ett vettigt svar. Finns väldigt många fanatiska SD-anhängare på nätet som nu kommer "döda" mig för det här. Men det har jag inga problem med. Säger bara vinster i värdfärden. Tänk vad fort det gick att ändra åsikt när kapitalet bjöd på lite luncher.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Multithread:

För att lägga fram fakta så kostar migrationsverket, invandrarbidrag och bostäder till dem närmare 200 MILJADER SEK på bara ett år.

Detta skulle göra stor skillnad både inom försvar, sjukvård, skola och äldreomsorgen.

Locket på kring dessa siffror både från SVT/SR/kvällspressen. Det råder en sjuk intolerans inom media för de som inte har vänstersympatisörer. Demokratin och åsiktsfriheten är som bortblåst.

Man är inte rasist bara för att man vill det bästa för Sverige, det är bara extremvänstern och FI som tycker det.

Om ekonomin är det enda du bryr dig om i den frågan så är det lite märkligt med tanke på att det går jättebra för Sverige rent ekonomiskt. Låter mer som vanligt att sverigevänner vill använda kostnaden som ursäkt för att det låter bättre än vad man egentligen tycker problemet är.

Permalänk
Medlem

@Multithread: Haha, det bästa för Sverige vill alla partier. Så det är så löjligt att ta upp det. Sedan går Sverige jäkligt bra ekonomiskt just nu. Så kom inte med det argumentet för att du tycker man ska rösta på SD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

@BiggieLiten: Lyssna inte på vad någon/några skriver på ett forum gällande det. Är betydligt viktigare än att följa något sådant. Läs lite om vad partierna står för. Se vad de har gjort tidigare och vad de möjligen vill göra i framtiden, och jag vet, det är inte det lättaste att får fram eftersom de kör så jäkla mycket valtaktik. Du får fundera på vad du vill ha för samhälle. Och NEJ, Sverige är inte på väg att kollapsa. Så fundera lite på vad du tycker är viktigt och se om det är något/några partier som motsvarar det någorlunda. Ge dig sedan ut och fråga företrädare om det.

Vart bor du? Finns så många områden vanliga ungdomar inte ens vågar vistas utomhus pga gängkriminaliteten. De områdena har på ett sätt redan kollapsat. Och det är inte några få områden i Sverige, det är många nu

Permalänk
Avstängd

Jag har aldrig rösta i mitt liv men efter det som hänt i vårt land så måste jag ge min röst.

Jag läste att dom vill att Göteborg ska blir den största och bästa staden för gay personer, jag som bor i Göteborg så känns det som att alla kommer tro att vi är bögar det är bilden som jag får upp.

Och PK och Feminister som gör allt dom kan för att trycka ut oss män från samhället. (Kort fattat)

Och mycket andra problem som jag inte känner för att ta upp.

Man blir bara deprimerad av allt som har hänt. Det var många år sen som jag kände att jag mådde bra.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

@DozeN: Jag bor kanske inte i ett av de områdena. Bor i en mellanstor stad i västsverige. Det finsn problem här också. Men det beror på att det är "låginkomsttagare" som har det svårt och har inte ett skit med något annat att göra. Men det gör ändå att jag kan se det lite större. Man kan inte tro att hela Sverige är några få jäkligt små områden i Sverige. Säger inte att det inte finns problem i vissa områden. Men det beror på social utsatthet. Inte något annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Jag har aldrig rösta i mitt liv men efter det som hänt i vårt land så måste jag ge min röst.

Jag läste att dom vill att Göteborg ska blir den största och bästa staden för gay personer, jag som bor i Göteborg så känns det som att alla kommer tro att vi är bögar det är bilden som jag får upp.

Och PK och Feminister som gör allt dom kan för att trycka ut oss män från samhället. (Kort fattat)

Och mycket andra problem som jag inte känner för att ta upp.

Man blir bara deprimerad av allt som har hänt. Det var många år sen som jag kände att jag mådde bra.

Haha, kan vara det dummaste jag har läst. Är det något fel om folk tror att det bor mycket homosexuella i Göteborg?

"Och PK och Feminister som gör allt dom kan för att trycka ut oss män från samhället. (Kort fattat)"

Jag vet inte vad jag ska säga.. Ja det är mycket tråkigt att vi blir uttryckta från samhället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av l4nky:

Om ekonomin är det enda du bryr dig om i den frågan så är det lite märkligt med tanke på att det går jättebra för Sverige rent ekonomiskt. Låter mer som vanligt att sverigevänner vill använda kostnaden som ursäkt för att det låter bättre än vad man egentligen tycker problemet är.

Hej

Ekonomin gör att det faktiskt går att bedriva ett samhälle. Sjukvård, skola osv.

Vem lyssnar du på som säger att det går bra för Sverige?

Statsskulden ökar för varje dag mitt i en högkonjunktur. Människor har en högre belåningsgrad än någonsin förut.
Utanförskapen ökar genom invandrartäta bostadsområden blir fler och fler där få jobbar.
Motsättningarna ökar mellan religioner i Sverige.

Vad är det som går bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Jag har aldrig rösta i mitt liv men efter det som hänt i vårt land så måste jag ge min röst.

Jag läste att dom vill att Göteborg ska blir den största och bästa staden för gay personer, jag som bor i Göteborg så känns det som att alla kommer tro att vi är bögar det är bilden som jag får upp.

Och PK och Feminister som gör allt dom kan för att trycka ut oss män från samhället. (Kort fattat)

Och mycket andra problem som jag inte känner för att ta upp.

Man blir bara deprimerad av allt som har hänt. Det var många år sen som jag kände att jag mådde bra.

Och vad skulle det vara för problem att folk som är gay skulle ha det bra i Göteborg? Du inser väl att det INTE innebär att just DU skulle få det sämre? Sedan så är det inget fel på de som är gay/bögar. Anser du det så säger det en hel del om dig. Och inga feminister eller Pk gör något alls för att trycka ut "er" män från samhället. Bara att du är så jäkla osäker i dig själv så du inte klara dig själv.

Att du mår dåligt har inte ett skit med hur andra har det. Du ska söka hjälp för dina problem. Och sluta skylla dessa på andra. Ta ansvar för dig själv och din situation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Multithread:

Hej

Ekonomin gör att det faktiskt går att bedriva ett samhälle. Sjukvård, skola osv.

Vem lyssnar du på som säger att det går bra för Sverige?

Statsskulden ökar för varje dag mitt i en högkonjunktur. Människor har en högre belåningsgrad än någonsin förut.
Utanförskapen ökar genom invandrartäta bostadsområden blir fler och fler där få jobbar.
Motsättningarna ökar mellan religioner i Sverige.

Vad är det som går bra?

Redan där så gjorde du bort dig. Statsskulden minskar. Har du inte ens koll på det så kanske det är dax att läsa på lite innan du fantiserar ihop något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

@Multithread: Haha, det bästa för Sverige vill alla partier. Så det är så löjligt att ta upp det. Sedan går Sverige jäkligt bra ekonomiskt just nu. Så kom inte med det argumentet för att du tycker man ska rösta på SD.

Jag vill inte säga att någon ska rösta på SD. Jag vill lyfta fram fakta och sedan får människor besluta själva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Att du mår dåligt har inte ett skit med hur andra har det. Du ska söka hjälp för dina problem. Och sluta skylla dessa på andra. Ta ansvar för dig själv och din situation.

Quote of the day.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Redan där så gjorde du bort dig. Statsskulden minskar. Har du inte ens koll på det så kanske det är dax att läsa på lite innan du fantiserar ihop något.

1000 miljarder 2010.

1230 miljarder 2018.

1230 > 1000 ?

Permalänk
Medlem

Man har ju stött på ett o annat regnbågstroll på forumet genom åren, men vad kul o se att majoriteten ändå verkar vara mycket vettiga

Permalänk
Medlem
Skrivet av Multithread:

Hej

Ekonomin gör att det faktiskt går att bedriva ett samhälle. Sjukvård, skola osv.

Vem lyssnar du på som säger att det går bra för Sverige?

Statsskulden ökar för varje dag mitt i en högkonjunktur. Människor har en högre belåningsgrad än någonsin förut.
Utanförskapen ökar genom invandrartäta bostadsområden blir fler och fler där få jobbar.
Motsättningarna ökar mellan religioner i Sverige.

Vad är det som går bra?

Det går ju bra för ekonomin vilket betyder att vi har råd med sjukvård, skola osv. Problemet är ju att fördela pengarna till dessa. Du påstår däremot en massa standard högerretorik som inte baseras på fakta.

Vår statsskuld minskar:
"Statsskulden har varierat mellan cirka 1 100 miljarder och 1 400 miljarder kronor under de senaste tio åren. Men skuldens andel av bruttonationalprodukten (BNP) har minskat från över 70 procent 1995 till 29 procent 2017-12-31 . Det betyder att statens skulder i förhållande till våra samlade inkomster i Sverige har minskat."
[1] [2]

** såg att du svarade någon med absoluta värden. Skulden mäter man ju i % jämfört med BNP. Sluta försöka förvränga siffrorna

Ja människor har högre belåningsgrad, i just lån till bostäder har det minskat. Men ja det kanske inte är optimalt, men detta är inget SD's politik kommer att hjälpa [3]

Utanförskap är verkligen inte bra och något vi måste ta tag i.

Vet inte ens varför jag debatterar detta på sweclockers. Ser ju redan att folk gillar ditt inlägg även fast majoriteten av det är rena lögner. Ändå är det alltid SDare som anklagar vänstern för "feelz over realz". Fakta passar bara in i vissa narrativ tydligen