Sweclockers topplista över tidernas 50 bästa spel (sammanställd)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joel.lindgren
Det enda spelet som är lätt att placera är Final Fantasy VII. Kommer troligtvis aldrig någonsin göras ett bättre spel.

fel! det har redan gjorts ett spel som är bättre av allas våran square, det går ju inte enns att jämföra FF III/6 (6 i europa, tre i usa/japan) med FF7, ff 7 va enligt mig ett steg tillbaka i evulotionen inom RPG

Visa signatur

En själ som exploderar.
vrede ställd, mot livets nerv.
Kall eld.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hipshot
Anderasdr, hoppas verkligen inte att du lägger in CS som en egen punk och du tog inte med det jag skrev heller hoppas jag då jag inte vill vara med

Att inte ha CS som egen punkt vore som att ha alla spel som gjordes på UT motorn kallade UT osv. Som tur är förstår Andreas det här och kommer ha CS som en egen punkt

Permalänk
Medlem

Det är verkligen inte samma sak... CS har varit mod mycket längre än retail och flera spelar det som mod med...

Visa signatur

gotta go fast

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hipshot
Det är verkligen inte samma sak... CS har varit mod mycket längre än retail och flera spelar det som mod med...

Ja, jag spelar fortfarande CS som mod, men det är ingen större skillnad på retail och mod. Alltså ska det vara så jävla svårt att fatta CS är jävligt annorlunda från HL, hade de varit så jäkla lika att de kan ta upp samma plats i listan så hade alla spelat HLDM fortfarande.

Permalänk
Medlem

mm, men då borde väll många som skriver HL ändra till CS då, eftersom det kanske är därför dom skrivit dit HL...

Visa signatur

gotta go fast

Permalänk

Man kan inte ge HL en röst för att man gillar CS, alternativet vore att ta bort möjligheten att rösta på CS, men eftersom det finns som fristående spel så kan man faktiskt inte göra det.

Och det vore nog försent att ta tillbaka det där med att man kan rösta på konsoler
Skulle inte vilja göra det ändå faktiskt. Det här gäller ALLA elektroniska spel.

Pilla ihop en lista nu då Hipshot

EDIT: Och ja. Ni som röstat på HL för att ni gillar CS. ÄNDRA!

Permalänk

1. Deus Ex.
2. Medieval: Total War.
3. Mafia.
4. Gabriel Knight: Sins of The Fathers.
5. Operation Flashpoint.
6. Beneath a Steel Sky.
7. Half-Life.
8. Hitman 2.
9. Fallout 2.
10. Rollercoaster Tycoon.

Visa signatur

2500k @ 4.0GHz 1.190v | MSI P67A-GD55 | 8GB @ 1333MHz 9-9-9-24-1T 1.48v | Gigabyte 6970 OC (tre fläktar ver) @ core 920MHz mem 1490MHz 1.175v | Corsair TXV2 650W | Win 7 Ultimate x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av andreasdr
Man kan inte ge HL en röst för att man gillar CS, alternativet vore att ta bort möjligheten att rösta på CS, men eftersom det finns som fristående spel så kan man faktiskt inte göra det.

Och det vore nog försent att ta tillbaka det där med att man kan rösta på konsoler
Skulle inte vilja göra det ändå faktiskt. Det här gäller ALLA elektroniska spel.

Pilla ihop en lista nu då Hipshot

EDIT: Och ja. Ni som röstat på HL för att ni gillar CS. ÄNDRA!

hursomhelst är HL ett av de bästa spelen genom tiderna

Visa signatur

Men... vad är det bra för? - Kommentar från en ingenjör på IBM angående mikrochipet, 1968
Jag tror att det finns en världsmarknad för ungefär 5 datorer. - Thomas Watson Sr, IBMs styrelseordförande år 1947
"Bamse på ÖÄ i mitt hjärta"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MatzoN
hursomhelst är HL ett av de bästa spelen genom tiderna

Ja man får ju gärna rösta på HL för spelet skull, men då skall inte CS vara inräknat Möjligen då modvänligheten i spelet.

Permalänk
Medlem

1. Half-Life

Gett mig helt klart mest spelglädje genom tiderna, för att inte tala om dess moddar.

2. Mafia

Inget spel jag någonsin spelat har haft sådan inlevelse. Helt otrolig storyline, dessutom är allt tidsenligt.

3. Pinball Dreams (till Amiga)

Också ett spel jag fördrivit mycket tid på, enligt mig bästa flipperspelet helt enkelt.

4. Grand Theft Auto

Det första bra spel jag fick på PC, återigen spelar "moddar" in, Buger City är helt klart mycket roligare än orginalet.

5. Grand Theft Auto - Vice City

Bättre än trean, bättre än tvåan och bättre än ettan (...duh...). Mer stunt, mer action, mer kul, mer...allt...

6. Need For Speed 2 - Second Edition

Lagt ner otaliga timmar på detta, går att spela på min nuvarande dator också, flyter inte så bra p.g.a. att SVGAn inte är den starka sidan av dagens grafikkort...

7. Grand Theft Auto 3

Spelade detta hos en kompis i flera månader innan jag hade en acceptabel dator själv, därav mycket tid spenderad. Enligt mig rätt så nyskapande. Iofs. finns ju Interstate '76 och '82, men de suger ju ofantligt mycket. Lite variation till "kuta-å-skjuta", nämligen "kuta-köra-å-skjuta"

8. Worms 2

Allt är roligt i Worms 2, våldet, översättningarna, uppdragen, inställningarna, !allt! Vore för jävligt att missa på en sån här lista, inte för mig iallafall...

9. Zelda (vettifan vilket, det som finns till SNES)

Har alltid älskat det, vet inte varför, men så är det... Jag har fått Nintendo-tumme för många gånger för att kunna räkna dem och spelat lika många timmar, för att inte säga dygn. Tyvärr har jag inte det kvar, om någon vill sälja kan de ta det med mig via ICQ eller MSN *hint*

10. Serious Sam:The First Encounter

Tyvärr Samme, du kommer inte högre än så här. På en lista över LAN-spel skulle du vara en solklar etta, men inte här. Singleplayer är det inte mycket att hurra för. The Secound Encounter skulle egentligen ligga här om det inte varit för att dina kommentarer var roligare i det första spelet. Jag hoppas på att del 2 blir bättre

EDIT: Glömde Duke Nukem 3D, Starcraft, Warcraft III och Age Of Empires 2... Äsch, skit samma

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Hedersmedlem

Omstrukturerade hela min lista.. glömde Pinball Fantasies

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Hedersmedlem

Svårt att komma ihåg alla spel man kört och sorter ut de bästa. De två första var helt klara men sen blev det probs att rangordna dem.

Att ingen annan har tagit med ettan på min lista! (sökte på forumet här och den här tråden plippa inte upp)

1. Total Annihilation
2. Battlefield 1942
3. Quake 2
4. Unreal Tournament
5. Rollercoaster Tycoon 1
6. Grand Theft Auto Vice City
7. Railroad Tycoon 2
8. No One Lives Forever 1
9. Deus Ex
10. Doom 1

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

1. Dune 2 Pc
2. Zelda 2 nes
3. red alert
4. red alert 2
5. Colin Mcrae 2
6. Wing commander prophecy
7. Dune 2000
8. deus ex
9. Cleopatra
10. Shogun 1

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

1. Super Mario World (SNES)
Det bästa plattformsgenren skådat. Genialiskt.

2. The Legend of Zelda: A Link to the Past (SNES)
Magiskt.

3. Final Fantasy VII (Playstation / PC)
Bäst story i ett spel, någonsin.

4. Little Big Adventure (PC)
Visste inte ens vad det var för spel när jag köpte det. Snacka om flax.

5. Day of the Tentacle (PC)
Galet.

6. Wonder Boy III: The Dragon's Trap (Master System)
Underskattat och glömt? Inte av mig.

7. Castlevania - Symphony of the Night (Playstation)
Fem pixlar är mer än fyra polygoner.

8. Final Fantasy IX (Playstation)
Mysigt.

9. Legend of Zelda: The Wind Waker (GameCube)
A Link to the Past i 3D. Ocarina of what?

10. LeChuck's Revenge - Secret of Monkey Island 2 (PC)
How much wood would a woodchuck chuck if a woodchuck could chuck wood?

Det är FÖR svårt att göra en sån här lista korrekt, och framförallt att rangordna dem. Vissa spel har sånt nostalgivärde att man minns dem som bättre spel än de egentligen är. Men någonting är bättre än ingenting.

EDIT: Nog ingen idé att jag krånglar till och börjar ändra i listan, men några spel som nog förtjänar att vara i listan lika mycket som något annat är Quake (så många timmar spenderat på LAN-spel i det) och TIE Fighter (the Empire is your friend! death to the evil rebels! ).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Svårt att komma ihåg alla spel man kört och sorter ut de bästa. De två första var helt klara men sen blev det probs att rangordna dem.

Att ingen annan har tagit med ettan på min lista! (sökte på forumet här och den här tråden plippa inte upp)

1. Total Annihilation
2. Battlefield 1942
3. Quake 2
4. Unreal Tournament
5. Rollercoaster Tycoon 1
6. Grand Theft Auto Vice City
7. Railroad Tycoon 2
8. No One Lives Forever 1
9. Deus Ex
10. Doom 1

Grattis det är ingen som har tagit med min 2a med, det behöver jag nog inte söka efter...

Visa signatur

gotta go fast

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZaInT
[B]4. Grand Theft Auto

Det första bra spel jag fick på PC, återigen spelar "moddar" in, Buger City är helt klart mycket roligare än orginalet.

5. Grand Theft Auto - Vice City

Bättre än trean, bättre än tvåan och bättre än ettan (...duh...).

Men varför har du satt det under ettan då?

Permalänk
Medlem

1. Chrono Trigger(kommer aldrig att göras bättre rpg) > SNES
2. Secret of Mana 2 > SNES
3. The Legend of Zelda: A Link To The Past > SNES
4. Diablo > PC
5. Diablo II > PC
6. Zelda 2: The Adventure of Link > NES
7. Megaman 2 > NES
8. Little Big Adventure > PC
9. Super Metroid > SNES
10. Rage of Mages 2 > PC

kan listan bli bättre?? nääääääää

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av andreasdr
Men varför har du satt det under ettan då?

Det har kanske en personlig betydelse för honom, hans första PC spel.

Permalänk
Hedersmedlem

1. Quake
Gammalt hederligt FPS med fart och spelglädje. För den erfarne spelar taktik lika stor roll som att kunna sikta. Härligt att spela i lag. Håller än.

2. Diablo 2
Ett härligt spel som man kan sitta och spela länge, gärna i goda vänners lag med en bärs i näven.

3. One Must Fall
Underbart futuristiskt robotfajtingspel. Många timmars slit med kompisarna för att försöka spöa dem om och om igen.

4. Stunts (som liten extrakommentar var detta spelet vi fick köra under högstadiet när vi var klara med matteuppgifterna för dagen :), kan man beskylla mig för att jag blev matteintresserad? )
5. Transport Tycoon
6. Wolfenstein 3D
7. Quake 3
9. Doom
10. Super Mario Bro's 3

Något sånt.

Visa signatur

The variable 'brain' is declared but never used

Permalänk
Medlem

1. Unreal Tournament
2. Half-Life
3. Soldier of Fortune
4. Max Payne
5. Quake III Arena
6. Warcraft II
7. Virtua Tennis (Sega Dreamcast)
8. Crazy Taxi (Sega Dreamcast)
9. Quake II
10. Return to Castle Wolfenstein

Alla spel på PC om inget annat anges.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem

1. Halflife / Counter-strike
2.Age of empires 2
3.BF1942 (bara lirat lite, men det får ändån en topplacering)
4.Swat3
5.Sports car GT
6-STCC
7.STCC2
8.NFS 2 Hot persiute (stavning)

Visa signatur

. Jag .
.. Hon ..
... Vi ...

Permalänk

1. System Shock

Klassikern ifrån 94, som tyvärr var flera år före sin tid. Ett förstapersons äventyr i rymdmiljö och som var mycket mer avancerat än allt som kom samtidigt.

2. Baldurs Gate 2

Rollspelens rollspel, timme efter timme med ren glädje.

3. Planescape Torment

Detta rollspel lyckades med något som de flesta inte gör nämligen att skapa en trollbindande historia som blir viktigare än all action. Ett mindre komplett spel än Baldurs Gate och lite kort.

4. System Shock 2

Uppföljaren till orginalet, nu som förstapersons rollspel. Ett av de mest skrämmande spel som gjorts eftersom man alltid måste vara på helspänn.

5. Morrowind

Stort, fritt, vackert, öppet

6. Thief 2

Riktigt svårt spel där försiktighet och tålamod är viktigare än ett snabbt avtryckarfinger.

Visa signatur

Allt som kan gå fel kommer att gå fel...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av damme
[B]
3. One Must Fall
Underbart futuristiskt robotfajtingspel. Många timmars slit med kompisarna för att försöka spöa dem om och om igen.

hade jag helt glömt bort.. jaja, fick en 12:e plats eller något sånt på min lista

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

1. Baldurs Gate
Det bästa jag spelat, få spel ger samma upplevelse första gången man kör det.
2. Thief: The Dark Project
Var väldigt nära att jag gav Thief förstaplatsen. Vissa av banorna är otroligt bra. Tror aldrig jag varit så rädd i ett spel som när jag spelade "Return to the Cathedral" första gången.
3. Baldurs Gate 2
4. Jedi Knigt: Dark Forces 2
5. StarCraft
6. Age of Empires
7. Thief 2: The Metal Age
8. Monkey Island 3
9. Red Alert
10. Medieval Total War

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XerXes
2. Thief: The Dark Project
Var väldigt nära att jag gav Thief förstaplatsen. Vissa av banorna är otroligt bra. Tror aldrig jag varit så rädd i ett spel som när jag spelade "Return to the Cathedral" första gången.

Har faktiskt tänkt skaffa det spelet. Har inte fattat vad det är som gör spelet så hemskt egentligen, det enda man har att frukta är väl vakter och sånt? Det finns väl inga monster eller liknande i spelet?
Tycker snarare att det är fiendena som borde vara rädda, eftersom man själv är den smygande faran
Men det återstår ju att testas.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av andreasdr
Har faktiskt tänkt skaffa det spelet. Har inte fattat vad det är som gör spelet så hemskt egentligen, det enda man har att frukta är väl vakter och sånt? Det finns väl inga monster i spelet?
Tycker snarare att det är fiendena som borde vara rädda, eftersom man själv är den smygande faran
Men det återstår ju att testas.

Finns visst monster. Det största misstaget med Thief2 var just att zombies, skelettriddare och spöken ersattes av trista robotar. Thief är ett spel som verkligen kan utnyttja ljudet och detta gör det extremt skrämmande.:)

Permalänk

PC listan:

1. Warcraft II
2. Duke Nukem 3d
3. Command & Conquer
4. Transport Tycoon Deluxe
5. Doom
6. Quake 1
7. Half Life / CS
8. Red Alert
9. Diablo
10. GTA 1

Konsol listan:

1. Super Mario Bros (NES)
2. Zelda A Linke To The Past (SNES)
3. Super Mario World (SNES)
4. Yoshi Island (SNES)
5. SuperMario Bros 3 (NES)
6. Legend Of Zelda (NES)
7. Alex Kidd (SMS)
8. Sonic 2 (SMD)
9. Giana Sisters (C64)
10. Wonder Boy 3 (SMS)

Permalänk
Medlem

tråkigt att inte andreasdr kan ta nått av dig där millhouse då du har två olika

Visa signatur

gotta go fast

Permalänk
Medlem

1. Gta Vice city
2. Battlefield 1942
3. UT 2003
4. Mafia
5. Street Legal
6. Black Hawk Down
7. SOF 2
8. NFS HP2
9. Warcraft 3
10. Splinter Cell

Inte en sån seriös lista, men jag skrev typ bara upp spelen som jag brukar spela nu och så rangordnade jag dom

Permalänk
Medlem

Jag har ingen speciell ordning, men here goes:

Ultima Online (2d, second age)
Unreal
Outcast
Half-Life
Hitman 2
StarCraft
BF1942

Lite DOS + Atari spel:

Rick Dangerous (Atari)
Moonstone (Atari/Amiga)
Lost Dutchman Mine (Atari)
North vs. South (Atari)
Fury of the Furries (DOS)

Sen + några jag glömt.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.