Helgsnack: Har komponentbristen skadat ditt datorintresse?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muumin:

Varför skriver ni här då frågan uppenbarligen inte är riktad åt er som har så "frukansvärt lätt" att få era grejer?

Frågeställningen var ju "Har komponentbristen skadat ditt datorintresse?"

Mitt svar är nej. Men det var givetvis mycket mer jobb att köpa delarna än vad det normalt sett är

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Intresset för datorkomponenter dog när priserna gick upp så in i helvete.
Man kör väl tills det rasar. Sen får man väl söka sig till någon ny hobby.
Virka eller väva mattor kanske kan vara skoj. 🤔

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem

Tyvärr blir man besviken över hysterin som skapats av bristen. Nu sitter ju jag iofs lugnt i båten med all hårdvara som kan önskas av en nörd.

Det som besvärar mig är att scalpers har gett sig på mitt huvudintresse och medvetet skapar en artificiell efterfrågan och förhindrar mig och likasinnade att få tag på prylar till vårat intresse.

Hårdvara fanns tillgängligt för hälsosamma priser för bara något år sedan och då var uppgraderingsintresset svalt.
Nu när det är brist, så ska alla (upp?)gradera mer än någonsin och gör det till vilket pris som helst.

Sjukligt trist att se även begagnatmarknaden som verkar hänga med och ökar dramatiskt priser på hårdvara jämfört med för ett par år sen. Värst av allt är ju priserna på ca 5 år gammal hårdvara som är uppe i prisnivåer som nyare generationers hårdvara.

När folk inser förlusterna med att försöka göra pengar på att flippa elektronik (som alltid sjunkigt kraftigt pga utvecklingen) så kommer priserna stabiliseras igen.

Komponentbristen i sig har inte skadat mitt intresse, men hysterin och scalpers som uppstått kring denna situation har gjort det.

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

Snarare min ekonomi som skadat mitt intresse. Kommer aldrig få ihop pengar till en Ryzen eller någon vettig dator. Får hoppas att min AMD-FX överlever länge till de få spelen jag lirar

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Nej tvärtom så är det ju bara kul tills man faktiskt har lagt vantarna på det man längtat efter. När man väl har grafikkortet så sitter man ju ändå bara och spelar samma gamla spel som man klarade utmärkt på sin gamla dator.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Nä hade ändå inga planer på att uppgradera denna generation utan väntar på DDR5 på processorsidan och iaf en generation till på grafikkortssidan.

Men tråkigt för alla som vill uppgradera nu.

Permalänk
Medlem

Absolut inte, däremot så har jag inte uppgraderat som jag hade tänkt i år. Nu läggs dem pengarna på hojen istället så får jag se hur det blir 2022.
8700K med 1080TI fungerar fortfarande även om jag skippar ett par nya spel för prestandan.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Avstängd

Köpte ett 2080 ti för 4600 kr i november, som jag tyckte var rimligt. Nu går de för 9000-10000kr.
Även ett 5700xt som jag klippte för 5000kr i mars, som nu går för 8000kr. Så det har ökat mitt intresse, då det är mer av en investering.

Visa signatur

Intel i7 7700K OC 4.9Ghz | Asus Z170 PRO GAMING AURA.
EVGA GQ 750W | 4 x 4GB Corsair Vengeance DDR4 2500Mhz.
PNY GeForce RTX 2080 Ti XLR8 | SSD Crucial MX300 525GB.
Acer 27" Predator LED G-Sync XB271HUA 1440P 165hz.
Ducky One 2 Mini Pure White Keyboard (Silent Red Switch)

Permalänk
Medlem

Det tråkiga i att vilken ambition man än har med sitt bygge snubbla handlöst på GPU:n är deprimerande.
Min ambition gick ifrån att bygga en zen3 med 3080 till att lyfta över mitt 2070 från nuvarande burk men jag kan inte ens köpa ett 1660 eller 1660 super till gamla burken till vettig peng så att dottern kan ta över den och ha den som sin första riktiga dator.....så dottern är frustrerad, jag smått deprimerad och så som folk bjuder på GPU:er även här på sidan så ser jag inget ljus i tunneln.

Permalänk
Avstängd

Jag bryr mig föga om Kalle-Adam inte kan köpa senaste grafikkortet för att höja sin lekprestanda med 10 fps.

Däremot bryr jag mig mer om att mina kunder inte kan köpa en vettig skrivare eller dator utan att få beskedet om leveranstid framåt november.

Det är fruktansvärt svårt att leverera vettiga datorer och dockningsstationer numera. Trådlösa tangentbord och möss var länge även dessa ett problem.

Permalänk
Medlem

Jag hade stora planer på att bygga ny gamingrigg inför cyberpunk. Har ett chassie, nätagg, och cpu-kylare som ligger och väntar. Var tänkt att bli zen 3 och 3080. Men jag fick spela vidare på gammeldatorn. Känns som det är helt lönlöst att försöka bygga just nu. Värdelöst. Det har faktiskt sabbat mitt intresse lite.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Testpilot

Intresset för tekniken har väl mer bara skiftat fokus kan man väl säga?

Jag är idag mindre intresserad ut av att bygga datorer som en hobby. Brukade köpa/sälja en del annars med +/- 0 i åtanke bara för fröjden att bygga system åt andra eller sakens skull. Men detta har dessvärre stannat av helt då det är svårt att göra bra deals utan att slänga ut en hel månads CSN på flera år gamla mid-tier saker.

Däremot har det öppnat upp en annan typ av intresse i form av djupdykning för diverse tekniker. Har framförallt börjat satt mig in mer i spelmotorer och 3D-tekniker, hur spelindustrin fungerar mer i sin helhet och kraven som ställs. Detta med en målsättning att framöver nu läsa en högskoleutbildning, sedan börja jobba med programmering och förhoppningsvis kunna ta mig in i spelindustrin till slut.

Men helt klart har allokering av tid flyttats till andra hobbys. Spenderar mycket mer tid med att måla Warhammer och skulptera 'set-pieces' medan jag njuter av musik. Önskar bara pandemin kunde komma till ett slut snarast då jag vill ut med drönaren igen

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Medlem

Ja lite faktiskt. Jag spelar i 1080p, bryr mig inte om RT och är helt ok med 60 fps och förväntade mig att lätt få tag på ett grafikkort som kunde dra spel ett bra tag framöver för mina behov förra året för ett pris jag har råd med.
Skit fick jag. Tanken var att jag skulle ha ett 1080ti nu och leka med.

Jag klarar mig än men marknaden kommer inte vara tillgänglig för mig på minst ett år till som det ser ut nu.
Datorn funkar och spelen är kul men den där känslan av missad uppgradering gnager något.

En annan sak som gnager är om något går sönder. För det händer ta mig fan alltid när saker är som dyrast

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Snarare priset på komponenter som skadat det, kommer gå över till konsol och en fin tv istället. Känns mer prisvärt. Men väntar till hösten då jag inte spelar så mycket på sommaren ändå...

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Absolut inte, däremot så har jag inte uppgraderat som jag hade tänkt i år. Nu läggs dem pengarna på hojen istället så får jag se hur det blir 2022.
8700K med 1080TI fungerar fortfarande även om jag skippar ett par nya spel för prestandan.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk

Snarare att synsättet blivit annorlunda.
Jag var på väg att köpa ett 6800 XT vid release men fick inte ett, haft möjligheten att köpa div. kort för flera tusen kronor mer än då men har alltid nekat mig själv att köpa.

Det här har fått mig att tänka om hur jag gör vid nyköp, med mitt 1060 kan jag spela alla spel JAG spelar i 1440 / 1080 i olika detaljnivåer i 144+ / 60 fps utan problem så det räcker gott och väl fram tills det inte fungerar med allt på low i 1080.

Har också fått upp ögonen för Geforce now etc. som en lösning till att ha en stor gejmingburk hemma i framtiden, möjligheten att ha en burk i NUC eller mindre storlek som ändå klarar alla äldre titlar jag spelar och daglig surf etc. kan man prenumerera på valfri tjänst dom månader det kommer nya spel man vill köra.

Jag kan köpa 90~ månader prenumeration för kostnaden av det billigaste RTX 3080, på kontinuerlig prenumeration på 7.5 år eller ungefär 10 år om jag inte har det under sommaren, kommer det komma 4-5 generationer till av Nvidia/AMD kort gånger 10k.

Så frågan är för mig, när mitt 1060 inte räcker för dom spel jag vill spela alt. går sönder, är strömmingstjänsterna så pass mogna att köpa nytt grafikkort är helt ur frågan.

Visa signatur

3600X@4.2GHz, RTX 3070 Ti, 16GB DDR4@3.6GHz, NH-D15, Fractal Design Define Mini C

Permalänk

Nja, håller mig uppdaterad men det är klart att det inte är lika roligt som vanligt och alla planer på nya komponentköp har lagts på is. Hade annars rätt grandiosa planer för i år. Rekommendationen till folk som inte är lika insatta och där pengar spelar roll har förstås också ändrats till att inte ge sig in på PC på hobbynivå just nu utan bara köpa om de behöver något till skola eller arbete.

Permalänk
Medlem

Ja. Vissa saker går ju fortfarande att köpa, blir en mellanperiod där det t.ex. går att uppgradera skärm etc. Köpa CPU är ju ganska OK också, fast grafikkortsbristen gör ju att eventuella sådana inköp verkar hamna 1-2 år framåt i tiden. Mest av allt skadar det nog nyinflödet av nya datorintresserade, som istället hittar andra intressen.

Många av oss här sitter nog iallafall på helt OK grafikkort som funkar, men för nya blir det som sagt större problem. Kan bli lite av en förlorad generation för industrin i värsta fall. Tror också att Sweclockers skadas ganska mycket av det.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Muumin:

Varför skriver ni här då frågan uppenbarligen inte är riktad åt er som har så "frukansvärt lätt" att få era grejer?

Frågan är riktad till alla

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Datorintresset står orubbligt, men nyhetsintresset har definitivt blivit väldigt svalt

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontooz:

Nu när det är brist, så ska alla (upp?)gradera mer än någonsin och gör det till vilket pris som helst.

Jao fast är det verkligen så? Folk uppgraderar väl med jämna mellanrum och de som inte uppgraderade på 2000/5000-serierna tänkte uppgradera denna generation. Pga situationen kanske det upplevs som att alla vill uppgradera nu.

Men denna generation kanske är extra speciell då det känns som att hoppet i nivå är ganska påtaglig jämfört med tidigare.

Permalänk
Medlem

Inga problem för mig. Fick mitt 3080 i november så har inget särskilt att uppgradera.

Permalänk
Medlem

Visst har det skadats men inte så farligt. Läget nu är väldigt likt vid förra mining-boomen och mellan den och nu hade vi ju väldigt höga prsier på SSD-lagring och RAM. Så som datamupp är man rätt härdad. Håller på att bygga en dator till mitt barn (som var tänkt som en server först) och det som saknas är GPU. Han fick istället en Xbox series S och är nog lika glad för det. Ampere-serien med dess nuvarande kostnad är inte värt det ställt mot mitt 2080 Ti för gaming. Det enda som gjorde Ampere intressant var ju priset ställt mot prestandan. Nu blir det i princip samma deal som med Turing mot Pascal. Har en känsla att folk blir lite fartblinda.

Visa signatur

Chassi;Mobo;RAM: NZXT H7 Flow, Asus Crosshair Hero x670E;Ryzen 7 7700X
RAM;PSU: G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ Dark Power 13 1000W
Kylare: Corsair AIO 360 med RGB...
GPU: MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Jag hade stora planer på att bygga ny gamingrigg inför cyberpunk. Har ett chassie, nätagg, och cpu-kylare som ligger och väntar. Var tänkt att bli zen 3 och 3080. Men jag fick spela vidare på gammeldatorn. Känns som det är helt lönlöst att försöka bygga just nu. Värdelöst. Det har faktiskt sabbat mitt intresse lite.

Fast avs. specifikt C2077 är det kanske lika bra att starta det längre fram när de fixat alla buggar och lagt till en del av de utlovade features som just nu saknas.

Permalänk
Medlem

Komponentbristen har fått mig att se alla som minear och säljer bristvaror dyrt som annat än människor. Det är väldigt tråkigt att man fått den synen, men det kan inte hjälpas.

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem

Lite då jag spelat bra mycket mer på konsol nu.
Sugen på ett RTX3080 men inte för överpris utan för MSRP (more or less). Ju längre tiden går är jag beredd att betala mindre som det brukar vara.

Så för mig betyder det bara att jag väntar just nu och kanske köper nästa generation under 2023 när man kan få det inom någon vecka eller så. Vill ha RTX men fördelen med brist är att jag kan spela en del backlog på konsol.

Visa signatur

Desktop: Moderkort: ASUS STRIX B350-I Gaming | CPU: AMD R7 3700X | RAM: 2x16GB Corsair 3600MHz CL16 | GFX: Radeon RX 6950 XT Red Devil | OS: Windows 11 Pro x64 | Monitor: ASUS PG279Q & ASUS PB278Q

Notebook: ASUS UX482EG i7-1165G7 / 32 GB / 1 TB
Nintendo Switch/New 3DS XL - 1006-2151-2466

Permalänk
Medlem

Intresset har inte ändrat sig nåt nämnvärt. Att köpa nya komponenter har aldrig varit lika intressant som att se hur tekniken har utvecklar sig. Lite surt blev det ju när prishöjningarna kom precis före jag hade råd med nytt grafikkort men det är sånt som händer. Blev en läsplatta istället och jag är lika glad för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Fast avs. specifikt C2077 är det kanske lika bra att starta det längre fram när de fixat alla buggar och lagt till en del av de utlovade features som just nu saknas.

Lägg ner att göra detta till ytterligare en tråd att klanka ner på cyberpunk

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Hade tänkt att göra en helt ny build. Men det får skjutas på framtiden :/

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem

Som många andra sagt. Intresset i stort är inte skadat, men jag är likgiltig inför nyheter och lanseringar. T.ex. test av olika partnerkort - varför ska jag läsa om vilken modell i en serie som är bäst om jag ändå får skatta mig lycklig om jag får tag i ett kort över huvud taget?

Dessutom är jag bitter över prissättningen, jag har inget problem med pris och efterfrågan, men kom inte och säg att en produkt ska kosta X när den kommer att kosta avsevärt mer. Hade de sagt att "Vi höjer priserna för att vi kan" hade jag varit helt ok med det, jag hade inte gillar det, men det hade varit ärligt. Konceptet lanseringspris har gjort mig skapligt fientligt inställd till både AMD och NVIDIA.

Tycker synd om Swec och annan media som lever på nyheter inom fältet om läsarna tappar intresset på grund av allt som pågår för tillfället.