Helgsnack: Vilka knep har du för att hantera sommarvärmen?

Permalänk
Medlem

Öppet på natten, stängt på dagen. Acceptera värmen och inte göra något ansträngande när det är som varmast.
Som vissa andra skrivit så är vi ju inte bortskämda med värme så man får vara nöjd och glad när vi har det varmt och ljust. 😁
De varmaste dagarna så går det inte att hålla stängt hela dagen då det blir alldeles för kvävt till slut. Då är det bättre att öppna upp och få lite drag.

Permalänk
Medlem

Köpte en golvfläkt ifrån netonet för 600kr, till sovrummet Först tvekade min tjej men nu tycker även hon att det är ett bra köp. Förra året var det svårt att sova, jag gör inte om den tabben igen hehe.

Visa signatur

Inter-Tech IM-1 Chassi x 5600X x Noctua NF-F12 Chromax Black Swap / 8st Blackswap fans/ ASUS PCE-AX58BT / 3200Mhz 32GB HyperX / SF750W / W10 > 970EVO+ & 3xSSD Kingston /3080 TUF OC V2.

Permalänk
Medlem

En Chillflex Pro. Bor i nyproduktion och det blir helt åt helvete varmt under eftermiddagarna, så fläktar och öppna fönster duger inte.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Jag klarar mig med fläkt om det är max. +30 C på dan och runt +20 C på natten. Varmare än så kräver andra lösningar, kommer ganska långt med en luftkylare i torrare klimat. Är det fuktigt och över +30 C, då behöver jag AC.

Permalänk
Medlem

Fläkt från Xiaomi "smartmi". Årets bästa inköp. Galet mycket lägre ljudnivå än alla andra fläktar.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Avstängd

Inget speciellt, blockera solen så mycket det går under dagtid och på kvällen (och en del av natten) drar man in kallare luft in i lägenheten med hjälp av en större fläkt.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Myggnät till balkongdörr och takfönstret.

https://www.biltema.se/bygg/flaktar/golvflaktar/golvflakt-20-...
En **** stor fläkt och en liten "no-name" AC som kyler ner ens ca 6-8m2 sovrum

Samt cola zero!

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Hedersmedlem

Inte mycket speciellt. Har stängt och neddraget när det är varmare ute än inne eller solen ligger på, öppet och korsdrag när det är kallare ute (varma dagar oftast mellan typ 20-21 och 9 eller så). Fläkt för att hjälpa till med korsdraget.
Kalla duschar om det verkligen är varmt och fuktigt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

I extrema fall, blöt ned t-tröjan och ta på. Funkar mycket bra med luftdrag. Inte så bra att sova med.

Permalänk
Medlem

Två panelfläktar i samarbete med markiser och persienner gör att det går an. Som många andra tycker jag man får uthärda den värmen vi får här uppe i norden. Med det sagt trivs jag bättre i mörkret och kylan men det kan ju vara fint med lite omväxling…

Visa signatur

Chassi;Mobo;RAM: NZXT H7 Flow, Asus Crosshair Hero x670E;Ryzen 7 7700X
RAM;PSU: G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ Dark Power 13 1000W
Kylare: Corsair AIO 360 med RGB...
GPU: MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Medlem

Utöver standardlösningar som att ha en fläkt som blåser på er eller att köpa en AC.

Hus: När det på kvällen är kallare utomhus än inomhus. Istället för att öppna upp och släppa in alla insekter så hanterar jag luftflödet som om huset vore ett datorchassi. Ett öppet fönster på nedervåningen och en fläkt i en öppet fönster som blåser ut på övervåningen.

Lägenhet: Solfilm på sovrum med söderfönster. För vampyrer och skygga datornördar kan ni dessutom välja en solfilmvariant som minskar insyn utifrån så ni slutar täcka för fönster hela tiden.

Permalänk
DingDongerMcDongface

Hittills har jag klarat mig med fläktar, mörkläggningsgardiner osv, men i år har jag faktiskt beställt mig en portabel AC. Delvis är jag trött på att sova i soffan när det blir som varmast, då min loftsäng blir helt obeboelig. Sen tycker jag synd om katterna med. De har sina kyldynor och gott om vattenskålar + vattenfontän, men det är så mycket svårare för dem att kyla ned sig på egen hand.

Har även konstruerat ett skydd till ena fönstret med hjälp av kompostgaller, bundband, tejp och krokar för att kunna ha det öppet kvällstid, vilket hjälpt mycket! (Pga katter då, dumt om de skulle falla ut från tredje våningen) Får dessvärre inte till något vettigt korsdrag pga fönster på endast em sida av lägenheten, men jag ska prova det geniala tipset @SimonLarsson bidrog med och öppna brevinkastet!

Permalänk
Medlem

Njuter av värmen och missbrukar resorb

Permalänk
Medlem

låter som många bor mellan Kräftans vändkrets och Stenbockens vändkrets (tropikerna)
människor är roliga.. dom klagar på vintern på kylan och när sommaren kommer klagar dom på värmen... dom blir aldrig nöjda
skååål på er ... ta en öl så kyler ni ner er i sommarvärmen

ps. det är ju lite småkyligt idag.. har sett en del folk i jackor ...

Permalänk
Inaktiv

En riktig AC, har 20c innetemp hela sommaren

Permalänk
Medlem

Flyttade till ett kylhål i Norge för tio år sen - runt jan-mars är det oftast -20 med turer ner till -35 ibland. Best decision ever. Somrarna har brukat hålla sig på runt 15 plusgrader men de sista tre åren har det ibland blivit perioder med olidliga temperaturer på UPPÅT 25-30 plus.

Har obv luftpump som kyler men övervåningen, där frugan och jag sover, blir galet varm. Har köpt två fläktar som går dagtid och så flyttas en av dom in på sovrummet och riktas mot min nakna lekamen om natten. Funkar hjälpligt.

Funderar såklart på en flyttbar ac men det är en djungel att rota i för att hitta en man kan lita på.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

Har villa med värmeväxlare som pumpar in svalare luft utifrån när temperaturen ute är svalare än inne, dock ligger ju kyleffekten senare på kvällen/natten ju varmare det är ute. Aggregatet kyler inte aktivt utan skyfflar alltså bara runt luft. Funkar bra så länge temperaturen håller sig på max 25 utomhus, sen blir det jobbigt framåt småtimmarna.

Portabel AC står i garaget och används sällan för den väsnas så förbannat... säkert över 55 decibel (dammsugare ligger på 60).

Men överlag sitter jag och svettas utan luftkonditionering och tillförlitlig bra lösning som funkar dygnet runt.

Föredrar alltså vinter med 3 meter snö och hellre minus 30 än plus 30.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Familjen tog tummen ur och skaffade en AC...för stor AC. Den är enorm och helt overkill för sverige. Men kostnaden med installation är typ bara 1-2k mer än den rekommenderade så why not, typ bara 5-10% extra och har man väl hantverkare här så lika bra. Vi har haft den på 23-24 grader och den kyler för mycket ibland men nu har man möjlighet att pumpa mycket kyla när det väl behövs. Samt den går på minimum hela tiden när den väl är igång så den är nästan helt tyst inne och ute.

Inte så mycket värme kapacitet på den men med fjärrvärme så är det ändå billigare att köra det än värme via luftvärmepumpen (ACn).
Kör den mest för att få ner edgen på värmen och få vindsvärmen i chack..annars värmer luften på vinden övervåningen hela natten.
Så vi har igång den på eftermiddagen sen stänger av den när det svalnat ute.

Hur vi klarade oss tidigare sommrar vet jag inte, jag hanterar värme skitdåligt när det är varmt (25-26+), kan inte tänka eller göra saker, bara fungerar inte, total shutdown.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Den inredda källaren är naturligt sval, värme där på vintern och inget på sommaren, mycket trevlig där under sommaren, men vi har även luftvärmepumpar som kyler resten av huset så det är aldrig äckligt varmt inne 🥰
Sen att barnen aldrig stänger dörrarna på sommaren är en annan femma då dem springer in och ut precis hela tiden, men det är det värt

Edit: kan tillägga att jag älskar värmen och avskyr vinter. Så njuter gott i detta vädret så gott som bor i kalsonger eller shorts med resten bart ute hemma, tur man bor stort och utan en massa folk omkring 🤣,Men inne vill jag kunna kyla av mig när det behövs

Är även sjuk nog att fortfarande basta flera gånger i veckan även på sommaren 🤣

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

jag personligen är ett stort fan av iskalla Cola zero samt har en arme av bordsfläktar fläktar hemma
Hårdvaran har jag följande för att hålla temperaturen nere:

Datorn: (inga väggar eller dammfilter, samt extra fläkt för bakplåten vid mining).

Dold text

NAS / Laptop / Switch: (till och frånluft med dammfilter i tvbänken)

Dold text

Routern: (AC86u som pissar värme, 120mm fläkt kopplad med en klippt USB kabel).

Dold text
Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Värst är värmen när man ska röra sig el göra något aktivt, då kan man ju inte direkt komma ifrån den. Men även när man ska sova.

Har lite olika lösningar på olika ställen man är, tid på dygnet och aktivitet.
Generellt tunna sängkläder, varm dusch och ibland bastu gör att värmen i övrigt känns svalare, även försöka se till att ha luftcirkulation.

På jobbet: Fläkt och öppet fönster, men för varmt ändå. Under varmaste tiden vill man ju helst vara ledig, jobba hemifrån el åka ner i gruvan (där det dock också kan bli lite kvavt bitvis).

I fritidshuset: Fläkt, värmepump (med kylning/AC). Huset även placerat rätt öppet så att det fläktar lite för det mesta. Går hyfsat bra där.

Hos föräldrarna: Långt norrut så det sällan blir så varmt och blåser en del, rum på bottenvåningen i skugga, fläkt. Inga större problem med värme där heller.

Lägenheten: Flera fläktar, egenbyggd ventilation från sovrummet, öppna fönster, kall dryck. Hyfsat behagligt frånsett nattetid då man helst inte har fönster/dörr öppen p g a trafikljudet och myggen. Skulle nog behöva bättre lösning, ventilationen jag byggde för någon vecka sen var väl inte så effektiv som jag hoppades.
Skulle kunna skaffa AC men det känns inte helt motiverat då de tar rätt mycket plats de övriga knappa 50 veckorna som den inte skulle användas.
En idé kunde vara att byta sovrum till det större & svalare rum som jag idag har som datorrum/gästrum, har börjat överväga det men det skulle även innebära att ett rum blir i princip oanvänt frånsett när jag har besökare som sover över (ett fåtal nätter per år). För besvärligt att flytta över saker för att byta fram och tillbaka.

Permalänk
Medlem

Stenhus från 1800-tal, 1 meter stenvägg. Tyvärr olidligt kallt på vintern.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

3st portabla AC fördelat på 96Kvm varav ena står i samma rum där datorn står.
Utöver detta har vi även 3st takfläktar samt en tornfläkt och ett par vanliga 30cm fläktar.
Har en hel sida av lägenheten som vetter mot solen från ca 10 på morgonen tills den går ner mer eller mindre, blir aningen varmt i lägenheten.

Nej jag är inte direkt överdrivet förtjust i värme som ni kanske förstår haha.

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods

Permalänk
Medlem

Jag flyttade. Värmen var såklart inte enda anledningen till att jag flyttade, men det var en av de sakerna som gjorde att jag valde just denna lägenhet. Jag flyttade från 7:e våningen med alla fönster åt sydväst där det blev bastu direkt när solen låg på, till en lgh på bv med uteplats mot nordost. Det kan fortfarande bli lite svettigt när det är 30+C ute, men det känns inte längre kvävande hett och man kan få in lite svalkande luft via en golvfläkt ställd vid balkongdörren.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk

Köpte en portabel AC på Ica maxi förra året som bara står tuggar på, den låter ju en del men det får man ta ,blir mycket bättre inomhus klimat så man kan leva som normalt, har den inställd på 16 grader så det kanske blir ca 20 inne i ett par rum 🥶 bästa köpet ja gjort! ☀️

Permalänk
Medlem

Väldigt enkelt, man gör som i södra europa. Drar ned persienerna och vädrar samt vattnar tidigt det vill säga innan kl 07:00 på morgonen. Samt sent på kvällen det vill säga vädrar ut efter 22:00-23:00 tiden. Samt dricker mängder av vatten. Svårare än så är det faktiskt inte =). Det värsta man kan göra är att just vädra dagtid när det är som varmast som många faktiskt gör i just Sverige, man släpper då in värmen som man inte vill ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Skulle precis skriva samma sak, älskar kallt väder betydligt mer än varmt. Blir det för kallt tag jag på mig mer kläder, men när det är för varmt. Då duger bara ac för mig.

Håller med dig brukar säga "Jag tar hellre 30 minus än 30 plus, är det kallt så kan man klä på sig men är det varmt kan man inte klä av sig mer än naken och jag har en känsla av att du inte skulle uppskatta det senare alternativet..."
Sen är jag tämligen övertygad om att jag är mer viking än er ty jag lever norr om polcirkeln:-D

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Håller med dig brukar säga "Jag tar hellre 30 minus än 30 plus, är det kallt så kan man klä på sig men är det varmt kan man inte klä av sig mer än naken och jag har en känsla av att du inte skulle uppskatta det senare alternativet..."
Sen är jag tämligen övertygad om att jag är mer viking än er ty jag lever norr om polcirkeln:-D

Hade tänkt skriva precis samma sak.
Frågan är bara hur mycket vinter det blir i framtiden med allt som händer just nu med klimatet.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Rejäl takfläkt. Tror min är 115cm. Helt ljudlös på lägsta farten.
En mindre fläkt på golvet som jag har som fotpall. Kalla fötter kyler hela kroppen.

Visa signatur

Programmerare, prestandatestare. Australien. Grönt te och lakrits.
----------------------------------------------------------------
7800X3D. 32GbRam. 2+4Gb M2 + 18Gb. 43" 4K. RTX4070Super. S23 Ultra.
Lödstation, Oscilloscop och en massa olika microcontrollers.

Permalänk
Medlem

Öppna fönster, fläkt, svettas och en kall dryck.
Kan dju inte direkt säga att det hjälper något speciellt att datorn flåsar varmluft rakt mot mig.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.