Misstagstråden (dela med er av era största misstag vid datorn)

Permalänk
Medlem

vad har hänt där? :S

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

Ajj, den är ju klyvd mitt itu eller? :S

Visa signatur

Länkarna funkar inte pga olika människors elaka handlingar
[Webdesign | Tjäna pengar på din hemsida | Gratis prylar!]

Permalänk
Medlem

Tja man har väl gjort en del missar genom tiden Har som tur aldrig pajat något jag själv fått betala har dock bekostat IBM en dator och en hårddisk vid olika tillfällen och datorbutiken en CPU fast det är lååååånga historier.

Däremot kan jag dra en kortare, när jag nyligen hade "ommonterat" hela datorn, kommer inte riktigt ihåg varför... Så skulle jag starta den... Trycker på knappen... Inget händer! Tänker jaha vad är det nu som är fel? Tittar runt lite, kontrollerar alla kablar, kontollerar så att grenuttaget är på...

Så sträcker jag mig mot ATX-strömkabeln för att dra ut och typ börja om moteringen och märker att cpu-fläktens elkabel sitter i ett "chassi-fan" uttag och jag hade det satt i BIOS att datorn inte skulle starta utan cpufläkt... Jag var alltså skit nära att utföra flera timmars felsökande

------------------

Skulle nyligen bygga ihop en dator från gamla delar.
Dem gamla delarna som jag hade var följande:
AMD Socket A Moderkort DRR... AMD Athlon 1,2 Ghz... Geforce 2 MX 400
Så skulle jag köpa kompletterande delar... dvs minne, hårddisk, cdrom, billigt chassi, cpu-kylare. Så skulle syrran få datorn i födelsedagspresent och bli av med sin gamla Compaq 166Mhz (dettar var oktober 2005). Så monterar jag ihop datorn mycket försiktigt så att inget ska råka paja. Känner mig nöjd när jag monterat ihop den.

Som en van hemmabyggare så visste jag att man inte ska skruva på sidoplåten ifall man gjort fel så jag provar starta den utan sidoplåt... startar den och *poff* smäller det skit högt efter ca 3 sek.... *grips av panik* slår av strömen börjar lukta mig omkring efter vad som brunnit upp... känner inget... upptäcker efter en stund att en av kondensatorerna exploderat på moderkortet som inte gick att köpa nytt av längre och födelsedagsbudgeten räckte inte till att köpa nytt moderkort och ny processor.

Så det slutade med att jag oplanerat, obudgeterat och osjälviskt fick ställa upp och köpa nytt moderkort + cpu till mig själv så fick hon mitt dåvarande moderkort + cpu vilket var lite bättre.

Vidare till monteringen: När jag skulle montera sakerna så var jag skit försiktig och tog alla åtgärder jag kände till för att det skulle gå till så smidigt som möjligt... Så blir jag klar och ska starta den.... Trycker på knappen och.... INGET HÄNDER!!! värsta paniken!!! så börjar jag titta bland kablarna (nej, det var inte cpufläkten som satt i fel kontakt ) och jag hade glömt slå på grenuttaget efter att jag slagit på brytaren till grenuttaget så funkade det fint

Visa signatur

Dator: AMD 5800X, ASUS RTX3060, 32GB RAM, Windows 10
Server: Intel NUC i5-4250U, 16GB RAM, Debian

Permalänk
Medlem

Det största misstaget jag känner att jag gjort var på ett lan. Tänkte jävlas lite med en kompis, så vi två som var vakna på lanet bestämde oss för att gömma en trådlös mus - MX700. Vi funderade lite grann och kom på det perfekta stället, vi gömmer den i lampan. Den borde ändå vara släckt under hela lanet. Sedan gick jag hem och la mig.
Morgonen därpå (vid femtiden) kommer jag tillbaka och ser hur vännen söker efter musen, så jag ger honom tipset "fågel". Han tittar upp och ser genast skuggan av musen i lampen och lyfte ned lampen. Han tog ut musen.. som hade smält eftersom han tändt lampan ett tag när han sökte... Som tur var hade bara skalet smält och fått en helt annan form och jag har haft lite otur med ett antal MX510 så efter någon timme så fick han en unik trådlös MX510.
Det är egentligen en enda misstaget närmast hårdvaruväg vad jag kan minnas om man bortser från att jag glömt ge grafikkortsfläkten ström efter att jag bytt den, men den klarade sig. Annars har jag formaterat fel partition ett antal gånger, skrivit över ett antal filer och "vårstädat" windowsmappen (*.dll) i Windows 95 som ung.

Permalänk
Medlem

Har tyvärr inte gjort någon tabbe så länge jag har ägt en PC. Men däremot hände det en liten tabbe för 15år sedan hemma hos polaren. Vi satt och spelade på hans Commodore64, när plötsligt hans lillebror kom in och råkade tappa 3dl Päronsaft över datorn. Ryckte ur nätagget och bar in datorn i duschen, blåste den torr med hjälp av en hårtork i cirka 2 timmar. Testade att köra igång den sen och den fungerade men i 6 månader efter det luktade det fortfarande päron när man satte på den. (Doftdator!!!!)

Visa signatur

Intel Pentium 4 Celeron D 2.4Ghz | Asus P4P800-E Deluxe | 4*256 Mb | Hercules 3D Prophet 9200 | WD 40Gb | Samsung 120Gb | Seagate 200Gb | Seagate 250Gb | Maxtor 120Gb | Homemade Twin-Tower | 2*Tagan 400W

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mohikan
(Doftdator!!!!)

Permalänk
Medlem

rofl!

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem

Idag i datorsalen på skolan skulle en polare till mig (ErgoNomic på swec) Starta en dator. Kollar på baksidan och ser att inte strömkabeln är i och stoppar i den i nätagget. BAM säger det och det ryker och luktar mumma i hela rummet. Det bara sprutade gnistor från nätagget

Visa signatur

AMD64 3700+2.2ghz@10x240 - GeForce 7800GT - Asus A8N-E - 2xkingston 512 mb - WD 200 Gb
Kringutustning: Logitech MX510, Q-pad XXXL, Koss SB45

Permalänk
Medlem

Gjorde en väldigt dum grej igår, skulle klippa av ett snöre som höll fast kabeln till min webkamera, med snöret siktat så går jag in med saxen och klipper till.. Direkt efter jag klippt så får datorn spel och börjar tjuta som fan, Jag flyger upp å ska kolla vad som hänt och märker att mus och tangentbord inte funkar. Visar sej att jag klippt kabeln till min MX 518

Nu får man ta å köpa ny mus

Visa signatur

~~ Athlon64 Dual-Core 4400+ ~~ Asus Extreme 7800GTX ~~ 2 GB RAM ~~
3Dmark: 05 / 06

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EmoT
Gjorde en väldigt dum grej igår, skulle klippa av ett snöre som höll fast kabeln till min webkamera, med snöret siktat så går jag in med saxen och klipper till.. Direkt efter jag klippt så får datorn spel och börjar tjuta som fan, Jag flyger upp å ska kolla vad som hänt och märker att mus och tangentbord inte funkar. Visar sej att jag klippt kabeln till min MX 518

Nu får man ta å köpa ny mus

Hahahahaha. Lyckat!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EmoT
Gjorde en väldigt dum grej igår, skulle klippa av ett snöre som höll fast kabeln till min webkamera, med snöret siktat så går jag in med saxen och klipper till.. Direkt efter jag klippt så får datorn spel och börjar tjuta som fan, Jag flyger upp å ska kolla vad som hänt och märker att mus och tangentbord inte funkar. Visar sej att jag klippt kabeln till min MX 518

Nu får man ta å köpa ny mus

Du vet att man kan skarva kablar va?

med krympslang kan det t.o.m. se snyggt ut

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ultima
Kan en katt verkligen bli "helbränd" och dö på fläcken av de spänningar som finns inuti en dator(snackar inte om 230V som kommer in i nätagget)? SKulle inte tro det...

Inte helt omöjligt då en människa kan dö olyckligtvis av 50V genom kroppen. Då vår kropp har en resistans på 1500ohm, och en liten, liten kattunge kan inte ha så mycket?

Visa signatur

1::3700+ San Diego@3.0GHzghz[300x10], Abit KN8-Ultra, 1024mb, X850XT @ PE. 01: 27190. 05: 6220.
2::XP 2500+ @ 3200+, Asus A7N8X-X, GeForce FX 5700 Ultra@ 605/1100, 512mb ddr. 01: 13550

Permalänk
Discokungen

Men att bli helbränd är extremt osannolikt

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk

det är inte volten man dör av utan A.. genom 30mA dirket över hjärtat så dör man.. men vår lärare hade ett demonstartions test med en defekt lampa (stålskydd) man höll ena handen på lampan och andra i skydds jorden med multimere imellan .. o vissa personer gick runt 1 A väldigt farnligt..

sen tror jag inte på den rövar historien

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ultima
ett stort misstag är också att man blivit så pass bra på datorer så man får agera gratis datorsupport till de man känner :S

jag håller med dig till punkt och pricka..;)...det är förjävligt när dom ringer på skype mitt i en BF2 runda så spelet minimeras och det tar år att få upp skten igen

Visa signatur

CPU: Ryzen 3700X | CPU-Kyl: Alpenföhn Black Ridge + NF-A9x14 | GPU: ASUS Nvidia 1080 Ti 11GB | RAM: Corsair LPX 3000MHz 2x16GB | MB: MSI B450I | Chassi: Sliger SM560 | SSD: Samsung 970 EVO 1TB | PSU: Corsair SF 600W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zordor
jag håller med dig till punkt och pricka..;)...det är förjävligt när dom ringer på skype mitt i en BF2 runda så spelet minimeras och det tar år att få upp skten igen

Grattis, det är ju en plåga när det ringer folk som man inte ens känner men som känner nån man känner och vill ha hjläp med datorn osv. Det kan man bli matt på! Sen det där med kattungen är högst otroligt, Det är ström gjord för elektronik som finns i en dator... Vilket betyder hyfsat långa A och bra säkringar med tanke på att elektronik är känsligt osv. Men katten kanske var och pillade i nätagget?!

Visa signatur

5 bit är färre än 4 byte

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saWeha
haha, ja visst är det förjävligt :/:mad:

Jaa, det är det värsta När polare ringer till en med sina idiotiskt dåliga beskrivningar och vill ha hjälp...

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem

Tja... bytte hårddisk i iBooken, gick inte som jag hade planerat. Men den funkar iallafall! Glo på länken för byte - loggen.

http://www.strukt.biz/ibookg4hd/IBookG4hd.htm

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Medlem

Skulle byta kyl på mitt radeon 9600xt... satte dit lite kylpasta (efter att ha tagit bort den gamla).. tryckte dit kylflänsen och starta... de funka... sen några dagar senare slutade graffet att funka, trodde jag hade brännt det, eftersom jag överklockat det ganska friskt.. tänkte inte mer på det, utan köpte mej ett nytt 6600GT... sen nån månad senare skulle jag sälja kylet, så såg jag att det låg en klick kylpasta mellan 2 resistorer i närheten av kärnan... torkade bort det med en tygtrasa och lite T-röd, sen funkade det igen... så nu har man 2 grafikkort att välja på...

Visa signatur

CPU: AMD Phenom X4 9950 BE Minne: 8 GB OCZ Reaper 1066 MHz DDR2
HDD: 2300 GB Grafikkort: Sapphire Radeon HD4870 1GB MB: Asus M3A70-T Deluxe PSU: Corsair 620HX

Permalänk
Medlem

min största tabbe e nog när ja moddade mitt nätagg. drog ur sladden, skruvade isär nätagget o bytte ut 1/0knappen ibak mot en komponent så ja har fjärrkontroll. satte i sladden o skulle testa.... funka inte.. huum tänkte ja, o började pilla pånytt där nu. men drog ej ur sladden. poof sa de så fick man sig en rejäl smak på ström inget pajja som tur va hehe...

Permalänk
Medlem

lite för mycket med alla vänner som e helt blåsta

Visa signatur

Dator1: Amd 2800+ 2,2GHz || 2*512Ddr || 2*160Gb S-ata (raid 0) || Radeon 9800se @ pro || 3dmark 03= 6258
Filserver: Dual p2 2*450Mhz || 4*128ecc sd ram || Maxtor ultra ata adapter || 200+160+80+80=520Gb ||
Mitt htpc projekt: [B]At --> "atx" [/B] lanrouter: [B]Lite plåt lite router [/B]

Permalänk

Ni som har krävande vänner skaffa en sån här !:D

Tredje bilden dårå.

Visa signatur

---Under uppbyggnad----

Permalänk
Medlem

Sitter och pillar med PCIströmbrytaren till mina lysrör i den nya datorn. Rätt va det är så blir det en "pang - flash" och datorn dör. Utan att fatta vad som hände så sätter jag på datorn igen och börjar återigen pilla med kontakten. Kort därpå blir det en "pang - flash - datadöd" igen, bara för att upptäcka att isoleringen på kontakterna till strömbrytaren åkt av och kortslutits med chassit. Hade en lite taskig feeling en stund innan jag konstaterat att inget pajjat efter första gången, jag menar.. att vara helt newbie och in och pilla i en burk för 16 000.. inte så kul när det pajjar då.

Visa signatur

Elektriker och musiker =)

Permalänk
Medlem

varför har ni datorn på när ni ska in och pilla!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
GAH!!!!!!!!

Visa signatur

"Allt du säger skall vara sant, men du behöver inte säga allt som är sant" - Göran Persson

Permalänk
Medlem

Ett av mina misstag är när jag lät mig tro på min bror att det vore lugnt
att starta min nya dator utan processorfläkt, bara för en kort stund så man såg att den bootaigång...

avisst... den amd processorn brändes ju ganska så snabbt....

Visa signatur

e7200, gigabyte gefore9600gt passiv, gigabyte ep35-ds4, 2x2gb corsair budget pc6400, xp pro. corsair 650w,

Permalänk
Medlem

Lyckades nyss med en riktigt fin en. ^^

Tänkte städa och göra lite julfint vid datorerna, så jag började dammsuga, såg att det var massa damm på laptopen, och började dammsuga. Sen sa det "schwupp", och det saknades lite tangenter.

Var bara att leka doktor; ta fram sax och börja klippa upp dammsugarpåsen. Hittade alla tangenter efter fem-tio minuter och kunde som tur var sätta ihop allting igen.

I fortsättningen kommer jag nog ha borstmunstycke när jag dammsuger laptopen.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B550-F Gaming | Ryzen 9 3900X | 64 GB Corsair Vengeance RGB PRO | MSI GeForce RTX 3070 VENTUS 3X OC 8GB | Corsair Graphite 760T

Permalänk
Medlem

Jag var hos en kompis för ca två år sedan som fått hem en ibm dator med 3,2 ghz och Ati Radeon 9800 PRO 512 MB osv osv... Det var väldigt nytt på den tiden och han la ut ca 25000:- för datan och plattskärmen.. Jag visste inte så mycket om själva datan och innehållet och sånt.. Så jag kollade bakom den efter vi inte fick skärmen att funka.. JAg var bara tolv år och kollade lite vakom på nätagget och ser omväxlare där det står 110/240V med en bit röd tejp över. Jag tänkte att man kanske sätter på skärmen på den där knappen, och utan att fråga så rycker jag snabbt av tejpen och växlar om knappen när strönkontakten sitter i!!! Det kom som en stor blixt rätt ur datorn också började det ryka.. Han blev inte så arg på mig och skickade datorn tillbaka och sa att knappen sedan var satt på 110V och de bytte processor och Nätaggregat

Visa signatur

Corsair 520w | Gigabyte EP42-DS3 | Core2Duo E8500 | 4GB PC6400 CorsairXMS2 | Powercolor HD4870 512mb | HP 22" w2216

Permalänk
Medlem

Får man berätta om misstag även om det inte var mitt eget?

Isf, vi satt hemma hos mig o LANade, spelade lite CSS.. helt plötsligt börjar en av burkarna PIPA, och vi fattar ingenting. Efter en stunds felsökning märker jag att sladden till tangentbordet gått i två delar. Tydligen hade min ena katt bestämt sig för att käka sönder sladden i brist på mer proteinrik kost! ^_^

Så det var bara att löda+eltejpa så fungerade det igen!

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thunderinternet
det är inte volten man dör av utan A.. genom 30mA dirket över hjärtat så dör man.. (...)

Ja men dör av amperen, men amperen är faktorn "Spänning/resistans=ström (ampere)"
på en människa ja. dvs 12/1500=0,008A, 8mA ... 50/1500=0,033333~33mA.

Visa signatur

1::3700+ San Diego@3.0GHzghz[300x10], Abit KN8-Ultra, 1024mb, X850XT @ PE. 01: 27190. 05: 6220.
2::XP 2500+ @ 3200+, Asus A7N8X-X, GeForce FX 5700 Ultra@ 605/1100, 512mb ddr. 01: 13550

Permalänk

Har för mig att de krävs endast 4mA över hjärtat för att dö

Visa signatur

Det finns bara 10 sorters människor - Dom som förstår binära tal och dom som inte gör det.