R600 - Maj blir ankomsten.

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Hm, lite förvirrade, men är det nu 80nm som gäller? Jag som hade hoppats på en lägre strömförbrukning.

Permalänk

Ska bli intressant det här. antingen så blir R600 en flopp eller så slår kortet stort. En så länge enligt rykten så pekar kortet mot en flopp.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk

Ja om kortet knappt slår nvidia så känns de ju verkligen som en flopp, men vi får väl se med tiden hur de är ställt med drivrutiner och allt.
Själv börjar ja bli riktigt fundersam på 8800 ultra, när den släpps och om den till och med krossar r600.
En annan sak som kan tänkas bli trist är om ati planerar att börja med GDDR3 versionen, man vill ju se GDDR4 först

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dalton Sleeper
Hm, lite förvirrade, men är det nu 80nm som gäller? Jag som hade hoppats på en lägre strömförbrukning.

De verkar som att kortet kommer släppas som 65nm version också mellan 1-4v efter att primära versionen 80nm släppts.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dalton Sleeper
Hm, lite förvirrade, men är det nu 80nm som gäller? Jag som hade hoppats på en lägre strömförbrukning.

För xtx och xtx2 = jajamen. Det är bara de mindre som får 65nm. Jag tror, tror, att xt också ska ha 80 nm. Gto-kärnan ska vara annorlunda så det är nog där 65nm börjar...

Visa signatur

[Asus P8H67] - [Intel i2500k] - [Corsair 4gb pc10600] - [Asus 560ti 1gb]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flopper
http://www.vr-zone.com/?i=4866
Vattenkylning + indiktationer på bra klockvänligt r600...

http://www.fudzilla.com/index.php?option=com_content&task=vie...

ser inte vidare proffisionellt ut iofs. .... se hur snyggt korta gummislangen skaver mot den ogradade kylflänsen =)..... kul när vibrationerna gjort sitt och den börjar läcka

Mvh.Micke

Visa signatur

Thermaltake Armor-vista prem.64-
Asus Maximus Extreme,X38-Q9650 3,00GHz-Corsair TWIN3X 1600MHz DDR3,8GB-ATI 4870X2-3st Barracuda 7200.10 250GB SATA2.raid0-Cooler master real power pro 1250W-Razer barracuda AC-1 gaming ljudkort-Benq FP241W 24"

Permalänk

Jag är rätt så säker att allt blir en deja vu a la R520 -> R580 senarie.

R600 kommer slå knappt 8800GTX och efter två/tre månader kommer en uppgraderad version av R600. Precis som det var med R520->R580

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flopper
http://www.vr-zone.com/?i=4866
Vattenkylning + indiktationer på bra klockvänligt r600...

http://www.fudzilla.com/index.php?option=com_content&task=vie...

Det är snarare en indikation på att kortet är varmt.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk

Någon som sett schematics av PCB'n förresten... Här är dom i alla fall.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

AMD & ATI

Efter att AMD köpte ATI har all produktion på något sätt blivit långsammare.
AMD processorer och ATI grafikkort släpar klart efter Intel resp. Nvidia.
Det kanske har blivit för stor organisation och administration, och innan dem beslutar något har konkurrenterna redan sina produkter ute på marknaden.
Personligen tycker jag att det tråkigt att de inte fattar hur mycket de förlorar var enda dag till konkurrenten.

Visa signatur

K8N NEO4 Platinum, AMD 64 FX-55, XFX 8800 GT, Raptor 2x36,7GB, OCZ PC 3200 Rev.2 2x512MB, OCZ 600w,
Audigy2ZS, Zalman 7700Cu, Lian-Li PC V1200, Win XP

Permalänk
Medlem

om inte r600 blir så bra så kommer det se mörkt ut för DAAMIT ett tag framöver sen att nvidia skippar att göra 8900 serien och hoppar direkt över till nästa generation verkar ju inte göra det bättre för DAAMIT eftersom med otur så kan dom halka efter en generation o det är inte speciellt bra!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
om inte r600 blir så bra så kommer det se mörkt ut för DAAMIT ett tag framöver sen att nvidia skippar att göra 8900 serien och hoppar direkt över till nästa generation verkar ju inte göra det bättre för DAAMIT eftersom med otur så kan dom halka efter en generation o det är inte speciellt bra!

Ati kommer ju ut nu med 65nm teknik inom snar framtid ! det är väl mer eller mindre bekräftat nu med lanseringen av r600 där pr- människor verkade släppa en del grodor genom att påstå att r600 just skulle komma med 65nm teknik ! Och nu backat och säger att det är 80nm som gäller igen !

Samt att nvidias g81 (den nvidia nu hoppade över till efter skippad 8900) just är 65nm ?....... enligt mej käns det som om det är ATI som har hoppat över en generation och nvidia och ATI nu ligger jämsides i utvecklingen som då är 65nm !

Eller är det bara jag som tycker det verkar så ?

Mvh.Micke

Visa signatur

Thermaltake Armor-vista prem.64-
Asus Maximus Extreme,X38-Q9650 3,00GHz-Corsair TWIN3X 1600MHz DDR3,8GB-ATI 4870X2-3st Barracuda 7200.10 250GB SATA2.raid0-Cooler master real power pro 1250W-Razer barracuda AC-1 gaming ljudkort-Benq FP241W 24"

Permalänk

nvidia skulle väll köra med 55??? fast det kanske var senare

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem

http://www.theinquirer.net/default.aspx?article=37199
Där säger the inquirer att g81 skall vara 65nm ..... fast dom har ju sagt så mycket och oftast haft fel .... lol !

Kalle@anka ......... 45nm och t.o.m 32nm har jag hört talats om .... men inte 55 nm ? .......... intel jobbar friskt med 32nm teknik nu ....... vem vet .... vi kanske kan hoppas på ett stort hopp från 65nm till 32nm inom gpu prollar .... fast det skulle väl bli för dyrt för oss konsumenter i slutändan

mvh.Micke

Visa signatur

Thermaltake Armor-vista prem.64-
Asus Maximus Extreme,X38-Q9650 3,00GHz-Corsair TWIN3X 1600MHz DDR3,8GB-ATI 4870X2-3st Barracuda 7200.10 250GB SATA2.raid0-Cooler master real power pro 1250W-Razer barracuda AC-1 gaming ljudkort-Benq FP241W 24"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micmoc
http://www.theinquirer.net/default.aspx?article=37199
Där säger the inquirer att g81 skall vara 65nm ..... fast dom har ju sagt så mycket och oftast haft fel .... lol !

Kalle@anka ......... 45nm och t.o.m 32nm har jag hört talats om .... men inte 55 nm ? .......... intel jobbar friskt med 32nm teknik nu ....... vem vet .... vi kanske kan hoppas på ett stort hopp från 65nm till 32nm inom gpu prollar .... fast det skulle väl bli för dyrt för oss konsumenter i slutändan

mvh.Micke

ja iallafall i dagsläget!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
om inte r600 blir så bra så kommer det se mörkt ut för DAAMIT ett tag framöver sen att nvidia skippar att göra 8900 serien och hoppar direkt över till nästa generation verkar ju inte göra det bättre för DAAMIT eftersom med otur så kan dom halka efter en generation o det är inte speciellt bra!

Håller med om att det är rätt mycket som hänger på att R600 blir bra, men undrar litet om resten - eftersom DAAMIT redan nu hoppar direkt till 65nm så kommer de väl hamna lika generationsmässigt om nVidia också hoppar en generation? Eller skulle nVidia hoppa *två* generationer?

EDIT: Ah... Micmoc hade redan sagt samma sak... /EDIT

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Avstängd

Troligen 2 versioner först 80nm sedan 65nm.(55nm är en direkt krympning av 65nm, så när 65nm funkar bra kan 55nm genomföras relativt snabbt när den processen är färdig)
Beror på hur deras tillverkning funkar.

Låt säga att R600 slår Nvidia knappt men funkar lite bättre i DX9 samt mycket bättre i DX10.
Då har vi en situation där ati faktiskt är ett bra mycket bättre kort beroende på vem som spelar vad.

Sen har många stirrat sig blind på R600 värstingkort, amd har troligen satsat på medelsegementet en hel del där har de alla pengarna för kommande kort.
Alla OEM kanske köper ati kort då de är billigare/snabba samt funkar bättre än Nvidia med whql drivrutiner.

Vad jag än läst de senaste 6 månaderna är att Nvidias kort haft och har bekymmer med drivrutiner i en mängd spel till och med de som är sponsrade av nvidia.

Jag köpte mitt x1950xtx kort i fjol höst, såg Nvidias kort slå det med dubbla poänger men kortet deras strular mer än min morsas hatt.

Spelar dagens spel utan bekymmer med mitt 1600x1200 upplösta skärm.

Ser man till alla de som spelar spel idag dvs massan av gamers, finner man att de flesta fortfarande sitter med gamla grejer.
1 eller 2 generationer gamla cpu, 1gb eller mindre minne, gamla hårddiskar, och spelar CS eller warcraft i 1024/768 upplösning.

De behöver ett grafikkort i typ x1900 serien max för att maxa det de sysslar med samt har inte hårdvara för att uttnytja kommande kort.

Sedan har man nördarna, dvs alla dessa benchmarker smacktards som när de hittat en tweak för 1 frame mer i 3Dmark01 jublar och springer ärevarv runt stolen.
6 år gammalt testprogram heh.

AMD/ATI släpper en hel serie kort/kretsar/cpu i vår/sommar.
En spansk baby med en röd dragster är vad sommarens spel med Crysis kommer att spelas med.

Många skulle behöva uppgradera sina datorer.
Conroe eller den spanska babyn runt 3ghz är vad som krävs för att få ut de nya grafikkortens prestanda.

Ser fram emot den kommande x2900xtx i 1gb ram.

Förklarande info för smacktards:
Spansk baby=AMD´s nya "barcelona" cpu nästa gen K10 (en del snabbare än Conroe ryktesvis).
Röd dragster= ATI/amd´s nya high end card.(har Nvidia startat än?)

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk

Ja helt klart ser man fram emot 1Gb versionen, men mycket kommer ju absolut att visa sig när Nvidia släpper sitt ultra och de verkar ju med stor sannolikhet vara ganska så snart. Sen de där med datoruppgradering börjar ju även de bli dags nu för att inte cpu ska bli flaskhals, så helt klart är de ju conroe kommande penryn och amd's stjärnserie som kommer bli nästa steg i cpu-väg. I vilket fall får vi hoppas på en spännande kamp.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk

tror ni jag behöver upgradera? p3 500mhz 196mb ram fx5200

http://www.sweclockers.com/nyhet/5666-nvidia-forst-med-55-nan...

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kalle@anka
tror ni jag behöver upgradera? p3 500mhz 196mb ram fx5200

http://www.sweclockers.com/nyhet/5666-nvidia-forst-med-55-nan...

Hahaha!

När det nya grafikkortet kommer ha mer minne än burken i övrigt, så är nog svaret 'ja'.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Hedersmedlem

Vore ju rätt pinsamt för ATi/AMD om R600 inte är märkbart snabbare än 8800gtx. GTX har väl ändå funnits ute sedan nov/dec?

Jag kommer då inte byta ut mitt iaf, främst pga kortets mycket trevliga ljudnivå. Stockkylaren till 8800gtx kombinerad med en "ljudlös" sidchassifläkt ger dig en nästintill knäpptyst dator, även under belastning i spel som C&C3/Stalker. Om jag måste offra det för 15-20% mer prestanda, då säger jag att ljudnivån för mig är viktigare än spelprestandan.

ATi har med sina x850/x1800/x1900-serier visat för mig att de inte är kapabla att tillverka kylare som håller tyst under load(eller särskilt bra heller idle, för den delen ). Det finns ju dock uppstickare som HIS (med IceQ).

Kanske är jag lite ljudtokig dock. 120mm 8dB på CPUn,
Seasonic-agg & Enermax Chakra-fläktar@7V ?

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kalle@anka
tror ni jag behöver upgradera? p3 500mhz 196mb ram fx5200

http://www.sweclockers.com/nyhet/5666-nvidia-forst-med-55-nan...

du kommer nog pumpa på bra med det nya kortet ska du se...om du lyckas sätta på 1024x AA och 4096x AF hihihi

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Precis som någon skrev förut så kvittar det för mig vad det står för märke på kretsen, precis som allt annat i datorkomponentväg.

Jag har alltid upplevt att Nvidias drivrutiner varit snäppet bättre (förutom BSOD problemen då) men att ATI haft bättre bildkvalitet. Det sista sägs ju vara historia, dock.

Det kommer alltid finnas något bättre, så är det ju bara. Du köper det nyaste, och det är gammalt redan två månader efter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Curik
Precis som någon skrev förut så kvittar det för mig vad det står för märke på kretsen, precis som allt annat i datorkomponentväg.

Jag har alltid upplevt att Nvidias drivrutiner varit snäppet bättre (förutom BSOD problemen då) men att ATI haft bättre bildkvalitet. Det sista sägs ju vara historia, dock.

Det kommer alltid finnas något bättre, så är det ju bara. Du köper det nyaste, och det är gammalt redan två månader efter.

det viktigaste är nog ändå kvalite på produkterna om man inte är en super uppgrader DVS köper det nyaste när det kommer då spelar det inte så stor roll om ett graffe håller ett år för då har man nog redan bytt till ett bättre, själv brukar jag vänta ett par år innan jag uppgraderar så då vill jag helst ha ett hyfsat känt märke då jag vet att jag kan få hyffsad support därifrån + att dom har hög kvalite och då ofta håller lite bättre. hellre ett asus än ett asrock för min del helt enkelt. fast på vissa komponenter har det dock mindre betydelse.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
det viktigaste är nog ändå kvalite på produkterna om man inte är en super uppgrader DVS köper det nyaste när det kommer då spelar det inte så stor roll om ett graffe håller ett år för då har man nog redan bytt till ett bättre, själv brukar jag vänta ett par år innan jag uppgraderar så då vill jag helst ha ett hyfsat känt märke då jag vet att jag kan få hyffsad support därifrån + att dom har hög kvalite och då ofta håller lite bättre. hellre ett asus än ett asrock för min del helt enkelt. fast på vissa komponenter har det dock mindre betydelse.

Jag har då aldrig haft kontakt med support direkt utan alltid klarat mig genom försäljaren, your mileage may vary.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Curik
Jag har då aldrig haft kontakt med support direkt utan alltid klarat mig genom försäljaren, your mileage may vary.

man brukar klara sig på det men man vet aldrig, sen kan det vara roligare att skicka tillbaka en produkt 0 ggr än 10

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Lite mer nyheter från Theinq. Låter bra än så länge.

http://www.theinquirer.net/default.aspx?article=38714

Permalänk
Medlem

Överkompensation för ett kort utan grafisk wow-faktor?

Permalänk
Medlem

Iof en väldigt bra sak för HTPC.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FredrikMH
Iof en väldigt bra sak för HTPC.

Beror ju iofs. på om de menar R600 eller alla 6xx-varianterna... Jag tror inte man vill ha ett brontokort som drar 100+W till en HTPC.

EDIT: Verkar på den här länken http://www.theinquirer.net/default.aspx?article=37641 som om de menar Rxx, även om de skriver R600... Litet udda eftersom de skriver G8x men inga 'xx' i 'R600' i originallänken /EDIT

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem

Om nu bara skiten släpps någon gång!

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|