Permalänk
Medlem

Tja!

Har letat i forumet efter svar men inte lyckats och testar här istället.

Har problem med min Aspire 5020. När jag försöker spela något mer grafikkrävande spel så lägger den av och allt blir svart. Misstänker att det beror på att den blir överhettad, eller? Men problemet har kommit först nu efter ca 1,5 års användande utan problem. Misstänker att det är en massa damm och skit i den vilket gör att den inte lyckas kyla tillräckligt. Stämmer det måntro? Och nu till sist; vad ska jag göra? Har försökt öppna upp den men det gick inget vidare och i rädsla av att göra mer skada än nytta så la jag ner det projektet.

Några idéer?

MVH
Johan

Permalänk
Medlem

låter troligt att det skulle vara värmetrassel.... pröva att blåsa in i luftkanalerna med tryckluft på burk... finns hos tex clas ohlson....

om inte det hjälper är det acers crap kylpasta som torkat samman och inte fungerar längre... då blir det till att skicka in den på reparation....

vad du än gör... gör inte mitt misstag och skicka den direkt till acer... utan skicka den via stället du köpte den på.... kanske kan ta en dag extra eller så... men om reparationen börjar strula så står du (nästan) utan skydd av konsumentköplagen.... vilket jag bittert har fått erfara.... (min dator är fortfarande på reparation efter 11 veckor...)

Visa signatur

i7 2600K, 16GB 1600, 120 GB Intel 320, 2 TB Raid 1, Antec 300, W7 Pro - Arbetsstation CAD, 3ds Max, Vray, AE, CS5
MacBook Air 11,6 2010, 1,4 GHz, 4GB, 128 SSD - Resekamrat och soffsurfande

"Det man inte har i huvet får man ha i plånboken"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oldschool8bit
Ups hämtade datorn i måndags för att reparera sprickan vid gångjärnen. I torsdags fick jag mail från acer om att datorn var mottagen och i fredags så fick jag ett till mail där dom sa att datorn var reparerad. Så nu är datorn på väg hem igen då. Tyckte det var bra support faktiskt. Leverans + reparation på under en vecka. Så det ska va. Återkommer när jag har fått datorn och packat upp den. Först då får man väl se om dom ens gjort något med den :).

Samma här fast det tog två veckor för min dator. Fick den precis och de har bytt ut locket helt. Står även att de utfört "clean" och "change parts".
Antar att "change parts" syftar på locket. Clean betyder väl (förhoppningsvis) att de öppnat datorn och blåst den ren.

Annars verkar den funka bra hittils. Hade hoppats på att få den utbytt dock, men men

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av plake
Samma här fast det tog två veckor för min dator. Fick den precis och de har bytt ut locket helt. Står även att de utfört "clean" och "change parts".
Antar att "change parts" syftar på locket. Clean betyder väl (förhoppningsvis) att de öppnat datorn och blåst den ren.

Annars verkar den funka bra hittils. Hade hoppats på att få den utbytt dock, men men

Tog 2 veckor för mig med sammanlagt, från att dom hämtade den tills att jag fick tillbaka den. Det där med Clean trodde jag också betydde att dom blåste ren den men när jag kollade lite på datorn så såg jag att den var precis lika dammig vid insuget som den var när jag skickade in den. Känns iaf gött att ha skärmen fixad igen. Nu tar det väl ytterligare 6 månader tills den spricker igen och då har min garanti gått ut, funderar på om man kanske kan skruva upp skärmen och smörja lite vid gångjärnen. Inte konstigt att det spricker när motståndet är satt så hårt.

Visa signatur

Asus M51Sn | Intel Core 2 Duo T8300 2.4GHz | 3072Mb DDR2 667 MHz | 250GB HDD | Nvidia GeForce 9500m GS 512mb

Permalänk
Medlem

Trådlöst nätverk

Jag har införskaffat en trådlös router och skulle koppla upp mig på den. Men det trådlösa nätverket fungerar inte som det ska. Är det någon mer som har haft problem med det och vet hur man åtgärdar det?
Lampan som sitter där fram fungerar inte heller efter en ominstallation av XP.

Tacksam för hjälp.

Visa signatur

Asus N73S | Core I5 2410m | 6GB | 120 GB Corsair force 3 + 1TB | Geforce GT 540m - 1GB | Windows 7
HP NX9420 | C2D T5600 | 2GB | 320 GB HD | Radeon x1600 256mb | Win 7

Permalänk
Medlem

Installerade vista på min 5024 och det flyter på fint fint =). Litet problem bara, wireless vill inte funka. Det är inget fel på drivrutinerna utan det är själva switchen (knappen på framsidan) som inte vill fungera. Tror det är nån mjukvara som gör att man aktivera den.

Iaf, vet nån lösningen på detta problem?

Edit: Problem löst. http://www.neowin.net/forum/lofiversion/index.php/t449663.htm... se sista inlägget.

Permalänk
Medlem

Det måste ju vara massor som sitter med en 5024:a och har haft samma problem med det trådlösa nätverket. Vad har ni gjort åt saken?
Får jag lampan att lysa där framme på datorn så kanske jag får igång allt.

Visa signatur

Asus N73S | Core I5 2410m | 6GB | 120 GB Corsair force 3 + 1TB | Geforce GT 540m - 1GB | Windows 7
HP NX9420 | C2D T5600 | 2GB | 320 GB HD | Radeon x1600 256mb | Win 7

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av uber
Det måste ju vara massor som sitter med en 5024:a och har haft samma problem med det trådlösa nätverket. Vad har ni gjort åt saken?
Får jag lampan att lysa där framme på datorn så kanske jag får igång allt.

http://support.acer-euro.com/drivers/notebook/as_3020_5020.ht...

Du måste installera "Launch Manager 1.0.8.3" sen funkar det!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av plake
http://support.acer-euro.com/drivers/notebook/as_3020_5020.ht...

Du måste installera "Launch Manager 1.0.8.3" sen funkar det!

Underbart!! Det löste alla problem.
Tack så jättemycket för hjälpen!

Visa signatur

Asus N73S | Core I5 2410m | 6GB | 120 GB Corsair force 3 + 1TB | Geforce GT 540m - 1GB | Windows 7
HP NX9420 | C2D T5600 | 2GB | 320 GB HD | Radeon x1600 256mb | Win 7

Permalänk
Medlem

Vilken bios?

Kör bios 1.20, men har haft stora problem med fläkt och värme tills jag undervoltade (vilket jag kraftfullt rekommenderar alla 5024-ägare). Jag har stora problem med att launch manager låser windows xp vid start, vilket gjort att jag funderar på att byta bios. Jag läste att någon tyckte 1.13 var bättre. Vilken bios rekommenderar ni och varför?

Permalänk

Re: Vilken bios?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Beq
Kör bios 1.20, men har haft stora problem med fläkt och värme tills jag undervoltade (vilket jag kraftfullt rekommenderar alla 5024-ägare). Jag har stora problem med att launch manager låser windows xp vid start, vilket gjort att jag funderar på att byta bios. Jag läste att någon tyckte 1.13 var bättre. Vilken bios rekommenderar ni och varför?

Jag kör med bios 1.20 och jag har inte haft några problem med launch manager eller med något annat för den delen.

Visa signatur

Asus M51Sn | Intel Core 2 Duo T8300 2.4GHz | 3072Mb DDR2 667 MHz | 250GB HDD | Nvidia GeForce 9500m GS 512mb

Permalänk
Medlem

Hej,

Ser att det verkar vara fler än jag som råkat ut för sprickan vid gångjärnet. Jag har haft min spricka ganska länge men den var i början så liten att jag tyvärr inte brydde mig om att få det åtgärdat.

Den senaste tiden har dessvärre sprickan blivit bra mycket värre. Det är inte längre bara en spricka utan en stor bit av plasten har i stort sätt lossnat och det har även blivit en liten spricka på andra sidan (den sida som ligger mot tangentbordet).

Eftersom jag haft datorn i mer än ett år så har ju tyvärr garantin gått ut men jag måste verkligen fixa detta nu innan det blir ännu värre.

Vad jag undrar är om inte detta kan räknas som ett fabrikationsfel eftersom jag verkar vara långt ifrån ensam om att ha drabbats av det?

Om inte, vad tror ni det kan gå på att byta ut skärmen?

Permalänk
Medlem

Reklamationsrätt i två år... Gäller ursprungliga fel... Dock ska du meddela skadan inom tre månader efter det att den uppstått för att det skall gälla...

Skicka inte in datorn direkt till ACER bara... skicka den via din återförsäljare.... annars blir det totalstrul.... Du förlorar i stort sett all konsumenträtt då...

Klart utmattning i plasten är ett ursprungligt fel...

Visa signatur

i7 2600K, 16GB 1600, 120 GB Intel 320, 2 TB Raid 1, Antec 300, W7 Pro - Arbetsstation CAD, 3ds Max, Vray, AE, CS5
MacBook Air 11,6 2010, 1,4 GHz, 4GB, 128 SSD - Resekamrat och soffsurfande

"Det man inte har i huvet får man ha i plånboken"

Permalänk
Medlem

Jag skickade tillbaka min för att webcamen slutade fungera, den var iväg i nästan en månad, på reparation i tyskland, undrar varför de inte kunde göra nåt i sverige :S men men...
Den kom tillbaka till sverige i onsdags, och skulle då skickas hit, men den försvann mellan webhallen och posten...
Så nu sitter jag här med en "försvunnen" dator Hoppas de skickar en ny till mig som posten får betala.

Visa signatur

AMD Ryzen R9 3900X | Gigabyte Aorus Ultra X570 | Corsair 64GB | RTX 3080 Ti

Permalänk
Medlem

Min skärm har böjat glappa nu (datorn mindre än ett år gammal). Jag har köpt Acer Advantage försäkringen så i vilket fall räknar jag med att få det lagat. Fast jag har flyttat till Norge från Sverige, är det jobbigt at flytta om försäkringen dit?

Visa signatur

Lundapåg i Finland

Permalänk
Medlem

Måste kolla vad har ni för temperatur på eran acer aspire 5020?

För min känns på tok för varm!
Detta har jag med mobilemeter!
65
58
66
0.13w
48

Vad borde den ligga på?
låg på
87 på den första innan jag tjuvkoplade en gammal fläkt via usb och hissade upp datorn en aning och sedan satteden på sidan där luften skall blåsa ut!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av savonit
Måste kolla vad har ni för temperatur på eran acer aspire 5020?

För min känns på tok för varm!
Detta har jag med mobilemeter!
65
58
66
0.13w
48

Vad borde den ligga på?
låg på
87 på den första innan jag tjuvkoplade en gammal fläkt via usb och hissade upp datorn en aning och sedan satteden på sidan där luften skall blåsa ut!

Du kan säkert kontakta säljaren och förklara att den är för varm. Detta borde rimligtvis innefattas av garantin. Dvs. om den är för varm, vilket den inte är i detta fall.

Visa signatur

MIN DATA! P200MMX | 64MB | vet ej HDD | fett graffe | modekort: inbyggt | 600W agg | Grymma temps

Permalänk
Medlem

jo det är i alla fall något fel på den då den går ifrån 75 gr till 1002 sedan dör. så ja fläkten är paj tror jag!!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fabbe72
Reklamationsrätt i två år... Gäller ursprungliga fel... Dock ska du meddela skadan inom tre månader efter det att den uppstått för att det skall gälla...

Skicka inte in datorn direkt till ACER bara... skicka den via din återförsäljare.... annars blir det totalstrul.... Du förlorar i stort sett all konsumenträtt då...

Klart utmattning i plasten är ett ursprungligt fel...

Jag köpte i juni 2005 en Acer 5021wlmi av Dialect Itservice och skickade för snart tre veckor i den till Acer Sverige pga de klassiska sprickorna vid gångjärnen.
Idag fick jag ett brev från Acer i Tyskland med ett kostnadsförslag på 850:- för att reparera datorn! Alternativen är att de behåller datorn eller skickar tillbaka den utan åtgärd för ca 400:-
Vad i h-e håller de på med?
Jag anser detta vara ett solklart fall av fabrikationsfel då MÅNGA drabbats av problemet.
Har pratat med återförsäljaren som direkt hänvisade mig till Acer Sverige.

Mycket tacksam för tips på hur jag ska göra nu, om tre veckor skickar de tillbaka den utan åtgärd om jag inte hör av mig.

Permalänk
Medlem

Skit i att prata med ACER... De jepparna har noll koll på vad de pysslar med... Deras support avdelning i Tyskland vet inte ens vad service chefen i Sverige heter... Suck... Såvida du skickade den via Dialect... Skickade du den direkt (så som jag gjorde) är det bara att lycka till du har knappt något skydd av konsumentköplagen då...

Skickade du den via Dialec (vilken jag hoppas att du gjorde) är det deras ansvar... Och du kan luta dig tillbaks i soffan... Antingen får Dialect åtgärda felet inom skälig tid (ca 3v), ge dig en likvärdig eller bättre ersättningsprodukt eller ge dig pengarna tillbaks för produkten. Efter tre likvärdiga fel har du alltid rätt att få pengarna tillbaks...

Du ska hursom helst ringa Dialect för att informera dem om läget och försöka föra över ärendet på dem...

Är det så att du måste prata med ACER och de inte kan hjälpa dig via sin helpdesk så ska du ringa svenska ACER och propsa på att få prata med Fredrik Fredriksson (service chefen i Sverige) och inte ge dig förrän du fått tag i honom...

(Mitt ärende är fortfarande inte löst än, efter 5 månader)

Lycka till!

Visa signatur

i7 2600K, 16GB 1600, 120 GB Intel 320, 2 TB Raid 1, Antec 300, W7 Pro - Arbetsstation CAD, 3ds Max, Vray, AE, CS5
MacBook Air 11,6 2010, 1,4 GHz, 4GB, 128 SSD - Resekamrat och soffsurfande

"Det man inte har i huvet får man ha i plånboken"

Permalänk
Medlem

Jag har haft min 5024 i snart ett år och är nöjd med prestandan i sig. Men jag är definitivt missnöjd med alla fel den har och skickade precis iväg den på service; eftersom jag har Acer Advantage ska det gå med prioritet, men tror inte riktigt på det. Speciellt inte efter att jag senast hade iväg min dator på lagning precis efter jag köpt den, sicken dålig kundservice de har...
Allra nöjdast blir jag om jag får en annan modell hem..

Följande fel skrev jag till dem:

-Datorn klockar ner när man använder processorn för mycket / länge. Efter att ha dammsugit luftintag/uttaget lät jag datorn vara avstängd ett par timmar i rumstemperatur och körde sedan Prime95 i normalt läge (inte stresstest). Datorn klockade ner till 800mhz efter 35 minuter.

-Skärmen har börjat glappa så att den låser sig i vissa positioner. Jag måste då flytta den lite upp/ner för att bilden ska fungera igen.

-Den interna mikrofonen går inte att stänga av med Mikrofon på/av i inställningarna. Istället måste jag stänga av Line in för att den ska bli tyst, inte vad jag förväntar mig eftersom jag använder line-in också.

-När CD-spelaren läser kommer det knaster i högtalarna, detta oavsett om den läser musik eller data. Förvisso kan detta felet bero på en felaktig inställning nånstans men är tveksam eftersom problemet hela tiden varit där.

Jag återkommer med resultatet.

Att de tar betalt för att reparera platslitning som för den tidigare postaren är ju helt absurt... Sverker?

Visa signatur

Lundapåg i Finland

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raskus
Men helskotta, jag skickade den direkt till Acer i tron om att det var rätt.
Men varför skulle man förlora sin konsumenträtt då? Det kan väl inte ha någon betydelse hur man reklamerar varan?

Hursomhelst tänkte jag försöka ringa Acer Sverige idag, trist att det tar en halvtimme i kö varje gång. Tack för tipsen!

Tyckte jag också gjorde rätt... Men när jag vände mig till konsumentvägledaren i Malmö så sa han att man tyvärr är rätt illa ute i sådana situationer... Man kan ju bara hoppas att Dialect tar sitt ansvar... För Acer har inget... Du som kund har bara ett avtal med återförsäljaren (Dialect i detta fallet) och det har Acer inget med att göra... Det suger... Men man går bara på en sån nit en gång...

Om du stöter på patrull och inte får hjälp så kanske vi kan gå ihop och försöka trycka på dem båda två tillsammans... Som sagt är mitt ärende 5 månader gammalt nu och jag har fortfarande inte fått hjälp... Av varken Acer eller Inet Data...

Lycka till!

Visa signatur

i7 2600K, 16GB 1600, 120 GB Intel 320, 2 TB Raid 1, Antec 300, W7 Pro - Arbetsstation CAD, 3ds Max, Vray, AE, CS5
MacBook Air 11,6 2010, 1,4 GHz, 4GB, 128 SSD - Resekamrat och soffsurfande

"Det man inte har i huvet får man ha i plånboken"

Permalänk
Medlem

Hänvisa till att det är ett fabrikationsfel då det, som du sa, drabbat många andra, inkl. mig själv.
När jag pratade med dem sa jag det och de ifrågasatte inte ens det. Stå på dig!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av plake
Hänvisa till att det är ett fabrikationsfel då det, som du sa, drabbat många andra, inkl. mig själv.
När jag pratade med dem sa jag det och de ifrågasatte inte ens det. Stå på dig!

Nu har jag pratat med Acer sverige igen, och det var inget upplyftande samtal. Sämre service har jag nog aldrig upplevt.
Jag påtalade mina rättigheter som kund, även fast garantitiden har gått ut, och hänvisade att jag utan problem kunde räkna upp ett flertal personer i min omgivning som haft identiska fel på sin Acer, och att det uppenbarligen rör sig om ett fabrikationsfel.

Killen i kundtjänsten skulle "eskalera ärendet" till verkstaden i tyskland och sa att "då brukar det lösa sig"
Vad trött man blir. Han bad mig hör av mig igen om en vecka för att se hur det gått. Skandalöst uselt, det minsta man kan begära är ju att DE hör av sig till mig.
Nåja, vi får se hur det går. I'll keep you posted!

Permalänk
Medlem

Skulle behova lite hjalp..

Har for forsta gangen installerat ett cleant xp, dvs. inte det som foljer med datorn med alla drivrutiner med.

Manga drivrutiner kan man hitta pa acers sida, men inte riktigt alla.

Den jag letar efter ar drivrutinen till "Texas Instruments PCIxx21 Cardbus Controller"

Har sokt en massa pa tex google utan att hitta en sida dar man kan tanka den, blir bara lankad hela tiden till texas instruments sida dar jag inte heller kan hitta den.. Till mac och linux verkar det dock finnas en massa grejer, brukar val nastan vara tvartom vad jag vet?

Mycket tacksam for hjalp med detta! >)

Permalänk
Medlem

vilket xp?

jag installerade xp pro på min... och den ville inte ha mer än de drivrutiner som finns på acers hemsida eller info.acer5020.com eller vad sidan nu heter... (finns långt tidigare i tråden)

texas pci cardbus?! låter som det borde vara pcmcia fackets drivare? är du säker på att de saknas? är det röd eller gul skylt brevid enheten i enhetshanteraren...?

>>Raskus!

Man blir inte glad av Acers "kundservice".... Men nu har jag iaf fått nån slags kontakt med Mats Lxxxander på Acer Sveriges Serviceavdelning... Det enda man kan tycka är lite lustigt att han inte har skrivit ut sitt telefon nummer i sin mail signatur... haha... undrar just varför....

Som sagt, lycka till!

Visa signatur

i7 2600K, 16GB 1600, 120 GB Intel 320, 2 TB Raid 1, Antec 300, W7 Pro - Arbetsstation CAD, 3ds Max, Vray, AE, CS5
MacBook Air 11,6 2010, 1,4 GHz, 4GB, 128 SSD - Resekamrat och soffsurfande

"Det man inte har i huvet får man ha i plånboken"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fabbe72
vilket xp?

jag installerade xp pro på min... och den ville inte ha mer än de drivrutiner som finns på acers hemsida eller info.acer5020.com eller vad sidan nu heter... (finns långt tidigare i tråden)

texas pci cardbus?! låter som det borde vara pcmcia fackets drivare? är du säker på att de saknas? är det röd eller gul skylt brevid enheten i enhetshanteraren...?

>>Raskus!

Man blir inte glad av Acers "kundservice".... Men nu har jag iaf fått nån slags kontakt med Mats Lxxxander på Acer Sveriges Serviceavdelning... Det enda man kan tycka är lite lustigt att han inte har skrivit ut sitt telefon nummer i sin mail signatur... haha... undrar just varför....

Som sagt, lycka till!

Har fått det att fungera nu genom att installera "Generic PCMCIA" drivers, från en annan dator. Jag använder en nedbantad version av xp för att det inte ska gå så segt men nackdelen är att alla drivers inte finns med.

//GiiX

Visa signatur

Bärbar:  Macbook Pro TB 13 - i5 2.9 GHz - 8 GB RAM - 256 GB SSD
NAS: Synology DS1819+ - 60 TB | NAS: Synology DS1815+ - 9 TB
ESXi-1: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 16 GB RAM - 250 GB mSSD - 1 TB SSHD
ESXi-2: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 16 GB RAM - 250 GB mSSD
RDP: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 8 GB RAM - 120 GB mSSD - 250 GB SSD

Permalänk
Medlem

Sitter på sprickor i locket (som de flesta andra?). Köpte 5021:an 2005-07 från theclickstore.se som ju inte finns längre. Har bara kvar fakturan, funkar det som kvitto tro? Står ju inget som knyter just min laptop (serienummer) på fakturan.

I och med att clickstore kursat måste jag ju skicka direkt via Acer ojojoj

Kan man på nåt sätt laga detta tror ni? Det kanske inte blir så snyggt men nån sorts loctite borde väl kunna göra underverk?

Permalänk
Medlem
Citat:

[i]
>>Raskus!

Man blir inte glad av Acers "kundservice".... Men nu har jag iaf fått nån slags kontakt med Mats Lxxxander på Acer Sveriges Serviceavdelning... Det enda man kan tycka är lite lustigt att han inte har skrivit ut sitt telefon nummer i sin mail signatur... haha... undrar just varför....

Som sagt, lycka till! [/B]

Nej den är under all kritik, minst sagt.
Jag jobbar själv på kundservice och skulle vi hålla samma nivå som Acers skulle vi nog få se en massflykt av kunder.

Hursomhelst, ringde dem, precis som jag blev tillsagd att göra, förra veckan
för att se hur "eskaleringen" gått.
Sagt och gjort, men det hade inte hänt ett skit på en dryg vecka, jag blev ombedd att ringa igen denna vecka. *suck*

Permalänk
Inaktiv

finns denhär laptopen att köpa någonstans?