Windows regerar i netbookdatorer

Permalänk
Melding Plague

Windows regerar i netbookdatorer

Trots att de små och billiga bärbara datorerna ofta säljs med Linux är det Windows som är överlägset populärast, enligt Microsoft.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jo kan ligga lite i det, många är van vid windows. Även om de med Linux är oftast extremt överlägna i funktionalitet och prestanda.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

kan jag inte förstå det första jag gjorde på min laptop var o installera Ubunbtu!
oif är det inte nån liten netbook

men bör de inte spara en tusing på operativsystemet om man väljer linux?

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Djävligt sorgligt. Men branschen har lite sig själv att skylla. Asus valde en propreitär leksaksvariant av GNU/Linux. Klart att folk vill ha något som de kan använda. Trenden verkar gå mot kraftfullare, större netbooks med HDD. Kan ingen göra en så liten trevlig maskin som är så enkel att den inte _kan_ köra blotade Windows? Jag skulle köpa iaf!

Synd att anti-linux enligt MS tycks vara argument för Windows. "The Windows experience" är ju horribel!

Jag hade hoppats att netbooks skulle vara plattformen och utgångspunkten för att äntligen rucka Microsofts dominans på PC-sidan, men jag hade tyvärr fel.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Hedersmedlem

Lite tråkigt, Linux hade ju, och har fortfarande förhoppningsvis, en bra chans på netbook marknaden.
Fast gamla vanor är väll svåra att bryta antar jag.

Permalänk
Medlem

Om dom inte skickat med sådana värdelösa sönder moddade skrivbords miljöer i netbooksen så hadd det sålt bättre.

Sedan så är det ju utmärkt om man inte har datorvana att börja med ett enkelt linux system. det är ju lika svårt att lära sig använda windows liksom.

En stor anledning till att windows nettops säljs bättre att dom komemr med större hdisk? kommer med massa tillbehör? just ja det att få affärer säljer linux varianterna dessutom....

Visa signatur

Vem fan har pillat på mina inställningar ?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Emil_82
...
En stor anledning till att windows nettops säljs bättre att dom komemr med större hdisk? kommer med massa tillbehör? just ja det att få affärer säljer linux varianterna dessutom....

Antagligen. Folk tjatar om att SSD hela tiden snor marknadsandelar från HDD, men i själva verket tycks det vara tvärt om. Netbooks är ju något där man verkligen vill ha SSD!

Det förefaller som vanans makt är stor. Vad gör folk med en netbook? Spelar? Antagligen inte. Surfar, chattar, skriver lite, mejlar, etc? Antagligen. På vad sätt är Windows bättre på det? Inte alls.

De mest gröna användarna är de som mest skulle tjäna på Linux, men kanske de som är mest rädda för det.

Jag vill ha en netbook-release av FreeBSD!

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Klart att folk vill ha något som de kan använda.

Ja, den bistra sanningen är att då hade Linux fortfarande inte varit ett alternativ oavsett distribution. Majoriteten här på swec forumet kan garanterat lista ut hur de gör något på Linux oavsett om de kört det tidigare eller ej. Men för den större konsumentmarknaden att lista ut hur man ska köra skype eller Steam på Linux blir rejält svårt. Det är där det brister för Linux.

Totalt överlägset i servermiljöer och för mer avancerade användare men för gemene man att sätta sig in i ett nytt operativsystem är inte speciellt lockande. Det här är på gott och ont så klar men man kan inte anpassa marknaden för produkten utan det är alltid tvärt om. För dem som vill ha Linux är det ju bara att blåsa datorn och installera valfri dist. Inte mycket arbete med det.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Inaktiv

Kanske vore lämpligt om nVidia fixar lite riktigt trevliga ARM-netbooks, så folk inte KAN köra windows på dom.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KTL
...Men för den större konsumentmarknaden att lista ut hur man ska köra skype eller Steam på Linux blir rejält svårt. Det är där det brister för Linux.

Föärlåt, men skiljer det sig ett dugg från Windows? Ja, det är enklare i Linux eftersom t.ex. (x/e/eee)ubuntu har det förinstallerat! Inget hindrar special-utgåvor för netbook att ha allt det vanligaste förinstallerat. Skype måste man ju aktivt installera på Windows. Finns det inte i Linux är processen den samma i Linux som Windows.

Det är vanan och inte kunskapen (eller brist på) som gör Linux "svårt". Det känns mer som en inställning: Linux, har jag hört, är svårt. Kan man även höra från folk som är uppväxta med DOS!

Edit: Jag vill tvärt om hävda att Linux är knepigare om man är en lite mer avancerad användare. Då nöjer man sig inte med standard och att kunna välja bakgrundsbild, utan då vill man fixa och trixa, vilket kan vara svårt. Å andra sidan är det rätt analt i Windows också, om man ska redigera registret eller liknande. Rent sida-vid-sida tror jag inte Windows är ett dugg lättare för den som ingenting kan.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Föärlåt, men skiljer det sig ett dugg från Windows? Ja, det är enklare i Linux eftersom t.ex. (x/e/eee)ubuntu har det förinstallerat! Inget hindrar special-utgåvor för netbook att ha allt det vanligaste förinstallerat. Skype måste man ju aktivt installera på Windows. Finns det inte i Linux är processen den samma i Linux som Windows.

Det är vanan och inte kunskapen (eller brist på) som gör Linux "svårt". Det känns mer som en inställning: Linux, har jag hört, är svårt. Kan man även höra från folk som är uppväxta med DOS!

Det skiljer sig rejält i flera fall. Steam behöver du bara ladda ner, starta och följa instruktionerna. Försök med den på Linux Det finns alltid alternativ men det som är poppis är inte fungerande på Linux.

Det är helt rätt att det är kunskap och vana som avgör men jag har redan fått erfara hur reaktionerna är på Linux. Installerade om en tjejkompis dator till Ubuntu och det tog tio minuter innan XP åkte in igen.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KTL
Det skiljer sig rejält i flera fall. Steam behöver du bara ladda ner, starta och följa instruktionerna. Försök med den på Linux Det finns alltid alternativ men det som är poppis är inte fungerande på Linux.

Det är helt rätt att det är kunskap och vana som avgör men jag har redan fått erfara hur reaktionerna är på Linux. Installerade om en tjejkompis dator till Ubuntu och det tog tio minuter innan XP åkte in igen.

Det stämmer nog att många ser windowsprogram som standard och liknande program i Linux som alternativ men, du missar poängen. Nu gäller det netbooks och den typ av programvara som körs på netbooks finns tillgänglig till alla operativsystem. Steam med några spel rymms ju inte ens på en liten SSD så linux är inte problemet, istället är det användarens felaktiga förväntningar.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Users simply expect the Windows experience. When they realize their Linux-based netbook PC doesn’t deliver that same quality of experience, they get frustrated and take it back.

Det har inte att göra med kvalité.
Det har nog med att göra med kunder som köpt grejer som de inte vet vad det är som de har köpt.
Folk förväntar sig Windows, och när det är annorlunda så blir de förvirrade.

Permalänk

Förstår varför vissa väljer windows netbooks istället för linux då dem linux netbooks jag sätt har haft ett "ofritt" operativsystem dem linus operativen är harit väldigt fula och inte alls lika hemma trevliga om dem bara skulle sätta ubuntu på dem.
(om jag hittar en bild så postar jag)

Visa signatur

3600X@4.2GHz, RTX 3070 Ti, 16GB DDR4@3.6GHz, NH-D15, Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bjonss13
kan jag inte förstå det första jag gjorde på min laptop var o installera Ubunbtu!
oif är det inte nån liten netbook

men bör de inte spara en tusing på operativsystemet om man väljer linux?

Windows säljer bättre, även om det är dyrare. Många vill inte sitta och lära sig arbeta i ett nytt operativ när de redan kan Windows. De flesta som köper netbooks är inte nördar som älskar att gotta sig i nyheter utan vanliga människor som hellre lämnar in en dator på reparation än fixar det själva.

Leksak: Quality of experience kan syfta på att upplevelsen inte har samma kvalitet. Sitter du och skriker åt datorn för att du inte kan hitta rätt i operativet så sänker det nivån på sessionen. Det behöver nödvändigtvis inte betyda att Linux är sämre.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Inaktiv

Så fruktansvärt meningslös "nyhet". Svårt att räkna ut själv kanske?

Permalänk
Inaktiv

96%? Låter lite överdrivet

Permalänk
Medlem

Jag valde windows xp på min eeepc 901 pga prestanda.
Körde först med linux men återgick till windows.
Minlogon + EWF slår allt jag har testat i linux-väg!

Permalänk
Medlem

Tycker linux är krångligt bara ._.
Dålig användarvänlighet.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Djävligt sorgligt. Men branschen har lite sig själv att skylla. Asus valde en propreitär leksaksvariant av GNU/Linux. Klart att folk vill ha något som de kan använda. Trenden verkar gå mot kraftfullare, större netbooks med HDD. Kan ingen göra en så liten trevlig maskin som är så enkel att den inte _kan_ köra blotade Windows? Jag skulle köpa iaf!

Synd att anti-linux enligt MS tycks vara argument för Windows. "The Windows experience" är ju horribel!

Jag hade hoppats att netbooks skulle vara plattformen och utgångspunkten för att äntligen rucka Microsofts dominans på PC-sidan, men jag hade tyvärr fel.

Men människan är ett vanedjur och varför ska en netbook agera annorlunda än en mer normal dator? Trenden med netbooks är explosionsartad, man kan inte ha en långtgående säljande trend till en stor skara människor som skiljer sig allt för mycket från början. Ett operativsystem som ser annorlunda ut än Windows, hur bra det än må vara, är en negativ upplevelse för de som förväntar sig "Windows". Många människor delar nog inte heller upp konceptet dator (hårdvara kombinerat med mjukvara) på samma sätt som vi gör. De förväntar sig en liten dator som är likadan som en större, helt enkelt. Den stora massan är inte heller den delen av befolkningen som drar sig åt det lite mer nördiga hållet. Personligen tror jag på att Linux aldrig kommer slå särskilt stort.

Permalänk
Medlem

Min EeePC 901 e med Linux, startar upp på mindre än 30sek.
Använder den enbart till surfa, se på film (på lunchen, kör lastbil)
Har även lagt in bilder från kamera när jag var i fjällen.

Vad mer ska man ha en "värdelös" (prestanda mässigt) dator till?
Batteritiden är ca 5h timmar (8 enligt spec.) och då vill jag inte att 1timme av de ska användas för att starta windows.
Går ju ändå inte att spela på en Intel Atom.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet i nyheten
Microsoft hoppas dock att Windows 7 ska ta över när det nya operativsystemet lanseras senare under året.

Tro fan att Win 7 kommer kicka ut XP's ass ur netbooksen Kräver ju inte ens en mätbart större mängd prestanda än XP gör och är så sjukt mkt snyggare och allmänt en mycket trevlig upplevelse, så varför köra på XP? I dunno

Permalänk
Medlem

Det är jävligt synd att Linux måste bli sämre för att folk ska börja använda det.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bjonss13
kan jag inte förstå det första jag gjorde på min laptop var o installera Ubunbtu!
oif är det inte nån liten netbook

men bör de inte spara en tusing på operativsystemet om man väljer linux?

I second that. Trots att min Eee levererades med Xandros åkte Ubuntu in kvickare än fort. Jag tycker det är överlägset bäst för netbooks, mest med tanke på hur mycket man kan göra med det i förhållande till prestandan och den vida kompatibiliteten med alla möjliga pinaler. I och för sig är Linux för mig det självklara valet oavsett om det gäller min netbook eller stationära.

Visa signatur

Spelburken: | Corsair Carbide Air 540 | ASUS Gryphon Z87 | Core i7-4770K @ 4,0 GHz | Kingston HyperX 16 GB DDR3 | Nvidia GeForce GTX 1070 Ti 8 GB | Chieftec A-135 850W | WDC Green/Blue 2 TB | Samsung 840 EVO 120GB / 500 GB |
Arbetsburken: | MacBook Pro 15" | Late 2011 | 2.2 GHz Intel Core i7 | 8 GB 1333 MHz DDR3 | AMD Radeon HD 6750M 512 MB |

Permalänk
Medlem

Hehe, dom är bra kaxiga

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Emil_82
Om dom inte skickat med sådana värdelösa sönder moddade skrivbords miljöer i netbooksen så hadd det sålt bättre.

Sedan så är det ju utmärkt om man inte har datorvana att börja med ett enkelt linux system. det är ju lika svårt att lära sig använda windows liksom.

En stor anledning till att windows nettops säljs bättre att dom komemr med större hdisk? kommer med massa tillbehör? just ja det att få affärer säljer linux varianterna dessutom....

Linux tar ju lite tid för en nybörjare att lära sig, bara sätt Agda 65+ vid 2 datorer. En med Linux och den andra med Winwods, vilken tror du hon kommer förstå först?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Jag dualbootar (Linux på SSD och kör WinXP från ett SDHC) p.g.a utvecklingsverktyg som jag behöver enbart finns till WinXP/Vista. Annars när det är film eller musik som vankas så blir det i Linux.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Det förefaller som vanans makt är stor. Vad gör folk med en netbook? Spelar? Antagligen inte. Surfar, chattar, skriver lite, mejlar, etc? Antagligen. På vad sätt är Windows bättre på det? Inte alls.

För mig och många andra är Word 2007 helt överlägsen Openoffice därför så fungerar inte linux för mig när jag ska skriva mina arbeten. Kolla på film och surfa på nätet, det kan jag göra med linux, men utan office 2007 så är linux inget alterntiv för mig.

Sen anser jag personligen att ubuntu är mer bloatat än tex XP eller Vista, du har ju ibland 2 eller 3 program för samma sak i ubuntu. Sen finns det ju minimala linux distar utan en massa onödig skit, dock så har jag inte lyckats hitta någon som är färdig att ladda ner, för det mesta så blir man tvungen att köra en CLI variant följt av allt annat som du vill ha.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem

Utbudet av netbooks med Win är ju sjukt mycket större än de med Linux! Kan ju vara därför också...

Permalänk
Medlem
Citat:

Linux tar ju lite tid för en nybörjare att lära sig, bara sätt Agda 65+ vid 2 datorer. En med Linux och den andra med Winwods, vilken tror du hon kommer förstå först?

Den hon sätter sig och försöker mest med. Svårighetsgraden är ju i stort sett lika stor/liten.

Det som är svårt för folk är att lära om...

Citat:

För mig och många andra är Word 2007 helt överlägsen Openoffice därför så fungerar inte linux för mig när jag ska skriva mina arbeten. Kolla på film och surfa på nätet, det kan jag göra med linux, men utan office 2007 så är linux inget alterntiv för mig.

Vad exakt är det i office 2007 som är så mycket bättre?
Tycker själv att menyerna är sjukt störande. Ser inget positivt med det.