De egentliga fördelarna?

Permalänk
Medlem

oj tänkt att det alltid ska utvecklas till OS-krig tråd.
Linux är bra men saknar en tydlig stabil hårdvaruplattform vilket gör till ett svårt alternativ för del flesta. I övrigt är det inte mycket man kan jämföra OS X och Linux.

Tycker faktiskt att hårdvaran/designen räcker för att att tilltalas av av Mac idag. Finns ingen "PC" som ens är i närheten av den känsla och ögonsten en Mac Pro eller iMac ger. Vist det är i dyraste laget men är man en vanlig rik person som vill ha det lilla extra , så är det extra laxar som en Apple dator kostar en liten investering jämförelsevis. Men för det allra flesta är Mac är en onödig investering men vilket också är en del av Apples affärsmodell.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Josasp
Ja inte vet jag om det är jag som har haft otur med mitt linux användande.

Men jag får aldrig ordning på mitt grafikkort 7600gt i ubuntu på under en timme, antingen så är det 1024x760@75hz eller så är det 1600x1200@32hz. Endast efter en massa trial and error med modelines och tjosan i xorg.conf får jag rätt upplösning.

Bluetooth usb stickor detekteras och ser ut att fungera jättebra i ubuntu till det att man faktiskt ska skicka en fil, då man får en massa otydliga fel om OBEX protokollet.

Backlight går inte att styra med ubuntu på en HP 6735b oavsett vad man gör.

Jag får tearings i VLC om jag har compiz på, men om man har ett GMA 4500MHD graffe så går det inte att bli av med.

Ska jag binda knappar på min mus (Mx rev) så måste det göras i config filer.

Sen kan man ju glömma att koppla i externa skärmar i laptopen med vettig upplösning.

Eller som att installera program är ju alltid lika kul på ubuntu, repos, passkeys, deps som inte finns etc etc etc...

Man kan ju verkligen jämföra ubuntu och Os X

Låter som att din hårdvara stöds dåligt. Försök installera OS X på en PC med hårdvara som stöds halvbra och se vad som händer. Jag har ett Nvidiakort i min stationära, funkar klockrent (dock tearing med compiz, som jag ändå inte kör med. VDPAU kompenserar lätt upp för det) Jag har ett intelkort i min laptop (precis det du skrev om), allt funkar klockrent OOTB och ingen tearing alls.

Ja absolut, att installera program är ju jättejobbigt. Lägg till/Ta bort program -> Kryssa i det du ska ha -> verkställ. Annars är det ju deb-filer som gäller. Klick klick klick klart ungefär. När det gäller att kompilera program från källkod har du "apt-get build-dep PROGRAM". Hur löser du deps i OS X? (jag behöver i stort sett aldrig kompilera program från källkod så kom inte med "i mac behöver man inte göra det")

Visa signatur
Permalänk
Medlem

om man ska bygga apps i osx kör man ports... sluta skriv om linux i en tråd om osx?

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem

Matta skärmar är bra eftersom man kan använda dem där det är väldigt ljus utan värre reflexproblem... men jag föredrar nog blanka skärmar på bärbara eftersom de är enklare att rengöra. Smuts tycker jag är värre än reflexer.

Det verkar iallafall som att de flesta som köper en Mac är helt nöjda förutom ett fåtal... och vissa som råkar ha otur och få ett måndagsexemplar, men det sistnämnda kan ju hända överallt.

Men nu kom jag ju på också att för o få råd med en Mac så blir jag tvungen att spara ihop ett par månaders bidrag ifrån csn eftersom det inte är möjligt att ta den på avbetalning som studerande utan fast arbete? =/ Ifall någon vet en bra lösning gällande det ekonomiska så får ni gärna svara på det. [/B][/QUOTE]

Jag upplever att bild och filmer på min iMac 27" verkar ha lite mer liv i sig jämfört än min 22" som jag hade på min PC. Kan vara rätt irriterande om man ska redigera. Problemet är kanske att min taklampa inte är såna där spotlights som man kan ändra riktning. Jag kanske inte har haft datorn tillräckligt längre för att ge glossy än chans. Annars är jag skitnöjd med datorn.

Permalänk
Medlem

Jag kan inte komma på någon fördel, egentligen, förutom snygg design, multitouch, och magsafe.

Personligen väljer jag inte Mac av denna anledning, skriven av The Flashbulb (som är en känd musiker). Den breder även ut sig till mer än musikproduktion:

Citat:

$1,200 PC + decent audio interface + automated controller + beginner studio monitors > $3,000 Apple with the same specs as the PC

I don’t want to start an Apple debate, but branding is branding. What it comes down to is power for the $ and software. If you’re sticking the your native OS (Windows or OSX, not dual booting)…then there are still far more audio applications available for PC.

In the end they’re both PCs running the exact same hardware. The only difference is the OS, and in my opinion, it is bullshit that there isn’t a studio-exclusive OS to begin with. You buy a $18,000 Protools setup and then have to share your resources with the same OS that my mother uses to play Yahoo! Games safely and easily.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem

För min del handlar det lite om prisvärdhet med.

En PC från Dell eller HP med likande specifikationer kostar minst lika mycket om inte mer. Dessutom slänger de en Windows 7 Home-edt. eller något på en med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fratey
Personligen väljer jag inte Mac av denna anledning, skriven av The Flashbulb (som är en känd musiker). Den breder även ut sig till mer än musikproduktion:

Dendär snubben verkar ju helt totalt pantad, aldrig sett något mer korkat uttalande!

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem

Som gammal mactaliban så tycker jag att den enda nackdelen är priset.
Är det inte ett problem för dig, köp en Mac.

Permalänk
Medlem

Min poäng är att du får mer än vad du tror och att Mac blir samma pris i längden. Slå ut priset du betalar på hur länge du använder datorn... Mac laptops är prisvärda.

Priset:

- Först och främst så snackar vi laptop nu, deras Mac Pro är det sjuka priser på. Iaf,

Har haft min Macbook Pro i 3 år. Jämför man spec så betalade jag kanske 5-6000 mer än likvärdig dator. Dock känns den som ny, har inget behov av att uppgradera och inga problem med den. Hur ofta händer det med en billigare laptop?

"Samma hårdvara för billigare peng" sägs det... nej, det är inte samma. Hur många laptops kommer med lika bra touchpad t ex? Med touchpad på en mac kommer du garanterat inte behöva koppla in extra mus - det är BÄTTRE att använda pad'en t om...

Tangentbord, bra högtalare, inbyggd kamera etc är saker som spelar roll. Oslagbart batteri... Du kommer använda din laptop mkt, flera timmar om dagen. Det som I början är ett premium är lätt värt det..!

Vem som helst som arbetar heltid eller studerar och behöver dator mkt bör investera så man har prylar som funkar. Skillnad om du bara ska handla en leksak...

Sedan designen - den är snygg och tidlös, visst, kul... men kom ihåg att det är ett stabilt chassi som inte flexar = din laptop löper 0 risk för att komponenter skadas när du flänger omkring med den, i ur ryggsäck, reser etc... Risken för problem med valfri PC laptop är mkt större. Fabriksfel OCH fel orsakade av dig.

Kom igen nu någon, länka en bra alternativ PC laptop...

Visa signatur

Macbook Pro C2D 15,4"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hauk
Min poäng är att du får mer än vad du tror och att Mac blir samma pris i längden. Slå ut priset du betalar på hur länge du använder datorn... Mac laptops är prisvärda.

Priset:

- Först och främst så snackar vi laptop nu, deras Mac Pro är det sjuka priser på. Iaf,

Har haft min Macbook Pro i 3 år. Jämför man spec så betalade jag kanske 5-6000 mer än likvärdig dator. Dock känns den som ny, har inget behov av att uppgradera och inga problem med den. Hur ofta händer det med en billigare laptop?

"Samma hårdvara för billigare peng" sägs det... nej, det är inte samma. Hur många laptops kommer med lika bra touchpad t ex? Med touchpad på en mac kommer du garanterat inte behöva koppla in extra mus - det är BÄTTRE att använda pad'en t om...

Tangentbord, bra högtalare, inbyggd kamera etc är saker som spelar roll. Oslagbart batteri... Du kommer använda din laptop mkt, flera timmar om dagen. Det som I början är ett premium är lätt värt det..!

Vem som helst som arbetar heltid eller studerar och behöver dator mkt bör investera så man har prylar som funkar. Skillnad om du bara ska handla en leksak...

Sedan designen - den är snygg och tidlös, visst, kul... men kom ihåg att det är ett stabilt chassi som inte flexar = din laptop löper 0 risk för att komponenter skadas när du flänger omkring med den, i ur ryggsäck, reser etc... Risken för problem med valfri PC laptop är mkt större. Fabriksfel OCH fel orsakade av dig.

Kom igen nu någon, länka en bra alternativ PC laptop...

Min HP NX9420 känns också som ny efter tre år. Min polares Macbook har skavsår.
Touchpaden är riktigt bra måste jag säga men den är inte värd de extra tusenlapparna i mitt tycke. Hps tangentbord är skönare än Macs ( kom ihåg att jag pratar NX-serien inte pavillon)

Nästa påstående är bara dumt varför Windows inte funkar är för att folk har möjligheten att installera så mycket skitprogram och gör det. Ska du ordbehandla och läsa mail och glo på film så är det väldigt lite som kan gå fel även i Windows. Windows 7 är dessutom ett mycket stabilt operativsystem. Batteritiden är ruskigt bra på nya macbooken men det handlar om nån timme mer. Där kommer avvägningen ang de extra tusenlapparna in igen. Sen att Macarna skulle hålla så himla bra är ju ett påstående utan belägg. Jag tycker om Mac som varumärke och koncept men det är synd att de som förespråkar Mac förstör märket med sina "PC är värdelöst" åsikter. PC är inte värdelöst. Mac är inte värdelöst.

Permalänk
Medlem

När man jämför OS X med XP är skillnaden enorm och OS något man absolut ska bråka om, men iom. med W7 är OS debatten inte lika intressant.. OS X är fortfarande bättre, men skillnaderna är inte lika markanta och/eller betydande längre.

PC är väldigt bra iaf man bygger stationärt, men Apple gör tveklöst bäst laptops - om ens "användningsprofil" passar deras utbud.

Skämtar inte nu - men skrev mitt inlägg på en HP nx9420 hos min polare tidigare imorse! Tangentbordet på den är helt Ok, är väl mkt smaksak så ska väl egentligen endast påpeka att det håller hög kvalitet hos apple. NX9420 är, som HP's andra laptops - snygg i mitt tycke. Proffsig, inte massa bajs. Är ganska prisvärd tror jag också? Vad hade skillnaden blivit i cash mellan din HP och en MBP?

Design skillnad kan ju nämnas att HP'n har ventilation under datorn, så att använda den i sängen t ex är inte kul, macbook's andas i bakkanten istället. Vet inte vad man sätter för värde i Kr på att kunna kolla film i sängen, men jag värderar det högt iaf.

Plast vs Alu... 3 år är bra gjort, särskilt med XP... Tjock, plast chassi etc... skulle inte vilja bära omkring på den. Men är väl mer desktop replacement och passar säkert dina behov mkt bättre, man måste givetvis välja laptop efter person. Iaf du bestämt ville ha 17" så tar iofs apple ganska rejält premium på dem, så där kan ev. annat gälla.

Värt att nämnas är också att man egentligen bara ska köpa Apple när modellerna precis uppdaterats, nuvarande MBP's t ex är ju ganska gamla i spec.

Visa signatur

Macbook Pro C2D 15,4"

Permalänk
Medlem

Jag har svårt att förstå de som prompt ska ha 17/18".

När man är hemma kan man ju skaffa en extern skärm på 23" med 2048x1152 i upplösning till alla lapptops. Dessutom till en bråkdel av kostnaden. Har man 13/15" på lapptopen så blir ju dessutom mer portabel.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk

Det egentliga fördelarna - tycker jag iallafall - är att allt funkar lite bättre på en mac i os x.

Exempel: När min macbook går upp ur vila (skärmen fälls upp) så är det en väntetid på tre sekunder innan den är igång och ansluten till trådlöst nätverk.
Jag har aldrig varit i närheten av detta på NÅN annan laptop - Vare sig i Windows eller Linux, oavsett version/dist.

Multitouch-trackpaden är en annan sån där grej som andra tillverkare har, men som inte håller riktigt samma standard som den på macarna. De finns där på tex. Asus burkar, men det är för omständigt för att få till det tycker jag - alltså använder jag det inte . På min MBP använder jag det, där funkar det som jag vill.

OS X bara går och går. Det blir aldrig laggigt - oavsett hur många program du har igång (nästan). Antivirusprogram behövs som bekant inte. Det är snyggt, enkelt och smart. Hård- och mjukvara lirar bättre ihop än på alla andra laptops som jag testat.

Andra fördelar med just macbook pro är designen.
Med design menar jag inte bara hur burken ser ut, utan tex. MagSafe är ett grymt exempel på lyckad design. Unibody är ett annat designexempel som gör att datorn ALDRIG känns sladdrig eller knakar som *alla* plastchassin gör. Touchpaden med stödet för gestures är ytterligare ett exempel på grym design, det bakgrundsbelysta tangentbordet som reagerar på omgivande ljus ett annat, eller varför inte magnetlåset när datorn är ihopfälld... Smarta lösningar som gör livet liiiite lättare.

Det finns många många fler exempel på hur grymt genomtänkt designen är på en macar generellt. Design som leder fram till ett enklare användande, inte bara för att det ska se "designat" ut, liksom. Det tycker jag är den största skillnaden mot de flesta andra tillverkare.

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thomas67lundberg
Det finns många många fler exempel på hur grymt genomtänkt designen är på en macar generellt.

Ett paradexempel tycker jag är när man kör programuppdatering på sin bärbara.
Är inte laddarn ansluten så kommer det upp en dialogruta som varnar för att det inte är så bra om batteriet tar slut mitt i en uppdatering. Givetvis kommer dialogrutan inte upp om laddaren är ansluten, och givetvis försvinner den när man sätter i laddaren utan att man behöver klicka i dialogrutor.
Tycker det är skönt att se att någon tänkt igenom en så perifer sak så rejält
Och det mesta annat är på samma sätt...
...vilket gör att man gärna blir väldigt positivt inställd.

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

Det här kan låta löjligt, men en liten favoritgrej är lysdioden på macbookarna. Inte lysdiodERNA utan lysdiodEN. Det finns bara en. Den är vit och sitter bakom några små små laserskurna hål i chassit, hål som är så små så dom varken känns eller syns innan dioden bakom börjar lysa.

Anyway, när skärmen gått ner i energisparläge glöder den på halveffekt för att man ska fatta att maskinen fortfarande är igång. När den gått ner i standbyläge börjar dioden fadea in och ut. Maskinen sover, den andas och snarkar. Helt intuitivt. När datorn är igång och används normalt är dioden släckt.

När man använt några macar som gjort på detta vis är det inte utan att man undrar vad f-n alla andra håller på med. En rad med högintensiva blå dioder för diskaktivitet, nätverk och allt möjligt och det finns ju ingen människa som egentligen vet vilken diod som betyder vad, för det är ingen som behöver veta det. Oftast finns det också en som lyser när maskinen är igång. Det behöver man väl för fan ingen diod till?

Samma sak med nätverksprylar. En apple airport express har EN diod. Min D-link DIR-655 har typ 52 stycken högintensiva blåa diton och hittills har jag inte varken haft nån nytta av dem eller orkat lista ut vilken som betyder vad. Dom åstadkommer i praktiken precis samma sak som apples ena vita diod - man ser när apparaten är påslagen. Skillnaden är att man inte behöver titta så noga om man kör d-link för den lyser upp hela rummet. Tankar man nåt samtidigt får man lite discobelysning också.

(Okej, jag vet att macbook numera har en batterinivåindikator på sidan, men den tänds bara vid knapptryckning eller när batteriet håller på att laddas. )

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Perc
[B]Det här kan låta löjligt, men en liten favoritgrej är lysdioden på macbookarna. Inte lysdiodERNA utan lysdiodEN. Det finns bara en. Den är vit och sitter bakom några små små laserskurna hål i chassit, hål som är så små så dom varken känns eller syns innan dioden bakom börjar lysa.

Jag är helt enig. Fast jag tycker den snyggast indikatordioden fanns på ibooken; Helt osynlig när datorn var igång, men såfort datorn gick i vila började en liten rundel framtill - UNDER plasten - pulsera. Riktigt snyggt.

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thomas67lundberg
Jag är helt enig. Fast jag tycker den snyggast indikatordioden fanns på ibooken; Helt osynlig när datorn var igång, men såfort datorn gick i vila började en liten rundel framtill - UNDER plasten - pulsera. Riktigt snyggt.

På unibodymodellerna i alu är det en rad med 4-5 laserskurna hål på nån tiondels millimeter per styck. Om du vet var du ska titta när dioden är släckt kan du se en hårfin 5mm lång mörkgrå linje på den alufärgade ytan.

Det är nog så nära osynligt du kommer när datorn är tillverkad i icke-genomskinligt material

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Perc
[B]På unibodymodellerna i alu är det en rad med 4-5 laserskurna hål på nån tiondels millimeter per styck. Om du vet var du ska titta när dioden är släckt kan du se en hårfin 5mm lång mörkgrå linje på den alufärgade ytan.

Det är nog så nära osynligt du kommer när datorn är tillverkad i icke-genomskinligt material

Ja, jag vet, jag har en MBP unibody ...
Men ibookens indikator var snyggare tycker jag.

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Medlem

Jag har lust att lägga mig i ang användbarheten hos mac, men att få massa macboys på nacken, nä jag hoppar över...... för det spelar ingen roll vad man skriver så gör dom som apple, försvarar sitt val inn i döden. Men jag måste ju säga Mac ägare är lite som saab ägare det krävs en lite speciell personlighet för att tycka om produkten, fast saab var ju en dyrare produkt så det krävdes lite mer för att hålla produkten vid liv..... Jag skulle aldrig göra annat än att bli imponerad av deras design och kvalite, men där stannar det för min del.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shagy
Jag har lust att lägga mig i ang användbarheten hos mac, men att få massa macboys på nacken, nä jag hoppar över......

Du hade kunnat stanna här...

Citat:

för det spelar ingen roll vad man skriver så gör dom som apple, försvarar sitt val inn i döden. Men jag måste ju säga Mac ägare är lite som saab ägare det krävs en lite speciell personlighet för att tycka om produkten, fast saab var ju en dyrare produkt så det krävdes lite mer för att hålla produkten vid liv..... Jag skulle aldrig göra annat än att bli imponerad av deras design och kvalite, men där stannar det för min del.

Men du väljer att fortsätta ändå? "Speciell personlighet"? Ok

Själva Macbook Pro-linjens egna fördelar är inte det som sätter produkten högst i rang för mig, utan det är snarare MacOSX. Alla de program som jag använder fungerar enligt erfarenhet bättre för mig än med Windows.

Permalänk
Avstängd

Re: De egentliga fördelarna?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaMeR2K5
Jag börjar plugga i januari... och har då tänkt skaffa en 15" bärbar. Men det är ju inte så enkelt att välja bland alla de olika modellerna som finns... bestämmer man sig för en Mac så är det genast mycket enklare (fast ändå inte xD), då det bara finns ett par olika 15" där.

Men nu har jag börjat fundera lite ifall en Mac verkligen är värd pengarna? Med tanke på att jag skulle kunna köpa en "vanlig bärbar PC" med så gott som identisk hårdvarukonfiguration.

Har fastnat för just en Mac mest på grund av designen. Och eftersom jag nu har tänkt använda denna för just studier så är de egentliga kraven på datorn att den har bra batteritid, är smidig att ta med sig och bekväm att arbeta vid.

Så alltså... jag har i stort sett nu bestämt mig för att köpa en Mac, men behöver några åsikter om varför man ska betala så mycket extra för att få just en Mac?

Köp en Samsung (en av de små). Snygg design, lätt att bära med sig och bekväma att arbeta vid.

Jag hade en NC10 förrut. Den var superbra. Körde Windows 7 i den, funkade prima.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shagy
Jag har lust att lägga mig i ang användbarheten hos mac, men att få massa macboys på nacken, nä jag hoppar över...... för det spelar ingen roll vad man skriver så gör dom som apple, försvarar sitt val inn i döden. Men jag måste ju säga Mac ägare är lite som saab ägare det krävs en lite speciell personlighet för att tycka om produkten, fast saab var ju en dyrare produkt så det krävdes lite mer för att hålla produkten vid liv..... Jag skulle aldrig göra annat än att bli imponerad av deras design och kvalite, men där stannar det för min del.

Det var en i mitt tycke usel jämförelse.
Du jämför ett konkursmässigt bilföretag som i flera decennier struntat i att lyssna på marknaden och vad den vill ha med ett företag som åtminstone sedan ett decennie tillbaka har varit extremt framgångsrikt på flera olika plan och som hela tiden ligger i spetsen gällande innovation och teknisk utveckling...

Det är alldeles uppenbart att Apple har kommit åt en punkt hos en enorm massa människor världen över som de gillar och vill se mer av. Detta har de spunnit vidare på och därmed varit ett av de företag som i det stora hela bidragit till en positiv teknisk utveckling som gett inte bara mig utan miljoner andra människor världen över en mer förenklad tillvaro. Ett bra typexempel är att de utformat ett operativsystem som "just works" (Nåväl, inte alltid)

Apples Mac är på intet sätt perfekt och långtifrån den mest billiga & prisvärda datorn man kan köpa idag. Men med tanke på hur mycket datorer de säljer - och hela tiden ökar i försäljning - så handlar det knappast om att det fanatiska anhängare likt de entusiaster som gillar Saab som hela tiden köper nya. De når nya grupper av människor som inser att de gillar produkten och vill stanna kvar vid den.

Det om något kännetecknar ett framgångsrikt företag med en framgångsrik produkt/er

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shagy
Jag har lust att lägga mig i ang användbarheten hos mac, men att få massa macboys på nacken, nä jag hoppar över...

Ja, men användbarheten i OS X är inte som i Windows. Det ÄR skillnad. Försöker man använda en Mac som man använder Windows så blir det fel. I en Mac är tänket att du inte ska bry dej så himla mycket vad som händer "i bakgrunden". iTunes är ett bra exempel; Du ska inte bry dej om hur programmet sorterar upp låtarna på hårddisken. Du ska styra allt inifrån programmet. Det GÅR att grotta runt i mapparna själv, men det gör allt svårare.

förresten; vad är en produkt MER än design och kvalitet?

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk

Re: Re: De egentliga fördelarna?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sensuella Sven
Köp en Samsung (en av de små). Snygg design, lätt att bära med sig och bekväma att arbeta vid.

Jag hade en NC10 förrut. Den var superbra. Körde Windows 7 i den, funkade prima.

Jag hade också en NC10. Snygg och smidig med riktigt bra batteritid, men helt värdelös trackpad som man inte alls kände var den började och slutade, eftersom den hade exakt samma höjd som chassit. Snudd på omöjlig att använda utan extern mus.

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Medlem

Här är en anledning till att gilla mac

http://www.youtube.com/watch?v=MhwLmE1vy4Y

Permalänk
Medlem

Att man får i runda slängar 2-2,5h batteritid på en "vanlig" mot Apples 7h är bara det värt pengarna enligt mig.

Dessutom får du sjukt många bra program på köpet.

Du ska inte haka upp dej på att de har C2D, den kommer ändå kännas snabbare än en Windowsdator med en snabbare typ.

EDIT: Satsa på en MacBook 13". Du kommer inte ångra dej. Promise.

Permalänk
Medlem

Om du verkligen skall ha den till plugget föreslår jag att du funderar en gång till på om du verkligen skall ha en 15"!

Personligen tycker jag min 14" är rätt tråkig o släpa på. Och då har jag typ 5min till campus. Fast väljer du en med bra batteritid vinner du mycket på att inte släpa på laddaren. Ibland tycker jag nästan det är värt att köpa en extra laddare för o slippa i och urkoppling etc...

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hauk
När man jämför OS X med XP är skillnaden enorm och OS något man absolut ska bråka om, men iom. med W7 är OS debatten inte lika intressant.. OS X är fortfarande bättre, men skillnaderna är inte lika markanta och/eller betydande längre.

PC är väldigt bra iaf man bygger stationärt, men Apple gör tveklöst bäst laptops - om ens "användningsprofil" passar deras utbud.

Skämtar inte nu - men skrev mitt inlägg på en HP nx9420 hos min polare tidigare imorse! Tangentbordet på den är helt Ok, är väl mkt smaksak så ska väl egentligen endast påpeka att det håller hög kvalitet hos apple. NX9420 är, som HP's andra laptops - snygg i mitt tycke. Proffsig, inte massa bajs. Är ganska prisvärd tror jag också? Vad hade skillnaden blivit i cash mellan din HP och en MBP?

Design skillnad kan ju nämnas att HP'n har ventilation under datorn, så att använda den i sängen t ex är inte kul, macbook's andas i bakkanten istället. Vet inte vad man sätter för värde i Kr på att kunna kolla film i sängen, men jag värderar det högt iaf.

Plast vs Alu... 3 år är bra gjort, särskilt med XP... Tjock, plast chassi etc... skulle inte vilja bära omkring på den. Men är väl mer desktop replacement och passar säkert dina behov mkt bättre, man måste givetvis välja laptop efter person. Iaf du bestämt ville ha 17" så tar iofs apple ganska rejält premium på dem, så där kan ev. annat gälla.

Värt att nämnas är också att man egentligen bara ska köpa Apple när modellerna precis uppdaterats, nuvarande MBP's t ex är ju ganska gamla i spec.

Du har rätt i att när macbooken uppdateras är de rätt fina. Var själv grymt sugen när man fick en Ipod nano + macbook för 10900:-

Varför jag valde 17" är för att den har numeriskt tangentbord och det att jag inte klarar av krympa tangentbord. Sen är den hemma 25 av 30 dagar i månaden och då kan den få vara släpbar. Den är dessutom relativt lätt för 17" 3.1 kilo.

Permalänk
Medlem

Själv har jag en mbp 15" och jag har egentligen inte hittat någon stor nackdel med den. Den känns (och verkar vara) otroligt kvalitativ. Visst är inköpspriset relativt högt men den har ett markant högre andrahandsvärde, lång batteritid och smidigt format vilket enligt mig gör att det känns värt det.

Datorn kanske inte känns som en spelmaskin men de spel jag spelade på min tidigare pc spelar jag fortfarande. Dessa är exempelvis COD4, HOMM5, Diablo 2 och nu även på senare dagar lite Heroes of newerth. Med andra ord behöver man inte lägga allt spelande på hyllan bara för att man går över till mac.

I grund och botten tycker jag inte att mac passar alla, på samma sätt som inte pc passar alla. Allt handlar om prioriteringar och ifall spel är något som prioriteras högt tycker jag mac är helt fel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cliddo
Dags att gå till Synsam för en kontroll?

Ska också gå ner på dagisnivå som dig och säga: Once you go Mac, you never go back

Jo, jag går tillbaka till PC nu så visst kan man det
Vill man ha kul, ha ett brett utbud till ett lägre pris köper man PC.