Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Läst tråden på neogaf nu, helt sjukt.
Jag som tänkt köra SLI när jag byter skärm till en över 1080p känner mig riktigt fucked.

Ska bli intressant och se vilken ställning till återförsäljare tar till detta.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem

http://www.lazygamer.net/general-news/nvidias-gtx970-has-a-ra...

Börjar gå "Viral" snart, Nvidia får fixa till sig innan shitstormen börjar

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Medlem

Det är mitt fel att det är problem med korten, beställde ett 970 förut, klart att massa djävulskap ska förfölja mig

Skämt o sido, kan dem inte fixa till detta borde dem ju sålt defekta produkter under falsk marknadsföring? Detta kan bli svidande för Nvidia.

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem
Skrivet av N_Micke:

Det är mitt fel att det är problem med korten, beställde ett 970 förut, klart att massa djävulskap ska förfölja mig

Skämt o sido, kan dem inte fixa till detta borde dem ju sålt defekta produkter under falsk marknadsföring? Detta kan bli svidande för Nvidia.

Finns flera personer på Geforce som hotar med stämningar och annat, vi får se helt enkelt AMD kanske stämmer dom själva då detta är helt sjukt.

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Medlem

HAHA ska bli mycket intressant detta går det inte att fixa på något lätt sätt så blir det ett rent helvete för nVidia...

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

Undra hur länge de har vetat om detta, jävligt klantigt miss hur som helst. Förmodligen hoppades de väl på att ingen skulle komma på det.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Inaktiv

Nu har jag följt denna tråden under dagen och börjar fundera på om det är någon skillnad på launch-exemplar och de nytillverkade korten? Eller syns problemet på alla 970-kort?

Skrivet av Bakgrund:

Undra hur länge de har vetat om detta, jävligt klantigt miss hur som helst. Förmodligen hoppades de väl på att ingen skulle komma på det.

Lite detta jag funderar på med. Vore det möjligt att det är något Nvidia själva helt missat? Eller visste man om problemet?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon5930:

Nu har jag följt denna tråden under dagen och börjar fundera på om det är någon skillnad på launch-exemplar och de nytillverkade korten? Eller syns problemet på alla 970-kort?

Vad gör att du tror att "problemet" inte funnits sen starten?
Om detta stämmer så klart nvidia får gå med skammen, borde inte även de som recenserat korten och hyllat och rekommenderat dem ta en del av ansvaret versus konsumenterna? Vad säger t.e.x. sweclockers?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av retro123:

Vad gör att du tror att "problemet" inte funnits sen starten?

Någon form av kostnadsbesparing som tillkommit senare. Oavsett vilket, intressant att följa detta samt att se vad Nvidia har att säga.

Permalänk
Hjälpsam

Enklast för alla vore naturligtvis om detta kunde fixas via en uppdatering av drivruinerna, även om jag tvivlar på att det går.
Alternativet är att kunder erbjuds någon kompensation för att behålla korten och de som vill återlämna, får pengarna tillbaka.
De flesta är ju trots allt ganska nöjda med sina kort och med tillräckligt mycket plåster på såren, kanske det känns OK att behålla kortet.
Vet inte vad jag skulle valt om jag haft ett, att byta och krångla är aldrig roligt, vilken jävla soppa!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Hmm har inte tid att testa mer men drog igång Shadow of Mordor och satte upplösningen på 200% och 150%. Minnet gick upp till 3.8GB-4GB. Utan att spelet hackade pga. fullt grafikminne.

Så vettetusan om detta är hårdvarurelaterat.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon5930:

Någon form av kostnadsbesparing som tillkommit senare.

I så fall vore det nästan ännu värre, då är det planerat. nej kan inte tro att det ligger till så men vem vet..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ratatosk:

Enklast för alla vore naturligtvis om detta kunde fixas via en uppdatering av drivruinerna, även om jag tvivlar på att det går.
Alternativet är att kunder erbjuds någon kompensation för att behålla korten och de som vill återlämna, får pengarna tillbaka.
De flesta är ju trots allt ganska nöjda med sina kort och med tillräckligt mycket plåster på såren, kanske det känns OK att behålla kortet.
Vet inte vad jag skulle valt om jag haft ett, att byta och krångla är aldrig roligt, vilken jävla soppa!

Jag är grymt nöjd, men jag kör 1080p, om jag väljer att gå upp i upplösning och inte kan utnyttja det utovade grafikminnet så lär jag inte vara lika nöjd längre...hade planerat att köra sli med högre upplösning...inte bra detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Jag är grymt nöjd, men jag kör 1080p, om jag väljer att gå upp i upplösning och inte kan utnyttja det utovade grafikminnet så lär jag inte vara lika nöjd längre...hade planerat att köra sli med högre upplösning...inte bra detta.

Ne just nu väntar man ju med spänning på vad dom kommer fram till.
Själv kör jag bara i 1200p just nu, och har inte märkt av denna "bugg".
Men det börjar ju bli dags att införskaffa en ny skärm snart, och då även gå upp i upplösning. Så jag hoppas det går att lösa.

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Helllodar:

Finns flera personer på Geforce som hotar med stämningar och annat, vi får se helt enkelt AMD kanske stämmer dom själva då detta är helt sjukt.

Fallen bör nog ogillas.

4GB finns fysiskt på korten och samtliga 4GB går att använda på kortet.

De har aldrig sagt att man ska få 67.3FPS på spel x vid 3.98GB VRams användning.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-Z97X-UD3H CPU: Intel i5 4690k GPU: Gigabyte GTX 1080 G1 PSU: EVGA Supernova G2 750w RAM: Corsair vengeance 8GB 1600mhz

Permalänk
Medlem

Lät ju som bättre nyheter
Vore ju egentligen udda om det inte klagats på förrän nu, borde ju uppmärksammats tidigare men korter har ju fått mestadels lovord.
Aja, får se hur det bär iväg ä.

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Avstängd

Låter ju bättre, kanske ska man lugna sig lite innan man går på allt...;)

Permalänk
Medlem

Folk är verkligen blinda, det har inget med stuttering i höga DSR eller hur mycket vRAM du använder att göra.

Det är din bandwidth på själva vRAMen, alla spel använder inte denna bandwidth men ett spel som gör är Shadow Of Mordor Ultra textures.

Problemet är officiellt och varenda gång någon säger emot så är det oftast fel på hur dom benchar/testar/upplever osv.

Vill du bencha korrekt boota upp din PC med iGPU (inte din vanliga GPU) och kör testet för ett "clean" resultat, sedan kan du hoppa på vilket spel som helst men dom rapporterar inte korrekt då dom använder inte hela din vRAM bandwidth.

Använder du hela din bandwidth så kommer dina sista 500mb börja throttla och köra i 1/8 hastighet, grafikkortet kommer också försöka avstå från att öka vRAMen om den inte måste, detta kan man se till exempel i SoM där 980 laddar in all vRAM redan i början menas 970 stannar vid 3.5.

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helllodar:

Folk är verkligen blinda, det har inget med stuttering i höga DSR eller hur mycket vRAM du använder att göra.

Det är din bandwidth på själva vRAMen, alla spel använder inte denna bandwidth men ett spel som gör är Shadow Of Mordor Ultra textures.

Problemet är officiellt och varenda gång någon säger emot så är det oftast fel på hur dom benchar/testar/upplever osv.

Vill du bencha korrekt boota upp din PC med iGPU (inte din vanliga GPU) och kör testet för ett "clean" resultat, sedan kan du hoppa på vilket spel som helst men dom rapporterar inte korrekt då dom använder inte hela din vRAM bandwidth.

Använder du hela din bandwidth så kommer dina sista 500mb börja throttla och köra i 1/8 hastighet, grafikkortet kommer också försöka avstå från att öka vRAMen om den inte måste, detta kan man se till exempel i SoM där 980 laddar in all vRAM redan i början menas 970 stannar vid 3.5.

Visst är det så att det spekuleras om att det egentligen inte är ett 256 Bit kort? Att det ska vara någonstans mellan 200 istället?
Kan vara så att jag pratar i natt mössan. Tyckte bara jag såg det någonstans. Har kollat på väldigt många länkar och inlägg över hela internet om det idag.

EDIT: Haha. Det var till och med du som hade skrivit det tidigare idag. Snurrig man är ibland.

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Medlem

hm... jag kan inte ens köra testerna... krashar efter 2.8 GB använt vram (out of memory windows säkerhets spärr ):S får hitta nått annat test :S, har ett MSI 970 G4

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

Gäller även 970M serien?

S*tan detta blir inte billigt för Nvidia!

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helllodar:

Det är visst ett 208bit kort, koperiar OC net

Finns mer här https://forums.geforce.com/default/topic/803518/geforce-900-s...

Fast då skulle det inte vara efter 3500MB som problem uppkom utan runt 3328 Mb. Intressant hur som hälst skulle vilja ha svar från nvidia. Mitt 680 med 4GB allokerar strax under eller över 4GB på några mb+- när i Shadow of mordor(MSI afterburner). Men med de settingss jag ligger på i Farcry4 är mellan 2,6 och 3,2. Men då har jag sänkt grafiken för att få det spelbart.

Edit:
Vissa misstänker iofs att 3,2 är max och att de resterande 300Mb är os mm som då ligger i ram istället.

Edit2:

Den bilden som vi alla sätt.

[/QUOTE]

Mitt 680: Som kör 6400 på minnena och 1242 på core. (http://www.techpowerup.com/gpuz/details.php?id=2pu9s)

Känns lite pinsamt nVida.

Edit3,4,5:
Fortfarande 680 men med shadowplay på, kört 3-4 ggr.
Stänger jag av shadowplay går det tillbaks som till bilden innan.
Kan det eventuellt också ha med problemet att göra???

Vi har testat shadowplay på gamla 780 samt 780ti i SLI och några konstiga saker.
Men det trodde vi berodde på att det bara är ett kort som hanterade shadowplay och därmed sänktes båda kortens prestanda i SLI. Några minnestester gjorde vi aldrig. Men det var inte igår.

EDIT CAPS:
Då jag har fler program igång samtidgt i bakrunden så får jag en liknande graf oberonde av shadowplay på/eller av mitt gamla 680, så skulle vara intressant att veta vad som drogs innan res bench, samt framföralt i 970 fallet som det handlar om ifall någon cuda programerare kan resta att låsa en viss mängd ram via ett program och sedan se vad som händer om man startat ett nytt som bara behöver 1MB mer. Bara en tanke. Kan inte så mycket om detta.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Fast då skulle det inte vara efter 3500MB som problem uppkom

Har läst att detta varierar tydligen. Detta kan sker ifrån 3,5 och uppåt, dvs du kan få din "vram issue" vid 3,8GB vram likväl.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Gäller även 970M serien?

S*tan detta blir inte billigt för Nvidia!
ZQE6p5r1tYE

Det där såg fejkat ut. Just sayin.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

Det där såg fejkat ut. Just sayin.

Bevis tack! Annars är din kommentar inte värd ett skit (just saying)
Detta ÄR ett problem, jag har nog med fakta för att faktiskt säga det.
Jag och kompisar undersöker nu hur långt detta kan vara sträckt och om det kan gälla för fler modeller.

ManuelG @ Nvidia
Manuel G "I need to have QA take a look but so far the only comparisons that seem to be shown in this thread are three games, Far Cry 4, Watch Dogs and AC:U. I couldn't watch the video of Hitman because the share site is blocked on NVIDIA network."
Manuel G "We are still looking into this and will have an update as soon as possible."

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

Ser tråkigt ut för 970 ägare. Huruvida testet är 100%igt eller inte är ju dock ganska oklart.

Här är i alla fall resultatet jag fick med mitt GTX Titan, full prestanda rakt över.
Jag körde inte "Headless" då jag inte orkade koppla bort min alla mina skärmar från grafikkortet.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Helllodar:

Det är typ 90% säkert det är hardware issue med Maxwells Architecture.

Finns inte mycket att göra förutom att Nvidia kanske ger ut ett vBIOS som unlockar den fjärde "Raster Engine".

Nvidia såg väl detta komma och kanske har låst SM klustren permanent och då finns det inget att göra.

https://forums.geforce.com/default/topic/803518/geforce-900-s...

Haha Nvidia alltså. Först släpper de ett sketet 960-kort och nu har de snålat in på 970-kortet också. Fan sysslar de med. Tar sanslösa priser också. Giriga jävlar. Får verkligen en till att helt stanna på AMDs sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alibaba123:

Haha Nvidia alltså. Först släpper de ett sketet 960-kort och nu har de snålat in på 970-kortet också. Fan sysslar de med. Tar sanslösa priser också. Giriga jävlar. Får verkligen en till att helt stanna på AMDs sida.

Ja, jag ångrar mig nu att jag byte från mitt R9 290 när jag skickade in det på felsökning, borde ha bett de att skicka mig R9 290 igen istället för 970...
Sen finns det folk som säger att man gör benchmarks fel, man kan inte lita på de resultaten man får osv. Ifall det nu är fel på sättet man utför testen, varför har det blivit en så stor grej just för 970? Varför har folk inte klagat tidigare på de andra korten som släppts och haft dessa problem?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av rustax:

Sen finns det folk som säger att man gör benchmarks fel, man kan inte lita på de resultaten man får osv. Ifall det nu är fel på sättet man utför testen, varför har det blivit en så stor grej just för 970? Varför har folk inte klagat tidigare på de andra korten som släppts och haft dessa problem?
Skickades från m.sweclockers.com

Du "tweakar" ditt spel till´s det blir optimalt, dvs du går ju inte efter vram usage utan fps och hur det känns.
När man vet om detta fel och ställer sitt spel till vram användning under 3,5 samt över 3,5 så märker man direkt fps issue relaterat direkt till mängden vram som används.

Varför man inte upptäckt detta tidigare är således att man "aldrig" bruka mäta av fps gentemot vram som används.
Detta måste tydligen göras nu.
Då alla som recenserat 970 blir skamfläckade då detta inte har uppdagats tidigare! (inc SweC redaktionen)
Dom som recenserar säger sig maxa ut korten, detta är tydligen false-positive då detta bekräftar att det inte görs!

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.