SweClockers drabbas av dataintrång

Permalänk
Medlem

Fan vad tröttsamt.

Att tvingas byta lösenord är ingen stor sak, det dryga är när dumpen blir publik och varenda 419-scammer i världen får ens mailadress. Det borde fan vara lagkrav på sajter som kräver mailadress för registrering att åtminstone lagra dem hashade...

Allra bäst vore det om den som tror sig kunna hålla reda på sina lösenord, och inte behöver återställningsfunktionen, kunde välja att inte lagra mailadressen efter registrering, alternativt att man kan radera den när man vill i efterhand.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ilja:

Vad är det värsta som dessa hackers skulle kunna göra med din Sweclockers-inloggning? Någon skulle kunna skriva att du gillar AMD fast du egentligen föredrar Intel. Så du behöver inte alls oroa dig om du är en helt vanlig, reko kille.

Nu verkar du ju ta för givet att uppgifterna hos sweclockers inte används till andra ställen. Mängden personer som använder samma lösenord på olika platser är större än vad man skulle kunna tro. Har man därefter en mail adress så blir det genast lättare att testa uppgifterna mot andra tjänster.

Vi för la hoppas att de inte lyckas ta fram lösenorden i klartext och att spam bots håller sig borta

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Varför har inte Swec skickat ut ett pm eller mail till alla med uppmaning att byta? Det är inte alla som har koll på nyhetsflödet här.

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av tifius:

Varför har inte Swec skickat ut ett pm eller mail till alla med uppmaning att byta? Det är inte alla som har koll på nyhetsflödet här.

Du skall ha fått ett mail angående dataintrång och uppmaning till att byta ditt lösenord. Skickades igår kväll till alla medlemmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av to0b:

Du skall ha fått ett mail angående dataintrång och uppmaning till att byta ditt lösenord. Skickades igår kväll till alla medlemmar.

Japp, jag har fått det i alla fall:

Hej,

Vi måste tyvärr meddela att SweClockers.com drabbats av ett dataintrång där en eller flera angripare kommit över e-postadresser och hashsummor av lösenord. Även om lösenorden skyddas av en hashfunktion finns risken att dessa hamnar i orätta händer.

Därför vill vi uppmana dig att ta det säkra före det osäkra och omedelbart byta lösenord på SweClockers.com. Den som använder samma lösenord på fler tjänster bör samtidigt passa på att även byta ut dessa till unika fraser.

SweClockers kan inte annat än att beklaga det inträffade och kommer nu att genomföra en större inventering av säkerheten för att upptäcka och förhindra framtida angrepp. Den som har information om intrånget kan kontakta SweClockers anonymt via kontaktformuläret.

1. Logga in på SweClockers.com (direktlänk)
2. Klicka till Profil > Inställningar > Lösenord (direktlänk)
3. Byt lösenord till en unik lösenordsfras

Mer information: SweClockers drabbas av dataintrång

Glömt användarnamn eller lösenord? Det går att begära återställning av användarkontot och få användarnamn och lösenord via e-post. Behöver du hjälp? Tveka inte att kontakta oss!

Med vänliga hälsningar,
SweClockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tifius:

Varför har inte Swec skickat ut ett pm eller mail till alla med uppmaning att byta? Det är inte alla som har koll på nyhetsflödet här.

Skrivet av to0b:

Du skall ha fått ett mail angående dataintrång och uppmaning till att byta ditt lösenord. Skickades igår kväll till alla medlemmar.

Det kan ta ett bra tag innan alla mail har skickats ut, då det handlar om ett par hundra tusen mail som ska skickas, och skickas de ut för snabbt så kommer avsändande mailservern klassas som spammare, och då kommer mailen bara att studsa tillbaka till ingen nytta.

Därför så så vid så här stora mail utskick så sker det löpande, så att det inte just ska klassas som spam av mottagarens mailservr (ex om google tar emot många mail inom kort tid med samma ämne/innehåll så kommer det börja klassas som spam).

Det undviks då genom att maila ut löpande under flera timmar (eller dagar).

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

Om man hashar e-postadresserna omöjliggör man väl all form av utskick till användarna som glömt lösenord och nyhetsbrev?

Det är väl problematiskt med https på forum där användare fritt kan bifoga bilder från andra källor? Webbläsarna kan varna?

Skulle inte ha ett mejlkonto utan tvåfaktorsautentisering idag. Mejlen är kärnan i hela den digitala identiteten

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214934:

Någon annan som blivit påverkad av detta? Fick min Skype (med samma lösenord som här) hackad.

Skrevs till alla i min lista typ "You cant miss this link" följt av en länk, som oftast var personen som skrevs tills facebookprofil, eller snarare såg ut som det. Sen när man tryckte så gick man igenom flertal sånadär reklamlänkar med referrals så att någon tjänar pengar på det.

Jag tog bort min skype eftersom jag ändå sällan använder den, och har ändrat password på alla tjänster jag använder.

Kan nästan lova att det inte är pga detta, dumpen är så privat att den inte ens var publicerad som existerande innan sweclockers skrev nyheten.

Permalänk
Medlem

Skulle gärna se att man skulle kunna logga in med google-konto här på SC.
Det bästa sättet att hantera lösenord på är att inte göra det alls!

Permalänk
Inaktiv

Tror det är dags att avsluta sitt medlemskap här på SweC. Kan inte "IT kunniga" kryptera sin databas så att lösenord etc går att få tag på ja då ser jag inte det som en seriös sida.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av carls:

Kan nästan lova att det inte är pga detta, dumpen är så privat att den inte ens var publicerad som existerande innan sweclockers skrev nyheten.

Ser inte riktigt ditt resonemang Hur ändrar det saken? Känns ganska rutinerat av vem-det-nu-är, automatiserat system för inkomst liksom, tror man har andra källor än vad som finns öppet på nätet då, köper säkert in information också.

Detta hände alltså +-3 dagar från publicerandet av nyheterna här. Upptäckte det inom minuter av att det hände då min sambo fick skypemeddelanden av mig på hennes telefon.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon214934:

Ser inte riktigt ditt resonemang Hur ändrar det saken? Känns ganska rutinerat av vem-det-nu-är, automatiserat system för inkomst liksom, tror man har andra källor än vad som finns öppet på nätet då, köper säkert in information också.

Detta hände alltså +-3 dagar från publicerandet av nyheterna här. Upptäckte det inom minuter av att det hände då min sambo fick skypemeddelanden av mig på hennes telefon.

Tidsramen skulle möjligen kunna vara rimlig om du vet om att du hade ett riktigt svagt (ett enstaka ordboksord, eller något top-10 000-lösenord) och återanvänt lösenord, men det är väldigt mycket mer sannolikt att det var ett sammanträffande med någon annan, större, attack mot Skype. Se exempelvis #15526468; inte minst den andra länken.

Steg 1 borde vara att söka genom alla de datorer där du använt Skype med MBAM och liknande. Som steg 2 skulle jag iterera tipset med unika lösenord och lösenordshanterare som upprepats i denna tråd.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Hade alla sidor haft seriös reklam som SweClockers som är relevant för en hel grupp men ej spårande för individer så hade jag aldrig använt en adblocker. Nu gör jag dock det men har inte lyckats stänga av den på specifika sidor så som alla andra gör. Har försökt men reklamen syns i alla fall inte.

Någon som kan hjälpa? Använder Firefox med Adblock Edge.

Skrivet av Daemon:

Det är troligtvis långt från de flesta då sidan trots allt är gratis för användare och finansieras på det viset.

Tämligen många som använder dylika plugins är framförallt ute efter att få bort "spam-reklam" på mindre seriösa siter och stänger specifikt av det för sidor de vill stödja och där annonserna hålls så relevanta som möjligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Föredetting

Sweet, mitt Rockstar Social Club-konto hade fått en ny avatar, ändrat språk till ryska, samt ett nytt nick (på något vänster). Verkar visst ha haft samma lösen där som jag en gång i tiden hade här. Oh joy.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Skrivet av -X-hellfire:

Jag menade inte papperslappar som bokmärken utan att böcker brukar ha några tomma sidor i början eller slutet där man kunde skriva lösenord med osynligt bläck.

Eventuellt köra med någon lagom lång bok och använda sig av fraser och bokstäver i boken som olika lösenord men för att ens få fram lösenorden behövs det en "nyckel" likt gamla former av kryptering.

Permalänk
Skrivet av anon214934:

Någon annan som blivit påverkad av detta? Fick min Skype (med samma lösenord som här) hackad.

Det kallar jag inte att bli hackad.
Att använda samma lösenord på olika sajter är som att be om att bli utnyttjad.

Varför i hela friden återanvänder folk sina lösenord när det finns lösenordshanterare som t ex KeePass ?!
Slöhet eller okunskap?

Permalänk
Medlem

Så det är en äldre version av databasen som stulits. Men hur gammal är den? Hade inte det varit intressant för många att veta så man kan avgöra huruvida man finns med i den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nlc:

Tror det är dags att avsluta sitt medlemskap här på SweC. Kan inte "IT kunniga" kryptera sin databas så att lösenord etc går att få tag på ja då ser jag inte det som en seriös sida.

Förstår inte ditt resonemang. Det påminner mycket om att söka IT-jobb via en indisk firma som har en hög med krav men inte vet varför de har kraven. IT-området är ett stort område. SweC handlar om hårdvara och hemelektronik och inte speciellt mycket om programmering och datasäkerhet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Legendarisk
Skrivet av Stinan73:

Så det är en äldre version av databasen som stulits. Men hur gammal är den? Hade inte det varit intressant för många att veta så man kan avgöra huruvida man finns med i den.

#15523303

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Söderbäck:

Det är en bra artikel, men exemplen som tas upp är ju inte direkt slumpvis valda ord i följd utan det är 2-3 ord i följd med lite utbytta tecken vilket motsvarar väldigt korta slumpade lösenord eller "ilovemyfriends" vilket nästan kan jämföras med 1234567890.
Alla de alternativen är ju dåliga och mindre relevanta i sammanhanget.

Ska man jämföra ordkombinationer med framslumpade strängar så behöver ju båda faktiskt vara framslumpade. Annars blir det som att klanka ned på framslumpade strängar och visa hur dåligt lösenordet qwerty är.

Med fåtalet tusen svenska ord, grundläggande engelska samt mutationer (utbytta tecken, stora små bokstäver, felstavningar osv.) av diverse slag på dessa så är det inga konstigheter att uppnå ca 10.000 ord. Kombinera dessa så att totalt 6 ord används är det inte så himla lätt att gissa längre för även om alla ord ligger i lösenordslistan så rör det sig om 10.000^6 möjliga framslumpade kombinationer vilket är 10^24 olika alternativ.
Det är ungefär lika säkert som 12-13 framslumpade tecken.

Och den här delen går faktiskt inte artikeln ovan in på.

Jag vill inte säga att ordkombinationer är perfekta för så är inte fallet. Exempelvis är det lättare att hitta en bra slumpgenerator för tecken än för motsvarande för ord med rätt ordlista.

Men jag ser fortfarande bra potentail i lösningen.

Jag gillar inte heller Schneiers tips och använder det inte själv, avsikten med länken rörde Xkcds tips. Tipset (från Schneier) fungerar (precis som det från Xkcd), men överlåter åt användaren att hitta unika meningar, vilket kan slå fel. Troligtvis är det säkrare än att låta människan agera slumpgenerator direkt, men den grundläggande problematiken är den samma. Skillnaden är bara att när människan är slumpgenerator kan även personer som inte känner personen i fråga ge sig på en attack effektivare än brute force.

Skrivet av Söderbäck:

Yes. Men för egen del är det mycket lättare att komma ihåg en märklig ordföljd än en märklig teckenföljd. Och det verkar vara ganska vanligt. 20 tecken är bra, men det är en utopi att ens mer en några enstaka procent av teknikanvändarna kommer vara så präktiga att de lär sig 20 tecken långa slumpgenererade teckenföljder :).

Är det säkert så? Har du försökt? Jag tänkte själv att det var jobbigt att komma ihåg 20-24-teckens slumpsträngar utantill och var väldigt osäker på när jag skulle makulera lappen med lösenordet. Men jag upptäckte snart att mönstret snabbt fastnar i muskelminnet, och det räcker, utan att kunna läsas upp i huvudet. Problem skulle uppstå om jag byter tangentbordslayout, men det är ju inte något man gör ofta (genomsnitt ~0 ggr/liv skulle jag säga).

Och att komma ihåg 30+ tecken med något som är fonetiskt uttalbar är ännu lättare. Men entropin sjunker förstås, därav ökningen av stränglängden.

Men, säkerhet handlar mer om protokoll än om algoritmer. De algoritmerna som finns idag är mycket säkra. Implementationen är inte alltid så säker. Men ett protokoll som skulle fungera är att helt enkelt förvägra användare att "hitta på" egna lösenord. Det handlar bara om infrastruktur. Exempelvis skulle man kunna ha en webläsare eller annat program som körs lokalt på datorn i kombination med ett nytt slags fält (i HTML eller whatever) som inte kan fyllas i manuellt, utan bara från detta plugin eller program. En site talar om för programmet att användaren behöver ett lösenord, varpå programmet skapar ett sådant. Det skulle alltså vara någon form av API som standardiserades över plattformarna. Som Schneier säger, det är inte principen med lösenord som är brutet, det är vårt sätt att välja dem.

Ett dylikt API kan kanske också byggas ut för tvåfaktorautentisering utan att webbutvecklarna behöver bekymra sig. Ett annat, enklare alternativ är förstås att siter som vill vara säkra (precis som idag) skapar slumpmässiga lösenord, bara det att användaren inte tillåts ändra dessa (att periodvis byta lösenord är en annan dålig idé. Det låter bra, men i praktiken forcerar man fram slappa lösenord och användarfrustration). Problemet här är väl att lösenordet har genererats på en site som man kanske inte litar på, samt transporterats till sin mail...

Edit: Jag tror man ska förstå både Xkcds och framförallt Schneiers tips i kontexten "välja manuellt". Schneier har en lite vurm för low-tech-möjligheter att skapa säkerhet och tar gärna upp algoritmer när sådana dyker upp, som kan utföras med papper och penna men ändå erbjuda säkerhet mot datorbaserad forcering. Om man kan kryptera ett brev med papper och penna (eller en kortlek) så måste man också komplettera med ett sätt att generera nycklar med papper och penna (eller kortlek, eller tärning eller annat lowtech). Det finns några sådana "patienskrypton", men de går väl inte direkt upp mot AES...

Och "välja manuellt" implicerar också "lätt att minnas", men det tror jag som sagt inte på själv. Har trots min förvåning upptäckt hur lätt det är att minnas en 25 tecken lång slumpsträng på ett sådant sätt att jag kan klanka ner den på ett tangentbord, även om jag inte kan läsa upp den för dig. Den sitter nämligen i samma typ av minne där jag lagrar saker som "hur man knyter skorna" och min portkod eller hur man balanserar, jonglerar eller liknande. Dvs i muskelminnet där en stor del lagras i den annars dumma lillhjärnan (cerebellum). Och det rekommenderar jag till alla: lösenord ska lagras i cerebellum. Du kommer inte på fyllan att råka uppge ditt lösenord, det sitter säkrare än ett mer "kognitivt minne" (har du någonsin glömt hur man cyklar eller knyter skorna?) och kapaciteten att minnas långa, helt meningslösa, sekvenser är stor.

Så mitt tips kvarstår: Kryptografiskt säkert generad slumpsträng -> cerebellum. Tar 4-5 försök att lära sig, sedan sitter det.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Kan man få veta exakt från vilket datum uppgifterna de kom över är ifrån?

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av phz:

Tidsramen skulle möjligen kunna vara rimlig om du vet om att du hade ett riktigt svagt (ett enstaka ordboksord, eller något top-10 000-lösenord) och återanvänt lösenord, men det är väldigt mycket mer sannolikt att det var ett sammanträffande med någon annan, större, attack mot Skype. Se exempelvis #15526468; inte minst den andra länken.

Steg 1 borde vara att söka genom alla de datorer där du använt Skype med MBAM och liknande. Som steg 2 skulle jag iterera tipset med unika lösenord och lösenordshanterare som upprepats i denna tråd.

Skrivet av vanlighalsning:

Det kallar jag inte att bli hackad.
Att använda samma lösenord på olika sajter är som att be om att bli utnyttjad.

Varför i hela friden återanvänder folk sina lösenord när det finns lösenordshanterare som t ex KeePass ?!
Slöhet eller okunskap?

Hade inte ett särskilt svagt lösenord (även om det kunde varit starkare). lowercaps+uppercaps+siffror, totalt 10 tecken, helt random och inga ord. Däremot så är md5 inte särskilt svårt att knäcka längre (ens saltat) som jag förstår att den gamla swec dbn använde sig av, särskilt när det finns rainbow tables och stora cacher med färdigknäckta hasher (som helatiden växer). Jag känner till lösenordshanterare men föredrar att hålla alla mina lösenord i minne, har ca 5 st i huvudet jag använder, 2st 10 teckens till mindre brydda tjänster och 3 st 13 teckens(med spec tecken) till saker jag värdesätter högt. Fattar inte varför jag ska utsätta samtliga för en säkerhetslucka genom att gömma dom bakom ett enda lösenord (med lösenordshanterare) av ren lathet. Tycker detta är en bra kompromiss!

Kan också säga att jag knappt använder skype längre, och använder dessutom enbart min egen härdarde version av Arch Linux när jag väl använder skype/vadsomhelst (mkt restriktiv iptables + router SPI, krypterade diskar/swap, krypterad homedir, säkrad kernel och flera patcher/inställningar för högre säkerhet).

Permalänk
Skrivet av anon214934:

Jag känner till lösenordshanterare men föredrar att hålla alla mina lösenord i minne, har ca 5 st i huvudet jag använder, 2st 10 teckens till mindre brydda tjänster och 3 st 13 teckens(med spec tecken) till saker jag värdesätter högt. Fattar inte varför jag ska utsätta samtliga för en säkerhetslucka genom att gömma dom bakom ett enda lösenord (med lösenordshanterare) av ren lathet. Tycker detta är en bra kompromiss!

Japp, håller med om att det blir lite struligare att använda lösenordshanterare, speciellt på mobilen/plattan.
Men det är ju ofta bara vid första inloggningen om man låter webläsaren komma ihåg lösenordet efter första inloggningen.

Masterlösenordet för lösenordshanteraren ska ju aldrig lämna datorn (inte skickas över nätet, eller lagras på någon sajt), men med en keylogger eller liknande kan det ju fortfarande stjälas, även om risken är betydligt mindre.
KeePass kan dessutom använda "secure desktop" för inloggningsdialogen vilket gör det svårare (men inte omöjligt) för keyloggers att fånga lösenordet.

Annars är ju ett sätt att minska risken om man använder samma lösenord för flera sajter att krydda lösenordet med något som är lätt att härleda från sajten du loggar in på.
Till exempel, om lösordet du håller i minnet är "d83kt2or", så använder du "d83kt2orSWE" för Sweclockers, "d83kt2orGOG" för Google, etc.
Det är väl i alla fall lite bättre än att använda exakt samma användarnamn och lösen på flera sajter.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Bakgrund:

Kan man få veta exakt från vilket datum uppgifterna de kom över är ifrån?

Det kommer en liten rapport om vad vi upptäckt i efterforskningarna om ett par dagar.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av vanlighalsning:

Japp, håller med om att det blir lite struligare att använda lösenordshanterare, speciellt på mobilen/plattan.
Men det är ju ofta bara vid första inloggningen om man låter webläsaren komma ihåg lösenordet efter första inloggningen.

Masterlösenordet för lösenordshanteraren ska ju aldrig lämna datorn (inte skickas över nätet, eller lagras på någon sajt), men med en keylogger eller liknande kan det ju fortfarande stjälas, även om risken är betydligt mindre.
KeePass kan dessutom använda "secure desktop" för inloggningsdialogen vilket gör det svårare (men inte omöjligt) för keyloggers att fånga lösenordet.

Annars är ju ett sätt att minska risken om man använder samma lösenord för flera sajter att krydda lösenordet med något som är lätt att härleda från sajten du loggar in på.
Till exempel, om lösordet du håller i minnet är "d83kt2or", så använder du "d83kt2orSWE" för Sweclockers, "d83kt2orGOG" för Google, etc.
Det är väl i alla fall lite bättre än att använda exakt samma användarnamn och lösen på flera sajter.

Låter smart med manuella tjänst-specifika salter, ska genast ändra mina lösenord! Tycker btw inte lösenordshanterare är struligare, utan bara mindre säkert. Visst har du en poäng med att masterlösenordet bara lagras lokalt, men då står ju precis ALLT på spel om detta enda lösenord nu kommer på villovägar. Tycker som sagt att det är en bra säkerhetskompromiss att ha ett par stycken i huvudet istället. Tack igen för ditt tips om saltade lösen, ska köra på detta som sagt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av llxt:

Nu verkar du ju ta för givet att uppgifterna hos sweclockers inte används till andra ställen. Mängden personer som använder samma lösenord på olika platser är större än vad man skulle kunna tro. Har man därefter en mail adress så blir det genast lättare att testa uppgifterna mot andra tjänster.

Vi för la hoppas att de inte lyckas ta fram lösenorden i klartext och att spam bots håller sig borta

Skickades från m.sweclockers.com

Nu låter det på dig som att Svensson har rätt att ha hemligheter. Det är bara staten som får ha hemligheter. Man hemligstämplar sånt som man inte vill att folket ska känna till. Som konstiga utgifter och pedofili.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon214934:

Hade inte ett särskilt svagt lösenord (även om det kunde varit starkare). lowercaps+uppercaps+siffror, totalt 10 tecken, helt random och inga ord. Däremot så är md5 inte särskilt svårt att knäcka längre (ens saltat) som jag förstår att den gamla swec dbn använde sig av,

Den informationen tål att källkontrolleras. Du kanske blandar ihop det med Hemmakväll-dumpen som släpptes nyligen, som enligt uppgift använde just ren MD5 (med salt).

Skrivet av anon214934:

särskilt när det finns rainbow tables och stora cacher med färdigknäckta hasher (som helatiden växer).

Existerande regnbågstabeller är inte till mycket användning när det är salt med i bilden.

Skrivet av anon214934:

Jag känner till lösenordshanterare men föredrar att hålla alla mina lösenord i minne, har ca 5 st i huvudet jag använder, 2st 10 teckens till mindre brydda tjänster och 3 st 13 teckens(med spec tecken) till saker jag värdesätter högt. Fattar inte varför jag ska utsätta samtliga för en säkerhetslucka genom att gömma dom bakom ett enda lösenord (med lösenordshanterare) av ren lathet. Tycker detta är en bra kompromiss!

Om du ser "ett enda lösenord" som en säkerhetslucka med lösenordshanterare så skulle du kunna ha multipla lösenordsbanker som du låser upp med separata lösenord.

En lösenordshanterare löser direkt de två absolut största problemen med användares lösenord idag:

  • lösenordsåteranvändning

  • bristande lösenordsentropi.

När du använder en hanterare så finns det ingen anledning att inte bara låta programmet generera 32 slumpade tecken ur en rik teckentabell, med unika lösenord för varje tjänst. Detta tar direkt bort alla möjligheter för en attackerare att göra något med ditt lösenord från en viss sida, om det mot förmodan skulle läcka (även om lösenordet är lagrat med en enkel MD5-runda så är det rätt lönlöst att försöka hitta lösenord genom uttömmande sökning över hela MD5-rymden).

En annan "killer feature" med lösenordshanterare som jag ser det är att det generellt blir smidigare att mata in uppgifterna på de maskiner man litar på (och andra maskiner är vanskliga att mata in sina lösenord på i vilket fall). Därutöver ger det en förteckning över olika sidor man är registrerad på, det visar när man senast ändrade sitt lösenord, etc. Det viktigaste är dock den ostörda nattsömnen av att veta att lösenordsläckor hos en tjänst inte påverkar någonting annat.

Se #15524521 för en tidigare utläggning om lösenordshanterare i tråden, som även nämner nyare metoder för tvåfaktorsautentisering och hårdvarusäkerhet.

Skrivet av anon214934:

Kan också säga att jag knappt använder skype längre, och använder dessutom enbart min egen härdarde version av Arch Linux när jag väl använder skype/vadsomhelst (mkt restriktiv iptables + router SPI, krypterade diskar/swap, krypterad homedir, säkrad kernel och flera patcher/inställningar för högre säkerhet).

Om du generellt gillar att lägga tid på att säkra dina system så är en lösenordshanterare knappt ett myrsteg extra, och något som skulle kunna göra betydande nytta .

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Den informationen tål att källkontrolleras. Du kanske blandar ihop det med Hemmakväll-dumpen som släpptes nyligen, som enligt uppgift använde just ren MD5 (med salt).

Existerande regnbågstabeller är inte till mycket användning när det är salt med i bilden.

Om du ser "ett enda lösenord" som en säkerhetslucka med lösenordshanterare så skulle du kunna ha multipla lösenordsbanker som du låser upp med separata lösenord.

En lösenordshanterare löser direkt de två absolut största problemen med användares lösenord idag:

  • lösenordsåteranvändning

  • bristande lösenordsentropi.

När du använder en hanterare så finns det ingen anledning att inte bara låta programmet generera 32 slumpade tecken ur en rik teckentabell, med unika lösenord för varje tjänst. Detta tar direkt bort alla möjligheter för en attackerare att göra något med ditt lösenord från en viss sida, om det mot förmodan skulle läcka (även om lösenordet är lagrat med en enkel MD5-runda så är det rätt lönlöst att försöka hitta lösenord genom uttömmande sökning över hela MD5-rymden).

En annan "killer feature" med lösenordshanterare som jag ser det är att det generellt blir smidigare att mata in uppgifterna på de maskiner man litar på (och andra maskiner är vanskliga att mata in sina lösenord på i vilket fall). Därutöver ger det en förteckning över olika sidor man är registrerad på, det visar när man senast ändrade sitt lösenord, etc. Det viktigaste är dock den ostörda nattsömnen av att veta att lösenordsläckor hos en tjänst inte påverkar någonting annat.

Se #15524521 för en tidigare utläggning om lösenordshanterare i tråden, som även nämner nyare metoder för tvåfaktorsautentisering och hårdvarusäkerhet.

Om du generellt gillar att lägga tid på att säkra dina system så är en lösenordshanterare knappt ett myrsteg extra, och något som skulle kunna göra betydande nytta .

Körde förr lata vägen med samma lösen på mailen och några andra sidor. Rätta till det, men sen minns man ett lösen bra är det ju lätt att använda den på flera sidor. För mig idag är det BIG NO att mailens lösen ska hamna på någon annan sida än just mail.

Minns inte alla lösenord i huvudet (är omöjligt), men var ingen större panik att ändra lösen här (påverkade ingen annan sida). På oseriösa sidor kör jag samma lösen som jag gjort i säkert 10 år nu Så kan ju bli lite domino effekt med borttappade konton (dock ingen förlust för mig för mailen är ändå säker).

gmail är helt klart före hotmail i säkerhet. hotmail används mer oseriöst än gmail.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av phz:

Om du ser "ett enda lösenord" som en säkerhetslucka

En lucka är det inte, men det är taktiskt dåligt. Du har ersatt multipla lösenord och multipla usernames med ett enda lösenord, alltså one point of failure. Låt säga att de som hackade här kom över mitt lösen här. De kommer in på siter som Aftonbladets kommentarssida, reddit, och ett urgammalt gmail jag aldrig använt. Gör mig absolut ingenting. Om däremot nån får fysisk access till min dator där Lastpass är installerat, får de automatiskt varenda lösen och användarnamn jag nånsin använt. Kryptera valvet? Då måste jag ha ett password jag kan minnas och orkar skriva in 25 gånger per dag, dvs inte mhA7K@f@GQUjh4tWl9StTe1ur7hwzO6H. (Humoralternativet är att kombinera det värsta ur alla världar, och skriva ner Lastpass lösenord på en lapp på skrivbordet.)

Citat:

När du använder en hanterare så finns det ingen anledning att inte bara låta programmet generera 32 slumpade tecken ur en rik teckentabell

Det är huvudargumentet för password managers. MEN -- och detta är återigen kritik mot det felriktade säkerhetstänket hos många sites, inte mot password managers -- de flesta sites tillåter inte långa lösenord, och har dessutom ofta stenhårda regler på hur lösenordet måste se ut.

Citat:

Se #15524521 för en tidigare utläggning om lösenordshanterare i tråden, som även nämner nyare metoder för tvåfaktorsautentisering och hårdvarusäkerhet.

Två saker jag aldrig vill se är
1) obligatorisk tvåfaktor på något system som inte hanterar pengar. Tvåfaktor är mer jobb än det är värt för användaren på nästan alla siter.
2) siter som är värda pengar som inte tillåter långa lösenord eller specialtecken i lösenordet.

Permalänk
Medlem

Ett komplement om man inte vill använda lösenordshanterare är att samla alla udda sidor i en sådan dvs. där man sällan loggar in. Kanske bara från sin primära dator. Tänker speciellt på butiker där man inte handlar regelbundet