Grafikkort trasigt inom garantiperiod. Rätt till likvärdig produkt?

Permalänk
Medlem

@Bananus: Haha jag skiter i vad mitt kort är värt på begagnatmarknaden idag. Skulle en handlare ha kortet kvar i sortimentet (nytt) så hade de inte kränkt kortet för 1500:- Antagligen hade de velat få ut minst till inköpspris, och jag har rätt till ett nytt kort eftersom det täcks av garantin. Är inte intresserad av att häva köpet.

Skrivet av Blackie:

Vad du tycker är oväsentligt, konsumentköplagen är till för att skydda konsumenten och har inget med girighet att göra. Punkt! Om konsumentköplagen säger att kunden har rätt till en likvärdig produkt så är det så oavsett om den är köpt på rea eller inte.

@Chris_Kadaver: Jag personligen skulle vänt mig till tillverkaren till en början t.ex ASUS som i det här fallet..
https://www.asus.com/se/Static_WebPage/Kontakta_ASUS_Service_...

EVGA t.ex uppmanar sina kunder att vända sig direkt till dem när en produkt går sönder inom garantitiden.

https://lanoc.org/images/stories/Reviews/EVGA_gtx580_classified/Image_13.JPG

Tack för bra svar!
Mejlade CDON, men om de inte är tillmötesgående så vänder jag mig till ASUS istället. Hittade inte rätt kontaktformulär sist jag kollade på deras sida, så tänkte att det var lättare att gå via återförsäljaren.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Förstår inte problemet välj att ta ett 1060 3gb eller pengarna tillbaka ev lägg till den hundra lappen eller 2. Alt lägg till för det du vill ha, du säger ju sjv att pengarna inte har nåt betydelse.
Sen finns inte 970 kvar i lager, + att minnes buggen finns där så den har ju ca 3.5gb ram.
Sen att du länkar till bf1 till en rysk sidan som testar så finns det säkert fler som kan länka imot den. ( om du nu bara hakar upp dig på just bf1)

Nästa gång köp Evga och lägg till 50€ så har du tio år garanti så lär du inte får något sämre när skiten pajar oavsett hur illa du klockar sönder sakerna.
Eller vänta på nästa black friday!

Visa signatur

Dator1:13900ks, H115i+NF-A14, Msi 790 P pro ,32Gb 6400mhz ,Asus 4080 16gb Tuf gaming, Asus 1000w atx3.0 , Acer 27" Predator XB273UNX, Fractal XL R2,Steelseries Pro Tkl +Logitech G Pro x Superlight, Sennheiser HD599 + iFi zen dac, Rode nt-usb, Stol Rh logic 400 xl elite Dator2:10900k, H110, Asus Z490 p, 32Gb 3800mhz, Evga 1080, HX850I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M,Evga 1080, Epos H3+GSX300, Xtrfy K4+M4. Dator3 8700@4.6Ghz, H100I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M, Asus VG278, logitech g933, Evga 1060 6gb.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Problemet är att det inte gå att få tag på något vettigt kort för 2500kr idag som det gjorde då, och jag behöver ett grafikkort snarast.

1060 6GB har gått att få tag i för 2500kr, bara inte just nu. Det är ju ditt problem, inte återförsäljarens.

Skrivet av Chris_Kadaver:

@Sveklockarn: Varför då? Det är inte så att öveeklockning är olagligt? Om du hade en i7 6700K som la av. Och du blir erbjuden en i7 7700 (icke k-variant). Skulle du nöja dig med det då? Anta att du fick processorn för 2500:- på rea och den nu kostar 3500:- Skulle du inte då kräva minst en ny 7700K om dom inte hade i7 6700K på lager?

Överklockning är inte en funktion som stöds officiellt av någon tillverkare. Att du ska neka en ersättning på grund av bristande överklockningspotential är absurt.

Skrivet av Blackie:

Om konsumentköplagen säger att kunden har rätt till en likvärdig produkt så är det så oavsett om den är köpt på rea eller inte.

Problemet är ju bara att det säger den inte. Du och alla andra som håller på att tjata om "likvärdig produkt" kan ju kika på lagen och visa var det står någonstans: https://lagen.nu/1990:932

Eller så sparar jag dig den tiden och säger att det står inte alls. Ordagrant står det:

Citat:

22 § Är varan felaktig enligt 16-21 §§, får köparen enligt 23, 24 och 26-29 §§ kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet.

"Omleverans" tolkar jag inte som rätt till "likvärdig produkt". Det tolkar jag som att du har rätt att få en exakt likadan produkt. Som jag ser det har du ingen rätt över huvud taget att hålla på att kräva dig till gratis uppgraderingar, och det känns inte relevant över huvud taget vad kortet kostade i ordinarie pris.

Om jag köpte ett dyrt 1070 precis när Pascal kom som nu har dött har jag ju ingen rätt att kräva ett 1080 som ersättning bara för att de har sjunkit till nästan samma pris.

Om de har erbjudit dig ett 1060 3GB så ta det och se glad ut eller ta pengarna tillbaka vilket du redan har blivit erbjuden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

@Bananus: Haha jag skiter i vad mitt kort är värt på begagnatmarknaden idag. Skulle en handlare ha kortet kvar i sortimentet (nytt) så hade de inte kränkt kortet för 1500:- Antagligen hade de velat få ut minst till inköpspris, och jag har rätt till ett nytt kort eftersom det täcks av garantin. Är inte intresserad av att häva köpet.

Tack för bra svar!
Mejlade CDON, men om de inte är tillmötesgående så vänder jag mig till ASUS istället. Hittade inte rätt kontaktformulär sist jag kollade på deras sida, så tänkte att det var lättare att gå via återförsäljaren.

https://eu-rma.asus.com/pickup_europe/s/index.html
Går fortast dvs 3v, dvs om det är garantifel annars vete katten.

Villkor
4. Undantag från begränsad garanti
Garantin täcker inte följande:
1) Om produkten har modifierats eller reparerats av icke auktoriserad tekniker.
2) Produktens serienummer har förändrats eller förlorats.
3) Garantisigill har brutits eller ändrats.
4) Skada som orsakats genom yttre påverkan, elektriskt fel, olycka, naturkatastrof, hanteringsfel eller användning under onormala förhålanden.
5) Skada som orsakats genom felaktigt installerade tillbehör såsom skrivare, cd-läsare etc.
6) Skada som orsakats av tillbehör som inte tillverkats av ASUS.
7) Skador som orsakar förlust av program och/eller data sparad på produkten eller externa lagringsmedia eller kostnad för återställning av detta.
8) Skador som orsakats av virus eller mjukvara från tredje part.
9) Konfiguration och support av mjukvara och hårdvara som inte medföljer produkten.
10) På grund av tekniska begränsningar kan vissa enheters kompatibilitet vara begränsad. Dessa begränsningar är normalt förekommande i hela IT-industrin och inte begränsade till ASUS produkter.

Sen har du https://www.asus.com/se/support/
Men det tar längre tid än eu.

Visa signatur

Dator1:13900ks, H115i+NF-A14, Msi 790 P pro ,32Gb 6400mhz ,Asus 4080 16gb Tuf gaming, Asus 1000w atx3.0 , Acer 27" Predator XB273UNX, Fractal XL R2,Steelseries Pro Tkl +Logitech G Pro x Superlight, Sennheiser HD599 + iFi zen dac, Rode nt-usb, Stol Rh logic 400 xl elite Dator2:10900k, H110, Asus Z490 p, 32Gb 3800mhz, Evga 1080, HX850I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M,Evga 1080, Epos H3+GSX300, Xtrfy K4+M4. Dator3 8700@4.6Ghz, H100I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M, Asus VG278, logitech g933, Evga 1060 6gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

1060 6GB har gått att få tag i för 2500kr, bara inte just nu. Det är ju ditt problem, inte återförsäljarens.
Överklockning är inte en funktion som stöds officiellt av någon tillverkare. Att du ska neka en ersättning på grund av bristande överklockningspotential är absurt.
Problemet är ju bara att det säger den inte. Du och alla andra som håller på att tjata om "likvärdig produkt" kan ju kika på lagen och visa var det står någonstans: https://lagen.nu/1990:932

Eller så sparar jag dig den tiden och säger att det står inte alls. Ordagrant står det:
"Omleverans" tolkar jag inte som rätt till "likvärdig produkt". Det tolkar jag som att du har rätt att få en exakt likadan produkt. Som jag ser det har du ingen rätt över huvud taget att hålla på att kräva dig till gratis uppgraderingar, och det känns inte relevant över huvud taget vad kortet kostade i ordinarie pris.

Om jag köpte ett dyrt 1070 precis när Pascal kom som nu har dött har jag ju ingen rätt att kräva ett 1080 som ersättning bara för att de har sjunkit till nästan samma pris.

Om de har erbjudit dig ett 1060 3GB så ta det och se glad ut eller ta pengarna tillbaka vilket du redan har blivit erbjuden.

De har inte erbjudit mig GTX 1060 3GB. Bara argumenterade för varför jag är ointresserad av ett sådant ersättningskort. Som sagt, de får jättegärna skicka ett nytt GTX 970. Men om de inte kan de, vill jag inte ha ett kort som i vissa scenarion är sämre än det jag har.

Att jämföra förhållandet mellan GTX 1070 och GTX 1080 är inte samma sak som förhållandet mellan GTX 970 och GTX 1060. Snarare GTX 1070 och GTX 1160.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

De har inte erbjudit mig GTX 1060 3GB. Bara argumenterade för varför jag är ointresserad av ett sådant ersättningskort. Som sagt, de får jättegärna skicka ett nytt GTX 970. Men om de inte kan de, vill jag inte ha ett kort som i vissa scenarion är sämre än det jag har.

Att jämföra förhållandet mellan GTX 1070 och GTX 1080 är inte samma sak som förhållandet mellan GTX 970 och GTX 1060. Snarare GTX 1070 och GTX 1160.

Dom anser kanske inte att ett 1060 6GB är ett likvärdigt kort. Enligt recensioner (sweclockers tester) så får ett 1060 3GB mer fps än ett 970 så jag förstår inte riktigt dina argument. Nej, det spelar ingen roll att ett spel presterar sämre, du måste ju gå efter något form av medelvärde.

Ta pengarna och köp ett annat kort, du har fått ett mycket bra och rimligt erbjudande. Köp ett beggat 980 och få pengar över att köpa pizza för + ett bättre kort.

ett exempel. (förmodligen sålt nu dock)
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1481466-asus-strix-gtx-...

Sluta fundera på sånt här så kommer livet bli roligare

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Att jämföra förhållandet mellan GTX 1070 och GTX 1080 är inte samma sak som förhållandet mellan GTX 970 och GTX 1060. Snarare GTX 1070 och GTX 1160.

Hur exakt är det inte relevant? Det är ju exakt det du håller på med nu innan du ens har gett dem en chans att erbjuda dig något: "Mitt kort X har gått sönder så nu vill jag kort Y här som ersättning, som är en generation nyare, har 20% bättre prestanda och drar mindre ström. Och det får inte vara konkurrentens motsvarande kort." Det är ju inte så att du ger dem mycket att jobba med.

Och inte bara det, det ska dessutom inte vara sämre än det du redan har i några scenarion alls? Så det ska vara bättre på precis alla sätt? Och du tycker inte att det låter helt galet? För övrigt har ju 970 både fler CUDA-kärnor och större minnesbuss än 1060 6GB så det finns förmodligen platser där det är snabbare än ett 1060 6GB. Det finns kanske ännu fler sätt där 970 är bättre. Betyder det då att du egentligen vill ha ett 1070?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Hur exakt är det inte relevant? Det är ju exakt det du håller på med nu innan du ens har gett dem en chans att erbjuda dig något: "Mitt kort X har gått sönder så nu vill jag kort Y här som ersättning, som är en generation nyare, har 20% bättre prestanda och drar mindre ström. Och det får inte vara konkurrentens motsvarande kort." Det är ju inte så att du ger dem mycket att jobba med.

Och inte bara det, det ska dessutom inte vara sämre än det du redan har i några scenarion alls? Så det ska vara bättre på precis alla sätt? Och du tycker inte att det låter helt galet? För övrigt har ju 970 både fler CUDA-kärnor och större minnesbuss än 1060 6GB så det finns förmodligen platser där det är snabbare än ett 1060 6GB. Det finns kanske ännu fler sätt där 970 är bättre. Betyder det då att du egentligen vill ha ett 1070?

Läs första inlägget.

Citat:

Väl en vecka efter första kontakten och två standardsvar senare, får jag ett mejl där de säger att de gör en återbetalning

Permalänk
Medlem

Tycker synd om Affären faktiskt . Att erbjuda dig pengarna tillbaka är väldigt bra . Det är ju inte deras problem att det du gav för kortet inte räcker till en gratis uppgradering . Tycker du skall vara nöjd du får tillbaka allt du gett för kortet .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Hur exakt är det inte relevant? Det är ju exakt det du håller på med nu innan du ens har gett dem en chans att erbjuda dig något: "Mitt kort X har gått sönder så nu vill jag kort Y här som ersättning, som är en generation nyare, har 20% bättre prestanda och drar mindre ström. Och det får inte vara konkurrentens motsvarande kort." Det är ju inte så att du ger dem mycket att jobba med.

Och inte bara det, det ska dessutom inte vara sämre än det du redan har i några scenarion alls? Så det ska vara bättre på precis alla sätt? Och du tycker inte att det låter helt galet? För övrigt har ju 970 både fler CUDA-kärnor och större minnesbuss än 1060 6GB så det finns förmodligen platser där det är snabbare än ett 1060 6GB. Det finns kanske ännu fler sätt där 970 är bättre. Betyder det då att du egentligen vill ha ett 1070?

Spelar bara Quake Champions. Vet inte hur korten står sig mot varandra där, men viktigaste är att det inte presterar sämre än mitt GTX 970 i det spelet. Vill inte ta några risker där jag måste sälja kortet och försöka få tag i något bättre sett till hur dagens grafikkortsmarknad ser ut. Men visst... blir inte jätte sugen på GTX 1060 3GB när jag ser att det halkar efter med över 10% i BF1. Det är väl det spel utöver Quake som jag kan tänka mig börja köra.

Skrivet av ottoblom:

Tycker synd om Affären faktiskt . Att erbjuda dig pengarna tillbaka är väldigt bra . Det är ju inte deras problem att det du gav för kortet inte räcker till en gratis uppgradering . Tycker du skall vara nöjd du får tillbaka allt du gett för kortet .

Pratar inte om gratis uppdatering. Pratar om likvärdigt kort som under inga omständigheter är sämre än det kort jag köpt. Ja, det är jätte synd om affären som säljer kort som går sönder under garantitiden. Ska jag va ärlig så tror jag mer om att det handlar om att minska ärendehanteringen genom att så snabbt som möjligt hantera ärendet. Detta för att kundservice antagligen är underbemannade på CDON. Kan inte va ett kul ställe att jobba på. Egentligen gäller väl garantin hos Asus och inte återförsäljaren, men tänkte att CDON kunde få hantera ärendet eftersom jag köpte kortet hos dom.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

BadArg har, faktiskt, de rätta argumentet. Godta inte pengar tillbaka, utan begär en likvärdig produkt och om de inte går med på det så begär att de ersätter ditt täckningsköp av en likvärdig produkt från en annan affär (vilket jag gissar att då det skulle innebära att det kostar dem mer att de då kommer att välja att hitta en likvärdig produkt.)

----

De som inte vill utnyttja garantier, reklamationsrätten, konsumentköplagen, osv är fria att inte göra det.

Har man köpt en produkt på rea så har man rätt till en likvärdig produkt som den man köpt. (Och har priset på produkten gått ner sen man köpte den så har man för den delen inte rätt till en då dyrare produkt som kostar lika mycket som nu som den man köpte då...)

Edit: Man kan ju undra om det är så att de sticker i vissa personers ögon att någon köpte en produkt till ett lägre pris på en rea och samme person skulle få ett nyare kort bara för denne hade "turen" att kortet gick sönder under garantin...

Permalänk
Medlem

Lägger du ner samma tid på att gå ner på stan och samla burkar istället för att argumentera för att ha rätt enligt reglemente som inte existerar så kan du lägga till 500:- själv och få kortet du vill ha.
Eller för den delen jobba 1h om du nu har ett arbete.

Permalänk
Medlem

Kom in i samma situation som dig. Skulle lämna in mitt 290x som jag köpte på rea och de försökte med återbetalnings knepet.

Enda lösningen är att du meddelar CDON och säger att du varit kontakt med ARN. Det stämmer att du har rätt till en likvärdig produkt men eftersom att ett 1060 är bättre än ett 970 så har CDON rätt att begära mellanskillnaden på prestandan. Det jag kan se är att du kanske kan få ett 1060 3gb utan extra kostnad men om du vill ha 6gb varianten tror jag du måste lägga i mellan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

De har rätt att ersätta dig med likvärdig vara eller pengarna tillbaka. Och eftersom ett GTX1060 6GB kostar mer än 2500kr så ger de dig pengarna tillbaka. Ser inte problemet.

Absolut, men han vill ju ha ett bättre! Så han slipper lägga några pengar för att få högre FPS.

Permalänk
Medlem

@Gropenator: Nej tror det handlar mer om att hur fan orkar man ens bry sig? Du får 2500kr tillbaka för ett kort som är värt 1200kr. Ifall du vill ha ett 1060 6GB så går dom för 2800kr på prisjakt. Ifall du vill ha ett 970 så finns de beggade på Sweclockers marknad för 1200kr. Ifall du vill åberopa konsumentköplagen osv så fine men förvänta dig inte att alla glatt håller med om att det är det bästa att göra.

De flesta människor är pragmatiska och fastnar inte för idiotiska detaljer, speciellt när OP berättar att han redan har missat en turnering, varför fördröja situationen ännu mer?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D GPU: ASUS GeForce RTX 4070Ti TUF Gaming RAM: Crucial 32GB DDR4 3200MHz CL16 Mobo: ASUS TUF GAMING B550-PRO PSU: Corsair RM1000x SSD: Crucial P5 Plus 2TB Chassi: Fractal Design North OS: Windows 10 Education 64-bit

Permalänk
Inaktiv

Hade varit intressant att se CDON's sida av detta mynt. Jobbar själv som ÅF inom webhandel och hanterar företagets inkommande ARN mål.

Har du blivit erbjuden återbetalning som första alternativ och utan förklaring så vill man förmodligen bara ha problemet löst. Dock tror jag inte på att detta är skett. Det finns nog en hel del kommunikation mellan er innan ni fick en återbetalning. Dem flesta återförsäljare återbetalar oftast kunder mest för att den kunden dem bråkar med är oresonlig och man vill förmodligen bara lägga locket på.

Dem kunde utfört ett täckningsköp, och erbjudit dig din köpeskilling och skjutit till 15%.
Dem kunde erbjudit dig ett likvärdigt kort, vilket inte är en 1060.
Dem kunde låtit dig utföra ett köp privat och täcka den kostnaden upp till 2500+15% (blocket syftar jag på).

Observera att med teknik så försämras utbuden för "likvärdig". Leverantörer behöver inte erbjuda nyare modeller bara för att tidigare har utgått. Det kan då sätta dem i ett läge att dem helt enkelt måste häva köpet. Och när en hävning sker så är det köpeskillingen. Synd att du köpte på REA, men det var ditt val.

Släng upp transcript på eran mailkonvo så får man iallafall en bredare tolkning om vad som faktiskt sker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Mejlade CDON, men om de inte är tillmötesgående så vänder jag mig till ASUS istället. Hittade inte rätt kontaktformulär sist jag kollade på deras sida, så tänkte att det var lättare att gå via återförsäljaren.

Självklart skall du vända dig till säljaren och inte till tillverkaren i första hand. Konsumentköplagen gäller bara mot säljaren (dvs den du har ett köpeavtal med). Säljaren är också skyldig att hantera garantiärenden, såväl butiksgaranti som tillverkargaranti, medan tillverkaren bara åtagit sig att hantera den senare. Samtliga krav kan alltså ställas mot säljaren, och bara en del mot tillverkaren.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon131444:

Hade varit intressant att se CDON's sida av detta mynt. Jobbar själv som ÅF inom webhandel och hanterar företagets inkommande ARN mål.

Har du blivit erbjuden återbetalning som första alternativ och utan förklaring så vill man förmodligen bara ha problemet löst. Dock tror jag inte på att detta är skett. Det finns nog en hel del kommunikation mellan er innan ni fick en återbetalning. Dem flesta återförsäljare återbetalar oftast kunder mest för att den kunden dem bråkar med är oresonlig och man vill förmodligen bara lägga locket på.

Dem kunde utfört ett täckningsköp, och erbjudit dig din köpeskilling och skjutit till 15%.
Dem kunde erbjudit dig ett likvärdigt kort, vilket inte är en 1060.
Dem kunde låtit dig utföra ett köp privat och täcka den kostnaden upp till 2500+15% (blocket syftar jag på).

Observera att med teknik så försämras utbuden för "likvärdig". Leverantörer behöver inte erbjuda nyare modeller bara för att tidigare har utgått. Det kan då sätta dem i ett läge att dem helt enkelt måste häva köpet. Och när en hävning sker så är det köpeskillingen. Synd att du köpte på REA, men det var ditt val.

Släng upp transcript på eran mailkonvo så får man iallafall en bredare tolkning om vad som faktiskt sker.

Ja, vi får se hur det går. Jag nämnde återbetalning som sista alternativ och föreslog ett GTX 1060 med 6GB i mitt första mejl. Sen fick jag bara standardsvar om att skicka in serienummer etc. Så det är inte så att de opponerat sig mot mitt önskemål. Utan fick bara till svar att de gör en återinsättning när jag skickat in kortet eftersom samma sorts kort som jag har inte finns kvar i sortimentet. Det var först då när jag besvarade mejlet som jag påpekade att jag inte vill ha en återbetalning eftersom jag upptäckte att jag inte får ett, enligt min mening likvärdigt kort för det jag betalat. Eftersom köpet är bindande och jag nu nämnt att jag inte vill ha en återbetalning, så får vi se hur de hanterar det. Vet att Elgiganten hade ett GTX 1060 6GB förrförra helgen för 1800 kr. Men bara att få tag i grafikkort just nu verkar vara meckit med tanke på att de säljs som smör i solsken.

Jag jobbar själv med kundservice, och har tyvärr behövt vara i kontakt med deras kundservice tidigare vilket inte gick helt smidigt den gången. Så vi får som sagt se.

Här har dom ett refurbrished GTX 970 av min modell, dock OC-varianten men i övrigt exakt samma kort för 3798:-
http://www.mobilyx.se/sale-out-asus-strix-gtx970-dc2oc-4gd5-a...

Så vet inte vad som är mest värt för dem. Att jag köper det kortet och de betalar mig, eller ger mig ett GTX 1060 6GB ur sitt eget sortiment istället.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av runicgol:

@Gropenator: Nej tror det handlar mer om att hur fan orkar man ens bry sig? Du får 2500kr tillbaka för ett kort som är värt 1200kr. Ifall du vill ha ett 1060 6GB så går dom för 2800kr på prisjakt. Ifall du vill ha ett 970 så finns de beggade på Sweclockers marknad för 1200kr. Ifall du vill åberopa konsumentköplagen osv så fine men förvänta dig inte att alla glatt håller med om att det är det bästa att göra.

De flesta människor är pragmatiska och fastnar inte för idiotiska detaljer, speciellt när OP berättar att han redan har missat en turnering, varför fördröja situationen ännu mer?

Att åberopa konsumentköpslagen är det bästa att göra för TS om denne vill ha ett likvärdigt kort.

Om någon annan är nöjd med ett sämre val, så är det deras rätt.

Frågan är varför vissa av dessa orkar bry sig så mycket att de spendera tid för att argumentera för varför TS skall vara nöjd med ett sämre val också....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gropenator:

Att åberopa konsumentköpslagen är det bästa att göra för TS om denne vill ha ett likvärdigt kort.

Om någon annan är nöjd med ett sämre val, så är det deras rätt.

Frågan är varför vissa av dessa orkar bry sig så mycket att de spendera tid för att argumentera för varför TS skall vara nöjd med ett sämre val också....

Haha ja det undrar jag också? För mig handlar det inte om "gratis uppgradering". Just nu är jag utan grafikkort vilket är rätt frustrerande. Och vill inte ha ett kort som teoretiskt sett är sämre än det jag har i vissa scenarion, (lägre drops i vissa spel osv). Jag var nöjd med mitt kort så länge det höll. Synd bara att jag råkade få ett måndags-ex. Har faktiskt aldrig varit med om hårdvara som fallerat tidigare. Vet inte varför det finns så många troll här inne som vill spela allan med att "det är väl bara att kasta upp lite mer pengar, det är väl inget att gnälla över?!". Nej, jag vill inte betala mer. Jag har köpt ett kort som skulle hålla i minst 3 år. Det höll i ca 3 månader från det att jag packade upp det.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Haha ja det undrar jag också? För mig handlar det inte om "gratis uppgradering". Just nu är jag utan grafikkort vilket är rätt frustrerande. Och vill inte ha ett kort som teoretiskt sett är sämre än det jag har i vissa scenarion, (lägre drops i vissa spel osv). Jag var nöjd med mitt kort så länge det höll. Synd bara att jag råkade få ett måndags-ex. Har faktiskt aldrig varit med om hårdvara som fallerat tidigare. Vet inte varför det finns så många troll här inne som vill spela allan med att "det är väl bara att kasta upp lite mer pengar, det är väl inget att gnälla över?!". Nej, jag vill inte betala mer. Jag har köpt ett kort som skulle hålla i minst 3 år. Det höll i ca 3 månader från det att jag packade upp det.

I Sweclockers speltester av GTX 1060 så presterar det en bra bit över 970, och ofta även över 980. Att det i ett spel (som du inte ens spelar) (enligt en review på youtube) presterar sämre än ditt 970 gör att du inte vill ha det, och inte heller pengarna tillbaka, så förstår jag faktiskt ingenting.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gropenator:

Att åberopa konsumentköpslagen är det bästa att göra för TS om denne vill ha ett likvärdigt kort.

Om någon annan är nöjd med ett sämre val, så är det deras rätt.

Frågan är varför vissa av dessa orkar bry sig så mycket att de spendera tid för att argumentera för varför TS skall vara nöjd med ett sämre val också....

För att OP skrev på ett forum och folk vill kommentera att dom finner OP vara ditten och datten.
Jag anser och hoppas att OP inte får ett 1060 6GB mest av principsak.
Han har rätt till sina 2500kr eller ett likvärdigt kort. Ett 1060 6GB är inte ett likvärdigt kort.

Har en ens laglig RÄTT till ett 1060 6GB? Ingen verkar ha svarat på det. Det vore ju bra om det faktiskt fanns någon som kunde ge ett rakt svar här men tills dess så kommer alla tycka saker om OP.

Skrivet av Chris_Kadaver:

Haha ja det undrar jag också? För mig handlar det inte om "gratis uppgradering". Just nu är jag utan grafikkort vilket är rätt frustrerande. Och vill inte ha ett kort som teoretiskt sett är sämre än det jag har i vissa scenarion, (lägre drops i vissa spel osv). Jag var nöjd med mitt kort så länge det höll. Synd bara att jag råkade få ett måndags-ex. Har faktiskt aldrig varit med om hårdvara som fallerat tidigare. Vet inte varför det finns så många troll här inne som vill spela allan med att "det är väl bara att kasta upp lite mer pengar, det är väl inget att gnälla över?!". Nej, jag vill inte betala mer. Jag har köpt ett kort som skulle hålla i minst 3 år. Det höll i ca 3 månader från det att jag packade upp det.

Fast ett 1060 6GB är inte ett likvärdigt kort utan ett rent aktuellt bättre kort. Varför skulle du få det?
Sen är det inga troll här bara för dom inte håller med dig.

Permalänk

Du har köpt ett grafikkort för 2500 och får tillbaka 2500? jag ser inte problemet?

Permalänk
Medlem

Okey. Vilket grafikkort är likvärdigt då? Jag har rätt till ett likadant eller likvärdigt kort. 1060 3GB presterar mer än 10% sämre än 970 i BF1. Är inte intresserad av pengarna eftersom jag inte får ett likvärdigt kort för 2500:- Så, vilket kort är likvärdigt? Det måste vara semi-passivt kylt och nVidia med stöd för shadowplay. Någon? Vems är ansvaret när ett kort självdör inom garantiperioden? Ska jag behöva få ett sämre kort för det när köpet är bindande?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gropenator:

Att åberopa konsumentköpslagen är det bästa att göra för TS om denne vill ha ett likvärdigt kort.

Om någon annan är nöjd med ett sämre val, så är det deras rätt.

Frågan är varför vissa av dessa orkar bry sig så mycket att de spendera tid för att argumentera för varför TS skall vara nöjd med ett sämre val också....

Det kan han gör hur mycket han vill. Drar han in KO så kommer det dröja ett tag förmodligen. Det om något borde vara ett sämre val för honom då han uttryckt att han behöver ett kort NU.

Han får förmodligen inte som han vill enligt KO heller så vet inte hur det skulle vara värt tiden men..

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Skrivet av Chris_Kadaver:

Okey. Vilket grafikkort är likvärdigt då? Jag har rätt till ett likadant eller likvärdigt kort. 1060 3GB presterar mer än 10% sämre än 970 i BF1. Är inte intresserad av pengarna eftersom jag inte får ett likvärdigt kort för 2500:- Så, vilket kort är likvärdigt? Det måste vara semi-passivt kylt och nVidia med stöd för shadowplay. Någon? Vems är ansvaret när ett kort självdör inom garantiperioden? Ska jag behöva få ett sämre kort för det när köpet är bindande?

Du får ju inget sämre kort? det är ju ditt problemet att du "måste" ha ett semi passvit kort. Prestandan har ju inget att göra med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Okey. Vilket grafikkort är likvärdigt då? Jag har rätt till ett likadant eller likvärdigt kort. 1060 3GB presterar mer än 10% sämre än 970 i BF1. Är inte intresserad av pengarna eftersom jag inte får ett likvärdigt kort för 2500:- Så, vilket kort är likvärdigt? Det måste vara semi-passivt kylt och nVidia med stöd för shadowplay. Någon?

Njaa ett 1060 3GB är nog inte likvärdigt, snarare bättre, men det finns väl inget mer likvärdigt mellan 970 och 1060 3GB så det må väl vara rimligt. Men det är ju grova gissningar över vad som är rimligt.

Vart står det att du har rätt till det? kan inte butiken välja mellan pengar eller likvärdigt? Någon som har källa på detta?

Att du bara jämför i BF1 fungerar inte tyvärr.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chris_Kadaver:

Okey. Vilket grafikkort är likvärdigt då? Jag har rätt till ett likadant eller likvärdigt kort. 1060 3GB presterar mer än 10% sämre än 970 i BF1. Är inte intresserad av pengarna eftersom jag inte får ett likvärdigt kort för 2500:- Så, vilket kort är likvärdigt? Det måste vara semi-passivt kylt och nVidia med stöd för shadowplay. Någon? Vems är ansvaret när ett kort självdör inom garantiperioden? Ska jag behöva få ett sämre kort för det när köpet är bindande?

Är det inte dina problem dock? För jag menar, utgår man inte från prestandan när det gäller likvärdigt?
Ett 1060 3GB låter rätt bra ersättningskort, OM dom ens går med på det.
Annars får du ta dina pengar, spara och köpa ett 980/ti begagnat?

Permalänk
Medlem

Källa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Njaa ett 1060 3GB är nog inte likvärdigt, snarare bättre, men det finns väl inget mer likvärdigt mellan 970 och 1060 3GB så det må väl vara rimligt. Men det är ju grova gissningar över vad som är rimligt.

Vart står det att du har rätt till det? kan inte butiken välja mellan pengar eller likvärdigt? Någon som har källa på detta?

Att du bara jämför i BF1 fungerar inte tyvärr.

Gör antagandet att jag endast spelar BF1?! Köpet är bindande så butiken kan inte välja att häva köpet hur som helst.

De där presterar hyfsat lika. Gissar att det är GTX 1060 6GB? Det är ju i alla fall inget nedköp.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...