Sossarna vill höja skatten

Permalänk
Medlem

Varför är så många så otroligt fokuserade på vad de kan ta från sina grannar? Vänsterpolitiker tävlar om vem som kan erbjuda mest "inkomstutjämning". Varför är det ens ett mål? Vill man ha mer pengar att röra sig med är inte den naturliga lösningen att sticka ner sina klibbiga händer i grannens fickor via statligt ombud. Folk borde fokusera mer på sina egna prestationer. Pengar är något man gör sig förtjänt av.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XerXes
Varför är så många så otroligt fokuserade på vad de kan ta från sina grannar? Vänsterpolitiker tävlar om vem som kan erbjuda mest "inkomstutjämning". Varför är det ens ett mål? Vill man ha mer pengar att röra sig med är inte den naturliga lösningen att sticka ner sina klibbiga händer i grannens fickor via statligt ombud. Folk borde fokusera mer på sina egna prestationer. Pengar är något man gör sig förtjänt av.

Ännu fler sanna ord.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

Kalifornien USA har en intressant lag som säger att minst 2/3 av folket måste vara för en skattehöjning för att den ska gå igenom.

Det kanske vore något för Sverige, då torde iaf SAP och "VPK" inse att höjda skatter inte är lösningen på allt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
Kalifornien USA har en intressant lag som säger att minst 2/3 av folket måste vara för en skattehöjning för att den ska gå igenom.

Det kanske vore något för Sverige, då torde iaf SAP och "VPK" inse att höjda skatter inte är lösningen på allt

men då kommer bara S och V ta bort den lagen igen så fort de har regeringsmandat:)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
Kalifornien USA har en intressant lag som säger att minst 2/3 av folket måste vara för en skattehöjning för att den ska gå igenom.

Det kanske vore något för Sverige, då torde iaf SAP och "VPK" inse att höjda skatter inte är lösningen på allt

Hur röstar man fram en sådan lag? Räcker det med att 50,1% av folket vill att det i framtiden skall krävas att mer än 66% för att ändra lagen?

EDIT: Dra mig baklänges sicken fantastisk meningsbyggnad det blev ovan.

Permalänk
Medlem

Jag undrar verkligen vem det är som röstar på det självutnämnda arbetarpartiet, Inte kan det vara arbetarna eftersom (S)ahlin mig veterligen inte sagt ett ord om hur arbetarna ska få det bättre det är bara höjda bidrag och miljard-utgifter till höger och vänster (Saab), allt ska givetvis tas ur fickan på den onda överklassen. Min teori är att det är gammlingar som röstar på (S) för att så har man alltid gjort.

Även om jag föredrar det blå laget så har jag inte särskillt mycket emot (S) per definition men Mona Sahlin är en komplett idiot och hennes vänner, kamrat Ohly som vill höja skatten för sakens skull och (medborgarlönp), gör det knappast bättre.

Nu tror jag inte att Mona inte klarar av att vinna ett riksdagsval, Det kan inte gå att vinna ett val på höjda skatter i ett land som redan har (nästan) världens högsta skatt.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk

Curly, du utgår från att människor är rationella. Människor röstar på S eftersom de alltid gjort det. "Det är ju det där partiet som vill ge människor jobb, inte som de där moderaterna som är så omoraliska eller de där vänsterpartisterna som verkar lite för radikalt för mig". Ungefär så vågar jag påstå att tankegångarna går hos större delen av alla S-väljare. Det finns inget supermassivt stöd bakom just socialdemokratin, någon välutbyggd ideologisk grund kan man glömma.

...med det sagt, så ser det självfallet inte särskilt bättre ut hos M-väljarna. De är i princip lika ignoranta de med. "Det är ju det där partiet som vill ge mig lite mer i plånboken varje år!".

Att de två väljargrupperna bygger på ungefär samma irrationalitet och ideologiska ointresse är troligtvis varför partierna inte skiljer sig åt särskilt mycket... Du får inte mer i plånboken av M och du får inte bättre jobb av S. Skillnaderna är försumbara.

De andra partiernas väljare är något mer ideologiskt övertygade, även om tankegångarna inte nödvändigtvis sträcker sig särskilt långt bortom grundidéerna (V vill göra oss alla till arbetare med staten som beskyddare, MP vill göra miljön bättre, SD vill kasta ut alla invandrare för att rädda alla svenskar, C vill decentralisera samhället för att skapa mer hållbarhet, FP vill fängsla alla läskiga mördare, KD vill värna om traditioner på ett försiktigt sätt, PP vill förhindra staten från att övervaka oss, FI vill få bort alla dumma män).

Att hela samhället består av rationella människor som alltid tänker långsiktigt och väljer vad som är rätt för dem är visserligen en liberal grundbult, men det saknar ordentlig koppling till verkligheten. Människor gör det som andra har sagt åt dem att göra eller som de alltid har gjort förut.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Curly, du utgår från att människor är rationella. Människor röstar på S eftersom de alltid gjort det. "Det är ju det där partiet som vill ge människor jobb, inte som de där moderaterna som är så omoraliska eller de där vänsterpartisterna som verkar lite för radikalt för mig". Ungefär så vågar jag påstå att tankegångarna går hos större delen av alla S-väljare. Det finns inget supermassivt stöd bakom just socialdemokratin, någon välutbyggd ideologisk grund kan man glömma.

...med det sagt, så ser det självfallet inte särskilt bättre ut hos M-väljarna. De är i princip lika ignoranta de med. "Det är ju det där partiet som vill ge mig lite mer i plånboken varje år!".

Att de två väljargrupperna bygger på ungefär samma irrationalitet och ideologiska ointresse är troligtvis varför partierna inte skiljer sig åt särskilt mycket... Du får inte mer i plånboken av M och du får inte bättre jobb av S. Skillnaderna är försumbara.

De andra partiernas väljare är något mer ideologiskt övertygade, även om tankegångarna inte nödvändigtvis sträcker sig särskilt långt bortom grundidéerna (V vill göra oss alla till arbetare med staten som beskyddare, MP vill göra miljön bättre, SD vill kasta ut alla invandrare för att rädda alla svenskar, C vill decentralisera samhället för att skapa mer hållbarhet, FP vill fängsla alla läskiga mördare, KD vill värna om traditioner på ett försiktigt sätt, PP vill förhindra staten från att övervaka oss, FI vill få bort alla dumma män).

Att hela samhället består av rationella människor som alltid tänker långsiktigt och väljer vad som är rätt för dem är visserligen en liberal grundbult, men det saknar ordentlig koppling till verkligheten. Människor gör det som andra har sagt åt dem att göra eller som de alltid har gjort förut.

WORD, det där var en helt fantastisk sammanfattning.
Drömmen om den rationella beslutsfattaren dök upp under sent 1800tal och den är minst lika mycket myt nu som då.

Permalänk
Medlem

Random-person verkar ha gett upp hoppet?

Visa signatur

Corsair 450 W, Gigabyte GA-P35-DS3, Intel E2160 @ 3 GHz, HD3870, 250GB S-ATA, Corsair DDR2 2046Mb Twin2X 6400
"Redan de gamla grekerna trodde sig leva i nutiden."

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av brsk
Hur röstar man fram en sådan lag? Räcker det med att 50,1% av folket vill att det i framtiden skall krävas att mer än 66% för att ändra lagen?

EDIT: Dra mig baklänges sicken fantastisk meningsbyggnad det blev ovan.

Tja, totalt skattetryck är mycket väl något som skulle kunna skrivas in i grundlag, varvid det mig veterligen krävs två mandatperioder för att ända den. Jag vet inte om något land som har dylika saker i sin grundlag. Att det inte är så är ingen slump. Staten vill inte lägga krokben för sig själv och har man väl annekterat ett område/fråga/intresse lämnar man det inte. Staten växer därmed både organiskt och oorganiskt. Sorgligt nog.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Att hela samhället består av rationella människor som alltid tänker långsiktigt och väljer vad som är rätt för dem är visserligen en liberal grundbult, men det saknar ordentlig koppling till verkligheten. Människor gör det som andra har sagt åt dem att göra eller som de alltid har gjort förut.

Visserligen håller jag med dig här, men alla individer har ju inte fått chansen att "visa vad dom går för" så att säga. Det har nästan alltid funnits en stat och en storebror...

Människan är ju bäst på att anpassa sig, därför tror jag att folk är dumma och irrationella just för att systemet inte tvingar dom att skärpa sig och bete sig och agera rationellt.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
Kalifornien USA har en intressant lag som säger att minst 2/3 av folket måste vara för en skattehöjning för att den ska gå igenom.

Det kanske vore något för Sverige, då torde iaf SAP och "VPK" inse att höjda skatter inte är lösningen på allt

Vad löjligt. Lika odemokratiskt som att det borde finnas en lag som säger att 2/3 måste vara för en skattesäkning för att den ska gå igenom.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dahren
Random-person verkar ha gett upp hoppet?

Nejdå, snarare tvärtom. Jag är en hoppfull icke-misantrop fast i en icke hoppfull misantrops kropp

Hoppet ligger i de som faktiskt bryr sig. De har en möjlighet att förändra världen, även om det ibland verkar hopplöst. Tappar man det hoppet så försvinner behovet (och därför också fördelarna) av att debattera något.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudstone
Visserligen håller jag med dig här, men alla individer har ju inte fått chansen att "visa vad dom går för" så att säga. Det har nästan alltid funnits en stat och en storebror...

Människan är ju bäst på att anpassa sig, därför tror jag att folk är dumma och irrationella just för att systemet inte tvingar dom att skärpa sig och bete sig och agera rationellt.

Ja, jag håller med dig. Människor måste få fler än en eller två chanser. De som har lyckats måste få uppmärksamhet för det, men främst för att uppmuntra andra att också lyckats göra något. Vare sig S eller M uppfyller dessa kriterier.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tomathjärna
Vad löjligt. Lika odemokratiskt som att det borde finnas en lag som säger att 2/3 måste vara för en skattesäkning för att den ska gå igenom.

Är demokrati alltid bra? Går det före mänskliga rättigheter? Borde det inte vara en mänsklig rättighet att få behålla den absoluta lejonparten av ens slit?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tomathjärna
Vad löjligt. Lika odemokratiskt som att det borde finnas en lag som säger att 2/3 måste vara för en skattesäkning för att den ska gå igenom.

Måhända att lagen är löjlig men det är skillnad på skattesänkning och skattehöjning.

Skattehöjning = staten vill ha mer av mina pengar
Skattesänkning = staten låter mig behålla en större del av mina pengar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XerXes
Är demokrati alltid bra? Går det före mänskliga rättigheter? Borde det inte vara en mänsklig rättighet att få behålla den absoluta lejonparten av ens slit?

Kul att du tog upp mänskliga rättigheter. För det är just skatten som till stor del används för att främja de mänskliga rättigheterna. Se t ex artikel 25 och 26 i FNs deklarations om de mänskliga rättigheterna: http://sv.wikipedia.org/wiki/FN:s_universella_deklaration_om_...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
Måhända att lagen är löjlig men det är skillnad på skattesänkning och skattehöjning.

Skattehöjning = staten vill ha mer av mina pengar
Skattesänkning = staten låter mig behålla en större del av mina pengar.

Öh, ja?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XerXes
Är demokrati alltid bra? Går det före mänskliga rättigheter? Borde det inte vara en mänsklig rättighet att få behålla den absoluta lejonparten av ens slit?

Inte första gången jag säger det här på swec, men det tål att upprepas:

“It has been said that democracy is the worst form of government except all the others that have been tried.”

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SkunkFunk
Inte första gången jag säger det här på swec, men det tål att upprepas:

“It has been said that democracy is the worst form of government except all the others that have been tried.”

Har inte hört den förut men den var bra. Vem sa det?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tomathjärna
Har inte hört den förut men den var bra. Vem sa det?

Churchill såklart

Permalänk

Hm, detta fick mig googla fram lite intressant läsning, tänkte bara dela med mig,

Angånde två tredjedelar för skatthöjning i Kalifornien http://en.wikipedia.org/wiki/California_Proposition_13_%28197...

Två tredjedelar verkar för övrigt vara en trevligt siffra i usa då det verkar vara typ så många som krävs för att någonting ska gå igenom i Senaten. http://en.wikipedia.org/wiki/Cloture

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Medlem

Saken är biff, det blir alliansen på valsedeln nästa år. Logiken är enkel med mona, kan man inte hantera ansvaret av sin egna ekonomi vid chokladinköp är man fan fel person att hantera landets ekonomi.

Höja skatten, till vilken nytta? Så som dagens landsting och kommuner sköts är det pengar i svarta hål. Vem fan tjänar på det? Plus att företagen får det svårare i svåra tider. Vilken arbetarkår tjänar på det? Lite som att skjuta sig själv i fötterna och försöka gå upprätt. Säger allt om Monas kompetens. Fast antagligen är det påtryckningar från resten av (S) gänget som inte gallrats bort(Östros, Ahlin, Pekgul, Eneroth, Bodström mfl överbevisade stolpskott) och Kommunisten i V om att höja.

Vilket säger mig att partiet behöver snarare 4 år till att sparka ut G Perssons gamla gäng helt och reformera sig än att försöka återställa alliansens politik till den usla Persson drev.

Permalänk
Medlem

problemet är inte att staten får in för lite pengar, problemet är väl snarare att det finns för mkt skit som ska ha pengar?

som tillexempel "nämnden för hemslöjdsfrågor"(mitt favorit exempel, jag vet:)) om skitnämnder som dessa lades ned(och andra givetvis) skulle inte skattetrycket behöva höjas för att få den statliga ekonomin att gå runt.

EDIT: sen kan man ju plocka bort skattelättnaden för religösa samfund med, är ju ändå bara kristna samfund som fått lättnaden.

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mor5ives
Saken är biff, det blir alliansen på valsedeln nästa år. Logiken är enkel med mona, kan man inte hantera ansvaret av sin egna ekonomi vid chokladinköp är man fan fel person att hantera landets ekonomi.

Höja skatten, till vilken nytta? Så som dagens landsting och kommuner sköts är det pengar i svarta hål. Vem fan tjänar på det? Plus att företagen får det svårare i svåra tider. Vilken arbetarkår tjänar på det? Lite som att skjuta sig själv i fötterna och försöka gå upprätt. Säger allt om Monas kompetens. Fast antagligen är det påtryckningar från resten av (S) gänget som inte gallrats bort(Östros, Ahlin, Pekgul, Eneroth, Bodström mfl överbevisade stolpskott) och Kommunisten i V om att höja.

Vilket säger mig att partiet behöver snarare 4 år till att sparka ut G Perssons gamla gäng helt och reformera sig än att försöka återställa alliansens politik till den usla Persson drev.

Vad glad jag blir av att läsa det här. Sånt här tycker jag är bra, nån som iaf har lagt lite eftertanke till vad det ska stå på valsedeln. Kanske finns lite hopp för mänskligheten ändå. Är du reformerad sosse, eller förstagångsväljare?

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Medlem

Allvarligt trodde inte att det här forumet var så totalt högervridet, och faktiskt tycker att det är rätt att ta från de fattiga och ge till de rika. Vist man kan rösta till höger om man tänkte vara frisk ung och ha ett bra betalt arbete. Det som förvånar mig mest är att högern lyckas "lura" låginkomsttagare som inte tjänar ett skit på sänkt skatt att rösta till höger och sen till råga på allt blir förvånad då skyddsnätet blir sämre

Sen är nu skillnaden mellan M och S förvånansvärt liten, de verkar båda springa mot mitten så fort de kan för att fiska röster.

Och ja jag är frisk ung och har ett välbetalt ingenjörs jobb.
Och ja, jag hade röstat till vänster om S om jag känt att jag kunnat lite på att något annat än PP inte skulle sälja ut min integritet för någon annan kärnfråga.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lideri
Allvarligt trodde inte att det här forumet var så totalt högervridet, och faktiskt tycker att det är rätt att ta från de fattiga och ge till de rika.

På vilket sätt menar du att högerpolitiken tar från de fattiga och ger till de rika? Det är ju fortfarande de som tjänar mest som också betalar mest i skatt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MegaN00bie
Vad glad jag blir av att läsa det här. Sånt här tycker jag är bra, nån som iaf har lagt lite eftertanke till vad det ska stå på valsedeln. Kanske finns lite hopp för mänskligheten ändå. Är du reformerad sosse, eller förstagångsväljare?

Jag är före detta metallare med allt vad det fanskapet innebär. Nu mera unions medlem och fackrepresentant på företaget där jag jobbar som produktionschef.

Min fördel är väll att jag tar snack från båda blocken med en nypa salt och lång eftertanke, inte ideologisk övertygelse likt "Ohlyckan" eller "gnällaren" Östros. I dagens läge med Sahlin och Co på vänstersidan ska man dock ta det med en oljetanker salt. Hon är inte en kompetent politiker, slutdiskuterat! Jag hade sagt samma sak om hon varit moderat. Kompetens kommer inte med partifärg.

Permalänk
Entusiast

Dagens nyhet. Privata vårdaktörer går med miljardvinster och pengarna hamnar via riskkapitalbolag i skatteparadis. Heja moderaterna!

http://www.dn.se/ekonomi/vardvinster-gar-till-skatteparadis-1...

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
Dagens nyhet. Privata vårdaktörer går med miljardvinster och pengarna hamnar via riskkapitalbolag i skatteparadis. Heja moderaterna!

http://www.dn.se/ekonomi/vardvinster-gar-till-skatteparadis-1...

Vänta nu. Vad borde staten göra åt det här? Förbjuda privata vårdbolag? Tvinga privata vårdbolag att bli aktiebolag med särskild vinstbegränsning? Förbjuda pengar från privata vårdbolag att slussas ur landet? Förbjuda utländskt ägande? Invadera Kanalöarna? Hävda suveränitet vad gäller skatteuttag över hela världen?

För övrigt är det här ingen nyhet. Alla vettiga riskkapitalbolag gör såhär. Det är en av anledningarna till varför höjd beskattning inte slår hårdast mot de rikaste. De kan planera sin ekonomi på ett sätt som inte är möjligt för medelsvensson.

Permalänk
Medlem

Håller med föregående talare, varför ska man jaga alla som gör vinst med blåslampa? Jag har svårt att se hur det är bättre med ännu längre vårdköer och ett sjukvårdssystem där varje papper måste passera en hel bunt onödiga instanser av ren princip. Är det ett bättre alternativ att slänga skattepengar till höger och vänster?

Visa signatur

Bättre sent än tidigt (på morgonen)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Curly, du utgår från att människor är rationella. Människor röstar på S eftersom de alltid gjort det. "Det är ju det där partiet som vill ge människor jobb, inte som de där moderaterna som är så omoraliska eller de där vänsterpartisterna som verkar lite för radikalt för mig". Ungefär så vågar jag påstå att tankegångarna går hos större delen av alla S-väljare. Det finns inget supermassivt stöd bakom just socialdemokratin, någon välutbyggd ideologisk grund kan man glömma.

...med det sagt, så ser det självfallet inte särskilt bättre ut hos M-väljarna. De är i princip lika ignoranta de med. "Det är ju det där partiet som vill ge mig lite mer i plånboken varje år!".

Att de två väljargrupperna bygger på ungefär samma irrationalitet och ideologiska ointresse är troligtvis varför partierna inte skiljer sig åt särskilt mycket... Du får inte mer i plånboken av M och du får inte bättre jobb av S. Skillnaderna är försumbara.

De andra partiernas väljare är något mer ideologiskt övertygade, även om tankegångarna inte nödvändigtvis sträcker sig särskilt långt bortom grundidéerna (V vill göra oss alla till arbetare med staten som beskyddare, MP vill göra miljön bättre, SD vill kasta ut alla invandrare för att rädda alla svenskar, C vill decentralisera samhället för att skapa mer hållbarhet, FP vill fängsla alla läskiga mördare, KD vill värna om traditioner på ett försiktigt sätt, PP vill förhindra staten från att övervaka oss, FI vill få bort alla dumma män).

Att hela samhället består av rationella människor som alltid tänker långsiktigt och väljer vad som är rätt för dem är visserligen en liberal grundbult, men det saknar ordentlig koppling till verkligheten. Människor gör det som andra har sagt åt dem att göra eller som de alltid har gjort förut.

Min mening var absolut inte att romantisera (M) och dess väljare, dessa är med störst sannorlikhet lika traditionstyngda som andra sidan. Poängen var en stor majoritet faktiskt har, och kommer fortsätta ha, jobb och därför borde börjat slaviskt rösta (M) istället för att slaviskt rösta (S).

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB