Sossarna vill höja skatten

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darkmoon
Det är fortfarande inte nödvändigt att tjäna abnormt stora summor som privatperson.

Och på vilket sätt argumenterade du för en skattesänkning nu? Du borde snarare vara för en höjning med det argumentet? Eller formulerade du dig bara lite knasigt? Hursomhelst så anser jag inte att det där är att bidra med nånting. Det där är enbart passivt. Och det ingår inte i min definition av att bidra till samhället.

Vaddå nödvändigt att tjäna abnorma summor? Han eller hon kanske har mängder med dyra intressen som gjort att han eller hon känt sig nödgad att utbilda sig under flertal år för att kunna hålla på med dessa intressen. Det är inte du som bestämmer vad som är nödvändigt eller inte för hur folk lever sina liv.

Det är självklart att bidra till samhället om man genom skattesedeln av egen kraft kan se till att flertal sjukhus byggs upp och liknande. Vad tror du skulle hända med svenska samhället om de här personerna inte skulle bidra med dessa pengar? Framför allt, det är inte särskilt svårt för dessa individer att söka sig till andra ställen på jorden där skattesystemet är lägre. Så du ska nog vara ytterst tacksam att de väljer att bo kvar och bidra med enorma summor med pengar till vår välfärd istället för att gång på gång påpeka att du är svartsjuk och tycker de tjänar för mycket pengar.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lideri
Allvarligt trodde inte att det här forumet var så totalt högervridet, och faktiskt tycker att det är rätt att ta från de fattiga och ge till de rika. Vist man kan rösta till höger om man tänkte vara frisk ung och ha ett bra betalt arbete. Det som förvånar mig mest är att högern lyckas "lura" låginkomsttagare som inte tjänar ett skit på sänkt skatt att rösta till höger och sen till råga på allt blir förvånad då skyddsnätet blir sämre

Sen är nu skillnaden mellan M och S förvånansvärt liten, de verkar båda springa mot mitten så fort de kan för att fiska röster.

Och ja jag är frisk ung och har ett välbetalt ingenjörs jobb.
Och ja, jag hade röstat till vänster om S om jag känt att jag kunnat lite på att något annat än PP inte skulle sälja ut min integritet för någon annan kärnfråga.

Hur tar man från de fattiga och ger till de rika när man sänker skatter?
För det första så är inte min lön allmän egendom, varför ska mitt arbete betala för andras liv?
Sedan så är det en så skamligt liten del av skattepengarna som går till saker såsom skola och vård. S har genom åren byggt upp en labyrint av kostsam byråkrati som till råga på allt är skamligt ineffektiv.
Sedan så får man inte glömma de groteska summorna som skänks till diverse skurkstater där pengarna hamnar i korrupta "politikers" fickor.
Sedan så är det väl självklart att även låginkomsttagare tjänar på att skatten sänks, de får ut mer i lön då, eller hur? Problemet med är inte att skyddsnätet blir "försämrat", problemet är att vi har blivit så beroende av det att det ses som en katastrof ifall det på något sätt eller vis skulle "försämras".
S har genom åren gjort svensken så beroende av bidrag att mer eller mindre alla har någon form av bidrag.

Men jag förstår vad du menar, det vore ju hemskt ifall folk tog ansvar för sina liv och inte var beroende av staten.

Permalänk

Man borde göra det frivilligt att betala in pengar till alla former av bidrag. Då kan gott de som tycker att de är rätt betala in dit och låta de som inte vill slippa. Jag kan garantera att inte många skulle betala in, inte heller bland de som röstar på S. För det är ju klart, det är mycket lättare att tycka att någon annan ska betala än en själv, speciellt när man anser att bara "alla andra" har för mycket pengar...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darkmoon
Det är fortfarande inte nödvändigt att tjäna abnormt stora summor som privatperson.

Vad du inte verkar förstå är att kapital hänger ihop. Mindre inkomst = mindre investerade pengar = mindre utveckling. Detsamma gäller konsumtion, mindre inkomst = lägre konsumtion = lägre vinst = mindre utveckling.

Kan säga att utan de "rika" skulle det här landet gå under.

Sen säger jag som jag säger till mina kompisar som inte pluggar och klagat över att andra har råd med så mycket, "väx upp och ta tag i det då". Om alla i detta land istället för att sitta och jämra sig över att vissa kämpat och fått det bättre skulle gå ut och kämpa lite själva skulle landet frodas.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Vad du inte verkar förstå är att kapital hänger ihop. Mindre inkomst = mindre investerade pengar = mindre utveckling. Detsamma gäller konsumtion, mindre inkomst = lägre konsumtion = lägre vinst = mindre utveckling.

Kan säga att utan de "rika" skulle det här landet gå under.

Vad du inte verkar förstå är att den totala inkomsten som spenderas inte är beroende av vem som spenderar den. Staten eller privatpersoner spelar ingen roll. Vad du säger är ett icke-argument. Med en annan mänsklig natur skulle en kommuniststat kunna ha minst lika bra utveckling. Det är inte de rikas PENGAR som bygger samhället, utan den drivkraft och företagsamhet som gör att de blir rika.

Nu är inte den mänskliga naturen sådan att en kommuniststat går bra så därför är darkmoons argument också väldigt dåliga och en mer liberal ekonomipolitik troligtvis bättre sett ur samhällsperspektiv.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Vad du inte verkar förstå är att den totala inkomsten som spenderas inte är beroende av vem som spenderar den. Staten eller privatpersoner spelar ingen roll. Vad du säger är ett icke-argument. Med en annan mänsklig natur skulle en kommuniststat kunna ha minst lika bra utveckling. Det är inte de rikas PENGAR som bygger samhället, utan den drivkraft och företagsamhet som gör att de blir rika.

Nu är inte den mänskliga naturen sådan att en kommuniststat går bra så därför är darkmoons argument också väldigt dåliga och en mer liberal ekonomipolitik troligtvis bättre sett ur samhällsperspektiv.

Och hur tänkte du att pengarna ska ens existera? Om vi sänker alla höginkomsttagares löner, vad händer med alla extrapengar menar du? Företagen får massor med pengar över pga lägre löneutbetalningar, men får en stor dipp i försäljning. Sen då? Skall staten gå in och betala företagen för att utveckla nya produkter? Varför skall företagen utveckla nya produkter när ingen köper dem? Både privat och offentligt sparande ger upphov till investeringar. Hur tror du vi skulle kunna mäta oss mot länder då?

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apspektakel
Hur tar man från de fattiga och ger till de rika när man sänker skatter?

Men för helvete. Vad är poängen med att argumentera som en vänstermänniska? Du vet svaret, eftersom alla möjliga personer redan har svarat på den frågan tusentals gånger innan.

Det går inte att hålla nivån på en så löjligt låg nivå som du gör och tro att man kan komma någon vart. Det är nog en av anledningarna till att S ännu har flest väljare: M försöker inte ens argumentera på en nivå som ligger över S.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Men för helvete. Vad är poängen med att argumentera som en vänstermänniska? Du vet svaret, eftersom alla möjliga personer redan har svarat på den frågan tusentals gånger innan.

Det går inte att hålla nivån på en så löjligt låg nivå som du gör och tro att man kan komma någon vart. Det är nog en av anledningarna till att S ännu har flest väljare: M försöker inte ens argumentera på en nivå som ligger över S.

Nu är det ju snarare S som argumenterar med "de sparkar på den som ligger ned" "De hatar de sjuka och handikappade" osv. Det om något är dagisargument.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Men för helvete. Vad är poängen med att argumentera som en vänstermänniska? Du vet svaret, eftersom alla möjliga personer redan har svarat på den frågan tusentals gånger innan.

Det går inte att hålla nivån på en så löjligt låg nivå som du gör och tro att man kan komma någon vart. Det är nog en av anledningarna till att S ännu har flest väljare: M försöker inte ens argumentera på en nivå som ligger över S.

Vad är felet? Om man skriver något felaktigt (som att 0.5% av c = 0. c > 0) är det klart folk kommer poängtera det.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Vad du inte verkar förstå är att den totala inkomsten som spenderas inte är beroende av vem som spenderar den. Staten eller privatpersoner spelar ingen roll. Vad du säger är ett icke-argument. Med en annan mänsklig natur skulle en kommuniststat kunna ha minst lika bra utveckling. Det är inte de rikas PENGAR som bygger samhället, utan den drivkraft och företagsamhet som gör att de blir rika.

Nu är inte den mänskliga naturen sådan att en kommuniststat går bra så därför är darkmoons argument också väldigt dåliga och en mer liberal ekonomipolitik troligtvis bättre sett ur samhällsperspektiv.

Visst är det så att det är deras drivkraft och företagsamhet som gör dem rika.
Men utan möjligheten att bli rik så hade nog inte speciellt många haft drivkraften heller.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Och hur tänkte du att pengarna ska ens existera? Om vi sänker alla höginkomsttagares löner, vad händer med alla extrapengar menar du? Företagen får massor med pengar över pga lägre löneutbetalningar, men får en stor dipp i försäljning. Sen då? Skall staten gå in och betala företagen för att utveckla nya produkter? Varför skall företagen utveckla nya produkter när ingen köper dem? Både privat och offentligt sparande ger upphov till investeringar. Hur tror du vi skulle kunna mäta oss mot länder då?

Vadå "hur ska pengarna existera"? Vad är det för fånig fråga? De existerar redan, de är ett betalningsmedel som vi trycker upp i stora fabriker. Men om vi ska återgå till det relevanta.

Argumentet från början var väl ändå hög skatt för höginkomsttagare?

Ursprungligen inskrivet av darkmoon
Det är fortfarande inte nödvändigt att tjäna abnormt stora summor som privatperson.

Alltså, staten tar en stor del pengar, som den inte sitter på (givetvis) utan sätter i rörelse. Bidrag och allmännyttig verksamhet (sk. fördelningspolitik ) gör att pengar sätts i rörelse ändå, företag säljer produkter ändå, bara av andra personer än som kanske skulle köpt allt innan. Pengar samlas inte på hög bara för att vissa inte får dem i lön i drivor.

Ditt argument gäller en person, inte ett samhälle.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apspektakel
Visst är det så att det är deras drivkraft och företagsamhet som gör dem rika.
Men utan möjligheten att bli rik så hade nog inte speciellt många haft drivkraften heller.

Precis! Men det gör inte att Derox argument håller, lika lite som "ta från de fattiga och ge till de rika" håller vid skattesänkning.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Vadå "hur ska pengarna existera"? Vad är det för fånig fråga? De existerar redan, de är ett betalningsmedel som vi trycker upp i stora fabriker. Men om vi ska återgå till det relevanta.

Argumentet från början var väl ändå hög skatt för höginkomsttagare?

Ursprungligen inskrivet av darkmoon
Det är fortfarande inte nödvändigt att tjäna abnormt stora summor som privatperson.

Alltså, staten tar en stor del pengar, som den inte sitter på (givetvis) utan sätter i rörelse. Bidrag och allmännyttig verksamhet (sk. fördelningspolitik ) gör att pengar sätts i rörelse ändå, företag säljer produkter ändå, bara av andra personer än som kanske skulle köpt allt innan. Pengar samlas inte på hög bara för att vissa inte får dem i lön i drivor.

Ditt argument gäller en person, inte ett samhälle.

Vi kanske har förstått det hela olika, om vi pratar om att staten skulle ta allt utöver en viss summa i skatt håller jag helt med dig. Jag tolkade det mer som att lönerna på något vis skulle ha ett tak så att inget företag skulle få betala ut mer än en viss summa i lön, och om detta är fallet blir det inte alls bra för Sverige.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Vi kanske har förstått det hela olika, om vi pratar om att staten skulle ta allt utöver en viss summa i skatt håller jag helt med dig. Jag tolkade det mer som att lönerna på något vis skulle ha ett tak så att inget företag skulle få betala ut mer än en viss summa i lön, och om detta är fallet blir det inte alls bra för Sverige.

Ja, så uppfattade jag det. 100% skatt på allt över en viss summa, vi "behöver ju ändå inte så mycket pengar."

Men dåså, då är vi nog överens ändå.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Nu är det ju snarare S som argumenterar med "de sparkar på den som ligger ned" "De hatar de sjuka och handikappade" osv. Det om något är dagisargument.

Läs mitt inlägg. Jag påstod verkligen inte att S var bättre på att argumentera!

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Läs mitt inlägg. Jag påstod verkligen inte att S var bättre på att argumentera!

"M försöker inte ens argumentera på en nivå som ligger över S. "

jag får det inte till något annat än att M skulle argumentera på en lägre nivå än S?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
"M försöker inte ens argumentera på en nivå som ligger över S. "

jag får det inte till något annat än att M skulle argumentera på en lägre nivå än S?

3 är inte över 3.
Betyder det att den andra trean är mindre än den första trean?

...trollar du eller vad håller du på med?

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
"M försöker inte ens argumentera på en nivå som ligger över S. "

jag får det inte till något annat än att M skulle argumentera på en lägre nivå än S?

(M > S)' =/=> M < S utan M <= S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
3 är inte över 3.
Betyder det att den andra trean är mindre än den första trean?

...trollar du eller vad håller du på med?

Nej jag tyckte det var luddigt i kombination med att jag läste slarvigt. Men okay. Då förstår jag hur du menar.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Sänkt skatt --> Fler företag --> Fler jobb --> Färre arbetslösa --> Färre bidragstagare --> Fler skattebetalare --> Mer pengar till de verkligt behövande.

Höjd Skatt --> Färre företag --> Färre jobb --> Fler arbetslösa --> Fler bidragstagare --> Färre skattebetalare --> Mindre pengar till de verkligt behövande.

?

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BorN
Sänkt skatt --> Fler företag --> Fler jobb --> Färre arbetslösa --> Färre bidragstagare --> Fler skattebetalare --> Mer pengar till de verkligt behövande.

Höjd Skatt --> Färre företag --> Färre jobb --> Fler arbetslösa --> Fler bidragstagare --> Färre skattebetalare --> Mindre pengar till de verkligt behövande.

?

Två bra uttalanden av okända personer stämmer in mycket bra här:

”Tänk dig sverige som en bil som ska upp för en backe, om ekonomin är en bilmotor så är skatten växellådan. När man inte orkar upp kan man inte lägga i en högre växel, man måste lägga i en lägre så man kan få upp varvet igen...”

samt

"Syftet med hög skatt på sprit är att minska alkoholkonsumtionen.
Syftet med hög skatt på tobak är att minska rökningen.
Syftet med energiskatterna är att få ner energiförbrukningen.
Syftet med miljöavgifter är att minska utsläppen.

Syftet med hög skatt på arbete är?"

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Vem var det som uttalade sig om att det inte var nödvändigt att tjäna abnormt mycket pengar? Det där är väl ändå jävligt relativt. Bara för att DU nöjer dig med en viss levnadsstandard så betyder knappast det att en annan automatiskt också gör det.

Ofattbart hur man som vanlig medborgare kan sitta och anse om huruvida andra människor är värd sin lön samt hur de borde spendera sina pengar.

OFATTBART är vad det är!!!

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oggan
Vem var det som uttalade sig om att det inte var nödvändigt att tjäna abnormt mycket pengar? Det där är väl ändå jävligt relativt. Bara för att DU nöjer dig med en viss levnadsstandard så betyder knappast det att en annan automatiskt också gör det.

Ofattbart hur man som vanlig medborgare kan sitta och anse om huruvida andra människor är värd sin lön samt hur de borde spendera sina pengar.

OFATTBART är vad det är!!!

Ofattbart är det väl ändå inte? Pengar representerar ju resurser och det är väl inte så konstigt att man ifrågasätter vissa personers användande av resurser när andra har mycket mindre? Det är imo. en väldigt giltigt etisk frågeställning hur någon kan lägga pengar på lyx som sportmotorcyklar eller 60'' TV-apparater när andra inte ens har resurser till mat för dagen.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Ofattbart är det väl ändå inte? Pengar representerar ju resurser och det är väl inte så konstigt att man ifrågasätter vissa personers användande av resurser när andra har mycket mindre? Det är imo. en väldigt giltigt etisk frågeställning hur någon kan lägga pengar på lyx som sportmotorcyklar eller 60'' TV-apparater när andra inte ens har resurser till mat för dagen.

Varför ska du bry dig om jag väljer att spendera MINA INTJÄNADE pengar på klockor, sprit och bilar bara för att en annan medmänniska svälter? Det är väl ändå upp till mig att besluta huruvida min välfärd ska spridas till den personen?

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oggan
Det är väl ändå upp till mig att besluta huruvida min välfärd ska spridas till den personen?

Det är ungefär det folk är oense om.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BorN
Sänkt skatt --> Fler företag --> Fler jobb --> Färre arbetslösa --> Färre bidragstagare --> Fler skattebetalare --> Mer pengar till de verkligt behövande.

Höjd Skatt --> Färre företag --> Färre jobb --> Fler arbetslösa --> Fler bidragstagare --> Färre skattebetalare --> Mindre pengar till de verkligt behövande.

?

Det sista stämmer ju inte då man genom att få lägre skatt har sänkt inkomster för de mest utsatta. Dessutom utförsäkras mer och måste då ta socialbidrag. Dessa kommer få det helt omöjligt att komma in i arbetslivet igen då ingen vill anställa en sjukling.

?

Visa signatur

I7 7700k, Asus ROG STRIX Z270i, Geforce GTX 1070 mini ITX, Lian-Li PC-Q04

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Ofattbart är det väl ändå inte? Pengar representerar ju resurser och det är väl inte så konstigt att man ifrågasätter vissa personers användande av resurser när andra har mycket mindre? Det är imo. en väldigt giltigt etisk frågeställning hur någon kan lägga pengar på lyx som sportmotorcyklar eller 60'' TV-apparater när andra inte ens har resurser till mat för dagen.

Givetvis är det en etisk frågeställning. Det gör det ju inte mindre dumt för det. Jag tycker det är väldigt idiotiskt att folk lägger pengarna på WOW istället för att spendera dem på något vettigt som tillför samhället något. Det gör inte den åsikten på något sätt till någon absolut sanning att folk som spenderar sina pengar på wow skulle vara idioter eller att de borde spendera det på något annat för annars är de egoistiska I-lands snorungar.

De får lägga sina pengar på vad de vill. För det är deras pengar och jag har ingen som helst anledning att ifrågasätta vad de gör med sina pengar eller hur mkt pengar som de använder överhuvudtaget oavsett om barnen i somalia svälter.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oggan
Varför ska du bry dig om jag väljer att spendera MINA INTJÄNADE pengar på klockor, sprit och bilar bara för att en annan medmänniska svälter? Det är väl ändå upp till mig att besluta huruvida min välfärd ska spridas till den personen?

Om man argumenterar för att det är oetiskt att sitta på mer resurser än man behöver och som andra behöver för att överleva eller kanske få ett drägligt liv så kan man också argumentera för att det är etiskt att ta de resurserna från den med överflöd mot dennes vilja och ge till den behövande. Tänk Robin Hood.

Varför jag ska bry mig? Eller kanske, varför bryr jag mig? Tja, av empati och vetskapen om att ett samhälle med en viss lägsta standard är ett samhälle som är bättre att leva i för alla, oavsett resurser.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
För det är deras pengar och jag har ingen som helst anledning att ifrågasätta vad de gör med sina pengar eller hur mkt pengar som de använder överhuvudtaget oavsett om barnen i somalia svälter.

Jasså? Är inte just det faktum att vissa svälter en anledning att ifrågasätta vad folk gör med sina pengar/resurser?

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Jasså? Är inte just det faktum att vissa svälter en anledning att ifrågasätta vad folk gör med sina pengar/resurser?

Nej det är det inte. Vare sig du äter din gröt på morgonen eller inte så kommer folk att svälta i andra länder, eller vara utsatta för krig eller vara jagade osv osv. Att du äter upp din gröt och är mätt eller låter bli att göra gröt eller köpa den där nya datorn eller köpa en ny bil osv gör inte att någon annan blir rikare eller gladare.

Att vissa har råd med en fin bil och andra får nöja sig med en volvo har ingenting med orättvisa eller något man behöver ifrågasätta. Vissa har haft tur och blivit rika, andra har slitit i sitt anletes svett. Vissa har otur och föds i misär och vissa lever hela sitt liv slitande som städerska på en arbetsplats osv osv osv.

Att ifrågasätta vad andra gör med sina pengar och hur mkt pengar de får tjäna blir bara löjligt och missunsamt.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"