Det är sådan här inskränkthet som får mig att ifrågasätta vad folk har bakom pannbenet egentligen.
Om vi börjar med att titta på varför spel med lika häpnadsväckande grafik som Crysis inte släpps i alls lika stor utsräckning längre, så beror det helt enkelt på att det i spelbranschen ser ut som det gör idag. Fler spel än någonsin tidigare går multiplattform och att tro att det är något som bara sker på PC är oerhört trångsynt. Detta för naturligtvis med sig lägre produktionskostnader och inte minst teknik - grafik - om du så vill, som anpassas efter lägsta gemensamma nämnare, i det här fallet Microsofts och Sonys respektive konsoller.
PCn är en öppen plattform, och har således inte storbudget-utvecklare som Naughty Dog (Uncharted 2: Among Thieves) och Guerrilla Games (Killzone 2) att gömma sig bakom, vilket är fallet hos PlayStation 3.
Att för det andra inbilla sig att en konsoll som betingar ett värde på omkring 3000 kronor prestandamässigt skulle utklassa en genomsnittlig gaming-PC är inte bara bra naivt utan också oerhört trångsynt. En någorlunda modern dator springer cirklar runt nämnda konsoll så fruktansvärt att det inte är tal om övertag utan snarare ren och skär misshandel.
Det är bara det att - och det är det enda du har någotsånär rätt i - PC-spel uppenbarligen inte är av den grafiska kvalitet de hade kunnat vara, om man tittar på hur pass mycket mer avancerad hårdvaran är, än den som huserar i vardera konsoll. Se första paragrafen för en på tok för kort förklaring. Det är en hel vetenskap i sig, men det är inget jag tänker ha en utläggning om här och nu.
Vidare tycker jag det är intressant att du anklagar PC-spel för att i högre grad lida av buggar och dylikt, när detta, om något, är något som den här generationens konsoller fått ta del av likaså. Minns du hur många patchar och uppdateringar som släpptes till förra, och för den delen, förrförra generationens konsoller? Noll.
Jag har personligen näst intill aldrig råkat ut för spelförödande buggar (eller generella buggar, för den delen) i de spel jag roat mig med, och det har minst sagt blivit ett gäng genom åren. Ett undantag jag på rak arm kan komma på är Fallout 3, varav konsollversionerna, ironiskt nog, led av precis samma åkomma. Ska vi försöka hitta en skillnad, så torde det väl vara att du på PC åtminstone har möjlighet att åtgärda problemet i fråga själv, medan du som konsollanvändare snällt får sitta och vänta på att utvecklarna behagar släppa en patch.