Skrivet av Spawnbadboy:
Och förklara för mig varför oculus ska betala för utveckling av sina spel till konkurrenten?
Du ser hur korkat det låter?
Därför att Oculus ursprungligen sade att de skulle göra precis det. Det är deras egna ord. De tjänar nämligen inte en krona på själva ”monitorn” utan uteslutande på spelförsäljningen enligt dem själva. Spelen skulle säljas på Oculus Store men på inget sätt vara låsta till Rift.
Därtill så är ju en del av Oculus spel inte ”deras” spel där flera av dem började sin utveckling långt innan Oculus kom in i bilden. Spelen annonserades tidigt som generella spel menade för alla plattformar, däribland HTC Vive enligt företagen som utvecklade spelen. Adr1ft är ett sådant spel och även om Oculus har skjutit till pengar till spelet så får fortfarande "normala" PC-spelare, PS4-spelare liksom Xbox1-spelare spela spelet... men inte Vive-ägare. Även fast det säljs på Steam. Hur går det ihop särskilt när det är just spelförsäljningen som Oculus tjänar pengar på? Och om Oculus nu äger Adr1ft så varför får spelet över huvud taget säljas på Steam?
"Du ser hur korkat det låter?" Nja jag gör inte riktigt det. Borde jag det? Utan mer kött på benen så ser det ju ut som att Oculus försöker tränga konkurrenten Vive åt sidan med konstgjorda och billiga medel. Valve med Steam gör det onekligen inte gentemot Oculus och Oculus har inte gjort ett skit för att försöka förklara "hur det egentligen är" på ett sätt som är på något sätt övertygande sett till den övergripande verkligheten.
Ett av de citat som har fått folk att allra mest se rött (men på inget sätt uteslutande, Palmer Luckeys tidigare vs. nyare uttalanden är en kavalkad av idioti och ständiga motsägelser) är detta:
Palmer Luckey 2015:
If customers buy a game from us, I don't care if they mod it to run on whatever they want. As I have said a million times (and counter to the current circlejerk), our goal is not to profit by locking people to only our hardware - if it was, why in the world would we be supporting GearVR and talking with other headset makers? The software we create through Oculus Studios (using a mix of internal and external developers) are exclusive to the Oculus platform, not the Rift itself.
När folk då påpekar för Oculus att: Det ni sade att ni absolut inte kommer att göra i ert citat här ovan är ju för I h-vete exakt vad ni gör nu. Det går ju med Oculus välsignelse inte att köra Oculus Store-spel på något annat än Rift.
Då säger Oculus att: det är de andra tillverkarna som inte vill samarbeta med oss. HTC och Valve har då gått ut och sagt ”Ja men tjena Lena!”
Inte mycket att gå på i någon parts svar med andra ord. Hur är det egentligen? Valve och HTC samarbetar hur som helst ”utmärkt” med Oculus gällande det att sälja spel kompatibla med Rift på Steam.
Ja vi vet inte men anseende är viktigt i alla sammanhang, särskilt gällande kunder. I det avseendet framstår Oculus som ingenting annat än en urbota klant och byfåne utöver det vanliga. Har de någon som helst koll på vad de sagt tidigare och därtill vad marknadens kunder förväntar sig av dem? De retar gallfeber på folk och det spelar ingen roll om vi talar om Rift/Vive-ägare eller bara potentiella kunder i helhet.
För inte så lång tid sedan gick en moddare och hackare ut och släppte en fix för att avlägsna Oculus vägg och nedlåsning som förhindrar att spel köpta på Oculus Store körs på konkurrerande VR-hjälmar. Efter allt så måste det ju vara helt ok eftersom:
”If customers buy a game from us, I don't care if they mod it to run on whatever they want. As I have said a million times (and counter to the current circlejerk), our goal is not to profit by locking people to only our hardware”
Och hör och häpna, Oculus gick ut och fördömde fixen/“övergreppet” med diverse medföljande dösnack som anledning till varför. Kort därefter släppte Oculus en fix som förhindrade att ”customers [that] buy a game from us [then] I don't care if they mod it to run on whatever they want”… inte kunde modda dem till att “run on” just precis “what ever they want”…
..även fast Oculus sagt att det inte skulle hända och därtill får betalt för spelen av kunder som inte kan använda dem.
Varför skulle Oculus inte vilja få pengar för dessa spel oavsett plattform och sett till vad de själva tidigare har gått ut och sagt?
Ja det enda vi vet är att "If customers buy a game from us, I don't care if they mod it to run on whatever they want" var en ren lögn eller åtminstone en 180 graders svängom till hela VR-marknadens förlust, framför allt kundernas. Enda undantaget är Facebook och Oculus... åtminstone tror de det och räknar med det.
Är de dumma i huvudet eller ljuger de som en häst travar eller är det något annat? Oavsett vad, nu har hackern släppt en fix emot Oculus-fixen som gör det möjligt att kringgå hela Oculus DRM så nu är det fritt fram att köra piratkopior av alla Oculus Store-titlar vilket leder till att Oculus inte får ett rött öre för dessa uteblivna försäljningar. Och varför skulle man betala för Oculus Store-spel om man äger en Vive eller liknande? Oculus bara jävlas ju med dessa kunder genom att hindra dem från att nyttja produkter som kunder har betalat Oculus pengar för. Tvärtemot vad de tidigare sade så vill Oculus tydligen inte ha deras pengar gällande ”det enda de tjänar pengar på”. Jajamensan men då är det ju lättare att piratkopiera med andra ord för då slipper man strulet. Vanligtvis är det tvärtom… piratkopiering innebär mer strul. Och Oculus är ju ändå inte intresserat av deras pengar så varför bry sig om Vive-ägares piratkopiering av deras spel?
Oavsett hur det ligger till så låter påståenden som ”varför är ni så elaka mot Oculus?
Edit: fixade stavfel