Test: Far Cry 3

Du måste ha Flash Player 8 eller högre samt Javascript aktiverat för att spela den här videon.
Direktlänk till YouTube
EgenskapVärde
TitelFar Cry 3
UtvecklareUbisoft Montreal
GenreFörstapersonsskjutare
DirectX-version11.0
Lanseringsdatum2012-11-30
Systemkrav
  • Intel Core 2 Duo E6700/AMD Athlon64 X2 6000+ eller motsv.
  • Radeon HD 2900/Geforce 8800 GTX
  • 4 GB RAM
TestinställningarFörinställda "Extreme", 4xAA + HBAO (upplösning varierar)

Från kanadensiska Ubisoft Montreal kommer tredje delen i Far Cry-sagan, en spelserie som pressat grafikkort till det yttersta i snart 10 år. Far Cry 3 återvänder till en tropisk och öppen djungelmiljö, där huvudkaraktären Jason ska rädda vänner med hjälp av av allehanda fordon och vapen.

Miljöerna renderas i bländande DirectX 11, med stöd för bland annat tekniker som tesselering, avancerad ljussättning och rejäl kantutjämning. SweClockers testslinga är en repeterbar spelsekvens där huvudkaraktären åker med i en bil, med bland annat djungel, vatten, djur och rök synligt i perioder.

Tester i 2560x1440 pixlar

Diagram

Far Cry 3 är ett tungt spel, och Asus Ares II måste jobba till max för att hålla flytet uppe. Kortet lyckas dock kamma hem förstaplatsen när det gäller medelfrekvens, marginellt före både Geforce GTX 680 SLI och Radeon HD 7970 GHz.

Fina siffror till trots, den uppmärksamma läsaren kan dock redan här notera att allt antagligen inte står rätt till. Både Asus Ares II och besläktade Radeon HD 7970 GHz i Crossfire uppvisar noterbart låga värden för lägsta bildfrekvens, något som tyder på problematik under huven.

  • Bildspel
  • Bild 1 av 2
  • Asus Ares II
  • Asus Ares II
  • Bildspel
  • Bild 1 av 2

Med ett ensamt grafikkort i systemet är skillnaderna mellan AMD Radeon HD 7970 GHz och Nvidia Geforce GTX 680 klart märkbara. Nvidia-kortet levererar en förhållandevis jämn ström av bildrutor, samtidigt som AMD-modellen bitvis har rejäla problem. Fenomenet känns även subjektivt, då sekvensen med AMD-kort i systemet stannar upp och hackar till ett flertal gånger.

  • Bildspel
  • Bild 1 av 2
  • Asus Ares II
  • Asus Ares II
  • Bildspel
  • Bild 1 av 2

Med dubbla kort i SLI respektive Crossfire blir det knappast bättre. Två sammankopplade Radeon HD 7970 GHz fungerar riktigt dåligt, med långa, tydliga och återkommande hack. Subjektivt är upplevelsen nästan outhärdlig med obefintlig spelglädje, och går inte att rekommendera för någon.

  • Bildspel
  • Bild 1 av 2
  • Asus Ares II
  • Asus Ares II
  • Bildspel
  • Bild 1 av 2

Facit är det samma för Asus Ares II, vilket som tidigare konstaterats i stort sett är dubbla Radeon HD 7970 GHz på samma kretskort. I Far Cry 3 plågas modellen av regelbundna bottennapp, där spelet helt enkelt stannar upp i runt 1/10 sekund (motsvarande 10 FPS).

Tester i 5760x1080 pixlar (Eyefinity/Surround)

Diagram

Med tre skärmar och rejäl upplösning på tapeten får Asus Ares II en tung uppgift, men lyckas hålla konkurrenterna stången. Medelvärdet för bildfrekvensen landar strax under 40, vilket i teorin innebär "spelbart" för den som inte är allt för mycket finsmakare.

Precis som tidigare är det dock lägsta frekvens som oroar. Även här tyder värdet på att något inte står rätt till när två grafikprocessorer från AMD får samarbeta.

  • Bildspel
  • Bild 1 av 2
  • Asus Ares II
  • Asus Ares II
  • Bildspel
  • Bild 1 av 2

Med två ensamma grafikprocessorer handlar det om långa renderingstider och låg bildfrekvens i allmänhet. Noterbart är att Geforce GTX 680 visare ett betydligt sämre resultat jämfört med låg upplösning, vilket kan tyda på att grafikminnet tryter. AMD Radeon HD 7970 GHz lider dock av flera oroande spikar långt över övriga värden, vilket gör att GTX 680 fortfarande subjektivt tar hem ronden.

  • Bildspel
  • Bild 1 av 2
  • Asus Ares II
  • Asus Ares II
  • Bildspel
  • Bild 1 av 2

Med två grafikkort sammankopplade upprepas skräckhistorien från den lägre upplösningen. Dubbla Radeon HD 7970 GHz är i stort sett oanvändbart, och även Geforce GTX 680 SLI tappar mark när pixlarna blir flera. Subjektivt är det dock fortfarande Nvidia-lösningen som vinner, då AMD-korten "stannar upp" på ett betydligt mer störande sätt.

  • Bildspel
  • Bild 1 av 2
  • Asus Ares II
  • Asus Ares II
  • Bildspel
  • Bild 1 av 2

Sist men inte minst, Asus Ares II och Nvidias Geforce GTX 690. Resultatet är åter i linje med två grafikkort i SLI eller Crossfire, vilket knappast överraskar då grundtekniken är den samma. Det innebär rejält med problem för Ares II, och en ordentlig utmaning för Geforce GTX 690.

13

Asus Rampage V Extreme X99 för Haswell-E dyker upp hos Alina

En svensk återförsäljare råkar läcka ett av Asus kommande moderkort för Core i7-5000-serien och inte vilken vaniljmodell som helst utan den ytterst påkostade Rampage V Extreme. Läs mer

21

Asus X99-Deluxe med svartvitt färgschema läcker ut på nätet

Kort innan lanseringen av Intel Core i7-5000-serien "Haswell-E" läcker det första moderkortet från Asus ut på nätet och avslöjar ett nytt svartvitt färgschema. Läs mer

10

Samsung U32D970Q ger 4K UHD med PLS-teknik på 31,5 tum

Efter introduktionen av 4K-upplösning i de lägre prisklasserna riktar nu Samsung uppmärksamheten mot professionella användare med en ny 31,5-tummare i den högre skolan. Läs mer

38

Windows 9 "Threshold" får startskärm med interaktiva paneler och notifikationscenter

Nästa stora version av Windows innebär inte enbart nyheter för skrivbordsanvändare. Även det nya gränssnittet putsas till och får flera stora förändringar, däribland interaktiva paneler. Läs mer

34

Seagate släpper Enterprise Capacity med 8 TB lagringsutrymme

Det blir högre lagringsdensitet när Seagate inleder leveranserna av den senaste medlemmen i Enterprise Capacity-familjen, som numera når upp till hela åtta terabyte. Läs mer

26

Powercolor gör Radeon R9 285 "Tonga" med fabriksöverklockning

Partnertillverkaren Powercolor är redo för lanseringen av AMD Radeon R9 285 och bistår med en Turboduo-modell, vilket innebär skräddarsydd kylning samt fabriksöverklockning. Läs mer

68

Unreal Engine 4 ger ray-tracing-liknande bildkvalitet i realtid

Den avancerade spelmotorn Unreal Engine 4 ger nya möjligheter för spelutvecklare att skapa vackra miljöer, bland annat med verklighetstrogen ljussättning. Läs mer

44

TSMC påskyndar 16 nanometer – redo för produktion första kvartalet 2015

Hårdnande konkurrens från Samsung och målet om ett nytt kontrakt med Apple får TSMC att påskynda utvecklingen av 16 nanometer, som ska vara redo för volymproduktion tidigt nästa år. Läs mer

109

Amazon köper Twitch

Det blir inte Google som köper Twitch. Istället förvärvas videoströmningstjänsten av världens största nätbutik Amazon, där Twitch enligt uppgift kommer fortsätta drivas självständigt. Läs mer

51

Half-Life 2 med Oculus Rift och Razer Hydra

Klassiska Half-Life 2 tar steget till virtuell verklighet med Oculus Rift DK2, som tillsammans med handkontrollen Razer Hydra ger en ny dimension i spelupplevelsen. Läs mer

39

Lian Li släpper stående PC-Q19 för gaming i vardagsrummet

Möjligheten att ställa datorlådan på högkant ska göra nya Lian Li PC-Q19 till en kandidat för slimmade gamingsystem, både på skrivbordet och i vardagsrummet. Läs mer

40

Gigabytes X99-moderkort startar på 2 490 kronor

Det är inte långt kvar till lanseringen av Intels Core i7-5000-serie med tillhörande X99-moderkort. Nu listas de första moderkorten, med ett prisspann på 2 490–4 490 kronor. Läs mer

73

LG först ut med 4K OLED-TV

Den koreanska elektronikjätten LG är först ut med att ta 4K-upplösta tv-apparater med OLED-teknik till marknaden, dessutom med böjda paneler. Läs mer

16

Sapphire Radeon R9 285 ITX på bild

Grafikkretsen Tonga bjuder på lägre strömförbrukning jämfört mot Tahiti, någonting som möjliggör exempelvis mindre grafikkort. Ny dyker en Mini ITX-anpassad modell från Sapphire upp på bild. Läs mer

Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker

Hårdvara
Mjukvara
Övrigt
Sök jobb