Test: Middle-earth: Shadow of Mordor

Egenskap

Värde

Titel

Middle-earth: Shadow of Mordor

Genre

Actionäventyr

DirectX-version

11.0

Lanseringsdatum

2014-09-30

Systemkrav

  • Intel Core i5-750 eller motsvarande

  • NVIDIA GeForce GTX 460, AMD Radeon HD 5850

  • 3 GB RAM

Testinställningar

Ultra, HD Texture Pack (Upplösning varierar)

I ett av 2014-års mest prisade spel tar Monolith Studios oss på en resa i J.R.R. Tolkiens Midgård, där spelaren får axla rollen som den hämndlystna utbygdsjägaren Talion. Titeln är full underhållande orchslakt och snabb parkouraction, där de vackra miljöerna ser extra bra ut i PC-versionen tack vare fler grafiska inställningar och högupplösta texturer.

Geforce GTX Titan X äntrar Midgård med siktet inställd på slakt och lyckas leverera svårslagna resultat i upplösningen 1080p. Färskingen utpresterar här lillebror Geforce GTX 980 med 33 procent samtidigt som resultaten räcker till för att piska Radeon R9 290X med 39 procent bättre siffror.

I den högre upplösningen 2 560 x 1 440 pixlar kan återigen Geforce GTX Titan X skryta med en överlägsen förstaplats. Nvidias nya flaggskepp plockar här ut 35 procent högre prestanda än Geforce GTX 980 samt ytterligare någon enstaka procent i jämförelse med konkurrenten AMD:s Radeon R9 290X.

Det är ytterst imponerande att återigen se Geforce GTX Titan X i 4K UHD, där resultaten faktiskt ligger tillräckligt högt för att anses som spelbara. Nykomlingen plockar utan problem ut 41 procent bättre prestanda än Geforce GTX 980 samtidigt som det ligger 32 procent ovanför Radeon R9 290X.

Renderingstider

Graferna för renderingstider representerar hur lång tid varje bildruta tar att rita upp mätt i millisekunder. Värdet kan ge nya insikter runt prestandaproblem, men påverkas samtidigt starkt av flaskhalsar från till exempel processor eller spelmotor. Observera att sekvensen inte nödvändigtvis motsvarar underlaget för FPS-värdena ovan. Mer information finns på sidan "Testsystem, mjukvara och metod".

mordor_titan_x.png
mordor_980.png
mordor_290x.png

Graferna från de uppmätta renderingstiderna uppvisar en del taggar, och rent subjektivt flyter själva testsekvensen inte helt perfekt. Detta gäller dock samtliga av korten och verkar snarare ha med spelet än någon enskild tillverkare att göra.