Test: Bioshock Infinite

Egenskap

Värde

Titel

Bioshock Infinite

Utvecklare

Irrational Games

Genre

FPS

DirectX-version

11.0

Lanseringsdatum

2012-03-26

Systemkrav

  • Intel Core 2 Duo 2,4 GHz eller motsvarande

  • Radeon HD 3870, Geforce 8800 GT

  • 2 GB RAM

Testinställningar

Ultra med DDOF, FXAA (upplösning varierar)

I Bioshock Infinite tar spelaren rollen som Booker DeWitt, tidigare Pinkerton-agent med uppdrag att leta reda på och hämta unga flickan Elizabeth. Ärendet komplicerat en smula av att hon befinner sig i Columbia, en flygande stad sedan länge försvunnen bland molnen.

Senaste Bioshock renderas med grafikmotorn Unreal Engine 3, med stöd för bland annat avancerade DX11-effekter. Som grädde på moset ingår även ett separat verktyg för prestandatester, vilket gör det till en barnlek att plocka hem rätt siffror.

Trots en relativt låg upplösning presenterar här Nvidias nya flaggskepp riktigt överlägsna resultat. Geforce GTX Titan X tar förstaplatsen med nästan 27 procent bättre prestanda än Geforce GTX 980 samtidigt som siffrorna räcker till att besegra Radeon R9 290X med hela 42 procent.

Högre upplösning ger i känd stil Nvidias nya värsting ytterligare utrymme att dra ifrån resten av fältet. I 2 560 x 1 440 pixlar utpresterar Geforce GTX Titan X sin Maxwell-broder Geforce GTX 980 med ungefär 30 procent. När det kommer till AMD:s Radeon R9 290X är gapet hela 51 procent till Nvidia-flaggskeppets fördel.

Nvidias påstående att Geforce GTX↓Titan X klarar av spel i 4K UHD-upplösning med höga detaljinställningar stämmer utan tvekan ihop med Bioshock Infinite. Nykomlingen uppvisar riktigt imponerande siffror med fullt spelbar spelfrekvens som ligger drygt 34 procent högre än Geforce GTX 980.

Renderingstider

Graferna för renderingstider representerar hur lång tid varje bildruta tar att rita upp mätt i millisekunder. Värdet kan ge nya insikter runt prestandaproblem, men påverkas samtidigt starkt av flaskhalsar från till exempel processor eller spelmotor. Observera att sekvensen inte nödvändigtvis motsvarar underlaget för FPS-värdena ovan. Mer information finns på sidan "Testsystem, mjukvara och metod".

bioshock_titan_x.png
bioshock_980.png
bioshock_290x.png

Nvidia har historiskt sett haft problem att få till det där riktiga flytet i Bioshock Infinite, och detta gäller dessvärre även Geforce GTX Titan X. Grafen uppvisar en hel del spikar som även syns i vår subjektiva bedömning. AMD må även de ha en del ojämnheter i kurvan, men den subjektiva upplevelsen av sekvensen är helt klart bättre.