Microsoft kan återinföra startmenyn med Windows 8.2

Permalänk

Äntligen kanske dom har fattat...

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

Tycker den startmeny som det ändå i princip är i Windows 8 är okej. Jag har inte behövt förändra mitt användande alls. Har iofs aldrig suttit och klickat runt där sedan det gick att enkelt söka i startmenyn efter det jag vill starta. Så för min del gör det verkligen till eller från. Fungerar bra som det gör idag, vet inte vad det är den gamla varianten av start-meny har som är så saknat.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini C | Fractal Design Edison M 750W | MSI Z390M MPG GAMING EDGE AC | Intel 9700K@3.6GHz | Ballistix 16GB 2666MHz CL16 | ASUS GeForce GTX 1660 Ti 6GB DUAL OC | Samsung 860 EVO 500GB | Windows 10 | Citera för svar

Permalänk

Jag klarar mig utan startmeny men jag vet klart att det i många lägen hade varit smidigare med än utan.

Permalänk
Medlem

Tycker det är konstigt att folk är inbitna med startmenyn. Så jäkla bra är den inte. Docken i OsX är ju mycket skönare. Sen att modernUI är förvirrande är en annan sak.

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
99:e percentilen

Bra, men Startmenyn går att lösa hyfsat med exempelvis Classic Shell.

Vad vi däremot behöver är Aero! Det platta, fyrkantiga fönsterutseende som gäller nu är på alla sätt under all kritik. Inte minst eftersom man inte kan ändra färg på texten, så jag som kör med svarta fönsterramar kan inte se vad fönstren heter! Windows 7 var så otroligt mycket tydligare och bättre på alla sådana punkter.

P.S. Jag pratar inte om genomskinliga fönster. Det bryr jag mig inte om.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Jag saknar att fönstren var transparenta, tycker det var mycket mer tilltalande.

Edit: håller med ovanstående!

Edit igen: W7 fönstren var riktigt trevlig.

Visa signatur

Chassi: Corsair 350D ljuddämpad Moderkort: MSI Z87M Gaming Processor: i7 4770k @4.5 Ghz Processorkylare: Be Quiet Dark Rock Pro 3. Grafikkort: Asus 780 DCII Minnen: Corsair 1600Mhz 8GB. SSD: Samsung Evo 256GB Lagringsenhet: Seagate Barracuda 7200rpm 1TB Nätagg: Corsair AX860 Tangentbord: Ducky Shine 3 TKL MX RED Högtalare: Argon 7450A Hörlurar: Dt 770 pro 80Ω + Fiio e10 Mikrofon: Modmic 4.0 Mus: Qpad 5k

Permalänk
Medlem

Wow starta något i ett fönster och inte bara fullskärm?!
FRAMTIDEN!!!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Det finns fortfarande ett par småsaker jag inte riktigt kommer överens med i windows 8, men
det är mest när jag ska till kontrollpanelen, eller skrivare och enheter. I windows 7 tryckte jag
på startknappen på tangentbordet och flyttade muspekaren lagom för att kunna klicka på någon
av ovanstående. Den biten är lite mer omständig nu, men jag har ändå vant mig ganska väl vid 8.1.

Men för att vi på jobbet ska uppgradera är det till 99% ett krav att startmenyn finns där i sin vanliga skepnad.

Den är så pass omständighet att det enda du behöver göra skillnad på är att du använder höger musknapp istället för vänster. Testa högerklick på start knappen / nedre vänstra hörnet.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Bra om startmenyn blir valbar, samt från bloggen "Metro apps running in windows on the desktop", ännu bättre..fast varför ha metro och metro apps överhuvudtaget om det är en traditionell laptop eller desktop dator, metro bör vara valbart också om man vill ha det installerat.

Metro passar OK på en surfplatta och liknade, för en vanlig dator är det bara i vägen och ganska onödigt, metro är mest som ett handikappat budgetwindows bara.

Sen kanske MS kan fixa nått eller några snyggare teman som alternativ än det fula som dagens 8.x har idag.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av nivv:

Tycker det är konstigt att folk är inbitna med startmenyn. Så jäkla bra är den inte. Docken i OsX är ju mycket skönare. Sen att modernUI är förvirrande är en annan sak.

Startmenyn är smidig men inte livsavgörande. Jag tror däremot att hade dom släppt Windows 8 med startmenyn, men med MetroUI så hade det varit ett helt annat ljud i skällan. Då hade ju deras kunder själva kunnat välja om dom vill vara lite nytänkande och förmodligen anammat det nya på ett mycket mer positivt sätt.

Jag har själv bara pilat på W8 en kort stund på kollegans dator samt en gång via fjärrskrivbord när jag hade support för ett program som mitt företag är ÅF för och det var ett rent helvete att leta sig fram för mig som inte använt det alls innan.
Enda anledningen jag skulle kunna tänka mig att köra W8 - 8.2 är för att lära mig vart saker ligger för att kunna via telefon supporta mina kunder vart deras filer lägger sig etc. Dock känner jag mig inte såpass angelägen att smutsa ner min r MBP med styggelsen så istället säger jag till kunderna att dom får googla vart eländet lägger sig.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem

Äntligen börjar MS lyssna på folken och inte anti allt w7 strejf folk.
Kanske blir att prova W8 igen i 8.2 om alla mus latency problem är lösta, för nu är inte allt löst.

Permalänk
Medlem

Inte saknat den, har alltid arbetat mer med sök och explorer än med startmenyn.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Lägg nu till Aero och allt är frid och fröjd.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Jag var skeptisk till en början men efter att ha använt windows 8(.1) ett bra tag nu så kan jag konstatera att jag inte saknar startmenyn alls.

Permalänk
Medlem

Jag tycker Win 8.1 funkar alldeles utmärkt. Win 8 känns snabbare än 7an och stabilare. Har inte haft en enda windowsrelaterad hängning sen jag bytte för 2-3 månader sedan.
Det som inte funkar är Metro UI. Det är ett helt omöjligt gränssnitt att använda i flerskärmsuppsättning. Metro UI öppnar alla appar i fullskärm vilket inte är så kul om man kör i upplösningen 5760x1080. Ni kan föreställa er hur Skype ser ut i fullskärm över 3 skärmar. Hehe!

Jag har lagt in Start Menu 8 som även förbikopplar Metro UI och startar skrivbordsläget automatiskt från uppstart.

Så här ser det ut, precis som Win 7 kan man säga:

Till fullskärmsbild:https://dl.dropboxusercontent.com/u/23270876/Screenshot%202013-12-10%2012.37.34.png

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlexanderGson:

Förstår verkligen inte varför de tog bort startmenyn i först taget. If it works, don't fix it.

Ett ekonomiskt skäl gjort av Microsoft. Genom att ta bort start menyn, så hamnar folk in i Modern UI.
Genom att folk ser Modern UI så får de upp ögonen på apparna, Microsoft app store etc.

Skulle Modern UI inte lags in som det gjorts nu i Windows 8 så skulle många användare inte ens vetat om att det fanns något som heter modern UI. De skulle hamnat på skrivbordet och fortsatt som vanligt. Och appar skulle gå ett öde och blivit lika populärt som Windows desktop gadgets är.

Visa signatur

[Asus P5B Dlx 430Mhz FSB] :: [Core 2 Duo E6400 2130@3440Mhz / Big Typhoon] :: [G-Skill PC6400 HZ DDR2 2GB 4-4-4-12] :: [X1900XT 680/800] :: 30" Dell 3007WFP

Permalänk
Snusfri

Och till er som gnäller på themes i Windows 8 så finns det många att ladda hem och använda här, men det är ju klart att det kan man inte göra då de inte kommer från MS för inte kan man använd tredjeparts prylar inte..

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Äntligen börjar MS lyssna på folken och inte anti allt w7 strejf folk.
Kanske blir att prova W8 igen i 8.2 om alla mus latency problem är lösta, för nu är inte allt löst.

Frågat det tidigare till dig, men vilka mus latency problem pratar du om som inte är lösta?

Permalänk
Medlem

Jag skulle hellre/också gärna se att man kunde välja att få startskärmen med transparent bakgrund och att den inte nådvändigtvis måste ta upp hela skärmen.

Visa signatur

| AMD Phenom II x6 1100T @ 4 GHz || Thermalright ultra 120 eXtreme || Asus Crosshair IV Formula 890FX |
| 8GB Corsair Vengeance LP @ 7-8-8-19 1500 MHz || Asus GTX 560 ti directCUII @ 1000/2300 MHz |
| Adata XPG SX900 512 GB SSD || Corsair HX Series 520W || Antec p182 |

Permalänk

Minns när Microsoft sa att "Det är inte vårt fel att ingen köper Windows 8"
Nu ändrar det en massa av de folk säger är dåligt.

Permalänk
Medlem

att ta bort start meny från grunden är idiotisk.....dem borde ha get användaren alternativet att välja bort den. så hade användarna fått chansen att lär sig den nya UI utan att bli frustrerat. det hade varit bättre och fler hade uppgradera till W8. XD

Permalänk
Medlem

Då ska vi se om de äntligen fattat!

Visa signatur

In Aere Aedificare

Permalänk
Medlem

Byter direkt om de återinför startmenyn.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk

Varför släpper de updateringarna såhär? Störande om man har en W8 licens och behöver installera om det. Då måste man ju först installera 8 sedan ladda ner 8.1 och få en sketen windows.old mapp etc.
Köpte mig en w8 licens när det var riktigt billigt. Men orkar inte hålla på att behöva ladda ner 8.1 efter installation så det var tur att jag hann hjälpa min bror med ett msdn konto så lånar jag en 8.1 licens därifrån.
Vet någon varför de gör så att en 8 licens inte funkar med 8.1? Jobbigt.

Permalänk
Medlem

Gillar eller inte gillar ditt eller datt säger några. Ska man summera ihop 2013's menydebatt så försökte Microsoft byta en programmeny som var "ok" men hade brister mot en meny som hade än större problem, inlärningskurva och vad det verkar som på många fulare design som inte ens var ämnad för datorn eller laptopen användarna skulle använda den på.

Det var uppenbart att det inte skulle bli en succé från början IMO. De kan gärna satsa vidare på sina "appar" till gadget-ersättare, rör mig inte i ryggen. Hoppas bara inte de kör på i gammalt manér utan utvecklar vad en startmeny för en dator kan vara. Ge oss något minimalistiskt med god översikt av vad vi har installerat som inte täcker hela skärmen så kommer en stor mängd att bli nöjda.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Den är så pass omständighet att det enda du behöver göra skillnad på är att du använder höger musknapp istället för vänster. Testa högerklick på start knappen / nedre vänstra hörnet.

Jag vet att man kan göra så. Bara det att jag är van vid det andra sättet fortfarande.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Använder knappt startmenyn och sedan 8.1 så blev den nya så pass mycket mindre inskränkande att jag slutat använda Start8. Så egentligen spelar det inte så stor roll för mig, men fick jag välja skulle jag definitivt behållt den gamla då den nya inte tillför någon förbättring alls på en dedikerad desktop dator.
Jag har inget emot att Microsoft pushar för sina nya idéer genom att göra dem till standardinställning men de borde redan från börjat låtit den gamla vara kvar som ett valbart alternativ. Känns positivt om detta gett ett så stort bakslag för Microsoft att de inser sitt misstag och slutar tvinga på användare saker bara för att man själv har en dold agenda.

Visa signatur

[ Kunde ej ladda signaturen, var god försök senare. ]

Permalänk
Medlem

Det var sanerligen på tiden att de tog sitt förnuft till fånga.

Metro apps på desktopen, klar förbättring än att behöva köra det i metro.

Permalänk
Medlem

Nej, tack.
Modern UI är mindre dåligt än startmenyer var.
Så som jag använder min dator så använde jag Win-knappen utan modifieringar för två saker: Sök, och klocka.
Okay, jag kan inte se klockan i Win8 utan att röra på musen - och jag avskyr att behöva använda musen i mitt datoranvändande sans spel och grafik - men i övrigt? Varför skulle jag sakna någon start-meny som inte har någon som helst funktion?
Definitivt inte för att "klicka på", då jag skulle vart tvungen att använda musen.
Med tangentbord? Modern UI fungerar minst lika bra.

Permalänk

Synd att MS backar, antar att vi får fortsätta använda datorn som om det var 1995 då...
Får hoppas att dom gör det valbart som dom gjort med starta till skrivbordet, skulle nog sakna den överblick som modernUI ger utan att behöva ha 10 startade program liggandes som kollar saker.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här