Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

sen när rasar dollarn? den är väl atm urstark jämfört med både SEK, pund och euron??

Dollarn har ju gått ner från 11,43 SEK till 10,87 SEK sedan i förrgår.
Det är ett ras på över 5 % på två dagar.

13/10 var dollarn upp i 11,48 SEK.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Dollarn har ju gått ner från 11,43 SEK till 10,87 SEK sedan i förrgår.
Det är ett ras på över 5 % på två dagar.

13/10 var dollarn upp i 11,48 SEK.

Dollarn har gått ner för att amerikanska långräntor och delvis korträntor rullat över. Vill du lära dig om forex så lär dig räntemarknaden.

Och nej dollarn har inte rasat för dem trycker pengar och köper aktier. Dem har inga aktier på sin balansräkning. Tvärtom så fortsätter amerikanska centralbanken minska sin balansräkning genom försäljningar av obligationer.

Dock har utländsk kapital flödat in i rekordmängd för att köpa statspapper till hyffsad ränta, då säljer dem sin egna valuta och köper dollar, det stärker dollarn gentemot skvalp valutor som inte har hög ränta, svensk krona etc.

Visa signatur

=)

Permalänk
Skrivet av Maarus:

Dollarn har gått ner för att amerikanska långräntor och delvis korträntor rullat över. Vill du lära dig om forex så lär dig räntemarknaden.

Och nej dollarn har inte rasat för dem trycker pengar och köper aktier. Dem har inga aktier på sin balansräkning. Tvärtom så fortsätter amerikanska centralbanken minska sin balansräkning genom försäljningar av obligationer.

Dock har utländsk kapital flödat in i rekordmängd för att köpa statspapper till hyffsad ränta, då säljer dem sin egna valuta och köper dollar, det stärker dollarn gentemot skvalp valutor som inte har hög ränta, svensk krona etc.

Uppskattar ditt svar. *bort*
Hur lär man sig räntemarknaden? Och kommer dollarn gå upp igen?

Permalänk
Medlem

Helvete vilket ras i Meta, -20% i after-hours. Ligger ju redan 43% back så 20% till kanske inte gör något...

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Helvete vilket ras i Meta, -20% i after-hours. Ligger ju redan 43% back så 20% till kanske inte gör något...

Haha, ja så kan det gå. Jag köpte ett gäng igår, typiskt.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Dollarn har ju gått ner från 11,43 SEK till 10,87 SEK sedan i förrgår.
Det är ett ras på över 5 % på två dagar.

13/10 var dollarn upp i 11,48 SEK.

den är ju fortfarande upp jättemycket gentemot SEK jämfört med några månader sedan. att kalla den här rörelsen för att dollarn rasar är en väldigt konstig beskrivning av bilden tycker jag, även om den snabbt föll någon procent är det än så länge inget annat än en korrektion.

du måste fortfarande köpt och sålt med väldigt oturlig timing för att förlora något på att ha dollar gentemot SEK.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

den är ju fortfarande upp jättemycket gentemot SEK jämfört med några månader sedan. att kalla den här rörelsen för att dollarn rasar är en väldigt konstig beskrivning av bilden tycker jag, även om den snabbt föll någon procent är det än så länge inget annat än en korrektion.

<Uppladdad bildlänk>

du måste fortfarande köpt och sålt med väldigt oturlig timing för att förlora något på att ha dollar gentemot SEK.

Jag menade senaste dagarna då det ändrades snabbare än vanligt och funderade på varför och vad som hade hänt. En ändring på 5% på någon dag är väl ett ras? Hade det hänt på aktiebörsen hade man sagt "stort ras" på nyheterna. Valutor ska väl ses som hyfsat stabila i sitt värde?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Jag menade senaste dagarna då det ändrades snabbare än vanligt och funderade på varför och vad som hade hänt. En ändring på 5% på någon dag är väl ett ras? Hade det hänt på aktiebörsen hade man sagt "stort ras" på nyheterna. Valutor ska väl ses som hyfsat stabila i sitt värde?

Kollar du på bilden jag skickade så tycker jag inte att senaste rörelsen verkar speciell direkt, inte än iaf... sek/dollar har ju varit allt annat än stabil sedan covid, kriget och inflationen började.

väldigt många korrektioner/"ras" men trenden är ju hittils väldigt tydlig. Anyhow, förtår vad du menat nu iaf

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Skrivet av Nioreh83:

Haha, ja så kan det gå. Jag köpte ett gäng igår, typiskt.

Vad är framtiden i Meta aka Facebook? Vad ser ni i det företaget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Vad är framtiden i Meta aka Facebook? Vad ser ni i det företaget?

Facebook/instagram/whatsapp är fortfarande välanvända tjänster med väldigt bra annonsplattformar. Personligen ser jag inte vitsen med metaverse, jag fattar ärligt talat inte vad det är ens en gång. Men deras annonsaffär är bra tycker jag.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Uppskattar ditt svar. *bort*
Hur lär man sig räntemarknaden? Och kommer dollarn gå upp igen?

Jag är ingen expert på räntemarknaden, men det finns mycket att lära om makro, finanspolitik, penningpolitik osv.

Kommande inflationssiffra(cpi) i Us kommer avgöra om dollarn kommer fortsätta upp eller ner. Lägre siffror än väntat kommer få dollarn att fortsätta neråt. Högre än väntat och det kan bli nya höjder.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Vilken bank är bäst på att flytta bufferten till, har den just nu på Swedbank, men det är bara 0,3% ränta. Det måste vara enkelt och snabbt att flytta pengar åt båda hållen. Har tittat på Qliro, Ikano, Komplett, Klarna

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Medlem
Skrivet av zosma:

Vilken bank är bäst på att flytta bufferten till, har den just nu på Swedbank, men det är bara 0,3% ränta. Det måste vara enkelt och snabbt att flytta pengar åt båda hållen. Har tittat på Qliro, Ikano, Komplett, Klarna

När du säger snabbt, hur snabbt menar du då? Jag har en del av min buffert på SBAB (ränta fn 1.5%) och överföringar inlagda innan kl 13 kommer normalt fram till någon av mina andra bankkonton samma dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

När du säger snabbt, hur snabbt menar du då? Jag har en del av min buffert på SBAB (ränta fn 1.5%) och överföringar inlagda innan kl 13 kommer normalt fram till någon av mina andra bankkonton samma dag.

Ja, om det kommer senast typ nästa dag, så är det helt ok. Tänker mer att det inte strular och tar flera dagar.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Medlem

Någon mer som har problem med att föra över pengar från Volvo finans bank/carpay till Avanza? Jag har testat att skicka till både mitt Santander sparkonto samt mitt AF-konto. Inget av dem verkar fungera. Blir ganska lack för har missat en del affärer på detta då det dels tar tid för dem att verifiera ett nytt konto samt att man bara kan ha ett mottagarkonto registrerat i taget vilket ärligt talat är rätt kasst. 🙄

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

Blev 2000st Sinch till innan stängning, fortsättning följer.......

Fortfarande med på tåget? Fasen vad den stack iväg återigen. 😁

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av zosma:

Vilken bank är bäst på att flytta bufferten till, har den just nu på Swedbank, men det är bara 0,3% ränta. Det måste vara enkelt och snabbt att flytta pengar åt båda hållen. Har tittat på Qliro, Ikano, Komplett, Klarna

Konsumenternas.se:
https://www.konsumenternas.se/konsumentstod/jamforelser/spara...

Se till att bara ha aktörer med:
Fria uttag
Insättningsgaranti
Sevenday har strax över 2% i ränta men det kan ändras snabbt till förmån av annan aktör.

Däremot är det ju skillnad på "buffert" och buffert, det sistnämnda bör du ha inom armlängds avstånd om du inte har stora kreditlinor att dra på med kort/obefintlig varsel.

Har ingen uppfattning om hur enkelt eller snabbt det är att plocka ut pengarna. Rimligen är din nuvarande bank absolut snabbast men värdelösa med räntan i utbyte.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songless:

Någon mer som har problem med att föra över pengar från Volvo finans bank/carpay till Avanza? Jag har testat att skicka till både mitt Santander sparkonto samt mitt AF-konto. Inget av dem verkar fungera. Blir ganska lack för har missat en del affärer på detta då det dels tar tid för dem att verifiera ett nytt konto samt att man bara kan ha ett mottagarkonto registrerat i taget vilket ärligt talat är rätt kasst. 🙄

Är det inte enklare att ta ut till en storbank och swisha pengar till Avanza, eller kör du med för stora summor?

Visa signatur

Köpa ny TV? https://www.rtings.com/tv/tools/table
Klicka på hide images och sortera på mixed usage (bästa betyg)

Permalänk
Medlem
Skrivet av yaxez:

Är det inte enklare att ta ut till en storbank och swisha pengar till Avanza, eller kör du med för stora summor?

I detta fallet rörde det sig om ett större belopp. Men lutar väl kanske åt att man får göra så ändå. Känns dock lite segt att behöva använda en extra mellanhand och ev behöva dela upp överföringarna osv.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Songless:

Fortfarande med på tåget? Fasen vad den stack iväg återigen. 😁

Japp, sålde 3000 idag på 35

Permalänk
Medlem

re

Skrivet av zosma:

Vilken bank är bäst på att flytta bufferten till, har den just nu på Swedbank, men det är bara 0,3% ränta. Det måste vara enkelt och snabbt att flytta pengar åt båda hållen. Har tittat på Qliro, Ikano, Komplett, Klarna

Jag kör Komplett och Landshypotek, 2% ränta fria uttag som går hyffsat fort.

Permalänk
Medlem

Investerar ganska så defensivt. Har en portfölj med lite högre risk men det mesta är defensivt.

Visa signatur

CPU i7-13700K GPU ASUS 4090 TUF Gaming OC MB ASUS Rog Strix Z790-F Gaming WIFI RAM G.Skill 32GB DDR5 5600MHz CL36 Trident SSD Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 2TB Lagring WD 1TB PSU Corsair ASUS ROG Strix 1000W CPU Cooling NZXT Kraken X53 240mm Chassi Corsair 4000D Airflow Skärmar Acer 27" Predator 1440p G-Sync IPS // ZOWIE 25'' XL2566K DyAc+ 360 Hz

Permalänk
Medlem

Vad tänker ni kring att dollarn har gått upp så mycket i värde på senaste? Funderar på om det är värt att ändra om lite i sin fördelning då man får "mer Sverige för kronan nu" än om man investerar motsvarande summa i exempelvis USA till följd av valutakurserna.

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seziuo:

Vad tänker ni kring att dollarn har gått upp så mycket i värde på senaste? Funderar på om det är värt att ändra om lite i sin fördelning då man får "mer Sverige för kronan nu" än om man investerar motsvarande summa i exempelvis USA till följd av valutakurserna.

När jag köper mer så köper jag bara i mina svenska innehav, jag får fylla på mina amerikanska bolag när dollarn blir lite lägre. Men jag säljer inget i dollar.

Visa signatur

CPU i7-13700K GPU ASUS 4090 TUF Gaming OC MB ASUS Rog Strix Z790-F Gaming WIFI RAM G.Skill 32GB DDR5 5600MHz CL36 Trident SSD Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 2TB Lagring WD 1TB PSU Corsair ASUS ROG Strix 1000W CPU Cooling NZXT Kraken X53 240mm Chassi Corsair 4000D Airflow Skärmar Acer 27" Predator 1440p G-Sync IPS // ZOWIE 25'' XL2566K DyAc+ 360 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seziuo:

Vad tänker ni kring att dollarn har gått upp så mycket i värde på senaste? Funderar på om det är värt att ändra om lite i sin fördelning då man får "mer Sverige för kronan nu" än om man investerar motsvarande summa i exempelvis USA till följd av valutakurserna.

Instämmer. Nu handlar jag bara svenskt, tycker det är jättesvårt att motivera köp av något som handlas i dollar eftersom man bygger in en rejäl latent värdeminskning som träder i kraft när kronan stärks igen. Däremot är det såklart trevligt för befintliga innehav och dess utdelningar som får en skjuts åt rätt håll. Vilket naturligtvis kommer falla tillbaka när dollarn blir svagare. Ser lite mindre rött ut i varje fall..

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

Japp, sålde 3000 idag på 35

Inte dumt det. 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seziuo:

Vad tänker ni kring att dollarn har gått upp så mycket i värde på senaste? Funderar på om det är värt att ändra om lite i sin fördelning då man får "mer Sverige för kronan nu" än om man investerar motsvarande summa i exempelvis USA till följd av valutakurserna.

Jag har ändrat fördelningen i månadssparandet på grund av att det känns som valutarisken är större än vanligt just nu. Men säljer inget befintligt.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av fAyzr:

https://www.bildtagg.se/file/fnx7f0anujjwlkghxmzkvon

Investerar ganska så defensivt. Har en portfölj med lite högre risk men det mesta är defensivt.

Får man fråga varför Investor A?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Får man fråga varför Investor A?

Den var billigast då när jag köpte den.. Brukar inte sälja den dyra och köpa den billiga som vissa brukar göra.

Visa signatur

CPU i7-13700K GPU ASUS 4090 TUF Gaming OC MB ASUS Rog Strix Z790-F Gaming WIFI RAM G.Skill 32GB DDR5 5600MHz CL36 Trident SSD Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 2TB Lagring WD 1TB PSU Corsair ASUS ROG Strix 1000W CPU Cooling NZXT Kraken X53 240mm Chassi Corsair 4000D Airflow Skärmar Acer 27" Predator 1440p G-Sync IPS // ZOWIE 25'' XL2566K DyAc+ 360 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av fAyzr:

Den var billigast då när jag köpte den.. Brukar inte sälja den dyra och köpa den billiga som vissa brukar göra.

De följer varandra ganska exakt. Styckpriset är ointressant.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB