Bahnhof/Telia stryper medvetet hastigheten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dragonezz
Det är ju jag som jobbar på bahnhof inte han, tycker du inte borde lägga dig i detta då det inte angår dig.

Du är medveten om att du är på ett publikt forum? då får vem som helst "lägga sig i", och diskutera saken.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dragonezz
Det är ju jag som jobbar på bahnhof inte han, tycker du inte borde lägga dig i detta då det inte angår dig.

Ja.. det är ju det jag skrev

Du har inte pratat med honom som privatperson, d.v.s. DIN ROLL i det hela var inte som privatperson. Din roll var som representant för Bahnhof.
Meningen var skumt uppbyggd kanske, men så enormt svårförstådd var den väl inte iallafall.

Ditt förnamn, eller i detta fall "Cissi på Bahnhofs kundtjänst" räknas knappast som personuppgift som täcks av Pul då du knappast är identifierbar för allmänheten genom det.

Sluta skriv på ett publikt forum om du inte vill att folk "borde lägga sig i"...

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Vadå godkänt? Enligt brottsbalken har ena parten i ett samtal rätt att spela in samtal utan den andra personens godkännande.

Enda gången det blir olagligt för honom att lägga ut det är när den andra personens identitet eller personuppgifter röjs i samtalet, men detta p.g.a. PUL och inte brottsbalken.

Du kommer bli utskrattad av polisen och anmälan bortkastad innan det ens blivit en vettig förundersökning.

OM nu inte din identitet eller personuppgifter röjs i samtalet..
"Cissi på Bahnhofs support" är antagligen ganska långt ifrån en personuppgift.

Brottsbalken, 4kap 9§

Kolla upp själv, det är bara om man själv inte deltar i samtalet det är olagligt att spela in utan tillstånd från någon av de inblandade...

Det är ett allvarligt brott att spela in ett samtal och publicera här på sweclockers.

Polisen har inga resurser ändå så inte ett skit kommer att hända, just nu står 90% av alla poliser med sin radar på någon parkering och försöker hitta en fortkörare.

EDIT:

De andra 10% sitter i fikarummet och käkar donuts och dricker öl.

Visa signatur

Alienware 15R3, 7820HK, 16 GB DDR4 2667 MHz, 1080 Max-Q, 512 GB SSD + 1 TB 7200 RPM, 15.6" 120 Hz TN+WWA G-Sync, Killer 1550

Permalänk

Tror mer att det är en på 12 år som har reggat sig och försöker vara rolig nu och tro att han/hon kan skrämma andra. Folk som jobbar på Kundtjänst borde ha mer vett i skallen. Men vad vet jag, finns folk till allt.
Isåfall kan man börja undra vad för folk Bahnhof anställer. En vettig människa hade tagit det här via PM. *Pinsamt*

Visa signatur

Phenom II X4 955 BE @ 4.0GHz - Corsair Vengeance 16GB - Gigabyte GA-990FXA-UD3 - Gigabyte HD6850 OC - Intel SSD 120GB - BenQ 24" Full HD - Fractal Design Define r2 Black

Permalänk

Google är din vän, söker du lite där på hennes nick så hittar du uppgifter som knyter henne till Bahnhof, så visst är det hon.

Edit: ser ut som Bahnhof har gått ut med detta till DN nu http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=3130&a=755074

Permalänk
Avstängd

*Bort med hänvisning till PUL /xphaze*

Visa signatur

Information wants to be free.
Internet: 1Gbit/1Gbit LAN/WiFi: Cisco/Meraki
Laptop: Dell XPS 9550 4K touch HTPC: Raspberry Pi 3 LibreELEC
Desktop: WIP

Permalänk
Medlem

det här är juh bara för kul alltså

synd bara att det är Cici (the messenger) som kommer få mest skit för att hon var dumsnäll/ärlig nog då hon sa hur det ligger till. detta ska igentligen straffa Telia och Banhof men som sagt i det här fallet så kommer nog budbäraren få huvudet avhugget.

tyvärr så tror jag att detta endast kommer att resultera i att olika supporttekniker hos alla ISP's kommer att hålla käften om sådan här information i framtiden och blåneka till att det finns några problem vilket i sin tur kommer att leda till att kunder som vill ha riktiga svar kommer få lägga ner mycket tid för att komma förbi firstline support innan man får riktiga svar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skrock
det här är juh bara för kul alltså

synd bara att det är Cici (the messenger) som kommer få mest skit för att hon var dumsnäll/ärlig nog då hon sa hur det ligger till. detta ska igentligen straffa Telia och Banhof men som sagt i det här fallet så kommer nog budbäraren få huvudet avhugget.

tyvärr så tror jag att detta endast kommer att resultera i att olika supporttekniker hos alla ISP's kommer att hålla käften om sådan här information i framtiden och blåneka till att det finns några problem vilket i sin tur kommer att leda till att kunder som vill ha riktiga svar kommer få lägga ner mycket tid för att komma förbi firstline support innan man får riktiga svar.

Det är nog inte det som är orsaken här.
Bahnhof har nämligen officiellt gått ut och lipat i media nu. (DN.se)

Undrar varför de gör detta just nu?

Jo, enbart för att försöka vinna gratissympatier i samband med TSIC-Cogent bråket.
Eftersom man i artiklar bara skriver Telia eller TeliaSonera (och inte TeliaSonera Sverige eller TeliaSonera IC) kommer oinsatta automatiskt tro att det är samma "Telia" det rör sig om, och eftersom både Cogent och Bahnhof är i dispyt med dem är det ju då per automatik Telia som har fel, eller?

Visa signatur

N/A

Permalänk
Geeks
SweClockers

Diskutera på, men håll allt som kan räknas som personuppgifter utanför diskussionen. Detta gäller framförallt namn, bilder, hemsidor osv. som tillsammans kan identifiera en person.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

ehhh, jag sa aldrig att det var varken Telias eller Bahnofs fel. jag berörde heller aldrig orsaken till eländet som ligger som träta mellan företagen.

däremot så tyckte jag lite synd om Cici som sagt som dumt nog rakt ut sa vad det handlade om till en kund, och där igenom kommer bli den som får mest skit för något som Telia och Banhof ska dels lösa men även informera om klart och tydligt direkt till framför allt sina kunder men även allmänheten över lag. Att Cici sen cyklade vilse vad det gällde polisanmälan m.m. blev ju bara rent av bara mer underhållande än smart.

personligen har jag en mycket starkare anknytning till Telia men det behöver inte betyda att Telias berörda personal har gjort det 100% bästa för att lösa detta (vilket jag iofs hoppas på och räknar med att dom har gjort). Banhof gillar jag som privatperson då dom, tillskillnad angånde detta problem, har gått ut officiellt i media och sagt vart dom står i P2P-frågan och utlämnade av personuppgifter på sina abonnenter kopplade till vissa IP'n.

Min åsikt om att kunder hos olika ISP:er efter detta kommer få svårare att få någon vettig info från firstline support i fortsättningen står fast. Ingen vettig supporttekniker VILL HA sina samtal bandade och utlagda på ett forum oavsett hur lagligt eller olagligt det är juridiskt. Speciellt inte om man är schysst och går ut med information som är inofficiell alt. så pass känslig så att cheferna/ägarna inte vill att kunderna ska informeras om detta rakt ut.

Permalänk

Jag förstår att tex Bahnhof är sura på att deras kunder gör av med mycket mer i upload än tex Telia. Men å andra sidan är ju tekniken så att det inte går att göra så mycket mer för tillfället. Telia får väl skynda på med VDSL så att vi får högre upload och därmed fördelar trafiken mer rättvist. Men det dröjer nog innan man har 10Mbit i upload på en VDSL lina, om det ens är möjligt.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HackeR_54
Det är ett allvarligt brott att spela in ett samtal och publicera här på sweclockers.

Nej. Så länge inte den ovetande personens identitet framgår eller han kränks.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dragonezz
Det är mig du har pratat med och jag har inte godkännt att du lagt ut mitt samtal detta har polisanmälts.

Borde inte du istället vara glad för inspelningen? Den har ju förmodligen avlastat er support med ett par samtal iallafall, och skulle frågan återkomma är det ju bara att hänvisa till tråden här på swec. Försök nu se detta som en win-win situation istället.

Visa signatur

Too, often we lose sight of life's simple pleasures. Remember, when someone annoys you it takes 42 muscles in your face to frown, BUT, it only takes 4 muscles to extend your arm and bitch-slap that mother@#?!&! upside the head - Gaz Cooper

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mistar intarnet
Edit: ser ut som Bahnhof har gått ut med detta till DN nu http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=3130&a=755074

Och nu har även Sweclockers fått nys om detta:

http://www.sweclockers.com/nyhet/7506-telia_i_annu_en_konflik...

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Medlem

Som blivande Bahnhof-kund utgår jag naturligtvis från att de levererar den tjänst de utlovat. Att medvetet strypa hastigheten mot Telia utan att informera kunderna är ett avtalsbrott som jag ser det.

Om Telia har oskäliga villkor eller inte är jag inte tillräckligt insatt för att avgöra, men Bahnhof får såklart sätta sina priser efter de kostnader de har. Eftersom tvisten pågått en längre tid borde såväl nya som gamla kunder få reda på det.

Jag utgår ifrån att det här löser sig å det snaraste. Överväger att säga upp min anmälan och anlita en annan leverantör om sådant här inte sköts proffsigare i fortsättningen.

Jag ser t ex fortfarande inget pressmeddelande på Bahnhofs hemsida.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jerka^
Som blivande Bahnhof-kund utgår jag naturligtvis från att de levererar den tjänst de utlovat. Att medvetet strypa hastigheten mot Telia utan att informera kunderna är ett avtalsbrott som jag ser det.

Om Telia har oskäliga villkor eller inte är jag inte tillräckligt insatt för att avgöra, men Bahnhof får såklart sätta sina priser efter de kostnader de har. Eftersom tvisten pågått en längre tid borde såväl nya som gamla kunder få reda på det.

Jag utgår ifrån att det här löser sig å det snaraste. Överväger att säga upp min anmälan och anlita en annan leverantör om sådant här inte sköts proffsigare i fortsättningen.

Jag ser t ex fortfarande inget pressmeddelande på Bahnhofs hemsida.

Kommer nog aldrig få se ett pressmeddelande heller, har för mig detta var uppe i den där stora bahnhof-tråden som fanns också. Så det har varit såhär ett bra tag.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Avstängd

Denna tråden är ju ett bra exempel på varför man INTE ska välja Bahnhof som ISP för tillfället.

Visa signatur

Information wants to be free.
Internet: 1Gbit/1Gbit LAN/WiFi: Cisco/Meraki
Laptop: Dell XPS 9550 4K touch HTPC: Raspberry Pi 3 LibreELEC
Desktop: WIP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WetWilly
Denna tråden är ju ett bra exempel på varför man INTE ska välja Bahnhof som ISP för tillfället.

Jag tycker snarare att det är tvärtom ifall det dom påstår om telia stämmer. Visst borde dom varit lite mer tydliga att dom strypt hastigheten mot telia.

Permalänk
Medlem

Ja, man bör undvika Telia! bättre att stödja Bahnhof i så fall.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Jag börjar bli riktigt trött på att tomtar klagar på telia men om man utgår från deras inlägg inte har en aning om vad de pratar om.

Var snäll lägg av med skitsnack.

Det väldigt lätt att klaga på den "stora stygga vargen" men det är inte många som vet någonting om omständigheterna i detta eller cogents fall.
Personligen gör jag det inte alls så jag säger inte vem som har rätt men det är jäkligt irriterande att läsa folks inlägg som garanterat inte vet mer än jag men ändå bestämmer sig för att Telia har fel.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
Jag börjar bli riktigt trött på att tomtar klagar på telia men om man utgår från deras inlägg inte har en aning om vad de pratar om.

Var snäll lägg av med skitsnack.

Det väldigt lätt att klaga på den "stora stygga vargen" men det är inte många som vet någonting om omständigheterna i detta eller cogents fall.
Personligen gör jag det inte alls så jag säger inte vem som har rätt men det är jäkligt irriterande att läsa folks inlägg som garanterat inte vet mer än jag men ändå bestämmer sig för att Telia har fel.

Kan inte annat än hålla med. Skulle vara intressant att veta vad som faktiskt sagt mellan Telia och Bahnhof. Tycker dock att Bahnhof borde ha gjort detta till en öppen strid om det är förändring de vill ha.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hiker
Och nu har även Sweclockers fått nys om detta:

http://www.sweclockers.com/nyhet/7506-telia_i_annu_en_konflik...

/H

Ja, men var tog den vägen nu? o_O

Visa signatur

mirkk

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av radhus
Ja, men var tog den vägen nu? o_O

Minsann, ser ut som om den blev bortplockad. Inte så konstigt då den 'nyheten' verkligen skvätte av författarens egna åsikter. Speciellt den sista kommentaren angående Cogents och Telias tvist.

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XCan
Minsann, ser ut som om den blev bortplockad. Inte så konstigt då den 'nyheten' verkligen skvätte av författarens egna åsikter. Speciellt den sista kommentaren angående Cogents och Telias tvist.

Hehe, smidigt sådär när denna tråden handlar till viss del om att Bahnhof inte är tillräckligt öppna med vad som händer

Visa signatur

mirkk

Permalänk
Medlem

Nu är det Bahnhofs uppgift att upplysa sina eventuella nya kunder och inte medias uppgift.
Fast det kommer nog aldrig läggas upp någon information om denna begränsning på Bahnhof sajt någonstans, eftersom det är de själva som lagt in begränsningen på Telia-uploaden.

Bahnhof föredrar nog badwill från kunder som upptäcker detta än "varnar" eventuella nya kunder.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XCan
Minsann, ser ut som om den blev bortplockad. Inte så konstigt då den 'nyheten' verkligen skvätte av författarens egna åsikter. Speciellt den sista kommentaren angående Cogents och Telias tvist.

Fult gjort Sweclockers! Anser ni att ni eller eran medarbetare Niclas Alfinson gjort fel så får ni ta och göra en offentlig dementi/indragande. Jävlig seriöst att tabort en nyhet. Kul om alla störe medier gjorde likadant, typ CNN eller DN bara skulle plocka bort artiklar/nyheter?

Tack vet jag Google chache...

""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""

Telia i ännu en konflikt
IT-Politik Idag 21:13 av Niclas Alfinson

1. 1
2. 2
3. 3
4. 4
5. 5

Den i särklass största leverantören av bredbandsanslutningar till konsumenter i Sverige är idag Telia, delvis beroende på monopolet av det svenska kopparnätet. Då Telia är vana att vara störst har man också möjlighet att ställa krav på mindre bolag som annars inte hade varit möjligt. Konkurrenten Bahnhof har dock tröttnat på detta och strypt hastigheten mellan sitt och Telias nät markant.

Under de glada IT-åren i början av 2000-talet privatiserade den svenska staten Telia och tidsmässigt gjorde staten en riktig fullträff, vilket man inte riktigt kan säga om de stackars aktieköparna. Meningen var att Telia skulle konkurrera fritt på marknaden, problemet var, och är fortfarande, att Telia har monopol på kopparanslutningen till alla hushåll samt äger de svenska telestationerna. Detta har lett till att man fått en orättvis konkurrensfördel på bredbandsanslutning via ADSL, då konkurrenter måste köpa rätten att nyttja infrastrukturen från Telia.

På grund av sin storlek är Telia känt för att köra över sina konkurrenter på ett sätt som inte hade varit möjligt utan sitt monopol. Detta har lett till att Post och Telestyrelsen ett flertal gånger fått gå in och tala Telia till rätta. Sist ut i raden av företag som de har en tvist med är Bahnhof. Detta har eskalerat till en sådan nivå att Bahnhof avsiktligen har strypt trafiken mellan sitt eget och Telias nät.

Vi har infört vissa begränsningar för Telias kunder. Deras nedladdning ska ha samma hastighet som våra kunder har till Telias nät. Därför väljer vi till exempel ut vissa fildelningssajter och sänker hastigheten på dem.

Upprinnelsen till tvisten sägs vara att Telia kräver betalt av Bahnhof för att deras kunder skall kunna få samma hastighet i deras nät som Telias egna kunder. Problemet enligt Bahnhof är dock att Telia främst har ADSL-kunder vilket gör att de kan ladda ner data från Bahnhofs nät mycket snabbare än vad som kan ske tvärt om.

Telia har framför allt ADSL-tjänster medan vi säljer LAN-tjänster. Det leder till obalans i trafiken och att de kan tanka ner mer från oss än vi från dem. Nu vill de att vi ska betala mer för att våra kunder ska kunna få samma hastighet som deras kunder.

Då tvisten enligt uppgift från användare på SweClockers forum har pågått en längre tid är det inte troligt att de båda parterna kommer överens inom kort. Eftersom Bahnhof dessutom är en relativt liten leverantör med enbart 50 000 kunder blir det än mer otroligt med en snabb lösning. Men med tanke på de krav som Telia ställt på Bahnhof enligt uppgift, borde Sverige största internetleverantör kunna förstå det orimliga i sina krav och nu när nyheten nått ut till allmänheten jobba för att snabbt komma till en lösning för att slippa än mer dålig publicitet.

Med detta i åtanke blir inte tvisten mellan den amerikanska internetleverantören Cogent och Telia lika besynnerlig längre. Frågan är dock om det faktiskt är Telia som är problemet i detta fall, men med tanke på de tämligen orimliga krav man satt på Bahnhof kan fallet mycket väl vara så.

Källa: SweClockers och DN.

""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""

Visa signatur

AMD Duron@1800Mhz [ 12x150FSB ] | 1024MB Noname | ASUS A7N8X-E | 6600GT | Antec TrueControl 550W | 2x250GB+160GB

INTEL C2D E6300 1,86GHz@2,80GHz [ 7x400FSB ] | Asus P5B-Deluxe | OCZ PC6400 DDR2 800MHz 4GB | XFX HD5850 BE 1024MB | Define R2 Titanium Grey | Antec TrueControl 550W | BenQ FP241W

Permalänk
Medlem

Anders Norman, vice vd för Bahnhof:

"- Vi har infört vissa begränsningar för Telias kunder. Deras nedladdning ska ha samma hastighet som våra kunder har till Telias nät. Därför väljer vi till exempel ut vissa fildelningssajter och sänker hastigheten på dem."

Skulle vara intressant att veta vilka dessa fildelningssajter och andra exempel där hastigheten sänkts är. Jag (som har Bahnhof) upplever som att hastigheten på ALLT till Telia har sänkts.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skrock
Min åsikt om att kunder hos olika ISP:er efter detta kommer få svårare att få någon vettig info från firstline support i fortsättningen står fast. Ingen vettig supporttekniker VILL HA sina samtal bandade och utlagda på ett forum oavsett hur lagligt eller olagligt det är juridiskt. Speciellt inte om man är schysst och går ut med information som är inofficiell alt. så pass känslig så att cheferna/ägarna inte vill att kunderna ska informeras om detta rakt ut.

Håller med till fullo, troligen har denna supporteknikern fått utskällning eller så är det bara en tillsägelse.
Ni måste förstå att snälla/bra supportekniker kan råka illa ut för vad ni gör och vad ni spelar in.
Jag skulle vara glad om jag fick informationen och sen kanske publicera den men inte med en bandning av vad personen sa.
Jag skulle inte må så bra om massa av mina gamla supportsamtal kom upp på nätet...
Det är inte schysst hur lagligt det än är.

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem

Skanova kunde inte sälja svartfiber till en liten ISP, men när telia frågade gick det utmärkt!

http://www.idg.se/2.1085/1.152725

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
Skanova kunde inte sälja svartfiber till en liten ISP, men när telia frågade gick det utmärkt!

http://www.idg.se/2.1085/1.152725

Svartfiber är ingen reglerad marknad som sagt...

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram