Förslagslåda: SweClockers 6.0

Permalänk
Medlem

Jag har vid flertalet tillfällen känt ett behov av att kunna återbesöka trådar jag har varit inne på. För om jag går via "Nytt i forumet" så lägger jag sällan märke till var tråden är skapad vilket ibland kan göra det svårt att hitta tråden igen. Därför hade jag verkligen önskat mig en historik-funktion där man kan se vilka trådar man har besökt tidigare.

Permalänk
Legendarisk
Skrivet av Nikkop:

Så länge sökfunktionen och dess resultat förbättras markant är jag nöjd
Under all kritik just nu

Sökfunktionerna har gjorts om fullständigt, och tycks ge betydligt bättre träffar nu...

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Medlem

Skulle gärna se en autospar-funktion när man gör en ny tråd, och kanske till och med ett inlägg.

D.v.s. att om du t.ex. råkar stänga en flik, och sedan går in i samma tråd eller gör en tråd i samma subforum, så ska det man har skrivit finnas kvar.

Den här funktionen finns ju i bland annat ipboard så det borde ju vara möjligt att ordna iaf?

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Legendarisk
Skrivet av Alling:

Bara inte detta leder till att Citat inte används, för isåfall kommer det bli väldigt svårt att följa en debatt.

Förhoppningsvis blir det ett komplement till vanliga citat, som kan användas för att påkalla uppmärksamhet eller besvara en lång text utan att nödvändigtvis citera enskilda delar. Det är fortfarande väldigt lätt att citera när man vill det. Som du uppmärksammar blir det ju dock svårare att gå till inlägget man svarar på om det görs via ett @snabbsvar. Man kan fortfarande se vilket inlägg som besvaras via en trädvy/översikt (som också är omgjord), men det är ju lättare att klicka på länken i citatboxen. Funderar på att eventuellt autokomplettera snabbsvarstaggar med attribut för ett inläggsid för att kunna länka tillbaks.

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Legendarisk
Skrivet av milo_:

Jag har vid flertalet tillfällen känt ett behov av att kunna återbesöka trådar jag har varit inne på. För om jag går via "Nytt i forumet" så lägger jag sällan märke till var tråden är skapad vilket ibland kan göra det svårt att hitta tråden igen. Därför hade jag verkligen önskat mig en historik-funktion där man kan se vilka trådar man har besökt tidigare.

Tack för förslaget, har lagt till en sådan vy.

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Biberu:

Tack för förslaget, har lagt till en sådan vy.

Här gick det undan! Tack själv för implementeringen.

Permalänk
Legendarisk
Skrivet av LemonIllusion:

Vet inte om någon redan föreslagit detta, men jag hade uppskattat en "Skriv svar"-knapp som dyker upp när man trycker på citera flera, typ som på minhembio.

Vi har just nu ett mellanting; de två nuvarande knapparna finns kvar, men informerar om hur många inägg man svarar på ungefär som på Minhembio.

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk

Kommer Flash hänga med till nästa version av Sweclockers? Många siter har börjat gå ifrån det helt och som tekniksida borde väl Sweclockers ligga i täten?

Jag har redan ställt in Flash på att bara aktiveras när jag tillåter det vilket gör att vissa reklambanners är gråa här.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Accipiter46:

Kommer Flash hänga med till nästa version av Sweclockers? Många siter har börjat gå ifrån det helt och som tekniksida borde väl Sweclockers ligga i täten?

Jag har redan ställt in Flash på att bara aktiveras när jag tillåter det vilket gör att vissa reklambanners är gråa här.

Är nog inte sweclockers som bestämmer det, utan dom som står bakom annonserna.

Permalänk
Skrivet av anon42512:

Är nog inte sweclockers som bestämmer det, utan dom som står bakom annonserna.

Det stämmer kanske, men videospelaren behöver ju inte vara Flash.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Accipiter46:

Det stämmer kanske, men videospelaren behöver ju inte vara Flash.

Återigen är det inte Sweclockers som bestämmer det, utan Youtube.
Du kan däremot göra något åt det på egen hand:
Genom att besöka följande sida, och aktivera HTML5 -stöd, så borde det mesta från youtube spelas med youtubes HTML5-spelare istället för flash.

https://www.youtube.com/html5

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Skrivet av SysGhost:

Återigen är det inte Sweclockers som bestämmer det, utan Youtube.
Du kan däremot göra något åt det på egen hand:
Genom att besöka följande sida, och aktivera HTML5 -stöd, så borde det mesta från youtube spelas med youtubes HTML5-spelare istället för flash.

https://www.youtube.com/html5

Jag har redan gjort det, vilket var en stor anledning till att jag tog upp frågan här. Youtube har nu rullat ut stöd för HTML5 på majoriteten av sina videos, sen jag avaktierade Flash har jag bara stött på en där det inte gick.

Sweclockers har en egen inbyggd spelare som bygger på Flash. Så det finns absolut saker som Sweclockers kan göra för att skynda på övergången från Flash.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Legendarisk
Skrivet av SysGhost:

Återigen är det inte Sweclockers som bestämmer det, utan Youtube.
Du kan däremot göra något åt det på egen hand:
Genom att besöka följande sida, och aktivera HTML5 -stöd, så borde det mesta från youtube spelas med youtubes HTML5-spelare istället för flash.

https://www.youtube.com/html5

Skrivet av Accipiter46:

Jag har redan gjort det, vilket var en stor anledning till att jag tog upp frågan här. Youtube har nu rullat ut stöd för HTML5 på majoriteten av sina videos, sen jag avaktierade Flash har jag bara stött på en där det inte gick.

Sweclockers har en egen inbyggd spelare som bygger på Flash. Så det finns absolut saker som Sweclockers kan göra för att skynda på övergången från Flash.

Ni har rätt båda två. På mobilsiten används Youtubes vanliga spelare med stöd för HTML5, på framsidan används (oftast) en flashbaserad lösning. Vi har provat några olika alternativ, men inte hittat något som motsvarar alla förväntningar än.

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Avstängd

Statistik på antalet unika användare som skrivit i tråden

Man kan se hur många inlägg det är i en tråd men inte hur många unika användare som skrivit. Att det vore värde i det är därför att det vore intressant att veta hur många av Swecklockers läsare som är intresserade av vissa prylar.

Permalänk
Medlem

Fixa så SweClockers finns i/är kompatibelt med Tapatalk.

Jag använder Tapatalk och älskar det men jag är lite små trött på att alltid behöva besöka SweClockers istället för att bara gå in på appen

Finns enkelt att ladda ner och installera HÄR, skulle gissa att vBulletin plugin är det korrekta?

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja påminna om en funktion som jag pratat med dig tidigare om Biberu. När man besöker sweclockers idag på en mobil så tillfrågas man en gång om man vill gå till mobilsidan. Men om man sedan stänger ner sweclockers och sedan besöker er igen så frågas man inte längre och man kan inte lätt byta till mobilsidan. De räcker inte att byta ut bara "www." mot "m." eftersom querystringen är annorlunda formaterad för desktop mot mobil.

Egentligen spelar de ingen roll hur detta fixas bara man kan smidigt byta ifrån desktop- till mobil-anpassad sida. Många sidor idag lyssnar på webbläsaren begäran. Är relativt lätt att titta på server variabeln "HTTP_USER_AGENT" som ändras om man har begärd desktopversionen i webbläsaren på mobilen.

Antar du har bra koll på allt detta men som det är idag är det väldigt omständligt iallafall.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doukin:

Fixa så SweClockers finns i/är kompatibelt med Tapatalk.

Jag använder Tapatalk och älskar det men jag är lite små trött på att alltid behöva besöka SweClockers istället för att bara gå in på appen

Finns enkelt att ladda ner och installera HÄR, skulle gissa att vBulletin plugin är det korrekta?

Tapatalk har tidigare redan varit efterfrågad i tråden. Ser inte ut som att det kommer att stödjas.
#11502147

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Doukin:

Fixa så SweClockers finns i/är kompatibelt med Tapatalk.

Jag använder Tapatalk och älskar det men jag är lite små trött på att alltid behöva besöka SweClockers istället för att bara gå in på appen

Finns enkelt att ladda ner och installera HÄR, skulle gissa att vBulletin plugin är det korrekta?

Skrivet av hag.com:

Tapatalk har tidigare redan varit efterfrågad i tråden. Ser inte ut som att det kommer att stödjas.
#11502147

Jag kan hålla med i beslutet om att inte stödja tapatalk.
Sweclockers är mycket mer än bara ett forum. Det är en nät-tidning med fokus på IT och hårdvara.
Tapatalk är en renodlad forum-plattform, vilket skulle innebära att en hel del av Sweclockers innehåll skulle försvinna för dessa användare.
Artiklar, Gallerier, Marknad, Testcenter, Medier såsom podcasts och videoklipp.... för att nämna några.

Dessutom så har Sweclockers en utmärkt mobil webbsajt, och kommande version blir än bättre.
Och så vill ju givetvis Sweclockers kunna kontrollera vad för reklam som florerar kring själva forumet, likväl som de andra delarna. En kontroll de inte har med Tapatalk.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Avstängd

Stämmer att deras mobil webbsajt är så bra att andra borde ta efter. Är lite skeptisk till ändringar när det funkar kanoners nu. Mobil SE tex har ju bland de sämsta mobila sidorna. Irriterande meny-banner som tar upp överdelen av skärmen. Jag retar mig på det och har ändå en 6 tum stor mobil. Men Swecklockers mobilsida är nästan perfekt bortsett från att man får skrolla i 2 minuter för att komma till skicka-knappen om man skrivit inlägg på forumet. Gäller både Windows Phone och Dolphin på Android.

Permalänk
Legendarisk
Skrivet av radx:

Jag skulle vilja påminna om en funktion som jag pratat med dig tidigare om Biberu. När man besöker sweclockers idag på en mobil så tillfrågas man en gång om man vill gå till mobilsidan. Men om man sedan stänger ner sweclockers och sedan besöker er igen så frågas man inte längre och man kan inte lätt byta till mobilsidan. De räcker inte att byta ut bara "www." mot "m." eftersom querystringen är annorlunda formaterad för desktop mot mobil.

Egentligen spelar de ingen roll hur detta fixas bara man kan smidigt byta ifrån desktop- till mobil-anpassad sida. Många sidor idag lyssnar på webbläsaren begäran. Är relativt lätt att titta på server variabeln "HTTP_USER_AGENT" som ändras om man har begärd desktopversionen i webbläsaren på mobilen.

Antar du har bra koll på allt detta men som det är idag är det väldigt omständligt iallafall.

Har gjort om detta så att man numera redirectas automatiskt vid första besöket med en mobil (om det finns en motsvarande sida), och att man sedan kan välja mellan mobil-/fullversionerna via länkar i footern. Går man tillbaks till fullversionen från mobilsidan redirectar den inte längre förrän man ber om att se mobilversionen igen. Dialogrutan är helt borta, och alla paths är även samma nu.

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Legendarisk
Skrivet av Doukin:

Fixa så SweClockers finns i/är kompatibelt med Tapatalk.

Jag använder Tapatalk och älskar det men jag är lite små trött på att alltid behöva besöka SweClockers istället för att bara gå in på appen

Finns enkelt att ladda ner och installera HÄR, skulle gissa att vBulletin plugin är det korrekta?

Tapatalk är inte kompatibelt med vårat system alls. Dessutom måste vi, som @SysGhost påpekade, kunna tillgängliggöra flera typer av innehåll för mobilanvändare.

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Inaktiv

Jag har alltid undrat varför bevakningar av forumtrådar ligger under ens kontoinställningar men inte i forumdelen som en tab bredvid de andra tabbarna som Aktiva trådar, Obesvarade trådar osv... För det hade varit betydligt vettigare tycker jag.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av johnjensen:

Stämmer att deras mobil webbsajt är så bra att andra borde ta efter. Är lite skeptisk till ändringar när det funkar kanoners nu. Mobil SE tex har ju bland de sämsta mobila sidorna. Irriterande meny-banner som tar upp överdelen av skärmen. Jag retar mig på det och har ändå en 6 tum stor mobil. Men Swecklockers mobilsida är nästan perfekt bortsett från att man får skrolla i 2 minuter för att komma till skicka-knappen om man skrivit inlägg på forumet. Gäller både Windows Phone och Dolphin på Android.

Du kanske ska ställa in att visa 20 inlägg per trådsida så slipper du det problemet.

Permalänk
Legendarisk
Skrivet av anon114264:

Jag har alltid undrat varför bevakningar av forumtrådar ligger under ens kontoinställningar men inte i forumdelen som en tab bredvid de andra tabbarna som Aktiva trådar, Obesvarade trådar osv... För det hade varit betydligt vettigare tycker jag.

Det är ändrat.

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Medlem

Vet inte om det redan är sagt men såg ett annat fora som hade en liten banderoll över avataren som sa "OP" på trådskaparen. Enkel grej som gör att man enklare håller koll på vem som skapat tråden när sidorna börjar rinna iväg.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av sgtspiff:

Vet inte om det redan är sagt men såg ett annat fora som hade en liten banderoll över avataren som sa "OP" på trådskaparen. Enkel grej som gör att man enklare håller koll på vem som skapat tråden när sidorna börjar rinna iväg.

Men trådskaparen är ju redan "rödorangefärgad" (eller vad nu färgen ska kallas) fungerar inte det? Jag har iallafall inte upplevt problem med det men det kanske finns ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sgtspiff:

Vet inte om det redan är sagt men såg ett annat fora som hade en liten banderoll över avataren som sa "OP" på trådskaparen. Enkel grej som gör att man enklare håller koll på vem som skapat tråden när sidorna börjar rinna iväg.

För närvarande markeras trådskaparens inlägg genom att de får en brandgul övre kant. Har vi kanske inte varit tillräckligt tydliga med att förklara det?

Permalänk
Medlem

Har aldrig fattar varför inte PM är tillgängliga på mobilsidan?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Legendarisk
Skrivet av Batman:

Har aldrig fattar varför inte PM är tillgängliga på mobilsidan?

Den nuvarande arkitekturen gör det mycket problematiskt att återanvända sådant; att åtgärda det (strukturen) är ett av de viktigaste målen med uppgraderingen. PM finns på önskelistan för mobilsiten, men jag har inte hunnit lägga till det än. De har dock blivit omstrukturerade till privata trådar snarare än lösa meddelanden.

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Medlem

Siten har funktion för att blockera kommunikation från en användare men jag kan inte välja att slippa se användarens inlägg ser det ut som (kan varit en cachebugg dock). Flertalet andra forum jag är/har varit på har en funktion där den automatiskt fäller ihop inlägg från användare man inte är intresserad av för alla inlägg från en användare behöver inte bryta emot reglerna för att jag av en eller annan anledning inte vill se persons inlägg.
Anmäl tråden-knapp för dom tillfällen då hela tråden börjar spåra ut vore uppskattat.