Vad tycker Du om Ipad mini?

Permalänk

Vad tycker Du om Ipad mini?

Ipad 3 är presenterad!

http://www.macrumors.com/2012/10/23/live-coverage-of-apples-i...

http://www.macrumors.com/2012/10/23/apple-introduces-new-7-9-...

Vad tycker Du om den?

Ge för- och nackdelar!

Kommer Du att köpa den?

Personligen tycker jag att den verkar riktigt intressant! Fördelarna för mig är storleken på skärmen och hela plattan. Jag tycker också desigenen är otroligt snygg med de tunna kanterna, något jag hoppas kommer ta plats på den vanliga Ipaden längre fram.

Nackdelarna är upplösningen, den är för låg enligt mig. Det är väldigt synd! Priset är också lite för dyrt, strax under 3 000 hade vart mer rimligt enligt mig!

Kommer jag att köpa den? Troligen inte, då ska de säga att ingen annan surfplatta intresserar mig särskilt mycket och definitivt inte mer än Ipad mini.

Permalänk
Medlem

Kan definitivt tänka mig en iPad mini, lite beroende på var priset hamnar någonstans. ~2500kr så kan jag definitivt tänka mig en som julklapp till mig själv
Nexus 7 ligger på cirka 2300 och är också en möjlig kandidat.

Skrivet av tronicmannen:

Jag tycker också desigenen är otroligt snygg med de tunna kanterna, något jag hoppas kommer ta plats på den vanliga Ipaden längre fram.

Fördelen med mycket kant på "stora" iPad är ju att den då blir mer greppvänlig. iPad mini verkar kunna hållas med en hand om man vill. Upplösningen är väll kanske något låg, fördelen är väll att priset hålls nere(man behöver inte göra en mindre variant av den 9.7"-are som sitter i iPad) och att samtliga tablet-appar fungerar direkt.

EDIT: Här finns en lite mer direkt länk där man kan läsa om den: http://www.theverge.com/2012/10/23/3539828/ipad-mini-apple-an...

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

Tipps: länka några sidor i första posten.

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Medlem

Den verkar mycket trevlig men jag har redan en ipad2. Kan tänka mig köpa en i julklapp till föräldrarna.

Permalänk
Skrivet av Jekean:

Tipps: länka några sidor i första posten.

Presentationen tog precis slut så finns inte så mycket ännu. Finns lite bilder på länken ovan, om man scrollar ner lite.

Permalänk

Undra om den bara kommer i vit färg, minns inte om de visade några bilder på någon svart?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tronicmannen:

Undra om den bara kommer i vit färg, minns inte om de visade några bilder på någon svart?

Den kommer i svart också:

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Avstängd

Apples designers måste ha ett jävligt lätt jobb

Design Ctrl+C Ctrl+V

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Apples designers måste ha ett jävligt lätt jobb

Design Ctrl+C Ctrl+V

Ctrl+c -> ctrl scroll neråt ett par snäpp (förminska) -> spara som -> ipad mini.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Den svarta ser ut som Samsungs, 7 tums skärm och allt. Apple borde nog stämma dem.

Permalänk
Medlem

Känns som en riktig appleprislapp... Jag förväntade mig att de skulle ta upp en kamp mot 6-700kr billigare Nexus 7 som dessutom har bättre prestanda och mer högupplöst display. Att sätta 1024x768 på en så stor skärm som 7,9" då 1280x720 börjar bli standard, det är verkligen inte likt Apple.

Men men, den lär sälja betydligt bättre än Nexus 7, utan tvekan. Den har ju trotts allt ett äpple på baksidan.

Detta är ingen fanboyism, snarare en gnutta besvikelse. Däremot nya iMac, ojojoj. Satan va cravings jag har för en sådan nu.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av AcolYte:

Den svarta ser ut som Samsungs, 7 tums skärm och allt. Apple borde nog stämma dem.

låter som apple det

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem

apple har fortfarande inte fattat 16:9/16:10 formatet så om jag skulle välja en tablet så skulle de bli nexus 7

Visa signatur

The honey badger doesn't care.

Permalänk
Medlem

Den här kommer sälja som smör, varför? Jo för att den ger Barn en iPad i rätt storlek.

En vuxen kommer nog hellre ta fram sin iPhone (iallafall 5:an) när man åker tunnelbana och tåg osv istället för en 2,9 tum större iPad mini.

Visa signatur

< iMac 21.5 > < Macbook Pro Retina >

Permalänk
Medlem

Smala kanter är inte någon höjdare på plattpr. På en surfplatta spelar det inte särskilt stor roll om man sparar någon centimeter eftersom dessa ändå inte går att hålla bekvämt med en hand eller stoppa ner i fickan. Hellre en rejäl ram så man kan ta ett ordentligt grepp utan att glida in på den tryckkänsliga ytan. Korkat designval. Dessutom $80 mer än Nexus 7 för 16GB och WiFi.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Skulle gärna köpt den direkt när jag haft råd om den hade haft ett mer rimligt pris, eller iaf en retina skärm!

Permalänk

Kan bara konstatera att jag är blind!

Permalänk

Varför hatar alla så mycket på allting apple gör? Är långt ifrån ett fan av äpple, har aldrig ägt en iPhone. Men dom gör jävla bra produkter. Gnäll hur mycket ni vill om att det är ockerpriser, men kvalité kostar. Har länge nu tänkt köpa en Nexus 7, när jag hörde nya rykten om en iPad mini väntade jag ett tag. Nu har jag avslagit den idén totalt. iPad mini blir det!

Haters will hate!

Permalänk
Medlem

Kan nog bli ett köp.
Frugan är lite smått intresserad så , stort plus

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av stenudden:

Varför hatar alla så mycket på allting apple gör? Är långt ifrån ett fan av äpple, har aldrig ägt en iPhone. Men dom gör jävla bra produkter. Gnäll hur mycket ni vill om att det är ockerpriser, men kvalité kostar. Har länge nu tänkt köpa en Nexus 7, när jag hörde nya rykten om en iPad mini väntade jag ett tag. Nu har jag avslagit den idén totalt. iPad mini blir det!

Haters will hate!

Tror du seriöst att deras produktionskostnader är högre än Samsung eller HTC? Dem kan ta ockerpriser pågrund av att främsta delen av deras köpare inte vet bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gimbergsson:

apple har fortfarande inte fattat 16:9/16:10 formatet så om jag skulle välja en tablet så skulle de bli nexus 7

Dom festa använder sin platta till surf och med 4:3 så tappar man inte så mkt skärmyta som man gör med 16:9 i samma tum. Men till film så är ju helt klart 16:9 att föredra, men användningsområdet är till största delen surfning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kenny88g:

Dom festa använder sin platta till surf och med 4:3 så tappar man inte så mkt skärmyta som man gör med 16:9 i samma tum. Men till film så är ju helt klart 16:9 att föredra, men användningsområdet är till största delen surfning.

Du tappar ingen skärmyta med 16:9 när du surfar - alla pixlar används fortfarande.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Skrivet av AcolYte:

Tror du seriöst att deras produktionskostnader är högre än Samsung eller HTC? Dem kan ta ockerpriser pågrund av att främsta delen av deras köpare inte vet bättre.

Ja, jag tror definitivt att det kostar mer att tillverka en ipad än en av Samsung plastiga plattor. Dom har all rätt att ta mer betalt med allt arbete som lägger på iOS. Men största grejen med äpplet jämfört med konkurrenter är att deras produkter bara funkar. Jag anser mig själv vara en bra bit ifrån att vara okunnig gällande dator/telefoner blablabla men just när det gäller laptops och plattor har apple fångat mig. Skulle dock inte kunna tänka mig en iPhone.

Permalänk
Medlem

Verkar som en oerhört trevlig platta och ett bra premiumalternativ till Nexus 7:an. Tråkigt dock att inte upplösningen är högre. Särskilt med tanke på att den betydligt billigare nexusen har fler pixlar på bredden, trots dess 16:10-förhållande.

Visa signatur

Stationärt: i7 3770k, Gigabyte GTX 780 WF, 4x8GB XMS3, MSI Z77A-GD65, Samsung 830 + 840, FD Newton 650W, FD Define R2
Bärbart: MacBook Pro 13" Tidigt 2011, Core i5, 8GB DDR3, OCZ Vertex 3 LT 240GB
Hemmaserver: HP Microserver N54L, 4GB ECC, Debian

Permalänk
Medlem

Väldigt lik Samsung Galaxy Tab 7.7

Mest av allt påminner väl minin om min Samsung Galaxy Tab 7.7 (P6800). Lägre upplösning och till och med något lättare än den.

Skrivet av stenudden:

Ja, jag tror definitivt att det kostar mer att tillverka en ipad än en av Samsung plastiga plattor.

Det gör det inte. Skärmarna i iPad kommer till och med från Samsung.

Visa signatur

/ Per

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Du tappar ingen skärmyta med 16:9 när du surfar - alla pixlar används fortfarande.

Tum mäts diagonalt så för att ta ett exempel så har en 10" skärm i 4:3 en större skärmyta än 10" i 16:9. Här har du en länk http://www.displaywars.com/10-inch-16x9-vs-10-inch-4x3

Du kan även ändra i listan till 21:9 så ser du de ännu tydligare;)

Permalänk
Medlem

2999 kostar den i apple store.

Känns inte direkt värt jämfört med en nexus 7, om man inte älskar iOS eller något.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gimbergsson:

apple har fortfarande inte fattat 16:9/16:10 formatet så om jag skulle välja en tablet så skulle de bli nexus 7

de vill sticka ut lite, sedan så skulle nog de formaten gå ut lite över disg osv. och göra den mindre greppvänlig. om du inte gillar det får du hålla dig till din nexus.

Själv kommer jag köpa vad som finns tillgängligt när min Ipad 2 gått ut sitt bäst före datum.

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av stenudden:

Ja, jag tror definitivt att det kostar mer att tillverka en ipad än en av Samsung plastiga plattor. Dom har all rätt att ta mer betalt med allt arbete som lägger på iOS. Men största grejen med äpplet jämfört med konkurrenter är att deras produkter bara funkar. Jag anser mig själv vara en bra bit ifrån att vara okunnig gällande dator/telefoner blablabla men just när det gäller laptops och plattor har apple fångat mig. Skulle dock inte kunna tänka mig en iPhone.

Ja jävlar vad dem fixar med iOS, det är tidskrävande att ta features från andra företag och sedan dra till patentbyrån, måste svida sjukt i vaderna efter det. Jag gillar inte heller den plastiga känslan särskilt mycket, men produktionskostnaderna är negligerbart större. HTC använder oftast mer metall och dyra material än Apple, ändå ligger deras priser långt under. Jag sa att majoriteten var okunniga, inte att alla var det.

Jag säger inte att Apples produkter är dåliga, vissa gillar dem, andra inte. Men jag gillar verkligen inte företaget i sig. Dem behandlar en krympning av en platta som något skitstort och att det var dem som gjorde det först, men plattor i storleken har funnits länge.