Tävla om valfri Komplett-PC!

Korkad fråga rörande windows.old mappen

Permalänk

Korkad fråga rörande windows.old mappen

Hej alla windows diggare(oj va löjligt det lät!),

Har en något n00big fråga till er.

Om jag installerar om w7 utan att formatera hårddisken(eller partitionen?) så får jag ju en sån windows.old mapp.

Kan jag efter en formatering, då jag vallt att behålla den gamla installationen i mapp, gå in i windows.old mappen och hämta t.ex spel och övrigt som förvarats i program files?

Går det t.ex att installera Steam på den nya installationen och dra spel från windows.old mappen över till nya steam apps mappen och få det att fungera? Hittar den rätt på spel jag har "installerat" på det sättet?

Om detta fungerar, funkar det då även för Origin? (vore hemskt att tanka ner bf3 med dlc och uppdateringar igen!)

Har mycket spel och sitter på 24MB(kan inte få bättre där jag bor) ---> gruvar mig för att sitta och ladda ner allt igen.

Tack på förhand och trevlig helg!

Sebastian

Permalänk
Medlem

Ja, när Steam eller Origin installerar ditt spel så kollar programmet de existerande filerna i dina mappar.
Se bara till att katalogerna ligger rätt så kommer det nog att fungera utmärkt.

Gör så här bara: Kopiera hela Steam och Origin katalogerna till en temporär backup mapp på en anna partition eller disk. Formatera, installera om Windows, Steam och Origin. Kopiera sedan in de gamla mapparna över de nya Steam/Origin mapparna.
Välj sedan install på de spel du har i steam/Origin, så ska programmen se att filerna redan är där, och skippa ev. hemladdning.

Lycka till!

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk

Tack kokkojambo!

Permalänk
Avstängd

I steam går det ju också utmärkt att skapa backup direkt på dom spel man vill slippa tanka ner.Det är ju bara att lägga backupen på en extern elller lagerdisk så länge.Jag gjorde så själv förra veckan när jag uppgraderade till win 8:)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk

Ska se hur jag löser detta, var mest nojjig för om Steam och Origin skulle hitta rätt på filerna om man gjorde så, förutsatt att dom ligger i rätt mapp osv men det ska ju inte vara ett problem.

Har dock bara en hårddisk och ingen extern så blir att fördela det jag är minst sugen att tanka ner på massa olika mindre diskar : )

Tack för svaren!