Permalänk
Medlem

Datorn helt död - FIXAD!

Liten solskenshistoria från helgen:

Hjälpte kompisen med sin flytt, men hans dator var helt stendöd efteråt. Med lite pill och tips från Corsair forum (kortsluta ATX-pinnarna 13&14 och stoppa t.ex. en fläkt i Molex som load så kickar PSUn igång) så kunde vi konstatera att nätagget fungerade, men därefter blev det stopp. Körde alla standard felsöksrutiner på moderkortet som jag kunde hitta på rak arm, men allt tydde på att moderkortet var paj.

Tills det blev dags att undersöka power switchen - den rackaren hade blivit löst och slutligen hoppat av vid flytten. Och vips vad datorn vid sitt fulla liv igen!

Ville bara dela med mig då detta är faktiskt andra gången som jag stöter på att det just är power switchen som spökar. Riktigt obehaglig och mysko fel, men i detta fall mycket billig sådan att fixa.

Permalänk
Medlem

Hade en defekt pwr brytare i ett helt nytt chassi. Hur jag hittade felet kommer jag inte ihåg, men jag körde på reset brytaren som power

Visa signatur

"They took my stain!"
Anonyma Jonas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saxn:

Hade en defekt pwr brytare i ett helt nytt chassi. Hur jag hittade felet kommer jag inte ihåg, men jag körde på reset brytaren som power

bra tips!

Visa signatur

Lista på min dator och kringutrustning hittar du HÄR
Citera för svar! Beskök gärna min Youtubekanal! Där lägger jag upp musik jag skapar!

Permalänk
Avstängd

har varit med om det där ett par gånger har tom börjat byta agg och grejat innan jag kommit på vad det var
men som sagt så är det samma knapp på reset och dom flesta chassien har samma knappar så är ofta ganska enkelt att hitta ny eller donator som passar

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Eller köra ghetto style som med min förra datorn strax innan den pajade för gott: Dra ut sladden till power-knappen utanför chassit och kortsluta den en liten stund för att starta, och lite längre för hard reset. I äkta tjuvkopplingsanda.

Permalänk
Avstängd

eller chassie sidan öppen och starta med skruvmejsel går fint det med och folk som aldrig grejat med datorer ser alltid ut som dom tycker man är galen när man kör in en mejsel

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Asus är smidiga med sin "Direct Key" som i princip är en powerknapp på moderkortet. Då kan man i alla fall kolla om det fungerar, och om det gör det så har man ju då antingen kopplat pwr-switchen fel, eller så är det fel på den.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Hejsan rechet,

Skrivet av rechet:

Liten solskenshistoria från helgen:

Hjälpte kompisen med sin flytt, men hans dator var helt stendöd efteråt. Med lite pill och tips från Corsair forum (kortsluta ATX-pinnarna 13&14 och stoppa t.ex. en fläkt i Molex som load så kickar PSUn igång) så kunde vi konstatera att nätagget fungerade, men därefter blev det stopp. Körde alla standard felsöksrutiner på moderkortet som jag kunde hitta på rak arm, men allt tydde på att moderkortet var paj.

Tills det blev dags att undersöka power switchen - den rackaren hade blivit löst och slutligen hoppat av vid flytten. Och vips vad datorn vid sitt fulla liv igen!

Ville bara dela med mig då detta är faktiskt andra gången som jag stöter på att det just är power switchen som spökar. Riktigt obehaglig och mysko fel, men i detta fall mycket billig sådan att fixa.

Skönt att det löste sig och tack för tipset!
När jag felsöker börjar jag med att undersöka förändringar, vad har förändrats i datorn; ny HW, ny SW.

Lustigt nog tänker man inte på att startknappen är en av de mest använda sakerna i chassit; inte konstigt att de slits ut!