Achtung, die Kurve! + DOS + IBM Model M

Permalänk
99:e percentilen

Achtung, die Kurve! + DOS + IBM Model M

Igår var det spelkväll i skolan. Jag och min förening dHack var inte med och arrangerade den, men valde att sätta upp en hörna för Achtung, die Kurve! (Zatacka). För att få så mycket retrokänsla som möjligt tog jag med mitt gamla IBM Model M och en Eizo FlexScan S2100 (1600x1200 S‑PVA och tung som ett as). Om man ska köra fullskärm måste man ha en 4:3-skärm, annars går det inte att se var kanten av banan är. (Och nej, man kan inte köra stretched.)

Jag ville inte köra i ett DOSBox-fönster den här gången, utan så äkta som möjligt, så jag skapade ett bootbart USB-minne med FreeDOS enligt denna guide. Till saken hör att jag aldrig tidigare använt DOS. Först fick jag trixa fram och tillbaka med olika inställningar i BIOS på min UX32VD för att DOS överhuvudtaget skulle starta. Jag vet inte vad som fick det att fungera, men jag spammade alla inställningar som kunde ha något med boot och USB att göra. Till slut startade det. Och inga laddningstider à la 2015 här inte: I samma ögonblick Asus-splashscreenen försvann var DOS igång och redo.

Det första problemet jag stötte på när jag startade Kurve var att musen var helt bananas och inte fungerade alls. Det såg ut som att den spamklickade båda knapparna konstant, även om ingen mus var inkopplad. Googlade mig fram till att man måste installera en musdrivrutin manuellt, eftersom en sådan inte ingår i DOS. Denna kunde jag hämta från Hirens sajt och lägga in på USB-minnet för att därefter köra

C:\>LH MOUSE.COM

varpå den snällt installerades utan bråk:

Det är allt som behövs för att få musen att fungera problemfritt.

Nästa lilla rolighet upptäcker man när man försöker starta Kurve genom att skriva

C:\>ZATACKA\ZATACKA.EXE

(om den ligger där, vilket den gjorde i mitt fall). Då hittas nämligen inte Kurves egna grafikdrivrutin, EGAVGA.BGI. För att den ska hittas måste man CD:a in i Kurve-mappen och köra ZATACKA.EXE därifrån:

Så får man igång Achtung, die Kurve! och möts av vad som som väl i en humoristisk korsning av gammalt och nytt får benämnas lobbyn:

När man då, glad i hågen, valt sina spelare och tryckt igång matchen kommer det tredje WTF-momentet:

Precis när kurvorna släpps iväg spawnar en massa random pixlar, antingen i ett stort rektangulärt kluster, ett smalt streck eller, som på bilden, båda två. Dessa pixlar är precis lika dödliga som kanten av banan, och alla kurvor som spawnar mitt i dem dör omedelbart. Det lustigaste är dock att detta bara sker första gången. Det händer inte på någon efterföljande runda, och det händer inte ens om man trycker på Esc för att komma tillbaka till lobbyn och startar en ny match. Det händer verkligen bara första rundan efter omstart av DOS. Jag har aldrig varit med om denna bugg när jag spelat i DOSBox.

I och med detta är alla problem lösta och man kan börja spela. Bifogar ett screenshot från en runda som är ett praktexempel på varför Kurve är ett så fantastiskt bra spel. Gul trodde sig ha mig, orange, i en liten ask från nedre vänstra hörnet tills jag slutligen lurade honom och vann rundan uppe till höger:

Vi spelade Kurve i nästan nio timmar (17–02) fyllda av gapflabb, retsamma gliringar och "Men vad gör jag?" innan vi slutligen callade Konec Hry och åkte hem. Vilket annat spel kan erbjuda sådan underhållning?

Den som vill spela detta klassiska guldkorn kan ladda ner det härifrån. Den ena nedladdningen innehåller bara spelet, som består av tre filer, och den andra är bundlad med DOSBox.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Haha, ja jävlar vad man lirade Achtung på skolans datorer back in the days, har för mig det etablerades i skolan lagom till sista våren på gymnasiet, då man hade massor av tid. Eller ja, egentligen inte, men du vet ju hur det är. Achtung och Action Supercross - som i windowsversion heter Elastomania - är två oförglömliga favoriter från bättre tider

Skulle tippa på att du slipper grafikartifakterna där i början om du kör spelet i MS-DOS.

I vad mån det är ett problem kan du ju också lägga till Achtung-katalogen till pathen i autoexec.bat, så slipper du säkerligen cd:a till katalogen innan du startar spelet

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!