Permalänk
Medlem

Brygga router

Hej!

Nyss skaffat fiber och har boxen i ett rum ca 3-4 meter från rummet där min stationära dator står.
Ovanför mig har jag en asus nt56u router som jag använde innan fibret, eftersom fader min ej vill dra kabel från den nya boxen till mitt rum så jag kan ha kabel istället för köra trådlöst, så söker jag andra lösningar!

Just nu sitter jag på wifi, genom att jag köpt en usb-sticka för ca:450 kr, känner dock verkligen av att jag inte får ut tíllräckligt av fiber och dessutom strular det med uppkopplingen.

Är inget proffs på detta med router, därför vänder jag mig till er här inne som har kunskapen!, undrar om det kan fungera bättre om jag bryggar min gamla router asus nt56u med den nya boxen (intenso eg 300) och sedan ta kabel från gamla router in i datorn?

har läst att om man bryggar så halveras hastigheten automatiskt, är detta sant?

är detta det bästa alternativet jag har eller ser ni andra lösningar?

tacksam för alla svar jag kan få!

SKRIK på HJÄLP i trådrubriken raderat [mod]
Permalänk
Medlem

@cappizo:
Powerline kanske?

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk
Medlem

@SirMacke: tack för svaret!, men i och med att jag redan har en router som är precis ovanför min dator, kan jag inte då istället bara göra om den till en access point och sedan koppla kabel mellan den och min dator?, ger inte det samma funktion som en powerline?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cappizo:

@SirMacke: tack för svaret!, men i och med att jag redan har en router som är precis ovanför min dator, kan jag inte då istället bara göra om den till en access point och sedan koppla kabel mellan den och min dator?, ger inte det samma funktion som en powerline?

Du har alltså en router på ditt rum som saknar anslutning till huvudroutern? Utan TP-anslutning till en router så kan du inte använda en accesspunkt, isåfall får du ha en repeater. En repeater gör vad det låter, den läser in trådlös data och skickar ut den på nytt. Med andra ord så får du ju förstärkt signal, men med halva ursprungshastigheten och dubbla latensen. Jag skulle som sagt kolla på internet via eluttaget, eller övertyga om att dra en TP-kabel.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem

@Flygman: tack för svaret, Läste på och insåg det för en stund sedan. Men kommer jag vinna något på att göra om min router till en repeater och dra kabel från repeater till datorn, istället för att köra trådlöst som nu?

Förstår inte vad du menar med att kolla på internetet via eluttaget?, är det annorlunda?/starkare signal?

Permalänk
Medlem

Kan sätta rätt mycket på att den gamla routern har bättre wifi än din usbpinne.

Sätt nt56u i access point läge i stället för att brygga, om det går.
Sätt nt56u i bridge mode, om det går.
Då kommer nt56u fungera precis som din usbsticka.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem

@xfade: Tror jag också!, problemet med det är ju att då måste jag koppla ihop min gamla router med den nya genom kabel i aln-portarna och då måste jag helt plötsligt dra kabel vilket inte är ett alternativ för tillfälle, man kan väl inte göra på annat sätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cappizo:

@xfade: Tror jag också!, problemet med det är ju att då måste jag koppla ihop min gamla router med den nya genom kabel i aln-portarna och då måste jag helt plötsligt dra kabel vilket inte är ett alternativ för tillfälle, man kan väl inte göra på annat sätt?

AP innebär att den gamla routern är kopplad till den nya via wifi, sedan kan du koppla kabeln från gamla routern till din dator.

Visa signatur

► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

AP innebär att den gamla routern är kopplad till den nya via wifi, sedan kan du koppla kabeln från gamla routern till din dator.

Nej. En accesspunkt är inte kopplad trådlöst till en router. Det är isåfall en repeater som gör det, eftersom den då först måste uppfatta den trådlösa signalen från routern och sedan skicka den vidare (repeat). En AP får signal direkt från centralenheten (via kabel) och bara förstärker signalen till WiFi där den är placerad, utan att upprepa.

Skrivet av cappizo:

@Flygman: Förstår inte vad du menar med att kolla på internetet via eluttaget?, är det annorlunda?/starkare signal?

Du har en kabel som är kopplad från routern till en enhet som sitter i eluttaget. Sedan har du en annan enhet som sitter i ett annat eluttag, som sedan är kopplad till t.ex din router på ditt rum. De skickar alltså data via elnätet. Tyvärr vet jag inte huruvida bra signalstyrka & bandbredd man får.

Här finns en artikel som förklarar det bättre.
http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.307430/sa-fungerar-natverk-v...

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem

@Flygman: Tror du att det kan fungera bra med powerline?, har du förslag på modell i så fall?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cappizo:

@Flygman: Tror du att det kan fungera bra med powerline?, har du förslag på modell i så fall?

Redigerade precis mitt förra inlägg med ett svar till din förra fråga.
Har hört att Netgear Powerline 1200 ska vara bra. Dock rätt dyr.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Flygman: hehe! okej, tack för svaret återigen

Kanske en bit över vad jag känner för att lägga ner, vill helst hålla mig vid max 500 kr. Vad är då det vassaste alternativet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cappizo:

@Flygman: hehe! okej, tack för svaret återigen

Kanske en bit över vad jag känner för att lägga ner, vill helst hålla mig vid max 500 kr. Vad är då det vassaste alternativet?

Hur snabbt bredband har ni?
Den här ser OK ut med 1Gbit/s, har själv ingen erfarenhet dock. Man kan spara en del mer om man t.ex bara behöver 100Mbit/s.
Här har du en länk till Prisjakt med en hel lista enheter.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@xfade och @Flygman
Måste ni förvirra varandra och resten av trådbesökarna?

En accesspunkt (AP) ansluts trådat till nätverket och skapar ett trådlöst nätverk kopplat till det.

En repeater ansluts trådlöst till ett wifi-nätverk och skapar ett till trådlöst nätverk som agerar förlängning av det första.

En trådlös nätverksbrygga däremot, som är vad som efterfrågas i den här tråden, ansluter sig till ett trådlöst nätverk och gör det möjligt att ansluta sig trådat till bryggan. Ungefär som en omvänd AP. Baserat på att min RT-N66U kan göra detta gissar jag att TS hemmarouter också klarar det.

Huruvida det skulle fungera bra för TS går inte att svara på. Ingen kan veta hur radioförhållandena ser ut. Det kan fungera lika bra som en kabel eller inte alls. Om det inte skulle fungera bra finns som nämnt powerline och min favorit: kabeldragning.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Powerline eller homeplugs använder elnätet i huset för att distribuera nätverket och kräver en adapter i vägguttaget i varje ända. Fungerar olika bra i olika hus.

Repeater plockar in signalen från det befintliga nätverket och skickar ut det trådlöst igen. Den förstärker signalen. Samtidigt halveras hastigheten och latensen ökar. Meningslöst på korta avstånd helt enkelt.

Accesspunkt tar in signalen via kabel och skickar ut den trådlöst på ett befintligt eller nytt SSID. Det bästa sättet att förlänga sitt trådlösa nätverk, men kräver att man drar kabel till platsen.

Sedan finns det klientläge. Det går att konfigurera i viss routrar/accesspunkter i det läget. Då nyttjar man radion och antennerna för att ansluta till det befintliga trådlösa nätverket och sedan skicka ut det med nätverkskabel.

Så det sistnämnda alternativet är det du vill köra om din har stöd för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

@xfade och @Flygman
Måste ni förvirra varandra och resten av trådbesökarna?

En accesspunkt (AP) ansluts trådat till nätverket och skapar ett trådlöst nätverk kopplat till det.

En repeater ansluts trådlöst till ett wifi-nätverk och skapar ett till trådlöst nätverk som agerar förlängning av det första.

En trådlös nätverksbrygga däremot, som är vad som efterfrågas i den här tråden, ansluter sig till ett trådlöst nätverk och gör det möjligt att ansluta sig trådat till bryggan. Ungefär som en omvänd AP. Baserat på att min RT-N66U kan göra detta gissar jag att TS hemmarouter också klarar det.
https://i.gyazo.com/5fba0a7a15006e2740e3225d34bec5e9.png

Huruvida det skulle fungera bra för TS går inte att svara på. Ingen kan veta hur radioförhållandena ser ut. Det kan fungera lika bra som en kabel eller inte alls. Om det inte skulle fungera bra finns som nämnt powerline och min favorit: kabeldragning.

Tackar, det var jag som blandade ihop AP och bridge mode.

Med bridge mode kan TS använda den gamla routern i stället för usbpinnen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@LemonIllusion: Tack så mycket för ditt svar och alla ni andra som hjälpt mig!, precis vad jag hade tänkt mig benämnde du d.v.s. en trådlös nätverksbrygga! blandade dock lätt ihop det med övriga saker.

Min router gissar jag är en nivå under den du visade, hittar inget läge som heter media bridge på min :/ går det att ställa/fixa in ändå på denna router. Länkar bild hur det ser ut på min router!

https://gyazo.com/f6c884c3c2840c93cd429adefd923263

tacksam för alla svar och hjälp ni ger mig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av cappizo:

@LemonIllusion: Tack så mycket för ditt svar och alla ni andra som hjälpt mig!, precis vad jag hade tänkt mig benämnde du d.v.s. en trådlös nätverksbrygga! blandade dock lätt ihop det med övriga saker.

Min router gissar jag är en nivå under den du visade, hittar inget läge som heter media bridge på min :/ går det att ställa/fixa in ändå på denna router. Länkar bild hur det ser ut på min router!

https://gyazo.com/f6c884c3c2840c93cd429adefd923263

tacksam för alla svar och hjälp ni ger mig!

Det är sannolikt att en anpassad firmware skulle ge dig den möjligheten. För din router verkar det bara finnas två större firmwares att välja mellan: OpenWRT och Padavan. Jag skulle gått för Padavan då det verkar enklare att använda. Har dock svårt att hitta till rätt nedladdning. Här är själva projektet på bitbucket med en nedladdningslänk, men i den här artikeln på softpedia länkas en sida med fler, nyare varianter med högre versionsnummer. Jag vet inte riktigt vad som är rätt. Den på bitbucket känns i alla fall säkrare enligt mig.

Läs på på olika forum och guider innan du flashar en custom firmware så du vet hur du gör och vad du ger dig in på. Om än inte särskilt troligt, är det ändå möjligt att bricka sin router med en custom firmware.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.