Asus RT-AC88U - Synology DS214+ Samt Link Aggregation problem.

Permalänk
Medlem

Asus RT-AC88U - Synology DS214+ Samt Link Aggregation problem.

Hej gubbz!

Som tråden ovan beskriver har jag förra veckan skaffat mig en 88U vilket i sig själv är helt underbar!

Jag går in på NAS:en skapar en BOND och kopplar in båda kablarna i routerns port 1 och 2.
Än så länge allt okey.

Inne i routern LAN/Switch Control och aktivera " Bonding Link Aggregation"

Allt funkar som det skall. Men efter 20 min ungefär så tappar jag kontakten med min NAS.
Det går inte att komma åt längre. Och kör jag Synology Assistant så hittas den ej där heller.

Enda sättet för att få kontakt med NAS:en igen är att dra ut 1 av nätverkskablarna så poff, den kommer tillbaka i nätverket.
Kör jag Adaptive Load Balancing inne på NAS:en har jag inga problem alls. Men sakerna jag har skall stödja Link Aggregation.

Någon kunnig person där ute som har kunskap om detta?

Permalänk
Medlem

Har efter lite kollande runt på nätet även aktiverat nu Jumbo Frames inne på routern då den kommer ej aktiverad som standard. Samt ändrat MTU till 2000 från 1500. Inne på Nasen så står det aktivera Jumbo frames och den är även inställd på MTU 2000 där inne. Så jag tänkte att detta skulle kanske åtgärda mina problem.

Men jag tappar fortfarande kontakt med nasen efter dryga 20-30 min.

Ingen som har ens någon minsta aning om vad detta kan bero på?

Permalänk
Medlem

Måste man ha två nätverkskablar anslutna till den?
Vart kommer sladd 1 och 2 ifrån?

Eller gå sladd 1 in och sladd 2 går ut och vidare ut i nätverket?

Visa signatur

ASUS MAXIMUS VI FORMULA Z87 - Intel Core i7 4770K 4.7Ghz - EVGA GeForce GTX 980ti sc 6GB - Corsair Vengeance 24GB 1600Mhz DDR3 - Corsair SSD Force 3 120GB - SSD Samsung Pro 250 - Phanteks Enthoo Primo -

Permalänk
Medlem

Nasen har 2 st nätverksutgångar. Kör kabel från dessa portar rätt in i routerns port 1 och 2. Dessa två portar är dom enda som har stöd för link aggregation.

https://www.asus.com/Networking/RT-AC88U/

Sök på sidan efter link aggregation så hittar du.

"RT-AC88U features Link Aggregation, which combines two teaming LAN ports (the 1st and 2nd port) into one superfast wired connection for up to 2 Gbps using two Gigabit Ethernet cables5. With Link Aggregation enabled on your NAS, clients can unlock unprecedented transfer speeds."

Permalänk
Medlem

Står det i någon av enheterna om det är LACP den kör? Finns olika varianter
Kan du i någon av enheterna få status på om den har negotierat fram en fungerande LACP?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Står det i någon av enheterna om det är LACP den kör? Finns olika varianter
Kan du i någon av enheterna få status på om den har negotierat fram en fungerande LACP?

Nej, står ingenstans om LACP.

Permalänk
Medlem

Nu har jag varit i kontakt med Asus support och dom är helt ställda dom med.
Har pratat med 3 personer där och ingen vet något.

Har provat med Merlins firmware också med samma resultat.
Antingen så får man lämna tillbaka den och prova eller ifall någon där ute har en likadan
router samt en synology nas och vet att link aggregation fungerar korrekt.

Tacksam för hjälp.