Permalänk

Datorn startar men bootar inte

Hej

För två veckor sedan började min dator bete sig lite konstigt. Hoppas ni hjältar kan hjälpa mig finna en lösning.

Jag trycker på "powerknappen". Då startar fläktar och CD-läsaren går att trycka in/ut men för övrigt är skärmen svart.
Den har funkat vissa dagar efter typ 20 minuter av svart skärm. Vissa dagar har de stått i två timmar och surrat utan att boota.
De gånger den har hoppat igång funkar allt precis som vanligt.

Några iaktagelser
• I detta läge går det att trycka ut CD-romen
• Mus och tangentbord lyser inte som de gör vid lyckad boot.
• Alla fläktar snurrar även om skärmen är svart
• Nätaggregatets fläkt fortsätter snurra när jag håller in
powerknappen för att stänga av helt. De andra fläktarna stannar.

Saker jag har gjort hittils
• Manuellt nollställt CMOS på moderbordet
• Blåst ur datorn på damm

Tusen tack!

Calle

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toughlove:

Hej

För två veckor sedan började min dator bete sig lite konstigt. Hoppas ni hjältar kan hjälpa mig finna en lösning.

Jag trycker på "powerknappen". Då surrar den igång men bootar inte windows. Den har funkat vissa dagar
efter typ 20 minuters surr. Vissa dagar har de stått i två timmar och surrat utan att boota. När den väl hoppar
igång är den otroligt snabb och funkar precis som vanligt.

Några iaktagelser
• I detta läge går det att trycka ut CD-romen
• Mus och tangentbord lyser inte som de gör vid lyckad boot.
• Alla fläktar snurrar dock
• Nätaggregatets fläkt fortsätter snurra när jag håller in
powerknappen för att stänga av helt. De andra fläktarna stannar.

Saker jag har gjort hittils
• Manuellt nollställt CMOS på moderbordet
• Blåst ur datorn på damm

Specifikationer:
- Intel i5, 3.10 Ghz
- 8 GB ram
- Windows 7 Home Premium

Tusen tack!

Calle

Gå in i bios att sätt rätt HDD/SSD som första val i boot options.
Ibland lägger sig CD/DVD som förstaval vilket kan ställa till problem.

Permalänk

@MacAllan: Först och främst! Stort tack för att du tar dig tid.

Bios kommer aldrig upp så jag har inte riktigt den valmöjligheten. Det är svart skärm från start.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toughlove:

@MacAllan: Först och främst! Stort tack för att du tar dig tid.

Bios kommer aldrig upp så jag har inte riktigt den valmöjligheten. Det är svart skärm från start.

Ok, vad har du för moderkort?
Har du möjlighet att koppla skärmen direkt till moderkortet och använda intern grafik?

Permalänk

Så tacksam för att du tar dig tid!

Mitt moderkort:
MSI B75MA-P45

Jag har inte provat det faktiskt så jag ska testa och återkomma! Tack!

Permalänk

Har du möjlighet så testa med ett annat nätagg, hade liknade problem på en dator och jag vill minnas att det löstes med nytt agg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toughlove:

Så tacksam för att du tar dig tid!

Mitt moderkort:
MSI B75MA-P45

Jag har inte provat det faktiskt så jag ska testa och återkomma! Tack!

Glöm inte att ta bort grafikkortet först. Bios bruka inställd att inte ge bild via moderkortet om det sitter ett separat grafikkort i datorn.

Nollställ sen bios (CMOS) igen. Glöm inte att dra ur strömkabeln och ta det lugn så den hinner bli nollställd.

Ibland måste man ta bort något innan nollställningen fixar fel. Vad varierar från fall till fall. Ibland har det varit grafikkort innan man fick bild via grafikkortet igen. Det har också varit små saker som mus, tangentbord, USB kablar, USB prylar, Diskar, DVD, kablar, till diskar/DVD mm eller porten de kopplats till som inte ens behövs för att få bild.

Hela namnet och åldern på nätagget kan var bra att veta. Tex kan budget och skräp nätagg delvis gå sönder och ge olika konstiga fel.

Permalänk

@panpo98: @MacAllan:

Stort tack för att ni har haft tålamod

• Grejen är att datorn har efter ett tag, ibland 1-2 timmar hoppat igång av sig själv. Så jag har några gånger per vecka fått igång den och då har jag velat avvakta och se.

• Har testat nu att nollställa BIOS utan grafikkort utan någon förbättring.
• Har testat att koppla skärmen direkt mot moderkort utan framgång.
• Nätagget vill inte ge någon information alls men det är gammalt, jag fick det av en gammal vän när jag byggde datorn för tre år sedan och det nätagget var en rest från hans gamla dator. Är rätt säker på att det var 400-450 på den.

Har ni några andra tankar? God fortsättning förresten.

Calle

Permalänk
Medlem

@Toughlove: Om du tar ut nätagget så kanske klisterlappen med namnet finns på andra sidan.

Permalänk

@panpo98: Tack för att du engagerar dig så mycket

Haha ja såklart det kan stå på andra sidan. Klumpigt att jag inte tänkte på det! Ska kika!

Datorn piper med sekundintervall ibland upp till en timme. Sen startar den mirakulöst och fungerar som en klocka.

Hittade ett moderkort jag tänkte prova. Återkommer när jag testat det. Ska få fatt i det om någon vecka eller två.

Uppdaterar här snart igen! God start!