Permalänk
Medlem

Automatisk omstart

Hej,

Nu öppnar jag en ny tråd för samma dator som jag tidigare öppnade för vilket visade sig vara att jag inte tryckt i ram minnen ordentligt.

Nu har jag windows på datorn och har laddat ner lite saker, dock startar datorn om sig själv ungefär var 5-15 minut. Kan någon hjälpa mig lösa detta problem?

Tack!

EDIT:
Datorspec:
Asus z390-h
I5 9600k
Gtx 1070 ti
750 w psu
X gb ssd
1 tb hdd
16 gb ram

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Inte läst din förra tråd men jag fick löst lite sporadiska omstarter med en uppdatering av systemdisken som låg på SSD. Allting up to date hos dig?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Inte läst din förra tråd men jag fick löst lite sporadiska omstarter med en uppdatering av systemdisken som låg på SSD. Allting up to date hos dig?

Jag har använt driver booster, men hur rekommenderar du att jag kollar så att allt är uppdaterat?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@MaKerS:

Jag tänker på firmware för t.ex. ssd disk. Samsung har t.ex. SAmsung Magician etc.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

@MaKerS:

Jag tänker på firmware för t.ex. ssd disk. Samsung har t.ex. SAmsung Magician etc.

Hej, nej jag har inte gjort några ändringar. Ska googla upp senast mjukvara för kingston isåfall och återkommer om det blivit bättre. Tack för tipset!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

@MaKerS:

Jag tänker på firmware för t.ex. ssd disk. Samsung har t.ex. SAmsung Magician etc.

Hej, jag har senaste firmware för SSD:n. Dock hittade windows update någon uppdatering, ska kolla om det blir bättre efter windows update är klar.
EDIT: Har även ändrat i sysdm.cpl så att windows inte ska starta om automatiskt

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hoppas att det löser sig för dig, annars kanske nätagget börjar ge sig...fick även då lite mysko omstarter med ett Seasonic som trotjänare i många år.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MaKerS:

Jag har använt driver booster, men hur rekommenderar du att jag kollar så att allt är uppdaterat?

Skickades från m.sweclockers.com

@MaKerS

Ladda ner drivers från moderkortstillverkarens hemsida och inte från något annat ställe.

Uppdatera även bios därifrån.

Permalänk
Medlem

Bäst numera är ju att låta windows sköta drivrutiner för allt utom grafikkort.
Moderkortsdrivrutiner är ju i pricip en icke sak numera, tillverkarna är noga med att se till så att de får ut WHQL drivrutiner pronto.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Svensktiger:

Bäst numera är ju att låta windows sköta drivrutiner för allt utom grafikkort.
Moderkortsdrivrutiner är ju i pricip en icke sak numera, tillverkarna är noga med att se till så att de får ut WHQL drivrutiner pronto.

@Svensktiger

Jag har alltid fått ladda ner chipset och sata drivers från tillverkarens sida för att få ssd/HDD mm att gå i full fart.
Windows lägger ju bara in något så det fungerar iallafall.

Ladda alltid ner drivers från tillverkaren för att få hårdvaran att fungera bäst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Hoppas att det löser sig för dig, annars kanske nätagget börjar ge sig...fick även då lite mysko omstarter med ett Seasonic som trotjänare i många år.

Skrivet av anon298854:

@MaKerS

Ladda ner drivers från moderkortstillverkarens hemsida och inte från något annat ställe.

Uppdatera även bios därifrån.

Skrivet av Svensktiger:

Bäst numera är ju att låta windows sköta drivrutiner för allt utom grafikkort.
Moderkortsdrivrutiner är ju i pricip en icke sak numera, tillverkarna är noga med att se till så att de får ut WHQL drivrutiner pronto.

Skrivet av anon298854:

@Svensktiger

Jag har alltid fått ladda ner chipset och sata drivers från tillverkarens sida för att få ssd/HDD mm att gå i full fart.
Windows lägger ju bara in något så det fungerar iallafall.

Ladda alltid ner drivers från tillverkaren för att få hårdvaran att fungera bäst.

Hej,

Först och främst tack för all hjälp! Efter att ha använt windows update och ändrat nämnda inställningar och startat om datorn så verkar datorn ha slutat med automatisk omstart var 5:e minut.

MVH,
/MaKerS

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Uppdatering: den fortsätter att starta om automatiskt, jag ska försöka installera drivrutiner från tillverkarens sida och kolla om det blir bättre. SSD är redan senaste enligt tillverkaren, ska kolla hdd och chipset för mobo då

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Uppdatera bios från moderkortstillverkarens hemsida ochså.

Permalänk
Medlem

https://www.thewindowsclub.com/how-to-fix-random-computer-fre...

Har du t.ex. kört en MEM-test och återställt BIOS?

Följ den här ifall du får omstart utan felkoder: https://www.thewindowsclub.com/windows-computer-restarts-with...

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaKerS:

Uppdatering: den fortsätter att starta om automatiskt, jag ska försöka installera drivrutiner från tillverkarens sida och kolla om det blir bättre. SSD är redan senaste enligt tillverkaren, ska kolla hdd och chipset för mobo då

Har du någon info i dina loggar som kan vara till hjälp?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk

Har du koll på temperaturerna?

Visa signatur

[ASUS P9X79] [Corsair RM850i] [Corsair 32GB DDR3 1600mhz] [i7 3930K] [Noctua NH-D14] [Gainward GTX 1080 "GLH" Golden Sample 8GB GDDR5X][Sandisk 256GB][Fractal Design Define S]

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaKerS:

Hej,

Nu öppnar jag en ny tråd för samma dator som jag tidigare öppnade för vilket visade sig vara att jag inte tryckt i ram minnen ordentligt.

Nu har jag windows på datorn och har laddat ner lite saker, dock startar datorn om sig själv ungefär var 5-15 minut. Kan någon hjälpa mig lösa detta problem?

Tack!

EDIT:
Datorspec:
Asus z390-h
I5 9600k
Gtx 1070 ti
750 w psu
X gb ssd
1 tb hdd
16 gb ram

Säkerställ att du har alla senaste drivrutiner. Sedan kan du pröva att koppla ur lite saker. Plugga ur HDD och ditt 1070. Får du fortfarande omstarter? Det låter lite som PSU och att det av något skäl är överbelastat eller i värsta fall börjar kasta in handduken. Mitt tänk med att koppla ur sakerna är att sänka belastningen på PSU i felsökande syfte. Du kan koppla skärmen till moderkortet då 9600k har integrerad grafik.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Uppdatera bios från moderkortstillverkarens hemsida ochså.

Jag gjorde det igår, inväntar med om problem kommer att hända igen. Chipset hämtar man också från moderkortstillverkarens hemsida då?

Skrivet av orginallinus:

https://www.thewindowsclub.com/how-to-fix-random-computer-fre...

Har du t.ex. kört en MEM-test och återställt BIOS?

Följ den här ifall du får omstart utan felkoder: https://www.thewindowsclub.com/windows-computer-restarts-with...

Jag har uppdaterat mitt BIOS nu och ska köra memtest om jag får en till omstart. Jag får dock ingen blåskärm, utan bara en omstart så jag har inga felkoder jag kan kolla på :/

Skrivet av Dockland:

Har du någon info i dina loggar som kan vara till hjälp?

Jag får tyvärr inga loggar utan bara en automatisk omstart.

Skrivet av Niklashog:

Har du koll på temperaturerna?

Efter varje omstart har jag kollat temp med CPUIZ och deras GPU mjukvara och då har CPUn legat på runt 50 grader, samma med GPUn.

Skrivet av HoboCop:

Säkerställ att du har alla senaste drivrutiner. Sedan kan du pröva att koppla ur lite saker. Plugga ur HDD och ditt 1070. Får du fortfarande omstarter? Det låter lite som PSU och att det av något skäl är överbelastat eller i värsta fall börjar kasta in handduken. Mitt tänk med att koppla ur sakerna är att sänka belastningen på PSU i felsökande syfte. Du kan koppla skärmen till moderkortet då 9600k har integrerad grafik.

PSUn skall vara ny, men det kanske fortfarande ställer till det då jag inte köpte en dyrare PSU även om många rekommenderade 80+ certade PSUn. Tror att det var någon fractal design 700w eller dylikt.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MaKerS:

Jag gjorde det igår, inväntar med om problem kommer att hända igen. Chipset hämtar man också från moderkortstillverkarens hemsida då?.

Ja det gör du, hoppas problemen försvinner

Permalänk
Medlem

du har loggar i Windows Event logger(Loggboken).

Chipset tar du från Intels hemsida

// LZ

Permalänk
Medlem

Hej, dags att ta upp denna tråd igen då felet verkade vara som löst. Vi använder inte denna dator ofta och problemet återkom inte under den tiden vi använde datorn, dock uppkom problemet igen idag. Felet i Loggboken är:
"Behörighetsinställningarna programspecifik ger inte Lokal behörigheten Aktivering för COM-serverprogrammet med CLSID
{2593F8B9-4EAF-457C-B68A-50F6B8EA6B54}
och APPID
{15C20B67-12E7-4BB6-92BB-7AFF07997402}
till användaren DESKTOP-88FJ8EQ\busra SID (S-1-5-21-1740758042-1352139484-678495625-1001) från adress LocalHost (med LRPC) som körs i programbehållaren Inte tillgänglig SID (Inte tillgänglig). Det går att ändra säkerhetsbehörigheten med hjälp av administrationsverktyget Komponenttjänster."

EDIT: Hittade denna länk via google som jag ska prova på: https://answers.microsoft.com/sv-se/windows/forum/all/har-sen-en-tid-f%C3%A5tt-problem-med-att-datorn/a5caeee9-68a9-47ae-91c1-91a4bfa474ab

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Får denna i CMD:
C:\Windows\system32>sfc /scannow

Beginning system scan. This process will take some time.

Beginning verification phase of system scan.
Verification 100% complete.

Windows Resource Protection found corrupt files but was unable to fix some of them.
For online repairs, details are included in the CBS log file located at
windir\Logs\CBS\CBS.log. For example C:\Windows\Logs\CBS\CBS.log. For offline
repairs, details are included in the log file provided by the /OFFLOGFILE flag.

EDIT:
C:\Windows\system32>DISM.exe /Online /Cleanup-image /Checkhealth

Deployment Image Servicing and Management tool
Version: 10.0.17763.771

Image Version: 10.0.17763.914

No component store corruption detected.
The operation completed successfully.

C:\Windows\system32>DISM.exe /Online /Cleanup-image /Scanhealth

Deployment Image Servicing and Management tool
Version: 10.0.17763.771

Image Version: 10.0.17763.914

[==========================100.0%==========================] The component store is repairable.
The operation completed successfully.

C:\Windows\system32>DISM.exe /Online /Cleanup-image /Restorehealth

Deployment Image Servicing and Management tool
Version: 10.0.17763.771

Image Version: 10.0.17763.914

[==========================100.0%==========================] The restore operation completed successfully.
The operation completed successfully.

EDIT2: Efter detta så körde jag sfc /scannow igen och fick detta:
"C:\Windows\system32>sfc /scannow

Beginning system scan. This process will take some time.

Beginning verification phase of system scan.
Verification 100% complete.

Windows Resource Protection found corrupt files and successfully repaired them.
For online repairs, details are included in the CBS log file located at
windir\Logs\CBS\CBS.log. For example C:\Windows\Logs\CBS\CBS.log. For offline
repairs, details are included in the log file provided by the /OFFLOGFILE flag."

Visa signatur