Permalänk
Medlem

Extern Blixt kompaktkamera?

Har en Sony CyberShot DSC-HX60 som inhandlades för 4-5år sen. Nu har blixten slutat fungera. Det började med att blixten lätt som en knallpistol eller liknande så slutade fota med blixten. Misstänkte ev att det kanske var nått med fuktigheten i luften eller att kablarna är slitna efter åren. Provade den nu igen idag och nu är blixten sten död.

Finns det någon modell mindre externblixt att använda sig av istället eller är det inte lönt att hålla på? Bättre att bara köpa en ny kamera istället?

Permalänk
Medlem

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2541430
Den blixten kan nog fungera med din kamera.

Med nackdelen är att din kamera inte kommer vara så kompakt längre och får kanske inte plats i eventuella väskor som du redan har.

Sedan är väl priset, om du tycker att det är värt det eller.

Permalänk
Vila i frid

En extern blixt som passar kan kosta lika mycket som en ny kamera. Be att få prova innan du köper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IamLoven:

Finns det någon modell mindre externblixt att använda sig av istället eller är det inte lönt att hålla på? Bättre att bara köpa en ny kamera istället?

En extern blixt är bättre än intern, av flera anledningar. Bl.a. för att den kommer längre bort från objektivet.
(Så det är inget minus, vare sig den interna blixten fungera eller ej)
Och har du en extern blixt som är vinklingsbar (vilket jag skulle rekommendera) så kan du också studsa ljuset
och få en mer naturlig ljussättning.

Bra och prisvärd extern blixt: https://www.cyberphoto.se/foto-video/kameratillbehor/kamerabl...

(Och skulle du sen ändå byta kamera, så är den bara att flytta över)

Permalänk
Medlem
Skrivet av TechWolf:

En extern blixt är bättre än intern, av flera anledningar. Bl.a. för att den kommer längre bort från objektivet.
(Så det är inget minus, vare sig den interna blixten fungera eller ej)
Och har du en extern blixt som är vinklingsbar (vilket jag skulle rekommendera) så kan du också studsa ljuset
och få en mer naturlig ljussättning.

Bra och prisvärd extern blixt: https://www.cyberphoto.se/foto-video/kameratillbehor/kamerabl...

(Och skulle du sen ändå byta kamera, så är den bara att flytta över)

Det såg ju rätt intressant ut. Har ju stött på tillfällen då man gärna skulle velat rikta om blixten.
Men den funkar till min kamera utan den inbyggda blixten?

Permalänk
Rekordmedlem

Jag har ibland använt mina vanliga blixtar (Nikon SB 26 och 900) med och på min Sony rx 100 så visst går det (åtminstone med den kombinationen) om man vill men kameran kan inte göra mer än utlösa blixten så man behöver mäta manuellt och/eller använda automatiken i blixten, det funkar alltså utmärkt för "studiolika" förhållanden där man kan rigga och mäta ordentligt, skapligt i autoläge men dåligt om det ska gå snabbt och vara smidigt för blixtarna är ju typ 3-4 ggr så stora som kameran (men de lyser ju bra )
Det går också att ha blixtarna i slavläge och skärma av kamerans blixt med tex ett papper så att den inte belyser motivet om man vill kunna placera blixtarna "fritt" och få trådlös utlösning av dem.
Hur bra det funkar beror alltså på hur man vill använda det för det tar längre tid och kräver lite mer eftertanke men det är ju inte svårare än hur man gjorde förr när allt var manuellt.
Det borde också gå utmärkt att köra med kabelutlösning med en adapter i blixtskon så att man kan använda rc kablage till blixten vilket nästan alla bättre blixtar stödjer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Om du känner för att använda en liten blixt till kompaktkamera för att ta seriösa bilder tycker jag du bör spana in den trådlösa blixten som Mattias använder i denna videon. Du kan skippa filterbiten.

Visa signatur

E-penis: Raven
Tangentbord: LongPlanck

Såld: El Diablo, MakerBox 1.0, MakerBox 2.0, Nucleus, Tetris, Molly

Permalänk
Medlem
Skrivet av IamLoven:

Det såg ju rätt intressant ut. Har ju stött på tillfällen då man gärna skulle velat rikta om blixten.
Men den funkar till min kamera utan den inbyggda blixten?

Att den interna blixten small borde inte påverka tillbehörsskon. Däremot kommer du ju inte
att kunna använda dom funktioner där intern och extern blixt samverkar.

Den länkade blixten är till Sony MIS (Multi Interface Shoe) som bl.a. HX60 använder sig av.

Permalänk
Medlem

Tusen tack för all hjälp och alla svar. Blev en beställning på blixten från Dörr och även lite annat som kan vara bra att ha.
Ännu en gång tack!