Permalänk

Fläktar tickar

Hej

Jag hade Fractal Design fläktar som började låta illa och har nu köpt Corsair QL serie fläktar och monterat men dessa ger ifrån sig tickande ljud. Är det fel på fläktarna eller är det pga hur de är monterade. Jag har 3 i fronten 2 underifrån och en bak.

Börjar fundera om man ska totalt skita i dessa rgb fläktar å köpa Noctua istället. Har 3 stycken noctua som sitter på min NZXT Kraken vattenkylning och de låter ingeting.

Permalänk
Medlem

Tick = skräp.
Kan hända alla men Noctua har ju det lite som affärside med ljud/flytta luft effektivt istället för blinkade lampor så där hamnar iaf mina pengar.

Permalänk

Ibland kan strömförsörjningen ge upphov till missljud - är de kopplade till fläktkontroller eller liknande så prova att gå via molex eller moderkortet

Permalänk
Medlem

Kolla så det inte ligger en sladd eller annat mot någon av dem.
Och kolla eventuellt övriga fläktar med, byggde om lite i datorn för ett tag sen och trodde först grafikkortsfläkten gett upp ihop med men visade sig att en liten sladd kommit för nära nätaggets fläkt. Tänkte inte ens på att det skulle kunna vara där ljudet kom från.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Hade själv konstiga missljud från mina Noctua fläktar. Jag hade antagligen skruvat in dem för hårt. Fläktarna bör inte skruvas in för hårt i chassit.

Permalänk

Jag har inte skruvat dem för hårt och inga sladdar ligger emot. Tydligen läste jag någonstans att vissa fläktar ska monteras antingen vertikalt eller horisontell annars kan de låta sådär. Hört även att ballbearing fläktar kan man vända hursomhelt medans vissa sleeve bearing t..ex kan låta.

Fläktarna är kopplade via splitter 3 fläktar alltså på en splitter och de andra 3 på en splitter.

Permalänk
Medlem

Vilken % av maxhastighet går fläktarna i när dom tickar? Är det så att RPMen fluktuerar så kanske tickandet är kopplat till det.

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem

Tickande ljud är en nackdel med pwmstyrda fläktar och beror egentligen på det som driver dem, det är pulserna som ger vridmomentet som hörs och man kan använda ljuddämpande kretsar för att bli av med dem men det är svårt att applicera i efterhand i en dator.
Pwm är enklare/billigare att styra men högre ljud vid samma varvtal jämfört med om man hade haft spänningsstyrning är priset man betalar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag hade en corsair fläkt som gav ifrån sig klickande ljud, så jag stängde av den fläkten, när jag dagen efter valde att starta den igen när jag skulle göra lite benchmarks och vill ha bästa luftcirkulationen möjligt lät den inte längre och har nu fungerat felfritt och utan irriterande ljut i ett par månader. Inte den blekaste om vad problemet var men det liksom löste sig självt. Kan ju alltid hoppas du har samma tur

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X // Corsair iCue H150i RGB PRO XT // G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB (2x16GB) 3600Mhz CL16 // ASUS GeForce RTX 3080 12GB TUF GAMING OC // Asus Tuf Gaming x570 Plus // PSU: Corsair RM750W v2 // Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic // Keyboard: Corsair K70 MAX // Mouse: Redragon M686 // Display 1: Dell S3422DWG // Display 2: Gigabyte G32QC QHD // Cam: Nikon D7500 //