Permalänk

Köpråd mini Itx under 15000

Har velat ha ett mini chassi sedan min förra dator. Såg precis att de finns 3060 i mindre storlek som kan tänkas passa. Hur skulle ni bygga? skulle vilja kunna spela half-life alyx på lägsta settings annars kommer jag nog mest använda den till att surfa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebastiangus:

Har velat ha ett mini chassi sedan min förra dator. Såg precis att de finns 3060 i mindre storlek som kan tänkas passa. Hur skulle ni bygga? skulle vilja kunna spela half-life alyx på lägsta settings annars kommer jag nog mest använda den till att surfa.

Hur litet vill du bygga? Itx finns ju i flera storlekar.

Exempel(3060 får du lägga till själv)

Permalänk
Medlem

Nåt sånt här kanske?

Bygge från Komponentkoll

CPU: AMD Ryzen 5 5600X (3 038 kr hos Amazon)
Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060Ti DUAL MINI V2 8GB (LHR) (4 500 kr hos Komplett)
Chassi: Cooler Master NR200P MAX (3 999 kr hos Inet)
Moderkort: Asrock B550M-ITX/ac (1 372 kr hos Proshop)
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB (2x16GB) (1 146 kr hos Amazon)
SSD: WD Blue SN550 NVMe 1TB M.2 (WDS100T2B0C) (829 kr hos Proshop)
Totalt: 14 884 kr

Permalänk
Skrivet av sifri:

Hur litet vill du bygga? Itx finns ju i flera storlekar.

https://komponentkoll.se/bild/tGNbI.png

Vet egentligen inte varför jag sa Itx vet inte riktigt vad det betyder.
Måtten jag har nu är:

Mått (BxHxD)
Bredd
175 mm
Djup
412 mm
Höjd
415 mm

Skulle vilja ha någonting som är betydligt mindre än det, som är lättare att ta med sig någonstans. Kanske är ute och cyklar och borde köpa en laptop, har dock dålig erfarenhet av laptops. Ingen erfarenhet av mindre chassin, så kan ju va mindre bra på samma sätt som laptopen jag hade var, dog på två år och då fick jag byta ut delar två gånger och när jag skulle lämna in den på reparation kunde dom inte reparera ett trasigt tangentbord på laptopen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebastiangus:

Vet egentligen inte varför jag sa Itx vet inte riktigt vad det betyder.
Måtten jag har nu är:

Mått (BxHxD)
Bredd
175 mm
Djup
412 mm
Höjd
415 mm

Skulle vilja ha någonting som är betydligt mindre än det, som är lättare att ta med sig någonstans. Kanske är ute och cyklar och borde köpa en laptop, har dock dålig erfarenhet av laptops. Ingen erfarenhet av mindre chassin, så kan ju va mindre bra på samma sätt som laptopen jag hade var, dog på två år och då fick jag byta ut delar två gånger och när jag skulle lämna in den på reparation kunde dom inte reparera ett trasigt tangentbord på laptopen.

Om du ska plocka med dig den runt så är nog en bärbar med ett 3070 och en 11e gen i7 8 kärnor och föredra, små stationära är inte billiga 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av sifri:

Om du ska plocka med dig den runt så är nog en bärbar med ett 3070 och en 11e gen i7 8 kärnor och föredra, små stationära är inte billiga 😅

Små stationära kostar inte speciellt mycket mer än stora stationära ?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | Corsair Vengeance 32GB 6000Mhz CL30 | Kingston Fury Renegade 2TB | Kingston KC3000 4TB | ASUS ROG STRIX B650E-F Gaming WIFI | ASUS RTX 5090 TUF Gaming | Corsair HX1200i | Fractal Design Torrent Solid Black | 6x Noctua NF-A14x25 G2 PWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av reaperishere:

Små stationära kostar inte speciellt mycket mer än stora stationära ?

Haha Jo de gör de, du får tänka dig att du behöver ett sfx PSU, ett itx moderkort, itx kylare, itx chassi etc.

Men generellt är de samma delar ja ☺️

Permalänk
Medlem
Skrivet av sifri:

Haha Jo de gör de, du får tänka dig att du behöver ett sfx PSU, ett itx moderkort, itx kylare, itx chassi etc.

Men generellt är de samma delar ja ☺️

ITX-moderkort behöver inte vara dyra? ITX-chassin behöver inte vara dyra. Beroende på chassi så behöver du inte sfx.
Så huruvida det blir dyrt eller inte beror mycket på. Välj med omsorg så är det inte dyrare. Kräver bara lite mer tankeverksamhet då det blir lite noggrannare att ta hand om värmeutvecklingen.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Skrivet av MoNkeY-05:

ITX-moderkort behöver inte vara dyra? ITX-chassin behöver inte vara dyra. Beroende på chassi så behöver du inte sfx.
Så huruvida det blir dyrt eller inte beror mycket på. Välj med omsorg så är det inte dyrare. Kräver bara lite mer tankeverksamhet då det blir lite noggrannare att ta hand om värmeutvecklingen.

Tack så mycket för din input Tänkte börja med att fixa upp den stationära jag har nu. 4GB ram känns liiite lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebastiangus:

Tack så mycket för din input Tänkte börja med att fixa upp den stationära jag har nu. 4GB ram känns liiite lite.

Vad har du för hårdvara

Permalänk
Skrivet av sifri:

Vad har du för hårdvara

Moderkort 2AB5
Processor Intel Core i5-2310 2.9 GHz (3.2 GHz Turbo)
Geforce GTX 550 Ti
Minne 4 GB DDR3 RAM-minne

Kan ha 16 gb minne, dom jag haft har gått sönder. Tänkte försöka hitta några billiga minnen på tradera så att den åtminstonde tål att se på videos och sånt. Har ett problem där den börjar frysa liite då och då.

Permalänk
Medlem

Tycker du kan köra på nedanför länkade bygget men spara in ca 1500kr på köpa begagnat moderkort samt nätaggregat. Skulle även passa på att köpa https://www.webhallen.com/se/product/338847-ASUS-TUF-GeForce-... innan de tar slut. Kommer ut billigare ibland men rätt ok deal i dagens läge med bristvaror.

Permalänk

Tack för tipset på grafikkortet. Tror jag börjar tänka om att köra mini build då jag bara sparar 8 cm i höjd. Känns som det inte blir tillräckligt stor skillnad på nått sätt. Skulle man kunna göra någon billigare build om man kör vanligt torn runt grafikkortet som webhallen säljer? Spontant känns det kanske inte helt rätt att köpa det grafikkortet när t.ex. Phoenix v2 kostar runt 4000 kr och skulle egentligen ge den prestanda jag behöver.

Redigering:
skulle detta moderkort funka?
https://www.blocket.se/annons/halland/moderkort_msi_b550_gami...
Såg även en tradera budgivning på exakt samma moderkort som du nämde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebastiangus:

Tack för tipset på grafikkortet. Tror jag börjar tänka om att köra mini build då jag bara sparar 8 cm i höjd. Känns som det inte blir tillräckligt stor skillnad på nått sätt. Skulle man kunna göra någon billigare build om man kör vanligt torn runt grafikkortet som webhallen säljer? Spontant känns det kanske inte helt rätt att köpa det grafikkortet när t.ex. Phoenix v2 kostar runt 4000 kr och skulle egentligen ge den prestanda jag behöver.

Peronsligen favorerar jag AMD 6600 XT om du skall få tag på ett billigare. Phoenix v2 och 3060 ti gpu för 5500kr och nära kommer nog säljas under 3minuter när de kommer in i lager pga. så bra pris. Du får bättre ljudnivå, temperatur och prestanda med ett 3x fan. Men 6600 xt bör räcka gott och väl. Dock inget i lager just nu. Haft NR200P och har nu ett Fractal define c mini. Det är markant stor skillnad i size samt skulle jag säga och du kan ha nr200p på skrivbordet. Köper du begagnad sfx psu och moderkort så blir det billigare än atx nytt och atx nytt kanske är 200-500kr billigare enbart så överväg du själv vad du prioriterar. Finns en som säljer Corsar SF750 i forumet redan du kan få tag på "billigt" säkert.

Permalänk
Skrivet av Swegatron:

Finns en som säljer Corsar SF750

Hittade denna annons som går ut om 7 timmar kanske landar runt tusingen?

https://www.tradera.com/item/341048/508366445/corsair-sf750-p...

Har SSD, dom har däremot annorlunda sladd. Går det att använda SSD som använder L formade kontakterna fortfarande?

Redigering:

På Komplett anpassa din dator hittar jag ett Phoenix v2, väljer jag Inter Core i5-11400F, 2*8 Corsair Vengeance LPX DDR4 3200 MHZ och den billigaste SSDn, däremot antar jag att alla moderkorten som jag kan välja där är för stora att ha i en mini build. Hamnar då på 10 000 kr. Antar dock att inga av delarna jag kan välja kan passa i en mini build så att de skulle vara så lätt att bara köpa ett extra chassi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebastiangus:

Har SSD, dom har däremot annorlunda sladd. Går det att använda SSD som använder L formade kontakterna fortfarande?

Så vitt jag vet så har alla hårddiskar haft samma kontakt de senaste 10-15 åren och den är fortfarande L-formad. Förutom för m2 då.

Vill du spara liiite pengar så räcker ett corsair sf 600w platinum gott och väl. Jag kör just ett sådant i min itx-dator med en 3600 och ett 3080.

Visa signatur

5700X3D | 5080 Prime OC | Katt

Permalänk
Skrivet av Ceogar:

Så vitt jag vet så har alla hårddiskar haft samma kontakt de senaste 10-15 åren och den är fortfarande L-formad. Förutom för m2 då.

Tack för den förklaringen, har aldrig sätt m2 förut så tänkte att kanske hela dator världen gått över till det. Hittar inga begagnade sf 600w platinum så tror att de blir billigare med de andra, kanske dyrare i ström förbrukning istället iofs lägre strömförbrukning låter ju bra kommer ju förhoppningsvis använda det jag köper i tio år framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebastiangus:

Redigering:

På Komplett anpassa din dator hittar jag ett Phoenix v2, väljer jag Inter Core i5-11400F, 2*8 Corsair Vengeance LPX DDR4 3200 MHZ och den billigaste SSDn, däremot antar jag att alla moderkorten som jag kan välja där är för stora att ha i en mini build. Hamnar då på 10 000 kr. Antar dock att inga av delarna jag kan välja kan passa i en mini build så att de skulle vara så lätt att bara köpa ett extra chassi.

Skulle du kunna länka till komplett? Vet tyvärr inte svaret till din fråga kring SSD och L formade kontakter...

#19335281 här finns nätagget även till budgivning.
https://www.blocket.se/annons/uppsala/datorkomponenter_saljes... Moderkort till hyggligt pris med möjlighet till frakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swegatron:

Skulle du kunna länka till komplett? Vet tyvärr inte svaret till din fråga kring SSD och L formade kontakter...

#19335281 här finns nätagget även till budgivning.
https://www.blocket.se/annons/uppsala/datorkomponenter_saljes... Moderkort till hyggligt pris med möjlighet till frakt.

Han pratar om sata

Permalänk
Skrivet av Swegatron:

Stämmer att jag menar Sata kontakt. Tack för länkarna Uppsala kan jag köra och hämta för det priset.

Hittade detta och det blir sjukt mycket dyrare och mycket av valen jag har vid deras andra pc byggnationer försvinner helt.

https://www.komplett.se/configure/1182020/dator-surfplatta/ko...

När jag tittar på deras byggnationer är ju tornen enorma 50 cm minimum så kan verkligen se det du menar med att de är stor skillnad ändå.

Redigering: Skulle jag våga försöka få ett bra pris från han i Uppsala? 4000 för dom där grejerna, sedan är det bara ett grafikkort jag behöver? T.ex. de 3060 på webhallen för 7000? Då hamnar jag ju kanske på 10 om han går ner i pris med tusen kr. Kanske inte värt med tanke på att den bara kan hämta från 16 GB minne om inte jag nöjer mig med att bara ha 16 gb minne då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebastiangus:

Stämmer att jag menar Sata kontakt. Tack för länkarna Uppsala kan jag köra och hämta för det priset.

Hittade detta och det blir sjukt mycket dyrare och mycket av valen jag har vid deras andra pc byggnationer försvinner helt.

https://www.komplett.se/configure/1182020/dator-surfplatta/ko...

När jag tittar på deras byggnationer är ju tornen enorma 50 cm minimum så kan verkligen se det du menar med att de är stor skillnad ändå.

Redigering: Skulle jag våga försöka få ett bra pris från han i Uppsala? 4000 för dom där grejerna, sedan är det bara ett grafikkort jag behöver? T.ex. de 3060 på webhallen för 7000? Då hamnar jag ju kanske på 10 om han går ner i pris med tusen kr. Kanske inte värt med tanke på att den bara kan hämta från 16 GB minne om inte jag nöjer mig med att bara ha 16 gb minne då?

Missar att läsa på lite om annonsen, kanske blir lite dumt att riskera halv defekta saker. Men du kan söka fler saker begagnat tycker jag. https://www.tradera.com/item/344514/509363588/asus-rog-strix-... Denna kanske är mer lämpad och psu antingen från tradera eller den från sweclockers? Restan kan du välja själv om du vill köpa nytt eller begagnat.

Permalänk
Medlem

#19335516 Och om du ej missat finns även denna dator om du har möjlighet att hämta i Stockholm.

Permalänk

Jädrar vad den hade gått upp i pris från när jag kollade på den för några timmar sedan då låg den på 600kr. Funderar på om jag ska köpa grafikkortet på webhallen för att i värsta fall bara sälja det begagnat på tradera som denna

https://www.tradera.com/item/341372/509038422/grafikkort-3060...

alternativt sälja på blocket för samma pris. Antar att detta ses ner på dock. Så kanske helt enkelt väntar på nästa läge att köpa. Känner inte direkt att jag har brottom. Var intresserad av en 3060 redan när dom kom och har jag väntat såhär länge kan jag antagligen vänta längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebastiangus:

Jädrar vad den hade gått upp i pris från när jag kollade på den för några timmar sedan då låg den på 600kr. Funderar på om jag ska köpa grafikkortet på webhallen för att i värsta fall bara sälja det begagnat på tradera som denna

https://www.tradera.com/item/341372/509038422/grafikkort-3060...

alternativt sälja på blocket för samma pris. Antar att detta ses ner på dock. Så kanske helt enkelt väntar på nästa läge att köpa. Känner inte direkt att jag har brottom. Var intresserad av en 3060 redan när dom kom och har jag väntat såhär länge kan jag antagligen vänta längre.

Det låg på 650kr ish vid stunden jag länka hahah...

Men låter ej dumt alls att köpa nu! Du kan ju även returnera inom 30 dagar. Tycker 3060 är ett skräp kort och 6600 xt eller 3060 ti är de enda jag hade personligen valt emellan.

Permalänk
Skrivet av Swegatron:

Det låg på 650kr ish vid stunden jag länka hahah...

Men låter ej dumt alls att köpa nu! Du kan ju även returnera inom 30 dagar. Tycker 3060 är ett skräp kort och 6600 xt eller 3060 ti är de enda jag hade personligen valt emellan.

Hur kommer de sig att du ser 3060 som ett skräp kort? Vet att det är budget klassen av 30 serien är det någon mer anledning än just det?`

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebastiangus:

Hur kommer de sig att du ser 3060 som ett skräp kort? Vet att det är budget klassen av 30 serien är det någon mer anledning än just det?`

Stort prestandagap mellan 3060 och 3060 ti. Samt som 6600 xt är bättre kort för billigare peng. Ser inte något positivt med det och fördel att köpa det när det finns bättre alternativ ute.