Plugga programmering eller grafisk design?

Permalänk

Plugga programmering eller grafisk design?

Hej! Hittar jag inget jobb dit jag ska flytta så tänkte jag börja plugga på distans.

Mina alternativ:
Programmering. Bra lön efter några år, har dock lite/ingen direkt erfarenhet (HTML/CSS räknas väl inte) så jag vet inte om jag kommer tycka det är roligt. Känner intuitivt att jag nog hade kunnat bli bra på det dock, då jag är en problemlösare och datornörd generellt.

Grafisk design. Har sysslat mycket med detta genom åren och vet att jag tycker om det, plus att jag då får utlopp för min kreativa ådra. Har dock kollat lönerna, och snittlönen även med några års erfarenhet verkar vara betydligt mindre än jag har nu.

Hur hade ni tänkt? Kreativt, roligt jobb med sämre lön eller chansa på något där man potentiellt kan få riktigt bra lön på sikt?
Jag kommer bo i en liten by i Småland men jag tänker att båda dess yrkena borde man kunna utföra till stor del på distans.

Permalänk
Medlem

Jag har valt att bygga en karriär inom ett område som betalar bra och är tillräckligt roligt. Det är inget jag hade gjort gratis, men jag är duktig och tjänar tillräckligt bra för att inte behöva jobba 100% vilket ger gott om tid till att syssla med annat på fritiden.

Det har fungerat väldigt bra för mig, men beroende på hur stora behov man har "att ha roligt på jobbet" kan det vara en katastrofal idé.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Jag tycker om programmering just för att det är så kreativt!

Visa signatur

Case: Lian Li PC-O11 Dynamic - Motherboard: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI - CPU: AMD Ryzen 5 3600 - GPU: Gainward GeForce RTX 3080 Phantom 10G - RAM: G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL18 Trident Z Neo - PSU: Corsair RM750X - SSD: Kingston A2000 1TB

Permalänk
Medlem

Om du väljer programmering med fokus på front end så kommer du säkert få designa en hel del med om du är bra på det.

Visa signatur

CPU: i7 6700k @ 4.5 GHz ||GPU: EVGA GTX 1080 FTW ||PSU: EVGA 850W ||RAM: Crucial Ballistix Elite (8x2) ||MB:Asus z170 ||KYLNING: Custom cpu/gpu hardline tubing ||Lagring: EVO 850 1 TB - OCZ Agility 3 120 GB - WD blue 1 TB

Permalänk
Medlem

OM du frågar mig, jobba med programmering och köra grafisk design vid sidan om. Att välja en bred bransch innebär 2 saker, mycket jobb och valmöjligheter. Samtidigt som de betalar RIKTIGT bra.

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: 13PM/Pixel8Pro(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE, S21U, S10+

Permalänk
Medlem

Hur ser du på arbetsliv-fritid-balansen? Är du mer en person som kan uthärda ett rätt trist jobb för att senare kunna ha extra kul på fritiden, eller är du snarare en person som ser arbetet som en påtaglig kanal för utlopp av underhållning?

Personligen kvalar jag in under det sistnämnda. Så om du redan nu känner att programmering nog skulle kunna vara uthärdligt som bäst så skulle jag välja det estetiska spåret istället. Jag menar, hur stor del av lönen skulle behöva spenderas för att du skulle nå upp i samma ”vardagsglädje” som om du valt designjobbet?

Med det sagt, alla prioriterar och tänker vi olika här i världen. Programmering är nog jäkligt bra att kunna och är en konkurrensfördel inom många olika yrkesområden. Så det är nog det ”smartare” valet ur ett karriärsperspektiv. Men det finns mer i livet än karriären

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Detta är väldigt svårt för oss att svara på.
Jag själv höll på med lite programmering förr och tyckte det var jätte kul, men så fort det blev ett yrke så tappade jag det helt.
Tycker du ska testa lite, bara att gå in på youtube och gå en liten crash course eller något och känna dig för.
Självklart blir allt mycket roligare när man är duktig på det, men då ställs också högre krav på dig.

Visa signatur

I just live with the anxiety of knowing I f*cked it all up as soon as I typed sudo …

Permalänk

Tack för många bra svar!

Skrivet av GLaDER:

Jag har valt att bygga en karriär inom ett område som betalar bra och är tillräckligt roligt. Det är inget jag hade gjort gratis, men jag är duktig och tjänar tillräckligt bra för att inte behöva jobba 100% vilket ger gott om tid till att syssla med annat på fritiden.

Det har fungerat väldigt bra för mig, men beroende på hur stora behov man har "att ha roligt på jobbet" kan det vara en katastrofal idé.

Jag behöver nog mest tycka att det är åtminstone lite kreativt, varierande och att det inte är en pina att sätta sig varje dag. Hade ju onekligen varit nice att både få ha kul och tjäna skitbra med pengar, men jag vet inte vad det skulle vara.

Skrivet av Murvar:

Jag tycker om programmering just för att det är så kreativt!

Kan visserligen tänka mig det. Vad programmerar du?

Skrivet av ante9224:

Om du väljer programmering med fokus på front end så kommer du säkert få designa en hel del med om du är bra på det.

Jag har definitivt ett öga för det iallafall. Front end kanske vore något då.

Skrivet av Dashio:

OM du frågar mig, jobba med programmering och köra grafisk design vid sidan om. Att välja en bred bransch innebär 2 saker, mycket jobb och valmöjligheter. Samtidigt som de betalar RIKTIGT bra.

Tack för svar!

Skrivet av Gorian:

Hur ser du på arbetsliv-fritid-balansen? Är du mer en person som kan uthärda ett rätt trist jobb för att senare kunna ha extra kul på fritiden, eller är du snarare en person som ser arbetet som en påtaglig kanal för utlopp av underhållning?

Personligen kvalar jag in under det sistnämnda. Så om du redan nu känner att programmering nog skulle kunna vara uthärdligt som bäst så skulle jag välja det estetiska spåret istället. Jag menar, hur stor del av lönen skulle behöva spenderas för att du skulle nå upp i samma ”vardagsglädje” som om du valt designjobbet?

Med det sagt, alla prioriterar och tänker vi olika här i världen. Programmering är nog jäkligt bra att kunna och är en konkurrensfördel inom många olika yrkesområden. Så det är nog det ”smartare” valet ur ett karriärsperspektiv. Men det finns mer i livet än karriären

Ja, det är inte lätt detta. Jag hade nog kunnat tycka att det är skitkul att bygga grejer med programmering också, men jag vet bara inte om jag skulle tycka det är kul 8h per dag. Får väl testa nån kurs innan

Skrivet av mihon:

Detta är väldigt svårt för oss att svara på.
Jag själv höll på med lite programmering förr och tyckte det var jätte kul, men så fort det blev ett yrke så tappade jag det helt.
Tycker du ska testa lite, bara att gå in på youtube och gå en liten crash course eller något och känna dig för.
Självklart blir allt mycket roligare när man är duktig på det, men då ställs också högre krav på dig.

Yes, ville mest veta vad andra gjort eller hur andra skulle tänka för att få lite nya perspektiv.
Det är ett bra tips!

Permalänk
Medlem

Tänk bara på att det kan vara tufft att få distansjobb utan erfarenhet.

Jag jobbar som "programmerare" men har å andra sidan alltid varit intresserad av det (och spelutveckling).

För mig är lön väldigt viktigt då jag vill kunna ha möjlighet att jobba med eget i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BloodFarmer:

Kan visserligen tänka mig det. Vad programmerar du?

Är i slutskedet av en kandidat i programmering och vi har fått testa på det mesta. Webutveckling (front end) är det som känts mest kreativt men problemlösningen är såklart ett genomgående tema i allt vi gjort.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-O11 Dynamic - Motherboard: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI - CPU: AMD Ryzen 5 3600 - GPU: Gainward GeForce RTX 3080 Phantom 10G - RAM: G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL18 Trident Z Neo - PSU: Corsair RM750X - SSD: Kingston A2000 1TB

Permalänk
Skrivet av Curik:

Tänk bara på att det kan vara tufft att få distansjobb utan erfarenhet.

Jag jobbar som "programmerare" men har å andra sidan alltid varit intresserad av det (och spelutveckling).

För mig är lön väldigt viktigt då jag vill kunna ha möjlighet att jobba med eget i framtiden.

Finns det enbart massor av jobb i de större städerna? I Jönköping borde man kunna hitta jobb tänker jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BloodFarmer:

Finns det enbart massor av jobb i de större städerna? I Jönköping borde man kunna hitta jobb tänker jag?

Borde inte vara några problem i Jönköping, jag bor i en mindre något större stad än så och här kryllar det med jobb. Men det beror ju såklart på hur det går på intervjuerna också. Syns det att du är intresserad och vill lära dig så tror jag inte det är några problem.

Permalänk
Medlem

Välkommen till Småland!

Konkurrensen om jobb i IT-branchen kommer att hårdna framöver, nu när tillväxt/förlust-bolag likt Klarna inte kan få in kapital längre. Mycket duktigt folk flyttar på sig just nu och då är det inte ens riktig lågkonjunktur, än. Att räkna med att få ett välbetalt distansjobb med en kortare distansutbildning i bagaget tycker jag verkar en smula naivt.

Därmed inte sagt att en distansutbildning med fokus på programmering är en dålig ide, det kan mycket väl vara bättre än alternativen och är garanterat användbart på ett eller annat sätt, oavsett framtida yrke. Och ja, det finns IT-jobb i Jönköping, även för juniorer. Välbetalt eller inte beror på person och vad man tycker är en bra lön.

Mitt vanliga tips är att testa att programmera lite själv innan man hoppar på en utbildning. Skriv ett enklare konsollprogram i Node.js, C#, Java eller Python med Visual Studio Code som utvecklingsmiljö. Tragglandet med nya verktyg och språk är något man ständigt kommer få återupprepa i yrkeslivet, så man behöver tycka att den processen är åtminstone halvkul. Programmering är ett yrke man kan få en hyfsad bild av innan man börjar jobba med det. Inte för att det nödvändigtvis är det man gör på dagarna om man jobbar med systemutveckling…

Min poäng är att om du lägger två-tre helger heltid, så kommer du veta om du tycker kodning är kul. Konkret första uppgift: Räkna ut det n:te talet i Fibonacci-talföljden a) iterativt (med en loop) och b) rekursivt (utan loop, med upprepade funktionsanrop av samma funktion). Det ingår i uppgiften att förstå uppgiften.

Permalänk
Medlem

Till slut gör man karriär inom alla branscher. Mitt råd är att söka dig till en bransch du tycker är rolig att jobba inom. Då kommer du må bättre samt göra bättre karriär. Pluggade själv programmering vid millenieskiftet (Chalmers) och tyckte det var roligt för att det var så kreativt. Sen kom jag ut i yrkeslivet och valde snabbt att aldrig jobba som programmerare! All kreativitet dödades och "good enough" var bransch-standard och allt skulle ske enligt någon annans spec. Tror detta har ändrats lite grann idag med den agila revolutionen men du gör fortfarande enligt andras önskemål. (gick personligen över till QA och test som var mer spännande för mig).

Min poäng är att man vet aldrig vad som händer med löner och karriär. Så välj vad som är roligt så kan det inte gå fel!

(men som många har varit inne på så tror jag du skulle trivas inom frontend. nån mix mellan frontend programmering och UX/UI designer)

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3