Min router får inte in internet men modemet fungerar med kabel

Permalänk
Medlem

Min router får inte in internet men modemet fungerar med kabel

Jag har köpt en Netgear ac2000 router och jag får upp wifi och kan ansluta till den men inget internet och nätverksikpnen lyser inte heller på routern.
Har hållt in reset I 30 sekunder men det hjälpte inte.
Testat med en annan ethernet kabel till routern men hjälpte inte.
Med sladd från dator in i modemet så får jag internet.
Leverantör Halebop fiber.

Några tips?

Permalänk
Medlem

Förmodligen är ip-adressen din leverantör delar ut bunden till mac-adressen din dator har (om du hade den direktkopplad tidigare). Du måste då vänta tills lease-tiden går ut alternativt klona datorns mac-adress till routern.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Förmodligen är ip-adressen din leverantör delar ut bunden till mac-adressen din dator har (om du hade den direktkopplad tidigare). Du måste då vänta tills lease-tiden går ut alternativt klona datorns mac-adress till routern.

Jag har haft den via wifi med Telia som leverantör och deras lånerouter till I våras, sen hade jag den via wifi med en tplink router som gav väldigt dålig hastighet och dålig stabilitet så köpte denna routern som hade bra recensioner.

Hur lång kan leaseriden ta tills den går ut?
Vet du någon guide till att klona datorns Mac adress eller är det bara o kolla Google eller youtube kanske..

Permalänk
Medlem
Skrivet av bc3c:

Jag har haft den via wifi med Telia som leverantör och deras lånerouter till I våras, sen hade jag den via wifi med en tplink router som gav väldigt dålig hastighet och dålig stabilitet så köpte denna routern som hade bra recensioner.

Hur lång kan leaseriden ta tills den går ut?
Vet du någon guide till att klona datorns Mac adress eller är det bara o kolla Google eller youtube kanske..

Leasetiden kan nog vara upptill 24h. Du behöver alltså ha routern inkopplad i några timmar utan någon annan enhet emellan router och inkommande bredband för att routern ska tilldelas ny ip-adress.

Googla eller kolla om det står något om mac-adress i routerns manual.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Leasetiden kan nog vara upptill 24h. Du behöver alltså ha routern inkopplad i några timmar utan någon annan enhet emellan router och inkommande bredband för att routern ska tilldelas ny ip-adress.

Googla eller kolla om det står något om mac-adress i routerns manual.

Okej utan ethernet sladd alltså?
Tack!

Permalänk
Medlem

Du måste i regel ställa in routern efter du gjort en fabriksåterställning.

Innan du ställt in din Netgear-router kommer du åt WiFi och inställningarna – men inte internet.

Bättre beskrivning behövs av ovanstående anledning

På Netgear har du www.routerlogin.net eller Nighthawk-appen.

Inte riktigt alla routrar behöver ställas in, men väldigt många släpper inte ut dig på internet innan du ställt in routern. Routrar från internetleverantörer kommer förinställda, medan det ofta bara är förvalda uppgifter för att komma åt att ställa in routern du har på de som säljs till konsument.

Om den varit inställd när du provat, låt allt sitta urkopplat till bredbandsuttaget/mediaomvandlaren över natten så kommer det lira. Halebop har förmodligen 1-2 ip-adresser och då blir det för mycket om du har haft TP-Link, dator och Netgear kort inpå varandra.

Permalänk
Rekordmedlem

Har du fiber används det inget modem så ta reda på vad det är du kallar modem. Det låter mer som det är en tjänstefördelare eller en annan router och det vore bra att veta vad det är du kallar modem för du kanske har kopplat fel typ 2 seriekopplade routrar kan ställa till det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.