Windows 10 backup slutat fungera...

Permalänk

Windows 10 backup slutat fungera...

Jag har en Windows10 HP Workstation laptop som jag kört den inbyggda "Backup and restore Windows 7" för att ta backup varje vecka till en NAS. Den kör dels diff-lagring av ändrade filer från start av ett "backup set" och dels en image av C:.
Jag har använt samma backup-program sedan 2011 på mina laptops utan tidigare problem.

Det mesta av mina filer finns på en data-disk D:, som är en 2 TB SSD där alla mina arbetsfiler ligger.
Bara installerade program och de filer som krävs för programmen ligger på C: (för att hålla systemdisken nere i storlek eftersom den speglas till en fil för varje backup).

Det har fungerat bra sedan jag skaffade denna laptop 2019 men nu har den efter 2023-12-16 misslyckats med alla backuper.
Jag får följande meddelande:

Citat:

"Operation did not complete successfully because the file contains a virus or potentially unwanted software."

Men jag kan inte hitta någonstans VILKEN fil som avses!
I EventViewer finns loggade fel men där står inget heller om vilken fil som är problemet:

Log Name: Application Source: Windows Backup Date: 2024-01-02 00:11:22 Event ID: 4104 Task Category: None Level: Error Keywords: Classic User: N/A Computer: CAPELLA Description: The backup was not successful. The error is: Operation did not complete successfully because the file contains a virus or potentially unwanted software. (0x800700E1). Event Xml: <Event xmlns="http://schemas.microsoft.com/win/2004/08/events/event"> <System> <Provider Name="Windows Backup" /> <EventID Qualifiers="0">4104</EventID> <Version>0</Version> <Level>2</Level> <Task>0</Task> <Opcode>0</Opcode> <Keywords>0x80000000000000</Keywords> <TimeCreated SystemTime="2024-01-01T23:11:22.7466179Z" /> <EventRecordID>5665502</EventRecordID> <Correlation /> <Execution ProcessID="0" ThreadID="0" /> <Channel>Application</Channel> <Computer>CAPELLA</Computer> <Security /> </System> <EventData> <Data>Operation did not complete successfully because the file contains a virus or potentially unwanted software. (0x800700E1)</Data> <Binary>E1000780E20500004409000060090000420ED1665C2BEE174B64529CB14610EA71000000</Binary> </EventData> </Event>

När jag kör en ny backup set så brukar det genereras drygt 1800 zipfiler i en underkatalog i backupkatalogen och nästa vecka en ny underkatalog men med bara c:a 70 zipfiler, dvs med de filer som ändrats.

Men i detta fall blir det bara 5-10 zipfiler i backupkatalogen och sen avbryts allting..

Jag har provat att starta om datorn och kollat i antivirusprogrammet som följer med Windows och den säger att det inte finns några problem, men ändå detta....
Hur skall jag kunna ta bort filen om jag inte får veta vilken det är????

Vad kan jag göra för att få igång backuptagningen igen?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Startat om den? Kör som administratör? Stängt av Windows Defender? Prövat i felsäkert läge? Startat om Volume Shadow Copy Service?

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Startat om den?

Flera gånger sedan detta började i mitten av December

Citat:

Kör som administratör?

Backupfunktionen är en service från kontrollpanelen och körs nog alltid som admin

Citat:

Stängt av Windows Defender?

Nej, men den har ju funkat sedan urminnes tider med påslagen defender

Citat:

Prövat i felsäkert läge?

Hur gör man det med en Windows service?

Citat:

Startat om Volume Shadow Copy Service?

Vet jag inte hur man gör eller vad det är.

Jag skulle bra gärna vilja veta viken den problematiska filen är...

Tillägg
Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Bosse_470:

Flera gånger sedan detta började i mitten av DecemberBackupfunktionen är en service från kontrollpanelen och körs nog alltid som adminNej, men den har ju funkat sedan urminnes tider med påslagen defenderHur gör man det med en Windows service?Vet jag inte hur man gör eller vad det är.

Jag skulle bra gärna vilja veta viken den problematiska filen är...

*Frågan om att stänga av automatiska skyddet i Defender var pga det kan ställa till det, det var en liten dold eventuell fix i den frågan.
*Du startar datorn i felsäkert läge
*Du startar om tjänsten som Windows Backup troligast använder: Start > kör > Tjänster > leta upp Volume Shadow Copy, högerklicka och starta om

Permalänk

Uppdatering:

Idag frågade min fru om vad det berodde på att det kom upp en varning om att backupen hade misslyckats?

När jag kollade hennes PC så var det exakt samma felmeddelande om en misstänkt fil utan att ange vilken fil som jag fått och beskrivit tidigare här...

Alltså visar det sig att hon också har exakt samma problem som jag med backupen!
Min senaste lyckade backup är från 16/12-23 och hennes från 17/12-23.

Jag har konfigurerat backupprogrammet från Windows Control Panel på båda datorerna så att backup tas en gång per vecka, natten till lördag på min och natten till söndag på hennes.

Sedan den senaste lyckade backupen så blir det endast några få filer som sparas på NAS-disken varje gång den försöker.
Och alltså samma fel på båda datorerna som inte har något gemensamt utom att de sitter på samma nätverk och använder samma NAS för lagring av backup-filerna.

Som man säger i England: The plot thickens!

Ser ut som något globalt problem, har flera här liknande beteende vid backuptagning?
Och vad kan man tänka sig göra för att fixa det?