Permalänk
Medlem

Värdering äldre dator

Hej!

Jag sitter mitt emellan 2 bekanta som vill göra affär på en dator som jag fixat åt den ena bekanta.

Det är en Intel i5 2500k med 16Gb minne ett RX 390 ( eftermarknads kylare från Sapphire ) 1 st SSD O 1HDD. Då jag inte vill lura någon av dem ställer jag frågan till er vad kan den vara värd?

Det är bara datorn. I ett OK chassi m fläktar o snyggt monterad. Ser ut att vara i bra skick. Men tiden har ju sprungit ifrån den. Målet är att klara Minecraft m.m. Eventuellt bygga ut lite efter hand.

Och nej, lägg inga bud Bara vad ni uppskattar den bör vara värd idag. Själv skulle jag gissa på ca 2000kr installerad o klar.

Visa signatur

MSI Z87-GD65 Gaming Intel i5 4670K ASUS R9 280X CUII TOP

Permalänk
Medlem

typ 500kr?

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Det stora "problemet" med den är att den inte kan köra Win11.

Sweclockerspriserna för äldre hårdvara är lägre än andra försäljningskanaler.
Dock sätter folk prutmån på tex FB Marketplace samt Blocket, för de vet att det kommer att prutas.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem

1000 kr max

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte ge mer än någon hundring för det där. Det är trots allt nästan 15 år gamla grejer.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Det stora "problemet" med den är att den inte kan köra Win11.

Det går ju att lösa rätt enkelt med tex rufus.

Men 2000kr låter mycket oavsett. Man hittar ju bättre CPUer än 2500K i sopprummet. Egentligen om man räknar pris för psu, cpu, gpu, lagring,minne osv blir det nog värdet runt kanske eller strax över 1000kr men även det känns dyrt imho.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rotkiv42:

Men 2000kr låter mycket oavsett. Man hittar ju bättre CPUer än 2500K i sopprummet. Egentligen om man räknar pris för psu, cpu, gpu, lagring,minne osv blir det nog värdet runt kanske eller strax över 1000kr men även det känns dyrt imho.

Det har börjat närma sig "retro" windows 7 maskin och ett stigande värde, men vi är väl inte riktigt där än

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av daedmau5:

Sålde en liknande för 1000kr 2017 på sweclockers. Känns som att även 500kr är en överdrift.

penningvärdet är lägre idag men håller med dig att 500kr är max, skulle det varit någon jag känner skulle jag skänkt den

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ett par hundra.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Haha tack för alla svar. Då vet jag på ett ungefär. Pris är ju alltid subjektivt. Tycker säljaren och köparen det är värt 2000kr så är den det. En hel del annat ingår i ett köp med än bara själva hårdvaran. T.ex. strulet med att hitta en och en som faktiskt fungerar från start osv. Varken säljaren eller köparen kan något om hårdvara. Tror inte säljaren släpper den för under 1500 då tar dem nog tillbaka den. Hur som börjar jag bli less på att den bara står hos mig o tar plats 😅🫣

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awelon:

Haha tack för alla svar. Då vet jag på ett ungefär. Pris är ju alltid subjektivt. Tycker säljaren och köparen det är värt 2000kr så är den det. En hel del annat ingår i ett köp med än bara själva hårdvaran. T.ex. strulet med att hitta en och en som faktiskt fungerar från start osv. Varken säljaren eller köparen kan något om hårdvara. Tror inte säljaren släpper den för under 1500 då tar dem nog tillbaka den. Hur som börjar jag bli less på att den bara står hos mig o tar plats 😅🫣

Betalar någon 1500kr för den, så skulle jag säga att köparen inte vet vad den köper och indirekt blir lurad.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Den är värd minus en pizza för att köra den till tippen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rotkiv42:

Det är ju inte det, vi vet aldrig när M$ drar i den bromsen.
Plus att Win11 inte funkar som den skall med Rufus.

[Edit]
Speciellt om du kränger en burk med Win11, efter ngn månad ringer köparen å du får fixa det (igen).

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem

Det går att hitta bättre datorer än så på skroten idag och betydligt bättre i oktober, som ovannämnd sa typ bjuda på en pizza är väl kanske vad man kan ge för det där.

Visa signatur

 MSI GeForce RTX 4080 Super
AMD Ryzen 9700X
Kingston BEAST 64GB 6000Mhz
Kingston RENEGADE 4TB

Permalänk
Medlem

Den kan absolut vara värd 1000kr om den funkar bra, är i bra skick (så chassi, nätagg kanske kan återanvändas vid uppgradering till typ Intel 8000-serien eller något framöver), inte har för lite lagring.

Men köparen bör vara medveten om att Windows 11 behöver lite handpåläggning, Rufus fixar nog TPM-krav - men grafikkortet har väl AMD pensionerat, dvs, inga Windows 11 drivare? Det kan nog bli värre att krångla igång.

Datorn går att bygga vidare på, i meningen att i5 2500K går att byta till en i7 2600K, sedan är det i praktiken stopp, och ska man göra den uppgraderingen får man gå lite högre i pris.

Min dator jag sitter vid nu har en 2600K och ett RX580 (samma landskap som R9 390), SSD etc, funkar bra till det mesta men då spelar jag ju inga värstingspel. Att bygga ut datorn vidare är meningslöst, det man kan göra är att låta PSU vara kvar i chassit och sätta in ett vassare moderkort+DDR4-RAM, och en CPU från Intel 8000 eller uppåt. Är chassit riktigt trevligt kan ju det i sig vara värt en femhundring.

En dator för 2000 kan vara bra mycket bättre än en för 1000kr i dessa dagar. Däremot, om köparen är medveten så är det ju inga problem att betala 1000kr för en dator man har i ett par år.

Vill säljaren ha mest möjliga pengar är det nog bäst att stycka datorn och försöka sälja delarna på Tradera, men, det blir ju bra mycket mer jobb.

Jag har själv ibland betalt "lite för mycket" för gamla grejor som jag vet fungerar och fyller en funktion för mig, den som köper kan ju tycka att datorn duger till ändamålet och värdera att inte behöva köpa på Facebook, Blocket eller Tradera.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Jag säger inte att ni har fel och som någon sa är nog prisuppgifter här på Sweclockers lite annorlunda än på mindre upplysta ställen 😅 Tror jag lätt skulle kunna sälja individuella delar på Tradera för minst 2k kr. Men så är priserna där helt galna med 🫣. Men det där med att köpa grejer som ligger på skroten är helt annat än att köpa något som någon testat att det funkar. Jag skulle inte lägga ner någon tid på saker jag hittat på skroten. Bara så det är sagt så kommer jag inte tjäna ett öre på affären. Tycker det är rätt roligt att pilla med gammal hårdvara ☺️

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awelon:

Jag säger inte att ni har fel och som någon sa är nog prisuppgifter här på Sweclockers lite annorlunda än på mindre upplysta ställen 😅 Tror jag lätt skulle kunna sälja individuella delar på Tradera för minst 2k kr. Men så är priserna där helt galna med 🫣. Men det där med att köpa grejer som ligger på skroten är helt annat än att köpa något som någon testat att det funkar. Jag skulle inte lägga ner någon tid på saker jag hittat på skroten. Bara så det är sagt så kommer jag inte tjäna ett öre på affären. Tycker det är rätt roligt att pilla med gammal hårdvara ☺️

https://www.tradera.com/item/1202/672419589/dator-med-intel-c...

Är det något liknande denna i skick så är det en 500kr's dator, visst du kan sälja den i delar för mer men som ett paket runt 500kr.

Just nu är det klassat som elskrot och om några år kommer det börja gå upp i värde och bli "retro" när folk vill bygga de vassaste windows 7 maskinerna för äldre spel

Kom ihåg att den enbart fixar Windows 10 i dagsläget och det är end of life och grafikkortet RX 390 fick sin sista drivrutin 2021 och enbart stöd för Windows 10.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awelon:

Skillnaden är snarare att på andra ställen så som Facebook och blocket så dras priset upp av företag och okunniga som säljer gammalt skrot med en gpu till folk som inte kan något.

Sen att man kan sälja den för mer i delar är juuh självklart, att den är ihopsatt drar ner priset inte upp då det är en osäkerhet för köparen, precis som med bilar, mer eller mindre alla begagnade bilar skulle man kunna tjäna massvis på om man säljer dom i delar istället för komplett! Sen att det är testat och fungerar säger inte mycket när det är så pass gamla saker då troligheten att något dör efter en vecka eller två är otroligt mycket mer sannolikt jämfört med något som är säg Intel 8xxx baserat.

Men skulle säga att rimligt pris är mellan en pizza och 800kr, sen går det självklart att sälja för mer på Facebook/blocket men ärligt talat så är det nästan bara elakt mot köparen.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Lagring 150Kr
Grafikkort 150Kr
CPU + MoBo+ OS 100Kr
PSU 100Kr
Chassi med fläktar 0-300Kr
Totalt: 500-800Kr beroende på chassit.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awelon:

Nej nej nej. Det går inte alls att få 2000kr för delarna löst. Köpte en liknande dator för 5 år sen för 1000kr men med svagare grafikkort.

Och det GPU är väl vad som är mest värt beroende på hur mycket minne det har 8GB version kan man nog få uppåt 500kr för. Så ska du sälja något löst på Tradera kan du sälja denna där.

Hade inte gett mer än 800kr för denna dator men hade nog bjudit 500

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies