Permalänk
Medlem

"Hacka" Tele2's iptelefonbox.

Fick hem tele2's iptelefonbox Vood VT111 igår (onsdag). Koppla in och allt funkade bra Helt klart nöjd med det.

Som vanligt blir jag lite nyfiken på sakerna och vill se om det finns något man kan confa i boxen. Skriver in ip i min webbläsare. Då kommer en loginruta upp. Med ett litet smile testar jag lite, utan lycka. Så idag klura jag lite och tittade efter tillerkaren av boxen. Så efter lite googlande hittar jag att det är i3 Micro Technology som ligger bakom produkten. Letar lite på deras hemsida, men hittar ingen manuall. Så jag slängde iväg ett mail och bad om "default" login och lösenord.

Fick sedan ett mail från i3. Ärligt så blev jag lite förvånad att dom gav ut lösenordet bara sådär. Eftersom man inte fick med någon manuall från Tele2.

Någon som "hackat" lite i sina boxar? För jag får inte upp några inställningar även om login och lösenordet funkar.

Visa signatur

"Say what you mean, Mean what you say"

Permalänk
Medlem

Tele2 ger nog inte ut lösen för att de inte antar att "vanliga" användare ska
vara så smarta att de börjar gräva i utrustningen de just fått hem...

... men vad intressantare är vad du fick fram, vad fanns bakom loginrutan?

Visa signatur

"... ååh ja lättar ja flyger ja svävar fram..."

Permalänk
Medlem

vad var lösen då?

Visa signatur

"Det är svårt att kontrollera studsar, det kan man inte ens göra i verkliga livet."

Permalänk
Medlem

Nu tar jag och lånar snöret lite av dig...

Själv sitter man med BBB's IP-telefoni och har en Cisco ATA188... funderar på att prova att koppla in den och datorn bakom min router och se vad som händer... nu är jag iofs medveten om att IP-telefoniboxen ska sitta först i kedjan (prioriterar voice-trafik före annan trafik) men man är ju lite nyfiken på vad som eventuellt kommer hända (har dock några teorier)...

Edit:

Har nu gjort lite empiriska experiment... provade först att sätta både datorn och IP-telefonidosan bakom min Netgear RP614v2 med resultatet att datorn fick ett ip samt att jag kunde surfa perfekt... ip-telefonidosan verkade hoppa igång för när jag lyfte på luren på min trådlösa telefon så fick jag en kopplingston men när jag slog ett nummer så fick jag spärrton... ska tilläga att Cisco ATA188'an inte fick något synligt ip-nummer av routern... ringde jag mitt nummer från min mobiltelefon så fick jag hänvisningston...
Då provade jag att tala om för routern vilken MAC-adress telefonidosan har för att kunna ge den ett specifikt IP-nummer... vilket fick till följd att den inte ens gav mig en kopplingston...

Det nästa jag gjorde var att använda routern som en switch... slog först av DHCP-servern för att den inte skulle börja trilskas med BBB's DHCP-server... satte alla kablar i LAN-portarna... detta fick till följd att jag kunde surfa samt IP-telefonin funkade perfekt fast jag kunde inte längre administrera routern helt plötsligt av nån anledning så jag kunde inte se vad telefonidosan fick för IP...

Mitt första försök har jag lite teorier om:

Cisco ATA188'an använder en eller flera specifik(a) port(a)... vilken/vilka???
Den har tydligen även en specifik IP-adress tror jag...

Får jag tag på dessa uppgifter så blir jag lycklig...

När jag hade gett telefonidosan ett eget ip så kunde jag pinga den... då provade jag att surfa till den och fick en sida där det stod Invalid Access samt bakgrunden var ljusblå...

Kanske ska ta och kolla på Ciscos hemsida???

Edit 2:

Ska nog ta och ringa BBB's telefonisupport i morgon och fråga vilket system dom kör med... ATA188'an klarar tydligen lite av varje...

Permalänk
Medlem

Tja, jag kör en Cisco ata186, för o komma åt konfig gränssnittet skriver du bara http://iptillbox/dev
det finns även några andra sidor bla statistik mm
se mitt inlägg i denna tråd.
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=19848...

Permalänk
Medlem

B2's IP-telefon går på ett annat nät (10.x.x.x).

Permalänk
Medlem

Har en likadan box Vood vta 111 kan du inte posta användarnamn o lösen så får jag ochså testa

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thiesen
Mitt första försök har jag lite teorier om:

Cisco ATA188'an använder en eller flera specifik(a) port(a)... vilken/vilka???
Den har tydligen även en specifik IP-adress tror jag...

Får jag tag på dessa uppgifter så blir jag lycklig...

När jag hade gett telefonidosan ett eget ip så kunde jag pinga den... då provade jag att surfa till den och fick en sida där det stod Invalid Access samt bakgrunden var ljusblå...

Kanske ska ta och kolla på Ciscos hemsida???

Edit 2:

Ska nog ta och ringa BBB's telefonisupport i morgon och fråga vilket system dom kör med... ATA188'an klarar tydligen lite av varje... [/B]

Portar: ~ 5050 -> 5070 & 10000 -> 10100 , lite grovt, normalt används 5060 och 10000 -> 10010 , tcp

BBB kör med SIP, 188;an klarar SIP, H.323, MGCP och SCCP.

Går att spola mjukvaran i dom med rätta verktyg, har gjorde det på flertalet ata-boxar, däremot pushar BBB inställningarna via nätet så det nollar bara boxen då "to-config" ställs till 1 så den blir låst igen om det ska fungera med bbb´s prylar.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Decibel
Portar: ~ 5050 -> 5070 & 10000 -> 10100 , lite grovt, normalt används 5060 och 10000 -> 10010 , tcp

BBB kör med SIP, 188;an klarar SIP, H.323, MGCP och SCCP.

Går att spola mjukvaran i dom med rätta verktyg, har gjorde det på flertalet ata-boxar, däremot pushar BBB inställningarna via nätet så det nollar bara boxen då "to-config" ställs till 1 så den blir låst igen om det ska fungera med bbb´s prylar.

Ok... då vet jag vilken fil jag ska plocka hem från Cisco...

Jo... jag har läst flertalet trådar här om att BBB "tvångsmatar" ATA188'an...

Ska även pilla lite och se om jag kan forwarda dom rätta portarna... fast då behövs ju ett IP... och det är det jag inte känner till... hmmm... kan man inte kolla upp vilket IP en specifik MAC-adress är assignad med???

Vid närmare eftertanke så kan det bli svårt att göra detta pga BBB's switchar... eller tänker jag helt fel nu??

Permalänk
Medlem

Godmorgon!

För att komma in i ataboxen surfar man in på ata-boxens ip... tex 192.168.0.100/Conf

anändarnamn: Conf
lösenord: admin

Men ni kommer garanterat inte hitta nått roligt där... då man inte kommer åt nått eftersom Tele2 har plockat bort den möjligheten så att folk inte ska pilla sönder nått

/Danne

Visa signatur

Hej vad heter du? - Helena
Helena? Det rimmar ju på Kristianstad

Permalänk
Medlem

Tja!
Drar upp en gammal tråd här, vet inte om det var bra eller dåligt...
Jag har en Tele2 box, en vood322i. Jag har anv. och lösen och så. Jag brukar gå in och öppna vissa portar, men så fort jag stänger av datorn så försvinner de. Den minns alltså inte vilka portar som jag har öppnat från gång till gång. Själva dosan får alltid ström, så jag förstår inte hur det kan spela någon roll att jag stänger av datorn. Iallafall, när jag öppnar portarna så står det att man ska gå in och trycka på "save all changes" (el. dylikt) men det fungerar inte heller. Någon som vet vad mna kan göra?