yagcqt (Yet another graphic card question thread)

Permalänk

yagcqt (Yet another graphic card question thread)

Nån som har lust att berätta för en oinsatt vilket grafikkort man ska köpa. Måste uppgradera inför HL2, så ATI är ju ett måste.
X800 pro, är det nåt, isåfall vilket märke, minne ? Bättre/billigare/sämre. Tell me
Prisklassen 3-4000

Visa signatur

Det är tufft att ha anmärkningar

Permalänk
Medlem

x800pro fast de allra flesta verkar överens om att 6800gt är mest "bang-for-the-buck"

Själv ska jag köra på ett gt snart.

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk

Ska du ha ett kort nu så är det ATI som gäller men det svänger fort inom grafik korts marknaden.

Det är ingen som vet vilket kort än som är bäst nu för HL2.
korten idag kommer att vara gammla när HL2 kommer, så mitt råd vänta om det är det spelet det hänger på.

Permalänk
Medlem

Mest troligt så är det ATI's kort som kommer vara "bäst" på HL2 då det använder sig av D3D. Medans nVidia är "bäst" på OpenGL så de ska man ha till Doom3.

Det är ioförsig bara gissningar men hittils har det varit så här.
Är väl helt enkelt bäst och vänta tills HL2 släppts och se på Benchmarks då.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk

Hmm k thnx. Lutar nog mest åt ett x800 pro

Visa signatur

Permalänk

vänta tills HL2 är släppt istället... för de nyare korten behövs inte än till dagens spel. Och sen det där med att Ati är bäst på D3D och Nvidia är bäst på Open GL gäller inte de de äldre grafikorten Geforce 4 ti4200 tom Geforce fx5950Ultra och Radeon 9800-serien.

De nyare korten från ATI och NVIDIA verkar vara mera jämna.
Så jag skulle säga att man tar den tillverkaren av chipen man föredrar.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad X13 Gen1 AMD Ryzen 3 4450u Pro 8GB Ram Radeon RX Vega 5 256GB SSD. AOC Q27G2U
Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD.

Permalänk

Tycker det är fånigt det här med att alla anpassar sina kort efter HL2.Så jäkla bra kommer la spelet inte bli...Typ Far Cry plagiat med tråkigare miljöer.
Jag tycker man ska köpa ett kort som håller i alla spel å inte bara i HL2.
När jag tänker efter ser jag mer ifram emot SH4 B&W2 Doom3 och stalker...Über överhypat spel het enkelt!

Permalänk

Lite offtopic.
jag ser fram emot HL2 NHL 2005 FIFA 2005.... Doom 3 har ingen vidare story springa runt o döda bara....

ontopic...
som sagt hysteri kring HL2 och Doom3 att köpa grafikkort efter ett spel som inte änns är släppt kan ju vara svårt... fast lowspecen ligger väl kring P3 700Mhz med ett typ FX5600 kort eller nått iaf de ryktena man fått hört...

sen beror det ju på hur mycket man vill lägga för allt ögongodis.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad X13 Gen1 AMD Ryzen 3 4450u Pro 8GB Ram Radeon RX Vega 5 256GB SSD. AOC Q27G2U

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BoogieMan
Ska du ha ett kort nu så är det ATI som gäller

Varför?

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=AgV=-
Varför?

för att ati fanboyen säger det

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fear The Llama
Tycker det är fånigt det här med att alla anpassar sina kort efter HL2.Så jäkla bra kommer la spelet inte bli...Typ Far Cry plagiat med tråkigare miljöer.
Jag tycker man ska köpa ett kort som håller i alla spel å inte bara i HL2.
När jag tänker efter ser jag mer ifram emot SH4 B&W2 Doom3 och stalker...Über överhypat spel het enkelt!

Men snälla lilla värdelösa du. Du tror inte att ifall man köper ett grymmt grafik kort nu, så kanske det är grymmt i andra spel åxå ? Bara för att HL2 nu ska vara special anpassat för ATI så betyder inte det att kortet inte rockar andra spel åxå.
Ehm Far Cry plagiat ? Ok, tack för upplysningen, (även fast jag förstod att du var ironisk). Dessutom så var miljöerna i Farcry inte så jevla upphetsande när man väl kommit inomhus.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

HL2 Överhypat, visst, jag håller med till viss mån. Jag tycker dock det är lite löjligt av folk rent almännt att sätta sig och köra repliken "det kommer suga, för hypat", för att vara speciella eller vad dom nu tror, speciellt dumma skulle jag vilja säga.

Vad vi sett av HL2 hitils är väldigt imponerande, alla filmer, och bilder, folk som har spelat det och dylikt, alla säger samma sak, det är en riktigt hit. Säga att HL2 kommer suga är att förneka fakta.

Jag skulle nog vilja säga att HL2 kommer bli en milstolpe, precis som dess föregångare blev.

Jag har också provat spelet, och kan inte säga annat än att det är sjukt häftigt.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frink
för att ati fanboyen säger det

KLOCKREN!

Visa signatur

Home, sweet home Sidan för ALLA!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grabben_83a
Lite offtopic.
jag ser fram emot HL2 NHL 2005 FIFA 2005.... Doom 3 har ingen vidare story springa runt o döda bara....

ontopic...
som sagt hysteri kring HL2 och Doom3 att köpa grafikkort efter ett spel som inte änns är släppt kan ju vara svårt... fast lowspecen ligger väl kring P3 700Mhz med ett typ FX5600 kort eller nått iaf de ryktena man fått hört...

sen beror det ju på hur mycket man vill lägga för allt ögongodis.

HL2 kräver 1,2GHz CPU med 256MB RAM, Win 98/ME/2000/XP och ett DirectX 7-kompatibelt grafikkort.
Men för att spela med allt ögongodis på max behövs 2.4 GHz CPU med 512MB RAM, Windows 2000/XP och ett grafikkort som klarar av DirectX 9.

Självaste Gabe Newell har själv sagt att ATi är att föredra till HL2. Men GF 6800 borde klara sig bra ändå, men kanske inte GF 5xx0 FX

Visa signatur

Windows 11 Pro - Asus ROG Strix B550-F Gaming Wi-Fi - AMD Ryzen 3700X - Nvidia GeForce GTX 970 - Corsair 16 GB DDR4 3600Mhz - WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB M.2

Permalänk
Medlem

själv tycker jag många av dom spelen som kommer snart e lite för överhypade. jag tror inte dom kommer suga men jag tror folk förväntar sig för mycket. om ni frågar mig så tror jag doom3 kommer bli bättre än hl2. både motorn och spelet. jag tror motorn kommer att användas väldigt flitigt i framtida spel precis som id softwares föregående spel. kolla bara på q3 motorn. används än idag! 5 år efter att den släpptes. sen har vi ju quake2 motorn som hl använder sig av och alla dess mods.
sen att säga att doom3 inte kommer ha nån story utan bara bli massa skjutande e bara bullshit. haru ens läst om spelet? (till den som sa d då)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NaWi
själv tycker jag många av dom spelen som kommer snart e lite för överhypade. jag tror inte dom kommer suga men jag tror folk förväntar sig för mycket. om ni frågar mig så tror jag doom3 kommer bli bättre än hl2. både motorn och spelet. jag tror motorn kommer att användas väldigt flitigt i framtida spel precis som id softwares föregående spel. kolla bara på q3 motorn. används än idag! 5 år efter att den släpptes. sen har vi ju quake2 motorn som hl använder sig av och alla dess mods.
sen att säga att doom3 inte kommer ha nån story utan bara bli massa skjutande e bara bullshit. haru ens läst om spelet? (till den som sa d då)

jag tänkte på dooms tidigare spel där e det mest bara springa runt o döda ingen story.
fast kanske ska läsa på lite om doom3 då tog bara förgivet det var som 1-2:an.
fast känner på mig att HL2 har bättre story.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vet nån vad mini kraven och de recomderade kraven på Doom 3 är ?

Å e de ingen som väntar på nått strategi eller e de bara shooter fanatiker här ?

Visa signatur

Kommentera inte min stavning.

Permalänk
Medlem

2k, vad jag har "hört" så är i alla fall senaste doom3-betan extremt krävande, flyter inte så där jättebra på ett system som liknar mitt i lite högre upplösningar

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem

grabben_83a:
jo d har du rätt i. dom förra doom spelen hade ju ingen vidare bra story. antagligen för att dom inte tänkte på d då. men jag tror d kommer finnas en story i doom3. dock tror jag inte den kommer bli superbra men den kommer väl duga för ett sånt spel.

2k:
jag körde alphan på följande dator: 1ghz athlon t-bird, 256mb sdram 133mhz, 100mhz fsb och ett geforce4 ti4200 VIVO. det hackade ganska mycke på lägsta upplösningen o grafikinställningarna. men efter att man satte igång recorddemo så hackade d inte ett piss men däremot så gick spelet mycket långsammare. vart typ i slowmotion fast frameratesen vart helt OK.

Permalänk
Medlem

Anledningen till att många vill ha ett kort som fungerar bra med Source motorn och HL2 är moddarna som kommer.
Alla cs fjortisar vill gå över till CS-S. Själv väntar jag på Natural-Selection 2.

Själv har jag spenderat ca 50-60% av min speltid på HL och dess moddar sen det kom i slutet av 98. Resten har varit på andra spel. Därför är det viktigt att just HL motorn fungerat bra med dom korten jag haft.

Om nu HL2 blir lika stort så skulle jag vilja ha ett kort som fungerar bra till det ju.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

CS fjortis.... bleh....

Själv är man ju all-round spelare som spelar allt... så ja tycker att JAG ska ha ett grafik kort som går bra på allt... å inte bara satsar på ett spel...

nawi: Ja vill helst banga record demo när ja kör... Men mitt system kanske skulle funka då ?

2.8 ghz HT, 5900 Ultra, 1024 mb DDR 400mhz.

Visa signatur

Kommentera inte min stavning.