Permalänk
Medlem

Internet i bilen

Ja som topic lyder, ska iväg på en "bil semester" snart och jag undrar då om det är möjligt att få internet till en laptop i bilen/tältet.
Har hört nånting om det förr men jag vet inte om det finns.
Om det finns, var kan man läsa och få instruktioner om det hela?
Har för mig att man ska kunna koppla till en mobil på nått sätt och få internet i laptopen, men jag vet inte.
Tyckte att det kunde vara roligt att testa iaf.

Mvh.

Visa signatur

Mvh.

Permalänk
Medlem

Det går alderles utmärkt att få internet i bilen, allt du behöver är en mobil (helst 3G) , eller ett 3Gdatakort till laptopen.

Permalänk
Medlem

Men vitsen med semester är väl att man ska komma ifrån sånt?

Visa signatur

Elektrolux Kyl/Frys | 4-plattors AEG-spis med ugn | Philips brödrost | 1200W Philips vattenkokare | AFK elvisp | Allt kopplat till 230V 50Hz 10A.
Klaga inte på mina inlägg, jag kan ha varit full när jag skrev dem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NAD
Men vitsen med semester är väl att man ska komma ifrån sånt?

Vitsen med semester är att slippa jobba så att man kan röra sig fritt, med internet.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Semester är överskattat. Bättre att jobba och tjäna ännu mer pengar för att köpa ännu bättre grejer !!

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Opatagio
Semester är överskattat. Bättre att jobba och tjäna ännu mer pengar för att köpa ännu bättre grejer !!

Jag brukar få betald semester

Visa signatur

-LIVERPOOL FC || YOU´LL NEVER WALK ALONE || LIVERPOOL FC-

Permalänk
Medlem

Jag driver eget och tar "semester" när jag vill.

Jag har tres datacard som de nu slutat sälja till privatkunder.
Man kan istället betala 299 kronor i månaden EXTRA för sitt tre-abbonemang för att surfa obegränsat inom 3g-nätet.

Permalänk
Medlem

Okej då vet jag det, men jag har inte 3G, bara vanligt vodafone abonemang och en ericsson s700i om det säger er nått
Men hur ska jag göra då? eller det går inte? :\

Visa signatur

Mvh.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oRiN^
Okej då vet jag det, men jag har inte 3G, bara vanligt vodafone abonemang och en ericsson s700i om det säger er nått
Men hur ska jag göra då? eller det går inte? :\

Det går, men det blir långsamt o dyrt.

Permalänk
Medlem

Kolla om du hittar nått olåst trådlöst nätverk:D

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual EVO OC | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold | Acer 24" Predator XF240H 144Hz

Permalänk
Medlem

Finns det inte öppna nätverk man kan surfa från? Mig veterligen så har folk tipsat om det i andra trådar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matte56
Kolla om du hittar nått olåst trådlöst nätverk:D

Haha, skulle varit nått va ;p

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Taran
Finns det inte öppna nätverk man kan surfa från? Mig veterligen så har folk tipsat om det i andra trådar.

Hmm, låter intressant, var kan man läsa om detta?

Mvh.

Visa signatur

Mvh.

Permalänk
Medlem

sök på wardriving men när ni åker så kommer det inte fungera men det innebär att man tar sig in på "öppna" trådlösa nätverk

Visa signatur

Q6600 @ 2,8Ghz | 8800GT 512MB | 8gb A-data pc-6400 | GA-P35-DS4 |Antec sonata 3 | HP W2207

Permalänk
Medlem

Jag har för mig att här i växjö iallafall så kan man gå in i telia butiken och köpa en kod så man kan surfa på det trådlösa nätverket dom har istan i typ en halv timmer eller nått... Vet inte vad det kostar och om det finns på fler ställen.

Visa signatur

Karlsson

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av data xp
sök på wardriving men när ni åker så kommer det inte fungera men det innebär att man tar sig in på "öppna" trådlösa nätverk

Ok, tack för det svaret, ska kolla upp det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av XX6
Jag har för mig att här i växjö iallafall så kan man gå in i telia butiken och köpa en kod så man kan surfa på det trådlösa nätverket dom har istan i typ en halv timmer eller nått... Vet inte vad det kostar och om det finns på fler ställen.

Okej, blir dyrt om det nu skulle funka och springa in i varje telia butik och köpa en sånn
Men tach för svaret.

Mvh.

Visa signatur

Mvh.

Permalänk
Medlem

Vodaphone 3G pc-card, 695kr/månad med obegränsad surfning om jag inte misstar mig, 256kbit eller nåt sånt

Visa signatur

Random Stuff - Podcasten om allt och lite till! Nytt avsnitt varje torsdag.
http://randomstuff.delino.se/

Permalänk
Korsordsguru

Jag brukar surfa med Vodafones 3G/GPRS datacard, funkar helt okej. Inte så kul att surfa på normala websidor med GPRS dock, men oftast så får man runt 56kbit/s ändå med GPRS.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Själv kör jag med ett trådlöst nätverkskort och denna antennen i bilen...

http://www.davido.se/shop/product_info.php?products_id=36

finns alltid någon form av nätverk att tillgå dit man åker...

Permalänk
Medlem

finns det inte nått som heter GPRS Edge som ska ha samma hastighet som 3G?? har hört talas om det iallfall, fast man måste ha en telefon som stödjer det för att kunna använda det.

Permalänk
Medlem

Datakort är lite overkill, det enda som behövs är en mobil.
Du hade en s700i sa du, vilket innebär att du endast behöver köpa en blåtandsdongel till laptopen. Efter det kan du surfa trådlöst från laptopen via mobilen.
GPRS (GSM) stödjer dock bara upp till ~50kbit/s har jag för mig (halvslött men slå av automatisk hämtning av bilder i explorer så funkar det hyffsat), med 3g-nätet skulle du kunna komma upp i hastigheter på ~380kbit/s.

Gör som följande:
Installera dongeln, det finns standarddrivrutiner i xp som funkar.
gå in på sonyericsson.se och leta upp din mobil och tanka hem drivrutiner för bluetooth.
lägg till en fjärranslutning i windows, ring vodaphones kundtjänst och fråga om "uppringningsnummret". hos 3 anger man *99# som uppringningsnummer och lämnar lösen/pass blankt.

Kör hårt!

Visa signatur

signatur?

Permalänk

Med GPRS blir man bara garanterad EN tidkanal. Så i tätort bör man räkna med att få 9.6kbit/s. Operatörerna låter hellre 4-5 personer nyttja varsin tidkanal och betala respektive samtalstaxa. än att EN person nyttjar flera tidkanaler och bara betalar en samtalstaxa eller MB-taxa.

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem

Har en T68i med KnockOut abb som via blåtand är kopplad till laptoppen så man kan ringa upp.

Dock 15:-/mb.
Stänga av allt bild/media stöd så minskar man kanske trafiken avsevärt.
Men det kostar en slant ändå.

Heh gå in på aftonbladet kostar väll säkert bara de 35:- med tanke på alla deras ad's

Visa signatur

http://www.mobilabredband.se/ Forum för mobilabredband.

Permalänk
Medlem

Det är verkligen trist att det är så pass dyrt per MB att använda GPRS, jag har telia till mobilen och dom tar ju 20 kr/MB och det går ju inte att surfa på. Man kan nästan tycka att 20 kr i månaden skulle ge obegränsad trafik.

Jag använder det just nu här på jobbet till min laptop så jag kan fördriva tiden med MSN, för det är spärrat på jobbet. Att bara ha msn igång och inte chatta som en galning blir inte värst dyrt om man inte gör det väldigt ofta då.

Det är telia online jag använder, men det finns ju även Mobil Data som dom kallar det. Då ringer man upp istället med modemet och får betala för tiden istället för trafiken. På kvällar och helger tar dom 0.30 kr minuten, alltså 18 kronor timmen, men då går det bedrövligt segt istället.

Beroende på vad man behöver göra online så kan man ju välja vad som blir billigast, men det blir inte billigt hur som helst. Men är man desperat på semstern så är man! Kan tänka mig att vodafone har något liknande.

Synd bara att det inte är mycket billigare så folk kan använda det mera!

Permalänk

20 kr/mån för obegränsad trafik?

Visst vore det underbart ur konsumentsynpunkt. Men det bekräftar än en gång att gemene man inte är insatt i hur det förhåller sig med prissättning och transferkostnader. Det är inte så att operatörerna har investerat i sina system och sedan har NOLL kronor i kostnader. All trafik som genereras i det egna nätet och som ska vidare ("ut" på internet) kostar pengar.
Det är inget konstigt alls att det kostar några kronor per MB. Däremot kan man välja en billigare operatör. Tre har ett dataabbonemang som kostar runt 100 kr/mån sedan 5 kr/MB. Ska man på semester, eller av någon annan anledning vill surfa lite mer en månad, kan man välja unlimited för 299 kr en månad. Datakort 499 kr/mån. Obegränsad trafikmängd. Datakort ingår.

Värt att nämna är att med 3G (oavsett om det är 3, Vodafån eller Telia) så har du en maxhastighet på 384kbit/s. Dvs du har en användbar uppkoppling. GPRS duger ju i stort sett bara till MSN eller IRC. Det börjar tom bli odrägligt att skicka/ta emot epost via GPRS.

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.