Permalänk
Medlem

PS/2 & USB problem

Vår familje-dator har börjat krångla. Vi har nämligen köpt en USB-mus till den (optisk) och den funkar bara IBLAND vid uppstart, men felet ligger inte hos musen utan i USB-portarna (trodde jag) men efter att ha köpt en USB 2 PS/2 omkopplare (http://mavdisk.mnsu.edu/grunwn/images/Buy%20Stuff/ps2%20usb%2...), så funkade inte musen alls. Den lös och så men den går inte att röra i Windows så att säga, är låst på skrivbordet).

Så nånting är fel på portarna till datorn (PS/2 och USB), men musen vi hade innan anslöts genom PS/2 och då var de inga fel..och då tänker ni att det självklart är nåt fel på den nya musen, men icke. För har testat med min optiska-mus från denna datorn och den funkar åxå bara ibland i deras dator.

Datorn buggar även när man ansluter digitalkameran till den (USB), den reagerar inte ibland att den anslutits och likadant med webcamen. Allting funkar fint i min dator, men på deras dator funkar det bara ibland. Man måste reboota tills de funkar vilket kan kräva X antal reboots.

Så finns det nånting man kan göra än att formatera? För jag formaterade inte för så länge sen och farsan sa att problemet med att digitalkameran bara funka ibland var innan jag formaterade åt dom. Det är en gammal dator med Windows XP på sig och USB 2.0 installerat.

Kanske är nån inställning i BIOS som fixat detta?

För att summera all text så är det alltså så att allt man ansluter på USB-portarna bara funkar ibland medans PS/2 portarna funkar, förrutom när jag använde mej av en USB 2 PS/2 converter till musen.

Tacksam för hjälp

Permalänk