"No boot device available, strike F1 to retry boot or F2 for setup utility"

Permalänk
Medlem

"No boot device available, strike F1 to retry boot or F2 for setup utility"

Har sökt igenom forumet för att försöka få hjälp med följande, nya problem.

Kan starta datorn, allt i windows etc. fungerar normalt, däremot så kan jag inte göra en omstart av datorn, för då kommer meddelandet i titeln upp..

I setup utilityn så ser boot sequence ut enligt följande;
1. Onboard or USB floppy Drive
2. Onboard SATA HD (not present)
3. Onboard IDE HD (not present)
4. Add-in HD (not present)
5. Onboard or USB CD-ROM Drive
6. USB Device

Problemet verkar ju vara att min raid0 bootar långsammare än vad min dator gör, vid omstart och således inte (hinner) hitta någon disk..?

Detta problem är nytt, har gjort lite HW förändringar den senaste veckan, men vet inte vart jag ska felsöka;

1. nya minnen 4x1GB Ram (win XP 32)
2. ny CD/DVD-RW, IDE - samma plats/kablar som förra
3. nytt grafikkort, med tillhörande avinstallation av gamla SLI-kort + drivisar + nya drivisar installerat (allt funkar, dock kan jag inte boota om, så senaste drivisarna kan jag inte lägga in..)

Vetefasen vad det kan vara som stökar... tips mottages tacksamt!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cazorp
Har sökt igenom forumet för att försöka få hjälp med följande, nya problem.

Kan starta datorn, allt i windows etc. fungerar normalt, däremot så kan jag inte göra en omstart av datorn, för då kommer meddelandet i titeln upp..

I setup utilityn så ser boot sequence ut enligt följande;
1. Onboard or USB floppy Drive
2. Onboard SATA HD (not present)
3. Onboard IDE HD (not present)
4. Add-in HD (not present)
5. Onboard or USB CD-ROM Drive
6. USB Device

Problemet verkar ju vara att min raid0 bootar långsammare än vad min dator gör, vid omstart och således inte (hinner) hitta någon disk..?

Detta problem är nytt, har gjort lite HW förändringar den senaste veckan, men vet inte vart jag ska felsöka;

1. nya minnen 4x1GB Ram (win XP 32)
2. ny CD/DVD-RW, IDE - samma plats/kablar som förra
3. nytt grafikkort, med tillhörande avinstallation av gamla SLI-kort + drivisar + nya drivisar installerat (allt funkar, dock kan jag inte boota om, så senaste drivisarna kan jag inte lägga in..)

Vetefasen vad det kan vara som stökar... tips mottages tacksamt!!

Vad har du för moderkort?

Det enda jag kan komma på är att vissa bios har en delay (som man kan ställa in) för att hitta diskarna. Vad jag vet så ska inte detta problem uppstå men man vet aldrig.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

Jadu, bra fråga - burken är en Dell Dimension/XPS 600, och det är något nVidia moderkort som sitter i, hittar inga exakta uppgifter i device manager, men vet knappt vad jag letar efter..

Hur sätter man delay i bios då?