Förmodar hibernate enda sättet att vila

Permalänk
Medlem

Förmodar hibernate enda sättet att vila

I vista när jag valde vila istället för avsluta dator så stängdes datorn fullständigt av samt när man tröck på tgb så startade datorn upp och hämta från hårddisken informationen(förmådar jag).

Antar at denna funktion heter hibernate i XP?
Sliter säkert något på hårddisken men något man får förvänta sig antar jag.

Permalänk

använd inte funktionen i xp... funkar skit jag fick reboota efter varje gång jag väkt den från hibernation... för verkade som att den fick problem att läsa från hårddisken eller nått

tog t.ex 10 min att ladda loginskärmen... å ytterligare 10 min efter man tryckt på stäng av innan det över huvud taget hände nått

så rekomenderar använd det inte .

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

I vissa datorer funkar det bra. Helt tyst och sover.
I andra datorer är den defekt. Fläktar fortsätter att snurra osv.

Den skriver det som är i minnet till hårddisken innan den lägger sig. Bra om man måste byta batterier eller dra ut elkabel (Åska, strömavbrott etc).

Rouge of Darkness:
Mycket skräp i dator? Kanske dags att installera om och vara mer försiktig med vad du lägger in. Uppdatera drivrutiner.

Permalänk
Medlem

Känns ju som ändå att vista hade några saker som xp inte kan ersätta.

I vista kan man ju välja start--->Avsluta---->Vila
Då stängs datorn av fullständigt samt startar upp igen var den lämna allt genom en knapp tryckning på usb tgb, med xp måste jag öppna luckanpå bärbara samt klicka på power knappen vid hibernate.

Det känns även som att fläkten gillar köra igång mer under win xp pro men det kanske är bara jag som inbillar mig.

Permalänk
Medlem

Det finns i XP också. Ofta måste man först sätta på att viloläge
Höger klicka på skrivbordet / Egenskaper / skärmsläckre / inställningar / Sedan varierar det.

När du sedan ska stänga av och låter musen ligga 5 sekunder på väntläge knappen så dyker hjälp text upp. Det står "Håll ned shift så ändras knappen till väntläge".

Permalänk
Testpilot

I svenska versionen heter dom två olika lägena vila och viloläge vilket känns lite förvirrande.

Vila (sleep på engelska) stänger inte av datorn helt utan har kvar bland annat spänningsmatningen till RAM-minnet för att behålla sessionen så du kan starta snabbt. De flesta datorer brukar blinka med power-LED:en för att visa att den inte är helt avstängd.

Viloläge (hibernate på engelska) sparar ner RAM-minnets innehåll på hårddisken och stänger sen av datorn helt, datorn drar lika lite ström som om du hade valt "stäng av", power-LED:en släcks också helt. När du startar datorn igen hämtas RAM-minnet från hårddisken och sessionen återställs. Det här går lite långsammare än vila/sleep då datorn måste gå igenom hela startprocessen.

Vista förbättrade vila genom att även här spara ner RAM-minnet till hårddisken för att sessionen inte ska gå förlorad om man råkar ut för strömavbrott eller att batteriet tar slut.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av panpo98

Rouge of Darkness:
Mycket skräp i dator? Kanske dags att installera om och vara mer försiktig med vad du lägger in. Uppdatera drivrutiner.

va så från det att jag installerat xp på min bärbara... bara lagt in sp3, antivirus drivrutiner, och wow på den typ

gick tillbaks till vista igen och å funkade det...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunden
I svenska versionen heter dom två olika lägena vila och viloläge vilket känns lite förvirrande.

Min nya dell inspiron som kör vista kallar det "Vila" och "Vila". DET är förvirrande

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunden

Vila (sleep på engelska) stänger inte av datorn helt utan har kvar bland annat spänningsmatningen till RAM-minnet för att behålla sessionen så du kan starta snabbt. De flesta datorer brukar blinka med power-LED:en för att visa att den inte är helt avstängd.

Viloläge (hibernate på engelska) sparar ner RAM-minnets innehåll på hårddisken och stänger sen av datorn helt, datorn drar lika lite ström som om du hade valt "stäng av", power-LED:en släcks också helt. När du startar datorn igen hämtas RAM-minnet från hårddisken och sessionen återställs. Det här går lite långsammare än vila/sleep då datorn måste gå igenom hela startprocessen.

Vista förbättrade vila genom att även här spara ner RAM-minnet till hårddisken för att sessionen inte ska gå förlorad om man råkar ut för strömavbrott eller att batteriet tar slut.

Japp märkte att viloläge i Xp sätter datorn i "blinkande läge", förmodar att allt är avstängt förutom minnet då.

dock så kunde man inte aktivera datorn via usb tgb, det kunde jag göra i vista.
finns det evetuellt någon inställning i xp så att jag måste även ha en usb uttag i liv också för att aktivera datorn via tgb?

Permalänk
Medlem

Jag använder nästan alltid vänteläge (dvs all information sparas i ram-minnet) på min laptop med xp. Det har fungerat förutom 2 gånger på 1 år.
Viloläge (då den sparar allt på hdd så du kan bryta strömmen) har jag inte testat en enda gång.