AMD Radeon plågas av ojämna renderingstider

Permalänk
Medlem

... och där började fanboi flamewars...

Amd är bra, nvidia är också bra, men jag föredrar nvidia. det är något med deras färgåtergivning som jag tycker om med nvidia kort (ja det är skillnad på färger mellen de 2).

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

sånt här gör att man ler när man sj sitter på ett ynka gtx 580 ^^,

Ja, eller hur?

Och ja, det är med ett ensamt GTX580

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Skrivet av RzrTrek:

AMD måste åtgärda sina problem snarast, innan vi konsumenter tvingas att lämna dem åt vargarna (Nvidia) eller snarare ett byte. Tänker först och främst på deras sena och om något stuttrande drivrutiner! :annoyed:

AMD Catalyst 12.11 BETA 1 = Stuttret i FarCry 3 kvarstår.
AMD Catalyst 12.11 BETA 3 = Stuttret i FarCry 3 kvarstår.
AMD Catalyst 12.11 BETA 4 = Stuttret i FarCry 3 kvarstår.
AMD Catalyst 12.11 BETA 6 = Stuttret i FarCry 3 kvarstår.
AMD Catalyst 12.11 BETA 7 = Stuttret i FarCry 3 kvarstår.
AMD Catalyst 12.11 BETA 8 = Stuttret i FarCry 3 kvarstår.
AMD Catalyst 12.11 BETA 11 = Stuttret i FarCry 3 kvarstår.

RadeonPro, problem solved. Ja, även med singel kort.

Skrivet av anon185723:

Så löjligt av sweclockers och dess användare.
Ett spel med två kort som körs med beta drivrutin, man förlorar ju allt hopp.

Den här nyhetern var ju inte lite väl onödig då testet var väldigt begränsat och inte täcker hela serien.

Skrivet av Pimpim666:

Tråkiga är att Swec gått över från tekniskt kunnande till pajkastning.
Alla diskussioner handlar bara om "jag har köpt märke x därför är den bäst".

Som tur är finns det andra forum med mer fokus på datorer.

Håller med, det är alldeles för mycket svamel i podcasts och för glest med hårdvaru tester. Det är ju inte så att det är brist på Grafikkort att testa direkt, har ju kommit mängder med värstingmodeller, speciellt GTX680's med ordentliga möjligheter till övertklock. EVGA Classified, MSI PE/Ligthning mm. Och Asus matrix, tror swec är enda siten som inte testat det.

BEta drivare(som funkar klockrent) och filmat i slowmotion för att göra det hela ännu mera relevant i praktiken. Och radeon pro igen ffs

Skrivet av JKswe:

Instämmer! AMD kommer alltid vara lågprisalternativet! Har man råd så väljer man det gröna laget, har man inte råd, det röda!

Jo, så kan det ju verka om man hållt på med datorer i ca 1-2år. Lågprisalternativet med högre prestanda dessutom, riktigt illa hörru!

Och klåparna som inte kan göra drivrutiner har gjort drivrutiners som ökat prestandan nåt helt enormt, 680 ligger jämnt med 7970 icke Ghz som såvitt jag vet inte tillverkas längre utan helt ersatts av Ghz.

Sweclockers, kom igen! Vet att det är jul å skit men vafan, balla inte ur nu när forumet ärr uppstyrt igen. Har ni inget vettigt att publicera så publicera hellre inget alls då.

Permalänk
Skrivet av Gtoxed:

... och där började fanboi flamewars...

Amd är bra, nvidia är också bra, men jag föredrar nvidia. det är något med deras färgåtergivning som jag tycker om med nvidia kort (ja det är skillnad på färger mellen de 2).

Hehe, orkar inte förklara för dig om färger och hur lite dom har har med GPU'n att göra. Färgprofiler? Kalibrera skärmen? Korrekt kalibrerat så ser det ut på ett sätt bara.

Nån annan kanske vill ta vid och förklara att det inte kommer färger som ur en skrivare liksom.. lol

Permalänk
Avstängd

det bästa med 7000 serien är att den har blivit bättre med tiden. inte mycket man köper idag som blir det.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Master of Overkill

Jag tog min polares 3x 7970 Ghz edition och tog ut mina 3x 680 tog 2 nya diskar installera OS och skulle spela BF3 och Farcry 3 och WoW.

Jag kan säga så här Nvidia Plug and play BEHÖVER gör 2 saker gå in i Nvidia sätt på Nvidia surround sen klick Ok så fungerar allt.

När jag skulle ge mig in på AMD fy fan asså jag började nästan gråta först vill inte det funka med drivrutinern sen så strula BF3 då en skärmen gick ner blev svart ibland sen så fick jag driver shutingdown och nej vi klocka inte sönder korten.

Samma problem i Farcry 3 och i WoW, men i WoW fy fan det gick ju inte ens att spela.

Jag som va nära att köpa 3x 7970 6GB korten, jag "TYCKER" att Nvidia just nu är bättre iallafall på flerkorts lösning.

Hoppas fan dom fixar sånt här både Nvidia och AMD gällande MS och annat, men just nu är Nvidia to go för fler korts lösning enligt mig för det va inget roligt.... synd att det va de

Jag försöker inte pajkasta något då jag har 2 riggar hemma utöver den i sign med 7870 och 7950.

Dock så är det ju inte värt att köra 4x 680 om man går över 6030x1080 då minnes bandbredden tar slut.

GEIF GK110 NU 1!!!!!!!!

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Pimpim666:

Med din rigg och spela cs 1.6? Jag kommer ihåg när jag satt på min thunderbird 1.2 ghz, överklockat Radeon 9700 och optimerat Windows 98 och körde CS 1.3-1.6 i 100 fps på en 17" CRT skärm. Men screen tearing blev ett stort problem och fick nöja mig med 85hz med vsync.

Ja menar att det känns som jag spelar spel som CS 1.6 flyt då i CS droppar man aldrig under 100 FPS med FPS MAX 101 så vill jag ha det i alla spel

Jag spelar dock inte 1.6 längre bara kanske lite på LAN eller så blir det ju CS:GO.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Mitt 7970 funkar hur bra som helst, är jättenöjd :).

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Jag tog min polares 3x 7970 Ghz edition och tog ut mina 3x 680 tog 2 nya diskar installera OS och skulle spela BF3 och Farcry 3 och WoW.

Jag kan säga så här Nvidia Plug and play BEHÖVER gör 2 saker gå in i Nvidia sätt på Nvidia surround sen klick Ok så fungerar allt.

När jag skulle ge mig in på AMD fy fan asså jag började nästan gråta först vill inte det funka med drivrutinern sen så strula BF3 då en skärmen gick ner blev svart ibland sen så fick jag driver shutingdown och nej vi klocka inte sönder korten.

Samma problem i Farcry 3 och i WoW, men i WoW fy fan det gick ju inte ens att spela.

Jag som va nära att köpa 3x 7970 6GB korten, jag "TYCKER" att Nvidia just nu är bättre iallafall på flerkorts lösning.

Hoppas fan dom fixar sånt här både Nvidia och AMD gällande MS och annat, men just nu är Nvidia to go för fler korts lösning enligt mig för det va inget roligt.... synd att det va de

Jag försöker inte pajkasta något då jag har 2 riggar hemma utöver den i sign med 7870 och 7950.

Dock så är det ju inte värt att köra 4x 680 om man går över 6030x1080 då minnes bandbredden tar slut.

GEIF GK110 NU 1!!!!!!!!

Hur löste du dina problem med 7970. 6000 serien har inga problem alls vilket får det att låta konstigt att 7000 serien är mycket sämre.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Mitt 7970 funkar hur bra som helst, är jättenöjd :).

Det är för att du inte kör benchmarks på spel du inte spelar.
Men letar du brister och fel kommer du snart hitta problem som kommer få dig gråtandes till sömns varje natt.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk

Sätt och letade fel på mitt gamla 5870 1GB förr för att motivera ett nvidia köp när GTX580 var aktuellt. Efter jag lånade min kompis 570 kom jag fram till att jag skulle behålla AMD(570 gav inte så mycket mer prestanda som jag hade hoppats på, Hittade heller inga fel på det)

Jag har ofta bytat mellan Nvidia och AMD, rätt mycket sen jag registrerade mig här också... Brukar generellt undvika att få saker till att strula och det funkar fint! Har inte haft problem med varken Nvidia eller AMD.

Men mycket hänger på användaren, vill man inte att det skall funka så gör det inte det...

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Zcenicx:

Triple Buffering ger ju oftast värre inputlag, då du lägger till en tredje image buffer. Din input lag förlängs alltså med en renderingstid till.

Det är inte sant, det förlängs i genomsnitt med långt mindre än en hel renderingstid, i alla fall om man bry sig om bildkvalité och kör med v-sync på. Kan illustrerar med ett exempel.

Anta att grafikkortet uppdaterar skärmen 100 gånger per sekund från den som för tillfället ligger i frame-buffer, d.v.s var 10ms.
Anta sedan att tiden det tar att rendera scenen är 17ms (d.v.s strax under 60Hz).

Dubbelbuffring ger:
t = 0 Frame#0 börja visas, sista input till Frame#1, rendering av Frame#1 börjar
t = 17 Frame#0 är klar, men kan inte visas ännu då denna tid inte är en jämn multipel av 10ms
t = 20 Frame #1 börjar visas, sista input till Frame#2, rendering av Frame#1 börjar
... repeteras varje 20ms

inputlag = 20ms, framerate = 50Hz

Trippelbuffring ger:
t = 0 Frame#0 börja visas, sista input till Frame#1, rendering av Frame#1 börjar
t = 17 Frame#0 är klar, sista input till Frame#2, rendering av Frame#2 börjar
t = 20 Frame #1 börjar visas
t = 34 Frame #2 är klar, sista input till Frame #3, rendering av Frame#3 börjar
t = 40 Frame #2 börjar visas
t = 51 Frame #3 klar , sista input till Frame #4, rendering av Frame#4 börjar
t = 60 Frame #3 börjar visas
t = 65 Frame #4 klar, sista input till Frame #5, rendering av Frame #5 börjar
t = 70 Frame #4 börjar visas
t = 79 Frame #5 klar, sista input till Frame #6, rendering av Frame #6 börjar
t = 80 Frame #5 börjar visas
...

Input lag = ((20-0) + (40-17) + (60-34) + (70-51) + (80-65)) / 5 = ~21ms
Frame rate = 5 frames på 80ms -> ~62Hz

Så ditt inputlagg ökar med mindre än 5%, inte med 50% som du hävdar. Som bonus ökar din genomsnittliga framerate med ~24%

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Pimpim666:

Hur löste du dina problem med 7970. 6000 serien har inga problem alls vilket får det att låta konstigt att 7000 serien är mycket sämre.

Jag löste aldrig problemet då han fick tillbaka sina kort så stoppa jag in mina 680 igen, han ville inte testa min dator då hade bara blivit arg på sig själv.

Så atm inte AMD kort fixa det som inte funkar så bra så köper jag det som är bäst Nvidia eller AMD spelar ingenroll bara det fungerar.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk

AMD radeon har haft mer microstuttering problem än nVidia Geforce i typ alla år.
Man kan se massa gamla recensioner och tom massa gamla youtube-videos som bekräftar att det alltid varit så.
Själv undviker jag crossfire/sli för att jag skyr instabila framerates som pesten - men detta handlar alltså om single card lösningar.

nVidia=Ren Kvalitet ..för det mesta
AMD=Buggigt ..men kanske bäst prestanda per krona

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem

Här måste finnas många med 7950 kort på forumet, skulle vara intressant om någon kunde testa radeonpro med ett single kort och rapportera eventuella skillnader? Nån som har någon länk till var de testar radeonpro med ett singel kort?

Visa signatur

i5 3570k 3,4-sapphire 7950 boost flex-16 gb 1600 mhz-samsung 830 ssd 128 gb-gigabyte b75m-d3h-corsair hx620-antec chassi/Acer w700 i3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tumnus:

9000 serien var bara en rebrand av 8000 serien. Det var felet.

Det är fortfarande inte ett fel på själva kortet bara för det...även om jag håller med om att det bara är i stort sett samma kort med annat namn (som även blev GTX250 senare)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segmonsson:

Haha är du galen?? Man köper ju inte ett högprestandakort för att sen behöva vsynka skiten på grund utav microstuttering. Sen måste man köra på sämre grafik som toppen på tårtan. Så då kunde man ju lika gärna köpt ett skitkort från början

Varför skulle grafiken behöva bli så stor skillnad? Det räcker kanske med att istället för att köra
allt på t.ex High så kör man några på High, några på Medium, det tjänar man en del fps på.
Förresten så tror jag att AMD kortet får microstuttering pga dåliga drivrutiner(det vill säga Beta drivisar)
så det kanske löser sig med äldre, icke Beta drivrutiner så väntar man på att AMD fixar det.

Permalänk
Skrivet av afcsw:

Här måste finnas många med 7950 kort på forumet, skulle vara intressant om någon kunde testa radeonpro med ett single kort och rapportera eventuella skillnader? Nån som har någon länk till var de testar radeonpro med ett singel kort?

Det funkar likadant med singel kort, framsen kommer i osynk fast från en gpu.

http://www.tomshardware.com/reviews/radeon-hd-7990-devil13-79...

Om man läser artikeln dom länkar till så framgår det att det bara är i skyrim när dom springer ut på slätten som det blir extrem MS. I flera av dom andra testerna så har ju 7950 bättre frametimes än 660't. Ingen som läst artikeln??

Permalänk
Skrivet av Superlight:

Programmet är tredjepartsprogram för helvete. Man är tvungen att sätta upp olika profiler för spel vilket man inte behöver med Nvidia.

Faktum är att AMD inlett samarbete med utvecklaren av Radeon Pro, så det är nog en tidsfråga innan det blir officiellt skall du se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

Det är ju fel på 7950, inte 7970

Nej, kortet i exemplet är 7950. Om du läser resten, som till exempel nyhets titeln, så gäller det AMD Radeon 7000 kort i allmänhet.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

RadeonPro, problem solved. Ja, även med singel kort.

Jag tankade RadeonPro igår för första gången, vet du kanske om det finns nån sida där man kan läsa om vilka inställningar man ska göra? Känns verkligen överväldigande när man startar programmet för första gången.

Visa signatur

||i5-760@2.8GHz||4 GB Corsair XMS3||Sapphire 7950 3gb@810/1200MHz||Gigabyte P55 UD3||1TB Samsung F3||Hyper 212+||Fractal R2||Fractal 550W||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathanknet:

Alltså båda 2 såg ju helt värdelösa ut, det där löses enkelt med en knapptrycking. VSYNC

+1
Har de inte testat med Vsync på. Jag inbillar mig att det är ett sync problem man ser när den småhackar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Nej, kortet i exemplet är 7950. Om du läser resten, som till exempel nyhets titeln, så gäller det AMD Radeon 7000 kort i allmänhet.

Drivrutiner som spökar

Permalänk

En av många anledningar till att jag aldrig använder AMD.

Permalänk
Skrivet av mz:

Jag tankade RadeonPro igår för första gången, vet du kanske om det finns nån sida där man kan läsa om vilka inställningar man ska göra? Känns verkligen överväldigande när man startar programmet för första gången.

http://www.radeonpro.info/en-US/

Permalänk
Skrivet av Atlas Tasume:

Nej, kortet i exemplet är 7950. Om du läser resten, som till exempel nyhets titeln, så gäller det AMD Radeon 7000 kort i allmänhet.

Läs artikeln, den som dom länkar till alltså.

I övriga tester var det ingen större skillnad, 7950 hade tom. bättre frametimes i många av testerna.

Just denna sekvensen var den enda som betedde sig på detta underliga sätt.

Swec. kan ju inte läst artikeln innan dom länkade ?? wtf

Permalänk
Medlem
Skrivet av StabTheDrama:

En av många anledningar till att jag aldrig använder AMD.

Skulle gärna höra på de andra anledningarna.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yooriitzz:

Bullshit. Amd's hårdvara är både bättre och billigare. Sen att deras drivrutiner är sämst i hela världen tydligen är en annan faktor. Jag har i alla fall inte märkt av något med mitt 7950

är de bättre och billigare varför blir de såna här problem, och samtidigt varför har jag BARA haft jävla problem med AMD kort och inte haft ett sketet problem på 3 st nvidia kort?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av thereal_twisted:

Läs artikeln, den som dom länkar till alltså.

I övriga tester var det ingen större skillnad, 7950 hade tom. bättre frametimes i många av testerna.

Nja, det var väl mest i medal of honour och ett av hitman-fallen 7950 hade (märkbart (men inte mycket mera)) bättre 99%-tid (medan 660 där det var bättre ofta var betydligt bättre)? Det förlorar ju också samtliga fall av "time spent beyond X ms".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Mja, med tanke på att både HardOCP, Tom's Hardware och Sweclockers också visar på samma problem kan vi nog vara ganska eniga om att flera oberoende testsidor inte kan ha fel.
Problemet är också hyfsat välkänt i forumen på samtliga fyra sidor, men det var först nu någon kollade.

Det gör det antagligen, huvudanledningen att de testade 7950 vs 660 Ti är för att de ligger i den mest intressanta prisklassen.

Problemet är att minimum FPS fortfarande mäter frameraten under en hel sekund, inte baserad på längsta frametime. Du kan alltså ha en minimum framerate om 60 FPS och ändå se frametimes bortåt 100 ms (10 FPS) i och med stuttering.

Why do I feel that we've been over this before...

RadeonPro sänker mängden MS genom att forcera vertikalsynkning (oavsett framerate). Prestandan sänks. Punkt.

Triple Buffering ger ju oftast värre inputlag, då du lägger till en tredje image buffer. Din input lag förlängs alltså med en renderingstid till.

G92 finns visserligen i både 8000-, 9000-, och 200-serien, men 200-serien som helhet var GT200-kretsen (Tesla).

Däremot håller jag med dig, det var inga fel på varken G92, Tesla eller Fermi (annat än Fermi's effekttörst, men då får man ju se 7000-serien som en lika stor flopp då).

Nu är du nog tyvärr lite ute och cyklar. Grafikkorten kastar aldrig ut halvfärdiga bilder, det vore tekniskt omöjligt då bilderna inte renderas linje för linje utan som vektorer. En "halvrenderad" bild skulle alltså se ut som en fullstor bild full av artefakter eller utan texturer.

Utan Vsync så ritar grafikkortet färdigt bilden och publicerar den (skickar den till skärmen) när den är färdigritad, oavsett om skärmen ritat klart förra bilden eller inte. Med Vsync så låser man grafikkortet att skicka nästa bild först efter det att den nuvarande ritats klart.

Problemet med Vsync är att du snabbt hamnar en hel bildruta efter, dvs du har en färdigritad bild som väntar i frame buffern i ganska lång tid innan den växlas ut mot skärmen, vilket ger inputlag.

...och du missade att problemet existerar i flera drivrutiner. Techreport själva nämner att problemet existerat sedan 11.8.

Det är just 7000-serien som är problemet, och ja, många har märkt stuttering på just den serien kort.

I övrigt håller jag med dig, Radeonkorten är inte per definition sämre än Geforcekorten i varje generation... men tyvärr måste jag nog säga att Geforcekorten har det teknikmässiga övertaget just nu vad gäller att leverera flyt.

Som jag skrev i en annan tråd som du säkert läst så sänks inte prestandan med DFC. Och du har fel när det är VSYNC som RadeonPRO använder sig av i DFC för det är det inte. Detta bevisas genom att du fortfarande ser tearing tydligt om du exempelvis forcar 59FPS istället för 60. Där sätter vi punkt.