Är Computerstocklots.com trovärdig? Bl.a. GTX Titan för 130$, 4960X för 136$

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

Dold text

Ska Snacka med Leif och så gör jag också en beställning i nästa vecka.. (så alla konspirations teorier försvinner). Kommer uppdatera tråden med Mail konv och sådant.

Hur vet vi att du inte är.. Ne skojja bara

Ja, blub har ju haft en misstänkt positiv attityd till "Leif" och hela butiken overall så det är ganska lätt att misstänka honom. Att han inte lägger upp viktiga order bekräftelser (bevis i detta fall) gör ju misstankarna ännu större.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blub:

När dom kommer, om dom kommer, så slänger jag upp bilder på paket och innehåll. Jag har dock inget mobo i 2011 så jag ska skicka båda till han som ska ha den ena så han kan testa dom och se om det är äkta vara.

Sedan visar det sig att du får två av dessa.. http://www.hardocp.com/article/2010/03/05/newegg_selling_fake...

Skrivet av TheGutt:

*Our terms and conditions:
In order to keep the prices we have and be the absolute cheapest option on the market we have
after we integrated sales to individuals without a company we have had to set the minimum order value of US1000 or currency equivalent. This limit applies to both companies as individuals.*

Kan detta vara förklaringen?
Är dock fortfarande billigt.

Är skitsnack. Finns absolut inga trådar mellan den summan, ett företag (som han hänvisar att han ändå bedriver) och dess priser.

Skrivet av d5133:

Jaha nu kan man inte komma åt sidan ens... GG!!! XD

www.computerstocklots.com ..... Fungerar prima för mig.. Förutom att hemsidan ser ut som att den är gjord på ett A4.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Jag har alltid undrat om det faktiskt finns folk som går på alla scams. Verkar vara fler än jag trodde.

Självklart förstår jag att många blir lockade, men jag kan inte förstå hur man faktiskt beställer? VARFÖR skulle något företag sälja ett GTX Titan Black för $160?! Om jag så skulle få tag i 1000st för 5sek styck skulle jag inte sälja de för så lite pengar!
Ponera att det är en legit hemsida och butik. Då kan jag inte tycka annat än att butiken inte har en gnutta kunskap om hur man driver affärsverksamhet.

Dock tackar jag Blub för att han testar och hoppas verkligen att han får sina saker!
(vill också säga att jag är på Blubs sida, jag tror inte att han är "Leif")

Men men, tackar för den roligaste läsningen på länge!

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

Din hund kommer säkert äta upp dem om de kommer.

Bevisa att du inte ljuger då.

Visst, om nån vecka när grejerna dykt.

Allvarligt talat skiter jag helt och hållet i om folk köper eller inte bara jag får mitt paket med rätt prylar i. Men jag ska slänga upp bilder när paketet är här.

Permalänk

Ponera att siten skulle vara äkta och fungera så som Leif säger. Skulle "Best sales" se ut så här då?

http://www.computerstocklots.com/index.php?controller=best-sa...

Amd-processorer i topp, när de erbjuder t.ex. Titan Black till priser som får Inet att se ut som Joakim von Anka? Låter inte direkt troligt. Återigen, om det verkar för bra för att vara sant, så kan man räkna ut resten själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

Din hund kommer säkert äta upp dem om de kommer.

Bevisa att du inte ljuger då.

Nu vill jag inte kommentera vad jag tror på.

Men hur hade du tänkt att han ska bevisa det? Vill du att han ska scanna in sitt leg. och sedan lägga upp bilden på forumet?

Det är väldigt mycket tjat om att enskilda medlemmar ska bevisa saker, när jag tycker att det enbart är företaget som måste lägga ut information som allmänheten kan verifiera genom myndigheter osv. Vi har fått ett org. nr som vi inte kan söka upp i någon databas än så länge, vilket då låter extremt påhittat.

Citat:

I vilket fall så är företaget ett sole proprietor ship (likställt med Enskild firma i Sverige)
Och har således ett nummer som motsvarar det svenska personnummret i thailand
vilket då är identifikationsnumret.

Vet någon om en databas som kan verifiera ett sådan org. nr?

Permalänk

Ber om ursäkt om detta tidigare nämnts i tråden, men om man scrollar längst ner på sidan och trycker på Facebook under contact us så kommer man till https://www.facebook.com/prestashop
Citat från denna facebook sida: PrestaShop continues to be the world’s most popular open source e-commerce solution powering more than 185,000 stores worldwide. Backed by leading industry partners, PrestaShop ensures easy online selling by providing more than 310 native features that can all be customized to fit the needs of every online business. The growing success of PrestaShop’s software is thanks to countless code contributions, suggestions and encouragement from its ever-expanding 600,000 member Community. PrestaShop is the proud winner of Packt Publishing's 2010 and 2011 Best Open-source Business Application awards, and its passion for pursuing excellence is fueled by business owners who desire a free, powerful and easy e-commerce solution.

kvällshumor på väldigt högnivå!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Nu vill jag inte kommentera vad jag tror på.

Men hur hade du tänkt att han ska bevisa det? Vill du att han ska scanna in sitt leg. och sedan lägga upp bilden på forumet?

Jo, och så om man nu skulle göra det skulle folk skriva att det är falskt och säga att jag ska fixa bättre bevisning... nä nu får det va slut för idag med det här, vissa har jobb att sköta så nu ska jag sova.

Permalänk
Skrivet av foxzox7:

Blub är ju med Leif. Eller tom Leif. Ganska uppenbart.

Bra på att planera i så fall.

Skapar kontot 2012.
Väntar två år.
Drar igång "scammen" 2014.

Men vad vet jag..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sjömannen:

Ber om ursäkt om detta tidigare nämnts i tråden, men om man scrollar längst ner på sidan och trycker på Facebook under contact us så kommer man till https://www.facebook.com/prestashop
Citat från denna facebook sida: PrestaShop continues to be the world’s most popular open source e-commerce solution powering more than 185,000 stores worldwide. Backed by leading industry partners, PrestaShop ensures easy online selling by providing more than 310 native features that can all be customized to fit the needs of every online business. The growing success of PrestaShop’s software is thanks to countless code contributions, suggestions and encouragement from its ever-expanding 600,000 member Community. PrestaShop is the proud winner of Packt Publishing's 2010 and 2011 Best Open-source Business Application awards, and its passion for pursuing excellence is fueled by business owners who desire a free, powerful and easy e-commerce solution.

kvällshumor på väldigt högnivå!

Ser inte det roliga i det? "Leif" har använt sig av en lösning som är ungefär som freewebs var fast för företag.

Skrivet av Persienner:

Bra på att planera i så fall.

Skapar kontot 2012.
Väntar två år.
Drar igång "scammen" 2014.

Men vad vet jag..

Markosgames var seriösa i nästan ett år innan de började lura sina kunder.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

Hur vet vi att du inte är.. Ne skojja bara

Ja, blub har ju haft en misstänkt positiv attityd till "Leif" och hela butiken overall så det är ganska lätt att misstänka honom. Att han inte lägger upp viktiga order bekräftelser (bevis i detta fall) gör ju misstankarna ännu större.

Hehe jag har varit aktiv ett tag här, likaså blub dock.
Men jag känner att det skulle vara värt att testa iaf. liksom ge leif iaf en chans att visa att han är "riktig"

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av OskarW90:

Hehe jag har varit aktiv ett tag här, likaså blub dock.
Men jag känner att det skulle vara värt att testa iaf. liksom ge leif iaf en chans att visa att han är "riktig"

Vill du förlora pengar så...

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

Det är ett sätt att göra det. Han kan ju börja med att lägga upp order bekräftelsen.
Eller så måste han dra ut på tiden lite så han hinner skriva det.

Visst, kanske är han inte Leif, men mycket pekar på det.
Ponera dessutom att han får sakerna, bevisar ingenting då Leif kanske vill att folk ska falla för det.

Läs inlägg 430. Sen vill jag att du motbevisar att du inte är en alien och sitter i ditt ryndskepp och surfar sweclockers. Jo, du behöver inte scanna in ditt leg, men ge mig massa astronomiska bilder på stjärnhimlen så jag ser att du inte finns där uppe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

Hehe jag har varit aktiv ett tag här, likaså blub dock.
Men jag känner att det skulle vara värt att testa iaf. liksom ge leif iaf en chans att visa att han är "riktig"

Grejen är den att jag fick igenom en testorder på långt under de 1000 dollar som är minimum att handla för på sidan bara för att se att det funkar. Så vänta tills jag fått mitt paket så ska jag skicka lite bilder och info sen.

Men jag är ju tydligen Leif och lurar alla med 35 konton på sweclockers...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Processor: R7 5800X3D @ CO -30 · Moderkort: Gigabyte X570S Aorus Pro AX
Grafikkort: GB RTX 3080 GOC @ 1800 @ 812mV · Ram: 32GB @ ¯⁠\⁠_⁠(⁠ツ⁠)⁠_⁠/⁠¯

NVENC-PC: i5-4430S · Quadro P600 · 16GB 1600MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

Din hund kommer säkert äta upp dem om de kommer.

Bevisa att du inte ljuger då.

Det är ju ändå du som påstår att blub är leif, då ligger väl ändå bevisbördan på dig...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blub:

Grejen är den att jag fick igenom en testorder på långt under de 1000 dollar som är minimum att handla för på sidan bara för att se att det funkar. Så vänta tills jag fått mitt paket så ska jag skicka lite bilder och info sen.

Men jag är ju tydligen Leif och lurar alla med 35 konton på sweclockers...

Du börjar låta som honom iallafall. Självfallet så blir folk misstänksamma när du är den enda som dels. får tag i Leif via telefon och dessutom är den enda som fått igenom testordern på under $1000. Att du dessutom vägrar lägga upp information som e-mail och annat med en orsak som inte håller gör ju inte saken bättre. Bara för att "Leif" säger att du inte ska göra det så borde du göra det med utsuddade fakta som kontonummer etc. Eller menar du att du ska kunna köra samma BS som Leif gjorde utan att få misstankar riktade mot dig? För det är exakt vad du gör.. precis som han vägrade ge ut ordernummer så vägrar du get ut printscreens på emailen. Det är så lätt att visa att du inte är Leif genom att stilla folks krav på information men ändå vägrar du.. precis som en viss Leif gjort ovan.

Säger inte att du är Leif.. Däremot så gör du samma misstag som han gör.

Skrivet av Bakgrund:

Det är ju ändå du som påstår att blub är leif, då ligger väl ändå bevisbördan på dig...

Skickades från m.sweclockers.com

Du låter som Leif.. Du måste vara hans 305:e konto på sweclockers :<

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Men nu sitter väl foliehatten på sniskan va? Att ha teorier om att den ena och den andra scammar. Visst att Leifs företag inte verkar legit är ju en grej, men att påpeka att Blub har något med denna Leifs potentionella scams att göra är löjligt. Tycker synd om dig Blub, du offrar dig ändå lite för oss andra och får skit för det.

Visa signatur

CPU:Intel i5 4670k @4.2Ghz CPUKylare:Noctua NH-D14 MOBO:Asus SABERTOOTH Z87 RAM:Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP PSU:Corsair AX860 80+ platinum GPU:MSI Geforce GTX 780ti SSD:Samsung evo 840 120gb HDD:WD 1TB x2 Chassi:NZXT H630

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd rensad*

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Moderator
Moderator

Ta det lugnt med foliehattarna, folk. Misstankar får ni ha men ta det lugnt så ni inte går över gränsen till påhopp.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem
Skrivet av I_KILL_HORSES:

Ponera att siten skulle vara äkta och fungera så som Leif säger. Skulle "Best sales" se ut så här då?

http://www.computerstocklots.com/index.php?controller=best-sa...

Amd-processorer i topp, när de erbjuder t.ex. Titan Black till priser som får Inet att se ut som Joakim von Anka? Låter inte direkt troligt. Återigen, om det verkar för bra för att vara sant, så kan man räkna ut resten själv.

Alltså man ser ju tydligt att han har köpt en färdig online-store store sida som han inte har fixat i ordning ordentligt (är ju bara att trycka på facebook grejen så kommer man till PrestaShop som säljer sidorna) men det behöver ju faktiskt inte betyda att det är en skam även om det antagligen är så. Best case scenario är väl att han har nån skum verksamhet som faktiskt köper och säljer prylar från konkursbon osv och så tyckte han att det skulle vara en bra idé att utöka utöka sin tveksamma verksamhet så han köpte en färdig sida lite snabbt som han inte har fixat som han hade tänkt att kränga lite prylar på under förhoppningarna att folk skulle ta det som en seriös sida och inte ifrågasätta priserna. Att han inte har helt rent mjöl i påsen och att det inte är ett seriöst företag är imo självklart, men det är ju inte omöjligt att han faktiskt säljer prylar, dock så tvivlar jag starkt på det. Finns gott om människor där ute som har skumma företag som tjänar pengar i nån form av gråzon... Imo så är det 99% chans för scam, 0.9% chans för att få prylar och 0.1% för att det skulle vara ett företag med rent mjöl i påsen.

Permalänk
Entusiast

Epost-konversation med Leif som hålls sker på en god och trevlig nivå, så där ger han ett gott intryck.
Jag har påpekat för Leif varför folk starkt misstänker bedrägeri. Däribland hans initiala bemötande här i tråden.
Men även de allvarliga brister som finns på hemsidan. Samma typer av brister som man även hittat tidigare på andra webbplatser som visat sig vara bedragar-sajter. (Har inget med Leif att göra i det här fallet. Bara en ren "tillfällighet")

Trots att man tipsat Leif om bristerna, så har han inte åtgärdat några av bristerna överhuvudtaget...
Vilka bristerna är tänker jag inte uppge i detalj här av flera skäl. Jag anser att Leif skall åtgärda bristerna själv, eller be om hjälp, vilket jag även har erbjudit då jag har tidigare erfarenheter av att sätta upp riktiga webbshoppar med proper banksäkerhet.

...och det är där största bristen ligger: Betalningssäkerheten.
Trots att det anges på sidan att de har "100% secured payment".
När jag la en order (Vilket jag senare avbröt) så kom jag till val av betalningsalternativen. Där fanns enbart "Bank Wire" som alternativ (Trots att de anger flera andra betalningsalternativ på frontsidan).
Och den BankWire-sidan är den allra största säkerhetsbristen. Man skickas en till en suspekt och okrypterad t15 domän istället för en äkta banktransaktions-sida. Som om det inte vore nog så fungerade inte koden på t15-sajten propert vid beställningstillfället, vilket fick min webbläsare att spotta ut lite underligheter. (Sparade tyvärr inte resultatet)

Nu vet jag inte om sajten ifråga fiskar efter kreditkortsnummer eller liknande, eftersom det inte fungerade vid mitt beställningstillfälle.
Om någon har angett bankkortsnummer till den här sajten, rekommenderar jag att ni kontaktar er bank och spärrar kortet.

Historian fortsätter:
Senare så kom den här tråden att låsas, och Dimestam citerar ett brev som skickats från juristen "John".
Det får mig att hajja till, eftersom det i det brevet "hintas" om att de är redo att ta upp lagda ordrar rättsligt. De skriver att lagd order är bindande.

Jag skrev ett brev till Leif om detta och frågade om jag behövde förbereda mig själv för en eventuell rättslig gång.

Citat:

Hej Leif.

Jag har sett att ni valt att fortsätta Sweclockers-cirkusen och trappar upp den, och er juridiska kontakt hintar om att ta upp saken rättsligt. Jag noterar också att det eventuellt hotas med rättsliga åtgärder mot oss som har lagt order hos er.

Jag refererar alltså till inlägg nummer 328, skrivet av Dimestam i följande tråd:
#14602106

Jag citerar John hår:
"
Jag har idag åtskilligt med information på mitt bord som innehåller information om oriktigt lagda ordrar från personer som postar och läser i ert forum. Som du säkert känner till så är en köporder bindande. I vilket fall efter den form av process som görs av detta affärssystem vi talar om.
"

Har jag förstått det rätt att ni eventuellt kommer att tvinga igenom lagda ordrar?

Om så är fallet så vill jag först bara citera konsumenternas rättigheter innan jag kontaktar advokat om detta.

Citat från konsumentverket:
"
Avbeställning

Du har alltid rätt att avbeställa en vara innan den har levererats till dig. Säljaren kan då inte kräva att du ska fullgöra köpet och betala för varan. Säljaren har däremot rätt att kräva ersättning av dig för kostnader säljaren har haft i samband med beställningen, till exempel provision till försäljaren.
"
Källa: http://www.konsumentverket.se/lagar--regler/lagar/konsumentko...

Notera att brevet som er kontakt "John" har skrivit inte bara riktar sig till Sweclockers redaktion, utan även alla berörda forum-medlemmar. Även om det inte är den ursprungliga tanken.

Att tänka på:
Sweclockers är inte juridiskt bindande till vad medlemmar skriver på forumet. Så länge ett forum-inlägg inte bryter mot regler, så har Sweclockers inget som helst ansvar. Allt som skrivs på forumet är var enskild medlems totalt egna ansvar. Men jag antar att ni redan har vetskap i hur juridiken kring Internet-forum fungerar.

Vill ni istället att er juridiska kontakt tar del av detta är ni välkommen att vidarebefodra brevet. Jag kommer då att ta det som ett bekräftande att detta kommer att tas upp rättsligt.

Det är synd att det skulle leda till detta. Jag var verkligen intresserad av att få beställa en större kvantitet hårdvara hos er så snart ert betalningssystem kommit tillrätta.
Men ert beslut att sköta det på det här sättet är ett oväntat slag.

Med vänliga hälsningar:
Mika Norén

Dold text

Leif svarar:

Citat:

​Hej, Mika Norén

Det finns inget som helst planerat att gå till angrepp på dig, eller heller inte någon annan som
gick in och gjorde sina rolighets beställningar och som har svarat vid kontakt att ordern var
oriktig och bett mig ta bort den. Då finns det inga problem.

Däremot så finns det de som inte svarat när jag frågar och ger chansen till att ändra sig. Lagen
säger då att en s.k. P.O. (purchase order) är bindande efter att kunden inte ändrat sig vid påtryckning/
förfrågan och butiken har skickat betalningsinformation. Det finns även där många sätt för kunden att
slimgra sig i efterhand så det hela är mer jobb med än det finns värde i det.

Vi känner väl till lag och juridik kring ett forum. Min ansvariga för den biten (John) hade bara lite kul
med att tala om att det kan bli dålig marknadsföring, och att man kan tappa sin plats som nummer 1
i Sverige om man håller på och skiter på någon för länge.

Att de sedan tog fasta på det meddelandet så mycket att de satte det i forumet trots att tråden är låst
är ju bara roligt att se. Det måste ju psykologisk ha tagit skruv någonstans annars hade de ju bara
bortsett från det. Ibland får man in ett guldkorn.

Jo jag tycker också att det var tråkigt, men så är det tyvärr.
Du har dock inget att oroa dig för. Samtidigt så har du ju redan en makulerad faktura, så bara den gör
dig ju onåbar.

Inga brev vidarebefodras av mig. Jag leker inte den leken. Finns allt för många som gör redan.

Ha det bra så får vi hoppas vi hörs efter detta fått sitt slut.

Mvh. Leif Karlsson, Säljavd. Sverige
Computer Stocklots
Tel: 021-495 0029 Må-Sö: (08oo - 13oo)

2014-05-14 21:57 GMT+07:00 Mika Norén <mika.noren@gmail.com>:

Dold text

Det är i samband med den här brevväxlingen som tråden åter öppnar på nytt. (PM från Dimestam tipsade )

Till Leif:
Jag vet att du har fått ert konto spärrat hos Sweclockers, men ni kan fortfarande läsa inläggen här. Så läs detta:

Seriöst?
En hemmasnickrad "BankWire" transaktions-modul som länkar till en t15.org domän som enda betalningsalternativ vid utcheckning?
Är det er definition av "100% secured payment"?

Om inte alla andra brister på hemsidan stank illa nog. så vad tror du att detta gör?
Observera att jag inte anklagar er för bedrägeri eller något. Jag ber er åtgärda bristerna.
Men troligen är det långväga försent vid det här laget. Mjölkpaketet är så fullskjutet med kulhål nu att det inte finns någon mjölk kvar att rädda.

Dold text
Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lan:

Ta det lugnt med foliehattarna, folk. Misstankar får ni ha men ta det lugnt så ni inte går över gränsen till påhopp.

Kanske även får införa öppettider för kommentering i tråden. Så ni på SC får sova lite också utan risk för "översvämning" av "felaktiga" inlägg

Visa signatur

Cosmos S
Z370 Gaming Pro Carbon | Watercooled i7-8700K @ 3.70GHz
16GB DDR4 @ 3000MHz | GTX1070 OC 8GB
Win 10 Pro | M.2 NVMe 970 EVO 500GB | Ʃ≈1,75TB SSD | 2TB HDD
Logitech G15 | Razor Lachesis | AOC G2460P 24" 1080P @144Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SysGhost:

Epost-konversation med Leif som hålls sker på en god och trevlig nivå, så där ger han ett gott intryck.
Jag har påpekat för Leif varför folk starkt misstänker bedrägeri. Däribland hans initiala bemötande här i tråden.
Men även de allvarliga brister som finns på hemsidan. Samma typer av brister som man även hittat tidigare på andra webbplatser som visat sig vara bedragar-sajter. (Har inget med Leif att göra i det här fallet. Bara en ren "tillfällighet")

Trots att man tipsat Leif om bristerna, så har han inte åtgärdat några av bristerna överhuvudtaget...
Vilka bristerna är tänker jag inte uppge i detalj här av flera skäl. Jag anser att Leif skall åtgärda bristerna själv, eller be om hjälp, vilket jag även har erbjudit då jag har tidigare erfarenheter av att sätta upp riktiga webbshoppar med proper banksäkerhet.

...och det är där största bristen ligger: Betalningssäkerheten.
Trots att det anges på sidan att de har "100% secured payment".
När jag la en order (Vilket jag senare avbröt) så kom jag till val av betalningsalternativen. Där fanns enbart "Bank Wire" som alternativ (Trots att de anger flera andra betalningsalternativ på frontsidan).
Och den BankWire-sidan är den allra största säkerhetsbristen. Man skickas en till en suspekt och okrypterad t15 domän istället för en äkta banktransaktions-sida. Som om det inte vore nog så fungerade inte koden på t15-sajten propert vid beställningstillfället, vilket fick min webbläsare att spotta ut lite underligheter. (Sparade tyvärr inte resultatet)

Nu vet jag inte om sajten ifråga fiskar efter kreditkortsnummer eller liknande, eftersom det inte fungerade vid mitt beställningstillfälle.
Om någon har angett bankkortsnummer till den här sajten, rekommenderar jag att ni kontaktar er bank och spärrar kortet.

Historian fortsätter:
Senare så kom den här tråden att låsas, och Dimestam citerar ett brev som skickats från juristen "John".
Det får mig att hajja till, eftersom det i det brevet "hintas" om att de är redo att ta upp lagda ordrar rättsligt. De skriver att lagd order är bindande.

Jag skrev ett brev till Leif om detta och frågade om jag behövde förbereda mig själv för en eventuell rättslig gång.

Dold text

Leif svarar:

Dold text

Det är i samband med den här brevväxlingen som tråden åter öppnar på nytt. (PM från Dimestam tipsade )

Till Leif:
Jag vet att du har fått ert konto spärrat hos Sweclockers, men ni kan fortfarande läsa inläggen här. Så läs detta:

Seriöst?
En hemmasnickrad "BankWire" transaktions-modul som länkar till en t15.org domän som enda betalningsalternativ vid utcheckning?
Är det er definition av "100% secured payment"?

Om inte alla andra brister på hemsidan stank illa nog. så vad tror du att detta gör?
Observera att jag inte anklagar er för bedrägeri eller något. Jag ber er åtgärda bristerna.
Men troligen är det långväga försent vid det här laget. Mjölkpaketet är så fullskjutet med kulhål nu att det inte finns någon mjölk kvar att rädda.

Dold text

Det mest komiska är att killen inte har en susning om lagar och förordningar. Han trodde seriöst att han kunde stämma och tror fortfarande att han kan stämma Sweclockers. Hans "jurist John" verkar ju inte veta bättre.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Det mest komiska är att killen inte har en susning om lagar och förordningar.

Vem vet? Thailändska lagar kanske är annorlunda, eftersom att han nu verkar undvika Sverige till varje pris (iaf skatten)

Visa signatur

GPU: Sapphire 5700 XT CPU: i9 10850K @ 5 GHz med NH-D15 RAM: 32 GB Vengeance @ 3600 MHz PSU: eVGA Supernova 750 G3 Chassi: Define R5 Moderkort: Asus Strix Z490-F Lagring: 970 EVO 500 GB och 840 EVO 250 GB Skärm: Asus TUF VG259Q, PHILIPS Brilliance 230C, Samsung U28E590
Äldre grejer: 4790K, i7 920, Athlon 3800+ X2, 290X Crossfire, 560 Ti Sli, 560 Ti 448 cores, 8800 GT Sli.
Laptop:  MacBook Pro 13" mid 2014 

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CyberSpace:

Vem vet? Thailändska lagar kanske är annorlunda, eftersom att han nu verkar undvika Sverige till varje pris (iaf skatten)

Sweclockers servrar är baserade i Sverige. Deras moderatorer är svenska. Majoriteten av Sweclockers medlemmar är svenska. Alltså svensk lag råder oberoende om han bor i Thailand eller Tibet.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Gå inte på den här skiten.. Det är ALDELES för bra för att vara sant. ja menar dom har mindre priser än vad tillverkarna säljer för till återförsäljare så det säger ju sig självt..

sidan är hostad i USA men ägaren är i thailand.. och domänen är 14 DAGAR gammal.. denna kommer åka ner vilken dag som helst. kasta inte bort era pengar ge dom till mig istället.

Permalänk
Medlem

Om vi förutsätter att sidan är legitim. Som säljare kan jag bara tycka att det är orimligt att man säljer prylar så långt under närmsta konkurrent oavsett hur lågt inpris man har, som affärsman är man ju intresserad av att tjäna så mycket som möjligt. Det första man gör när man ska sälja en produkt är ju att scanna av marknaden sedan ser man till att få så hög marginal det bara går utifrån konkurrensen. Skulle jag ha de här inpriserna skulle jag väl lägga mig på ungefär 60-70% av marknadspriset med hänsyn till bristande ångerrätt, garanti etc. Folk skulle ändå tycka att det var en bra deal och jag skulle tjäna grymt med pengar. Att ha så låga priser som den webshoppen är ju bara konstigt

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Sweclockers servrar är baserade i Sverige. Deras moderatorer är svenska. Majoriteten av Sweclockers medlemmar är svenska. Alltså svensk lag råder oberoende om han bor i Thailand eller Tibet.

Sant det, tänkte inte över det. Refererade till ditt PM du fått tidigare, där han undviker Sveriges skatt.

Visa signatur

GPU: Sapphire 5700 XT CPU: i9 10850K @ 5 GHz med NH-D15 RAM: 32 GB Vengeance @ 3600 MHz PSU: eVGA Supernova 750 G3 Chassi: Define R5 Moderkort: Asus Strix Z490-F Lagring: 970 EVO 500 GB och 840 EVO 250 GB Skärm: Asus TUF VG259Q, PHILIPS Brilliance 230C, Samsung U28E590
Äldre grejer: 4790K, i7 920, Athlon 3800+ X2, 290X Crossfire, 560 Ti Sli, 560 Ti 448 cores, 8800 GT Sli.
Laptop:  MacBook Pro 13" mid 2014 

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av perwine:

Kanske även får införa öppettider för kommentering i tråden. Så ni på SC får sova lite också utan risk för "översvämning" av "felaktiga" inlägg

Ja det kan tänkas bli tokigt om SweC inte kan ta bort diverse dumheter.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin