Äntligen! Halebop fixar mörkt tema på SweClockers

Permalänk
Medlem

ÄNTLIGEN!!!
Öppnade sweclockers på telefonen och blev helt överraskad, trodde min telefon hade ballat ur..

Permalänk
Medlem

Fan va nice.

Permalänk
Medlem

Kul att en sponsor hittar ett sätt att hjälpa till och synas utan att irritera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jreklund:

God morgon! Tanken är följande (i dark mode):
- Orange ikon / Vit rubrik
- Grå ikon / grå rubrik (alt. vit rubrik)

Diffen när det kan bli grå / vit rubrik beror på om du läst tråden i den aktuella webbläsaren*. Något ser dock inte ut att fungera som tänkt då du fick grå text när den borde varit vit.

Tidigare ändrades inte färgen på tråden efter färgen på ikonen, det var ett nytt påhitt från mig. Då ändrades den endast om webbläsaren hade läst tråden eller ej. Den klassiska blå / lila (blå / grå, i vårt ljusa tema).

Finns visst fler "states" som jag inte hittade.

* Om du alltid trycker på ikonen blir inte tråden läst av webbläsaren. Tekniken förlitar sig på :visited i CSS.

Trycker man på ikonen så hamnar man ju på senast olästa, varför skulle man då vilja klicka på titeln och sen stjärnikonen?

Jag använder till 99% bara mobilen och är inte inloggad eller läser forumet på någon annan enhet

Tror det mer luktar bugg eller implementationsmiss, men jag vet inte. Sjukt otydligt vad färgerna betyder i alla fall

Att klicka på ikonen (och på så sätt komma direkt till senaste inlägget) borde räknas som att man besökt/läst tråden

Jag tror jag sett grått bli vitt på halva rubriker och genom att bara skrolla listan upp och ned ibland, lite oklart då jag inte lyckats reproducera på bra nivå

Permalänk
Geeks
Jobbar med data
Skrivet av medbor:

Trycker man på ikonen så hamnar man ju på senast olästa, varför skulle man då vilja klicka på titeln och sen stjärnikonen?

Hur man väljer att navigera lägger jag ingen vikt i. Skillnaden nu mot förr är att länken ska bli vit om ikonen är orange. Tidigare var de alltid grå om du besökt första sidan i en tråd. Jag lyckas dock inte replikera att det blir fel beteende på mina enheter, får se om andra rapporterar om det.

Den standard vi följer är :visited och något säger mig att vi provade detta tidigare och fick ändra tillbaka. Då man nu inte ser ifall man öppnat tråden tidigare. Gäster har nu bara vita länkar, det blir nog att ändra tillbaka.

Permalänk
Medlem

Det är kul att det kommer nya funktioner till Sweclockers men krävdes det verkligen att ett Telia bolag går in och sponsrar för att ni skulle komplettera er kod med en sådan funktion?

Permalänk
Geeks
Jobbar med data
Skrivet av Rinuko:

Det är kul att det kommer nya funktioner till Sweclockers men krävdes det verkligen att ett Telia bolag går in och sponsrar för att ni skulle komplettera er kod med en sådan funktion?

Nej, "Mörkt tema" blev ett godkänt projekt för 2(?) år sedan, men sponsringen gjorde det möjligt att lansera funktionen i år. Det låg inte med som ett projekt som egentligen skulle utvecklats i år. Tack vare sponsringen kunde vi ta in resurser och frilägga tid för att detta projekt skulle kunna genomföras i år.

Permalänk
Medlem

OLED Dark Mode på tur? Snälla, Tomten, även om detta är ett steg i rätt riktning så önskar jag mig oled Dark Mode i julklapp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

OLED Dark Mode på tur? Snälla, Tomten, även om detta är ett steg i rätt riktning så önskar jag mig oled Dark Mode i julklapp!

Blir det inte väldans mycket eftersläpningar om bakgrunden är helsvart? Jobbigt när man scrollar och texten flyter ut.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av jreklund:

Hur man väljer att navigera lägger jag ingen vikt i. Skillnaden nu mot förr är att länken ska bli vit om ikonen är orange. Tidigare var de alltid grå om du besökt första sidan i en tråd. Jag lyckas dock inte replikera att det blir fel beteende på mina enheter, får se om andra rapporterar om det.

Den standard vi följer är :visited och något säger mig att vi provade detta tidigare och fick ändra tillbaka. Då man nu inte ser ifall man öppnat tråden tidigare. Gäster har nu bara vita länkar, det blir nog att ändra tillbaka.

Okej! Inte meningen att låta arg eller något

Jag vill ha precis vad du säger, titelfärg matchar oläst-ikonens stadie

Vit <-> orange
Grå <-> grå

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Klorixx:

Märks ju helt klart att det är olika för alla. Kör jag ljusstyrka noll ser jag knappt något på skärmen nattetid så jag har aldrig riktigt känt behov av mörkt tema 😅

Det är extremt stor skillnad i lägsta ljusnivå på olika skärmar.

Den värsta där ligger ju över vad som brukar rekommenderas för ett ljust rum, även på lägsta inställningen.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av jreklund:

Nej, "Mörkt tema" blev ett godkänt projekt för 2(?) år sedan, men sponsringen gjorde det möjligt att lansera funktionen i år. Det låg inte med som ett projekt som egentligen skulle utvecklats i år. Tack vare sponsringen kunde vi ta in resurser och frilägga tid för att detta projekt skulle kunna genomföras i år.

Aha, jag förstår! Så ni har inte egna utvecklare, eller missförstår jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rinuko:

Aha, jag förstår! Så ni har inte egna utvecklare, eller missförstår jag?

Inga mer än han du pratar med i vanliga fall

Permalänk
Geeks
Jobbar med data
Skrivet av Rinuko:

Aha, jag förstår! Så ni har inte egna utvecklare, eller missförstår jag?

Jag är en one-man-army för tillfället och kan därmed inte programmera hela tiden, utan behöver ta hand om servrarna, lokala IT och alla supportärenden av teknisk karaktärer som medlemmarna här har.

Igår satt jag bara i våra communityn och pratade om mörkt tema. Först idag hann jag med att hjälpa kollegorna och ändra lite i designen baserat på den feedbacken som kom in.

Vi behövde därmed frilägga min tid och min kollegas som är mer grafisk lagd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jreklund:

Jag är en one-man-army för tillfället och kan därmed inte programmera hela tiden, utan behöver ta hand om servrarna, lokala IT och alla supportärenden av teknisk karaktärer som medlemmarna här har.

Igår satt jag bara i våra communityn och pratade om mörkt tema. Först idag hann jag med att hjälpa kollegorna och ändra lite i designen baserat på den feedbacken som kom in.

Vi behövde därmed frilägga min tid och min kollegas som är mer grafisk lagd.

Helt förståligt!

Permalänk
Skrivet av jreklund:

Jag är en one-man-army för tillfället och kan därmed inte programmera hela tiden, utan behöver ta hand om servrarna, lokala IT och alla supportärenden av teknisk karaktärer som medlemmarna här har.

Igår satt jag bara i våra communityn och pratade om mörkt tema. Först idag hann jag med att hjälpa kollegorna och ändra lite i designen baserat på den feedbacken som kom in.

Vi behövde därmed frilägga min tid och min kollegas som är mer grafisk lagd.

Har du gjort randen över inläggen lite gråare eller är det min telefon som har mer kontrast än min pc skärm?

Rätt säker på att den fortfarande var svart mot svart innan ja drog t jobbet på min skärm där hemma.

Ser bra ut iaf.

Nu bara fixa dedikerad profilknapp utan rullgardin.

Hatar rullgardiner på pc men är ännu värre på telefonen...

Jag ser nu när jag kom hema från jobbet att du har ändrat så den är mer grå +1 på den betydligt lättare nu när inte inläggen typ flyter ihop längre.

väntar vi bara på lite ljusare bakgrund i textboxen för nya medelanden.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Avstängd
Skrivet av basn:

För att vi inte vill installera massa saker, när man kommer till jobblaptopen kanske man inte ens kan installera tex.

Eh ok

Visa signatur

Ny här

Permalänk
Medlem
Skrivet av jreklund:

Det där beteendet har inget med temat att göra. Forumet vet inte exakt vilket inlägg du läst, utan den markerar sista inlägget på den sidan du står på som läst.

t.ex. Du öppnar sidan 10 och läser första inlägget, sajten tror nu att du läst hela sidan. Du trycker på "första olästa inlägget" och den tar dig till sidan 11, trots att du fysiskt inte läst alla på sidan 10. Vi har ingen tracking på hur långt en användare scrollar.

Den borde ta dig till första inlägget på sidan 11 och inte sista. Använder aldrig den funktionen, så vet inte om den fungerar. Detta ska dock in i Feedback-delen som en egen tråd.

Aha! ja det förstår jag ju. Men som sagt, jag kommer till sista inlägget i tråden.
Annars funkar just den funktionen ganska bra på mobilen.
Och eftersom jag är gammal och skumögd så måste jag ännu en gång nämna färgerna, som nu är mycket bättre men inte lika bra som förut.

Visa signatur

"Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta." - Svante Grundberg och Björn Wallde.

"If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be." - Caron Keating.

Permalänk
Medlem

Hur svårt ska det vara att ändra färg på en hemsida? Men ja det är ju fint, jag gillar dark mode.

Visa signatur

CPU: Intel i9 13900K 5.6Ghz, GPU: MSI 4090 SUPRIM X, MB: Gigabyte z790 Aorus Elite, Minne: 32Gb Corsair Vengance 6000mhz, Chassi: Fractal Design 7 Compact, Disk: Kingston kc3000 2tb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tompatomp:

Hur svårt ska det vara att ändra färg på en hemsida? Men ja det är ju fint, jag gillar dark mode.

Det sa en kund också, när de fick ett prisförslag på många pengar. "det är ju bara en flagga?"

Blev sedan stående skämt när kravställningar skulle diskuteras internt. "Det är väl bara att ändra en flagga...?"

Oh you sweet summer child.

Permalänk
Medlem

dåligt, svårt läst.

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av njanja:

dåligt, svårt läst.

Om du får svårare att läsa vit text på en mörk bakgrund har du kanske astigmatism, men det är väl bara att inte använda mörkt läge

Jag hoppas att ni i framtiden kommer erbjuda det som ett reglage bredvid profilbilden och att jag kan komma till profilen genom att bara trycka på min profilbild, det är lite jobbigt som det fungerar just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Om du får svårare att läsa vit text på en mörk bakgrund har du kanske astigmatism, men det är väl bara att inte använda mörkt läge

Jag hoppas att ni i framtiden kommer erbjuda det som ett reglage bredvid profilbilden och att jag kan komma till profilen genom att bara trycka på min profilbild, det är lite jobbigt som det fungerar just nu.

Håller med, tror swec-gubben till vänster är ett bättre ställe för drop-menyn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Blir det inte väldans mycket eftersläpningar om bakgrunden är helsvart? Jobbigt när man scrollar och texten flyter ut.

Funkar ju bra på andra appar så varför skulle det inte gå här? Reddit har bl.a amoled night mode och det är ju mest bara text där

Permalänk
Geeks
Jobbar med data
Skrivet av Rouge of Darkness:

Har du gjort randen över inläggen lite gråare eller är det min telefon som har mer kontrast än min pc skärm?

Ja, det var en av de sakerna som ändrades igår. Hela listan finner du här: #20263301.

Permalänk
Geeks
Grundare

Tack för all respons! Nu har vi kittat lite mörkt tema på kontoret också. For fun. Om nån har vägarna förbi Gumshornsgatan 7 mellan 15-16 idag, välkommen!

Visa signatur

Edin Mehinovic, SweClockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edin:

Tack för all respons! Nu har vi kittat lite mörkt tema på kontoret också. For fun. Om nån har vägarna förbi Gumshornsgatan 7 mellan 15-16 idag, välkommen!<Uppladdad bildlänk>

Något speciellt som händer på kontoret, skulle kunna komma över.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Geeks
Grundare
Skrivet av jnsson:

Något speciellt som händer på kontoret, skulle kunna komma över.

Lite löst häng, tårta, öl. Och sällskap. Kom!

Visa signatur

Edin Mehinovic, SweClockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Om du får svårare att läsa vit text på en mörk bakgrund har du kanske astigmatism, men det är väl bara att inte använda mörkt läge

Ja visst ja, det där hade jag glömt! Det förklarar varför jag föredrar ljust läge 😄 och synen blir ju som bekant inte direkt bättre med åren..

Visa signatur

"Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta." - Svante Grundberg och Björn Wallde.

"If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be." - Caron Keating.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edin:

Lite löst häng, tårta, öl. Och sällskap. Kom!

Tack för den trevliga inbjudan!

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig